در حال زدن مسواک هستید و حین تف کردن خمیر دندان اضافی داخل دهان خود متوجه رنگ صورتی داخل خمیر دندان می شوید. احتمالاً هنگام کشیدن نخ دندان هم متوجه خون اطراف لثه های خود می شوید. البته اندکی خون جای نگرانی ندارد، اما اگر متوجه شدید خونریزی لثه دارید، نباید آن را نادیده بگیرید.

علل احتمالی خونریزی لثه ها

لثه ها به دلایل مختلفی ممکن است دچار خونریزی لثه شوند، که گاهی اوقات دائمی بوده و نگران کننده هستند. اگر سلامت دهان و دندان هایتان برای شما مهم است، به دندانپزشک مراجعه کنید.

التهاب لثه ها

Gingivitis

التهاب لثه ها نخستین مرحله ی بیماری لثه است. در صورتی که پلاک موجود روی دندان ها و روی خط لثه ها با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بر طرف نشود می تواند موجب عفونی شدن لثه ها و بروز علائم التهاب لثه شود. زمانی که التهاب لثه ها پیش می آید، ممکن است لثه ها متورم و درناک شوند و گاهی اوقات حین مسواک زدن دچار خونریزی شوند. این مرحله ی اولیه ی بیماری، به خوبی به عادات مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و مراجعه ی منظم به دندانپزشک پاسخ می دهد.

داروها

انجمن دندانپزشکی آمریکا فهرستی از داروهای رقیق کننده ی خون تهیه کرده است که موجب خونریزی لثه ها می شوند. این داروها قدرت انعقاد خون را پایین می آورند، که می تواند باعث خونریزی راحت تر شود. خونریزی لثه ها و نوع داروهایی که مصرف می کنید را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

عادات جدید کشیدن نخ دندان

خونریزی لثه

تغییر عادت کشیدن نخ دندان می تواند موجب خونریزی لثه ها شود. مثلاً، اگر چند روز کشیدن نخ دندان را فراموش کرده باشید، یا به تازگی سعی می کنید به طور منظم نخ دندان بکشید تا به برطرف شدن پلاک و ذرات غذای لای دندان ها کمک کنید، ممکن است متوجه اندکی خونریزی شوید. این مشکل ظرف یک هفته برطرف خواهد شد.

مسواک جدید

خونریزی لثه

تعویض مسواک نرم با یک مسواک سخت (با موهای زبر و سفت) نیز ممکن است موجب خونریزی لثه ها شود. سعی کنید مجدداً از یک مسواک نرم یا مسواکی استفاده کنید که میزان سفتی فرچه ی آن در حد متوسط باشد. دفعه ی بعد که به دندانپزشک مراجعه می کنید از او بپرسید چه نوع مسواکی برای شما مناسب تر است.

التهاب لثه ی دوران بارداری

خونریزی لثه

برخی زنان باردار تورم لثه ها و خونریزی حین مسواک زدن را تجربه می کنند. این مشکل تحت عنوان “التهاب لثه ی بارداری” شناخته می شود. تغییرات هورمونی طی این دوران می تواند واکنش بدن به باکتری ها را تغییر دهد که ممکن است منجر به بیماری لثه شود. این علائم و نشانه ها باید پس از اتمام دوران بارداری از بین بروند. چکاپ دندانی و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم می تواند به پیشگیری از مشکلات لثه و وخامت بیشتر آنها کمک کند.

خونریزی لثه ها می تواند یکی از علائم التهاب لثه ها باشد که ممکن است به تدریج پیشرفت کند و به بیماری لثه تبدیل شود. بهترین راه برای پی بردن به علت خونریزی لثه ها مراجعه به دندانپزشک است.

راه های کاهش خونریزی لثه ها

در صورت مشاهده ی خونریزی لثه ها می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

مراقبت های دهانی خود را ارتقاء بخشید.

یکی از بزرگترین علل خونریزی لثه ها، تجمع پلاک روی خط لثه است. اگر به طور منظم پلاک های ایجاد شده را برطرف نکنید، به مرور زمان سخت می شوند و به جرم و رسوب تبدیل می شوند، ماده ی کلسیفیه شده ای که پلاک به آن می چسبد و موجب حساسیت لثه ها می شود، و در نهایت باعث می شود لثه ها دچار خونریزی شوند و به تدریج به شکل پیشرفته ی بیماری لثه نزدیک شود. بهترین راه برای کاهش تجمع پلاک و خطر خونریزی لثه ها ارتقاء مراقبت های دهانی روزمره است.

با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده روزی دو مرتبه مسواک بزنید. حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید؛ گاهی اوقات با کشیدن نخ دندان به طور منظم، ممکن است خونریزی لثه ها متوقف شود. البته، مراجعه ی منظم به دندانپزشک – نه فقط زمانی که مشکلی برای شما بوجود می آید – نیز می تواند دهان را در بهترین وضعیت خود نگه دارد.

به وسایل بهداشتی خود نگاهی بیاندازید.

5 - خونریزی لثه

اگر به طور منظم مسواک می زنید، نخ دندان می کشید، و هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه می کنید، ممکن است وسایل بهداشتی که برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کنید عامل بروز مشکل باشند. گرچه ممکن است چنین به نظر برسد که یک مسواک با فرچه ای سخت یا متوسط می تواند دندان ها و لثه های شما را تا عمق بیشتری پاک کند- اما هر چه مسواک زبرتر باشد بیشتر می تواند موجب حساسیت شود- و یکی از علل خونریزی لثه ها باشد.

در برخی موارد، ممکن است وسیله ی بهداشتی عامل خونریزی لثه نباشد، بلکه نحوه ی استفاده ی شما از آنها مشکل آفرین باشد. اگر مدتی عادت کشیدن نخ دندان را ترک کرده اید، مجدداً استفاده از آن را آغاز کنید. شاید در ابتدا اطراف خط لثه ی خود خون ببینید، اما به خاطر داشته باشید که به آرامی نخ دندان بکشید و از فشردن آن به دندان ها و لثه ها خودداری کنید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

خونریزی لثه

آنچه می خورید و زمان خوردن آن نیز نقش زیادی در جلوگیری از خونریزی لثه ها ایفا می کند. غذاهایی که حاوی مقادیر بسیاری شکر یا کربوهیدرات ساده هستند، خطرات مربوط به دندان ها و مشکلات لثه را افزایش می دهند، زیرا شکر محیطی ایده آل برای تجمع پلاک بوجود می آورد. سعی کنید رژیم غذایی شما حاوی کمترین میزان شکر و غنی از مواد مغذی باشد که در غذاهایی مانند سبزیجات وجود دارند. مجبور نیستید شیرینی را از زندگی خود حذف کنید. تنها به خاطر داشته باشید که مصرف آن را در حد تعادل نگه دارید. پس از میان وعده های حاوی شکر حتماً مسواک بزنید تا شکر زمان کافی برای چسبیدن به اطراف دندان ها و لثه ها نداشته باشد.

داروهای خود را مد نظر قرار دهید.

خونریزی لثه

داروهای خاصی هستند که احتمال خونریزی لثه ها را افزایش می دهند. برخی داروهای مسکن که مصرف آنها نیاز به تجویز پزشک ندارد، مانند آسپرین، موجب رقیق شدن خون می شوند که باعث افزایش خونریزی لثه ها خواهد شد. در این صورت، از پزشک خود بخواهید دوز متفاوتی از دارو یا داروی متفاوتی برای شما تجویز کند.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

خونریزی لثه

اگر تغییر عادات مراقبت های دهانی، تعدیل کردن داروها و حفظ رژیم غذایی سالم به کاهش خونریزی لثه های شما کمک نکرد، گام بعدی شما باید مراجعه به دندانپزشک باشد. دندانپزشک پس از معاینه ی دندان ها و لثه ها مشخص می کند که آیا شما مشکل حادتری مانند بیماری لثه دارید. بعلاوه دندانپزشک باید از دندان ها و لثه ها با اشعه ی ایکس تصویر رادیو گرافی بگیرد. ممکن است نیاز باشد دندانپزشک پاکسازی عمقی روی دندان های شما انجام دهد یا برای جراحی لثه شما را به متخصص و جراح لثه ارجاع دهد.

در بسیاری از موارد، خونریزی لثه ها مشکل بزرگی نیست، اما در برخی موارد خاص می تواند هشداری برای نیاز به درمان تخصصی باشد. با تشخیص درست و مراقبت های شخصی، خونریزی لثه ها به راحتی قابل درمان است.