فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

استفاده از یک دهانشویه با یک نام تجاری شناخته شده یک راه عالی برای حفظ سلامت لثه ها و جلوگیری از ایجاد التهاب لثه است که آن را به بخشی ضروری از یک روتین استاندارد بهداشت دهان تبدیل می کند. و وقتی نوبت به آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان می رسد، شروع زود هنگام همیشه خوب است.

چه به دنبال راهی برای خلاص شدن از بوی بد دهان کودک خود هستید و چه می خواهید که کمی بیشتر از حفره دهان او محافظت کنید، دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است به خاطر آنها به اضافه کردن دهانشویه به برنامه بهداشت دهان کودک خود فکر کنید. به هر حال، دهانشویه ها مزایای زیادی دارند و حتی ممکن است خودتان از آنها استفاده کنید. اما آیا دهانشویه ها برای کودکان بی خطر هستند؟

پاسخ به این پرسش هم مثبت است و هم منفی. همه دهانشویه ها برای کودکان مناسب نیستند، به خصوص دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند، مخصوصاً برای کودکانی که هنوز کم سن هستند و بدن آنها ویژگی های لازم برای استفاده صحیح از دهانشویه ها را ندارد. به همین دلیل مهم است که اطمینان حاصل کنید که دهانشویه مناسب را برای کودک خود انتخاب می کنید.

ما در این مقاله قصد داریم به پرسش های شما در این رابطه پاسخ دهیم، از جمله:

  • آیا دهانشویه برای کودکان بی خطر است؟
  • مزایای استفاده از دهانشویه چیست؟
  • بهترین دهانشویه برای کودکان کدام است؟
  • چند نکته برای استفاده ایمن از دهانشویه کدامند؟

آیا دهانشویه برای کودکان بی خطر است؟

اینکه آیا دهانشویه برای کودکان بی خطر است یا نه، به سن کودک شما، مواد تشکیل دهنده دهانشویه (یعنی حاوی الکل بودن در مقابل فاقد الکل بودن) و رفلکس های بلع و رفتار کودک شما بستگی دارد. به طور کلی، کودکان خردسال نباید از دهانشویه استفاده کنند، مگر اینکه توسط دندانپزشک کودکان تجویز شود. رفلکس های بلع و کنترل حرکتی آنها به اندازه کافی برای غرغره کردن و تف کردن دهانشویه ها شکل نگرفته اند. اگر کودک مقادیر زیادی دهانشویه قورت دهد، باعث ایجاد تهوع و استفراغ، و در صورت داشتن الکل حتی باعث مسمومیت می شود. در حالی که مارک هایی وجود دارند که برای کودکان نوپا دهانشویه می فروشند، در بیشتر موارد، بهتر است از آنها اجتناب کنید.

در مورد سنی که کودکان می توانند از دهانشویه استفاده کنند، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که حداقل تا شش سالگی صبر کنید. جدای از نگرانی های مربوط به بلع، دهانشویه فلورایده برای کودکان زیر شش سال می تواند منجر به دریافت خیلی زود بیش از حد فلوراید در کودکان شود، که می تواند باعث فلوئوروزیس شود. این وضعیت روی دندان های در حال رشد تأثیر می گذارد و می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها و سوراخ شدن مینای دندان ها شود.

حتی اگر کودک شما شش سال یا بیشتر باشد، ممکن است هنوز برای استفاده از دهانشویه آمادگی نداشته باشد. درست مانند خمیر دندان، دهانشویه نیز باید به بیرون تف شود و قورت داده نشود. اگر کودک شما تمایل به بلعیدن خمیر دندان دارد، مدتی دیگر صبر کنید تا دهانشویه را برای او آغاز کنید.

بهترین کار این است که بچه ها ابتدا با آب تمرین کنند. این به آنها کمک می کند تا بتوانند آن را در دهان خود بچرخانند و آن را به بیرون تف کنند و به شما نشان دهند که آیا می توانند بدون خطر از دهانشویه استفاده کنند یا خیر. اگر آنها کار خود را با آب خوب انجام دهند، می توانند آماده حرکت به سمت دهانشویه باشند.

در صورتی که کودک شما هنوز آمادگی استفاده از دهانشویه را ندارد، به جای دهانشویه، او را تشویق کنید که آب زیادی بنوشد و مطمئن شوید که مقدار زیادی محصولات تازه مانند خیار و انگور می خورد. این محصولات و سایر محصولات حاوی آب زیاد باعث افزایش ترشح بزاق می شوند که به تمیز نگه داشتن دهان کودک شما کمک می کنند.

استفاده از دهانشویه برای کودکان
استفاده از دهانشویه برای کودکان

فواید دهانشویه برای کودکان بزرگتر چیست؟

وقتی کودکان به اندازه کافی بزرگ شده اند و قادر هستند دهانشویه را تف کنند، فواید آن برای کودکان عبارتند از:

به خلاص شدن از شر مضرات قند بیشتر کمک می کنند.

در حالی که هیچ چیز جایگزین دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در روز برای کودکان نمی شود، اما دهانشویه می تواند یک مکمل فوق العاده مؤثر برای بهداشت دهان و دندان های آنها باشد. دهانشویه می تواند ذرات غذا و پلاک را از مناطقی که دسترسی به آنها با مسواک و نخ دندان دشوار است، از بین ببرد.

استفاده از دهانشویه بوی دهان کودک شما را تازه می کند.

برای بچه هایی که بوی بد دهان دارند، دهانشویه می تواند به خلاص شدن از شر بوها و افزودن مقداری طراوت نعنایی (یا آدامس بادکنکی) کمک کند. در حالی که یک دهانشویه با اهداف غیر درمانی بو را پنهان می کند، یک دهانشویه درمانی باعث از بین رفتن باکتری و پلاک های ایجاد کننده بو می شود.

می تواند دندان های کودکان را تقویت کرده و با پوسیدگی ها مبارزه کند.

دهانشویه فلورایده برای کودکان (تا زمانی که سن آنها بالای شش سال باشد) به معدنی شدن مجدد دندان ها کمک می کند و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مینای آنها را تقویت می کند. اگر به فکر فلوراید نیستید، زایلیتول یکی دیگر از مواد قدرتمندی است که باید در دهانشویه به دنبال آن باشید. زایلیتول یک جایگزین قند طبیعی است و شواهد نشان می دهند که نوع خاصی از باکتری های بد دهان را کاهش می دهد و بروز پوسیدگی دندان (حفره ها) را در کودکان کاهش می دهد.

استفاده از دهانشویه برای کودکان
استفاده از دهانشویه برای کودکان

دهانشویه به تقویت سلامت لثه ها کمک می کند.

استفاده منظم از دهانشویه یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از التهاب لثه و حفظ سلامت لثه های کودک است. استفاده از دهانشویه، با کمک به از بین بردن پلاک اضافی و تمیز کردن مناطق بین دندان ها و اطراف لثه که دسترسی به آنها دشوار است، راه خوبی برای حفظ سلامت لثه های کودکان و جلوگیری از التهاب لثه است.

می تواند به شما آرامش بدهد.

مدتی طول می کشد تا بچه ها به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تسلط پیدا کنند. اگر کودک شما هنوز کمی مشکل دارد، استفاده از دهانشویه برای تمیز کردن هر نقطه ای که از دست می دهد خوب است و یک لایه محافظتی اضافی در برابر پلاک، حفره ها و التهاب لثه ایجاد می کند، بنابراین می توانید نفس راحتی بکشید.

دهانشویه بویژه برای کودکانی مفید است که بریس دارند.

بریس های دندانی مکان های بیشتری را برای پنهان شدن ذرات غذا، پلاک و باکتری ایجاد می کنند و وقتی کودکان بریس دارند، باید برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر تلاش کنند. استفاده از دهانشویه باعث تمیز نگه داشتن ابزارهای دندانی آنها می شود.

دهانشویه ها نوعی سرگرمی هستند!

شست و شو با دهانشویه می تواند برای بچه ها هیجان انگیز باشد، مخصوصاً در ابتدا که هنوز یک تجربه تازه است. این ممکن است آنها را نسبت به روتین بهداشت دهان و دندان خود مشتاق تر کند. هرگونه عامل ایجاد کننده اشتیاقی، حتی اگر موقتی باشد، باز هم آنها از آن استقبال می کنند، بویژه در اوایل، زمانی که بچه ها در حال ایجاد پایه ای برای عادات بهداشتی دهان و دندان مادام العمر خود هستند.

استفاده از دهانشویه برای کودکان
استفاده از دهانشویه برای کودکان

بهترین دهانشویه برای کودکان چیست؟

الکل یکی از ترکیبات متداول در دهانشویه ها است زیرا به کشتن باکتری ها کمک می کند. با این حال، دندانپزشکان همیشه به خانواده های کودکان توصیه می کنند که برای کودکان یک دهانشویه فاقد الکل انتخاب کنند. بیشتر فرمولاسیون ها حاوی موادی هستند که ایمن تر هستند و به همان اندازه مؤثر خواهند بود. همچنین ممکن است بخواهید به دنبال مهر تأییدیه انجمن دندانپزشکی باشید که به محصولاتی اعطا می شود که ایمن و مؤثر بودن آنها ثابت شده است.

برخی از دهانشویه های پر طرفدار برای کودکان دارای ویژگی های زیر هستند:

دهانشویه های فلورایده ضد حفره برای کودکان معمولاً دارای طعم مورد علاقه کودکان هستند. والدین نیز آنها را دوست دارند زیرا این نوع دهانشویه ها طبیعی و فاقد الکل، و بدون هیچ گونه ضرری هستند، که با پوسیدگی ها مبارزه می کنند، بوی دهان را تازه می کنند و حاوی رنگ های مصنوعی یا شیرین کننده نیستند.

برخی از دهانشویه های بدون الکل و فلوراید برای کودکان برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان مهر تأیید دریافت کرده اند. این فرمول نه تنها حفره ها را دور نگه می دارد، بلکه میکروب های ایجاد کننده بوی بد دهان را نیز از بین می برند و باعث رنگی شدن ذرات غذا و باقی مانده ها می شوند و این امکان را برای کودکان فراهم می کنند تا ببینند هنگام مسواک زدن چه قسمت هایی را از دست داده اند. به عنوان یک امتیاز، انواع طعم ها، تم ها و شخصیت های سرگرم کننده برای انتخاب وجود دارند.

برخی دیگر دندان های کودکان را تقویت کرده و از ایجاد حفره روی آنها جلوگیری می کنند. این دهانشویه ها رنگ و طعم مصنوعی ندارند و به طور طبیعی با زایلیتول شیرین می شوند. همچنین ممکن است فاقد گلوتن، و تأیید شده برای استفاده توسط بیماران دیابتی باشند.

دهانشویه کودکان حاوی زایلیتول- اگر به دنبال دهانشویه فاقد فلوراید برای کودکان هستید که همچنان مینای دندان آنها را تقویت کند- یک انتخاب عالی است. قورت دادن دهانشویه فاقد الکل با طعم آدامس بادکنکی برای کودکان بی خطر است. دهانشویه های حاوی زایلیتول ضد حفره و نمونه های حاوی کلسیم برای تقویت مینای دندان مفید هستند. فرمولاسیون های طبیعی و فاقد شیرین کننده های مصنوعی، پارابن، یا رنگ ها یا طعم دهنده های مصنوعی گزینه های خوبی برای انتخاب هستند.

گزینه های بیشتری می خواهید؟ انجمن دندانپزشکی برای والدین فهرستی بهترین خمیر دندان ها، مسواک ها، دهانشویه ها و سایر محصولات بهداشتی دهان و دندان برای کودکان تهیه کرده است که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. و البته همه محصولات موجود در این فهرست دارای مهر تأییده ADA هستند.

استفاده از دهانشویه برای کودکان
استفاده از دهانشویه برای کودکان

چند نکته برای استفاده بی خطر از دهانشویه ها

  • در صورت عدم استفاده از دهانشویه، آن را از دسترس کودکان دور نگهدارید.
  • بر کودکان زیر ۱۲ سال در حین استفاده از دهانشویه نظارت کنید تا مطمئن شوید که آن را قورت نمی دهند.
  • از بچه ها بخواهید ابتدا نخ دندان بکشند و دندان های خود را مسواک بزنند و سپس دهانشویه را به مدت ۶۰ ثانیه داخل دهان خود بچرخانند و سپس محتوی داخل دهان خود را به بیرون تف کنند. اگر کودک شما ورزش را دوست دارد، می توانید با استفاده از کرونومتر، استفاده از دهانشویه را به یک بازی تبدیل کنید تا ببینید آیا کودک شما می تواند تا زمانی که تایمر خاموش شود به استفاده از دهانشویه ادامه دهد یا خیر.
  • دستورالعمل های روی بطری را بخوانید و دنبال کنید زیرا برخی از فرمول ها یک مرتبه در روز استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر برای استفاده در صبح و شب بی خطر هستند.
  • از کودکان بخواهید تا ۳۰ دقیقه پس از استفاده از دهانشویه از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code