فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

امروزه دندانپزشکی زیبایی، بیش از هر زمان دیگری شناخته شده است، از سفید کردن دندان ها گرفته تا تغییر شکل دندان ها، بستن شکاف بین آنها و جایگزینی دندان های از دست رفته. دندانپزشک ابزارها و تکنیک های مختلفی در دسترس دارد تا به کمک آنها لبخند ایده آل برای بیمار خلق کند.

پیش از آنکه تصمیم بگیرید تحت هر فرایند زیبایی قرار بگیرید، مهم است که از مزایا و معایب هر کدام اطلاع کافی داشته باشید تا بدانید طی درمان با استفاده از هر کدام، چه چیزهایی قابل انتظار هستند. از هزینه های درمان، تجربه ی دندانپزشک در رابطه با این فرایند، و نیز مراقبت های مورد نیاز پس از آن اطلاعات کافی کسب کنید.

سفید کردن دندان ها

به مرور زمان ممکن است روی دندان ها لکه ایجاد شود یا تغییر رنگ دهند، مخصوصاً پس از کشیدن سیگار، استفاده از داروهای خاص، یا مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای. طی یک فرایند شیمیایی، دندانپزشک می تواند دندان های شما را سفید کند. وی می تواند این فرایند را در مطب انجام دهد یا سیستمی در اختیار شما قرار دهد تا این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

باندینگ

در صورت وجود فاصله ی زیاد بین دندان ها، و یا لب پر شدن، شکستن، لکه دار بودن، یا ترک خوردن آنها، باندینگ می تواند ظاهر دندان ها را بهبود بخشد.

علاوه بر این، دندانپزشک با استفاده از مواد باندینگ، حفره های کوچک درون دندان ها را پر می کند تا از نفوذ آن تا عمق ریشه ی دندان و نیاز به عصب کشی پیشگیری نماید.

معمولاً دندانپزشک می تواند این فریند را تنها طی یک جلسه و با استفاده ی مستقیم از چسب دندانپزشکی و مواد همرنگ دندان – گاهی اوقات رزین کامپوزیت – روی سطح دندان ها، در جاهای مورد نیاز انجام دهد.

گرچه باندینگ ممکن است چندین سال دوام داشته باشد، اما احتمال لب پر شدن، لکه دار شدن، یا ساییدگی آنها بیشتر از دیگر ترمیم ها است.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

ونیرها

این پوسته های سفارشی، که عموماً از جنس پرسلاین (و گاهی اوقات پلاستیک) هستند، سطح جلویی دندان ها را پوشش می دهند تا رنگ و شکل آنها را تغییر دهند. دوام ونیرها از باندینگ بیشتر است و ظاهر بهتری فراهم می آورند. ونیرها قادر به بهبود وضعیت دندان هایی هستند که:

  • بین آنها فاصله وجود دارد.
  • لب پر یا ساییده شده اند.
  • شکلی نازیبا دارند.
  • اندکی کج هستند.

پیش از قرار دادن ونیرها روی دندان ها، ابتدا دندانپزشک باید از دندان ها قالب تهیه کند، سپس پیش ازچسباندن ونیرها با استفاده از سمان روی دندان ها، باید آنها را کاملاً جلا دهد. تاباندن مقداری نور می تواند کمک کند سمان زودتر سفت شود، که تثبیت ونیرها روی دندان ها را تضمین می کند. ونیرهای پرسلاین در آزمایشگاه دندانی ساخته می شوند، بنابراین برای قرار گرفتن آنها روی دندان هایتان نیاز است یک مرتبه ی دیگر نیز به دندانپزشک مراجعه کنید.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

روکش دندان

روکش یا کلاهک دندان به طور کامل دندان را پوشش می دهد و شکل و ظاهر طبیعی دندان را به آن باز می گرداند. ممکن است روکش را برای موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • پوشش دادن دندان بد شکل یا دندانی که رنگ آن تغییر کرده است.
  • محافظت از یک دندان ضعیف.
  • ترمیم دندان شکسته یا ساییده شده.
  • پوشش دادن دندانی که پر شدگی بزرگی دارد.
  • نگه داشتن بریج دندانی در جای خود.
  • پوشش دادن ایمپلنت دندانی.
  • پوشش دادن دندانی که تحت درمان ریشه یا عصب کشی قرار گرفته است.

روکش ها ممکن است از جنس فلز، ترکیب پرسلاین و فلز، رزین، یا مواد سرامیکی باشند. از آنجا که هزینه ی روکش دندان بالاست، دندانپزشک ها معمولاً یا در یک جلسه در مطب روکش را می سازند و آن را روی دندان ها قرار می دهند، یا اینکه دندان ها را برای قرار گرفتن روکش روی آنها آماده می کنند، از آنها قالب دیجیتالی تهیه و آن را به آزمایشگاه ارسال می کنند، و تا آماده شدن روکش های دائم، روی دندان ها روکش موقت قرار می دهند. اگر مراقب روکش دائم دندان های خود باشید، می توانید مدت زمانی طولانی آنها را در دهان خود داشته باشید.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

شکل دهی و کانتورینگ مینای دندان

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

شکل دهی و کانتورینگ مینای دندان عبارت است از تراشیدن یا شکل دهی مینای دندان به منظور بهبود ظاهر دندان ها. ممکن است دندانپزشک ها این فرایند را با فرایند باندینگ ترکیب کنند.

شکل دهی و کانتورینگ مینای دندان، که اغلب بلندا، شکل یا وضعیت قرار گیری دندان ها را بهبود می بخشد، می تواند مشکلات زیر را اصلاح کند:

  • کجی یا فشردگی دندان ها.
  • لب پر شدگی یا غیر عادی بودن دندان ها
  • مشکلات اندک بایت

اگر دندان های طبیعی و سالمی دارید و هنوز بین دندان های خود استخوان کافی دارید تا آنها را حمایت کنند، شما گزینه ی مناسبی برای شکل دهی و کانتورینگ مینای دندان هستید.

بریس ارتودنسی

امروزه، افراد در سنین مختلف از بریس ها بهره مند می شوند. بریس های ارتودنسی نه تنها ظاهر دندان های کج و فشرده را بهبود می بخشند، بلکه قادرند بایت غیر عادی و نیز نحوه ی قرار گیری فک ها را نیز اصلاح و اختلالات مفاصل فک را درمان کنند.

بریس ها به دندان ها فشار وارد می کنند و معمولاً ظرف چند ماه، وضعیت قرار گیری آنها را به شکلی بهتر تغییر می دهند.

در این درمان، دندانپزشک یا ارتودنتیست براکت های فلزی، سرامیکی، یا پلاستیکی را به دندان ها متصل می کند، سپس یک سیم فلزی از درون آنها عبور می دهد که فشار وارده از سوی آنها دندان ها را به محل درستشان هدایت می کند. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که براکت ها به سمت زبانی دندان ها متصل شوند تا کمتر جلب توجه کنند. بیمار باید طی جلسات منظم به دندانپزشک مراجعه کند تا بریس ها تنگ تر شوند- که ممکن است تا چند روز موجب درد و ناراحتی شود. حین استفاده از بریس ها، رعایت بهداشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

بریس های دندانی هیچ خطری ندارند، مگر افرادی که به فلز یا لاتکس حساسیت دارند، یا کسانی که بیماری پریودنتال دارند. کوتاه شدن ریشه های دندان نیز از جمله مشکلاتی است که در نتیجه ی جابجایی سریع دندان ها بوجود می آید.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

بریج دندانی

بریج ها یا پروتزهای پارسیل ثابت برای جایگزینی دندان های از دست رفته با دندان های مصنوعی استفاده می شوند. بریج ها معمولاً از جنس طلا، آلیاژ، پرسلاین، یا ترکیبی ساخته می شوند. دندانپزشک پس از آماده سازی دندان های کناری برای قرار گرفتن روکش، پروتز را به آنها تکیه می دهد. سپس دندان مصنوعی به روکش ها متصل می شود و بریج با استفاده از سمان دندانپزشکی به دندان های آماده شده متصل می شود. تنها دندانپزشک می تواند پروتز ثابت را بردارد.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

ایمپلنت دندانی

ایمپلنت های دندانی از جمله گران ترین فرایندهای دندانپزشکی زیبایی، و در عین حال راهکاری طولانی مدت برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. ایمپلنت ها یکی از جایگزین های پروتزهای دندانی ثابت (که در آنها از دندان های مجاور به عنوان تکیه گاه استفاده می شود) و نیز دندان های مصنوعی متحرک (که تنها روی لثه ها قرار می گیرند) هستند. ایمپلنت ها از طریق جراحی درون استخوان فک قرار می گیرند.

اجزاء ایمپلنت عبارتند از:

  • فلز تیتانیوم، که با استخوان فک جوش می خورد.
  • اباتمنت، که روی بخشی از ایمپلنت قرار می گیرد که از لثه بیرون زده است.
  • روکش، که دارای ظاهر طبیعی و شبیه دندان است.

می توان از یک ایمپلنت برای جایگزینی یک دندان استفاده کرد، یا با کاشت دو یا چند ایمپلنت می توان چندین دندان را به طور همزمان در دهان قرار داد.

اصلاح طرح لبخند
اصلاح طرح لبخند

دیگر فرایندهای زیبایی لثه ها

فرایندهای دیگری نیز هستند که می توانند لبخند فرد را بهبود بخشند. این فرایندها در مشکلات زیر به افراد کمک می کنند:

  • خط لثه ی ناصاف و نا هم راستا.
  • دندان هایی که به نظر خیلی بلند یا خیلی کوتاه هستند.
  • از بین رفتن پوشش ریشه های دندان ها.
  • فرو رفتگی لثه ها یا استخوان فک

اگر مشکلات این چنین برای شما بوجود آمده باشد، از دندانپزشک خود راجع به بهترین گزینه برای اصلاح آنها و خلق لبخند زیبا سؤال بپرسید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code