فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا توجه کرده اید که گاهی حتی اگر هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، بوی بد و عجیبی از دهان شما می آید (گاهی اوقات حتی بوی مدفوع یا غذای فاسد می دهد)، و نمی دانید کجا و چگونه اتفاق می افتد؟ در واقع، دلایل مختلفی می توانند باعث ایجاد این بو شوند، اما باور کنید یا نه، روکش یا بریج داخل دهان شما نیز می تواند یکی از دلایل احتمالی باشد!

یک روکش دندان، که همچنین تحت عنوان کلاهک دندان نیز شناخته می شود، پروتزی است که برای پوشش دادن دندان استفاده می شود. هدف روکش محافظت از دندان ضعیفی است که مستعد شکستگی است. به عنوان مثال، دندانی با یک حفره بزرگ یا دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است، ممکن است به محافظت از روکش نیاز داشته باشد.

روکش های دندان

بریج دندان پروتزی است که برای جایگزینی دندان (یا دندان های) از دست رفته استفاده می شود. این ابزار دندانی شکاف را با یک دندان مصنوعی پر می کند و به دندان های طبیعی مجاور که روکش روی آنها قرار گرفته است، و به دندان های پایه معروف هستند، متصل می شود.

روکش ها و بریج ها با کمک سمان یا چسب دندانپزشکی به دندان های طبیعی چسبانده می شوند و این باعث می شود که آنها روی دندان ها ثابت شوند.

این روکش ها و بریج ها چگونه باعث ایجاد بوی بد در دهان شما می شوند؟ بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از دلایل کلی این اتفاق.

سه دلیل برای داشتن بوی بد دهان ناشی از روکش و بریج

علت اصلی داشتن بوی بد ناشی از روکش یا بریج، رشد باکتری و عفونت مداوم اطراف یا زیر پروتز است.

بنابراین، باکتری یا عفونت چگونه در داخل یا اطراف دندانی که با روکش و بریج مهر و موم شده است ایجاد می شود؟ اصولاً ۳ راه وجود دارد:

 بوی بد اطراف روکش دندان
بوی بد اطراف روکش دندان

مشکل بهداشتی یا مرتبط با لثه

بهداشت مناسب دهان برای دندان پوشیده شده با روکش یا بریج به همان اندازه مهم است. عدم تمیز کردن کافی یا نامناسب، باعث انباشته شدن پلاک دندان در اطراف دندان های پوشیده شده با روکش یا لثه های اطراف آنها می شود که منجر به پوسیدگی دندان یا التهاب لثه (ژنژیویت) می شود. هر دوی اینها ممکن است باعث بوی بد دهان شما شوند.

مشکل مربوط به دندان

آری، پوسیدگی دندان می تواند زیر روکش یا بریج رخ دهد، حتی اگر دندان تحت درمان ریشه باشد. در واقع، پوسیدگی دندان زیر روکش یا بریج غیر معمول نیست. این اتفاق معمولاً در حاشیه بین دندان و روکش رخ می دهد. همچنین ناشی از رسوبات باکتری است و به همین دلیل می تواند نفس تازه شما را به بوی بد دهان تبدیل کند.

پوسیدگی در حاشیه روکش

عدم تمیز کردن کافی یا طراحی نامناسب پروتزهای دندانی می تواند از علل زمینه ای پوسیدگی دندان ها باشد. در اینجا تشخیص زود هنگام برای جلوگیری از شکست روکش یا بریج همراه با دندان زیرین آن، اهمیت ویژه ای دارد.

این وضعیت بسیار شبیه به پوسیدگی دندانی است که در زیر پر کردگی دندان اتفاق می افتد.

مشکل پروتز

گاهی اوقات، پروتزهای دندانی، مانند روکش و بریج، ممکن است نقص هایی داشته باشند که می توانند مانع تمیز کردن صحیح و کامل دندان زیرین شود. ممکن است پلاک دندانی شروع به انباشته شدن در اطراف دندان کند، و باعث ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود، که به نوبه خود منجر به بوی بد دهان می شود.

این مشکلات مربوط به پروتزهای دندانی شامل موارد زیر می شوند، اما به آنها محدود نمی شود:

  • طراحی معیوب
  • یک بریج با دهانه بلند
  • پروتز شل
  • عیوب سطحی
  • فاصله بین ساختار دندان و پروتز مصنوعی
  • پروتز شکسته یا ترک خورده
 بوی بد اطراف روکش دندان
بوی بد اطراف روکش دندان

راه حل ها / درمان بوی بد ناشی از روکش یا بریج

بوی بد دهان می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. یافتن دلیل واقعی مهم است زیرا بو به شما نشان می دهد که مشکلی پیش آمده است.

برای خلاص شدن از شر آن، باید دلیل آن را بدانید. پنهان کردن آن با دهانشویه نعنایی یا اسپری دهان فقط باعث می شود که مشکل در آینده به طور جدی تر ظاهر شود.

در زیر دو کار اصلی وجود دارند که می توانید آنها را برای حل مشکل انجام دهید:

فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید

برای اطلاع از علت دقیق بوی بد دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. کلید درک دلیل واقعی، مراجعه سریع به دندانپزشک، و در مورد بوی بد ناشی از پروتز، حفظ ساختار دندان و روکش یا بریج تا زمانی که ممکن است، می باشد. دندانپزشک دهان و پروتز مصنوعی شما را به صورت چشمی معاینه خواهد کرد و ممکن است به عکس برداری با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز داشته باشد.

درمان ارائه شده به علت اصلی بستگی دارد:

التهاب لثه (ژنژیویت یا پریودنتیت):

طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای درمان التهاب لثه، بر اساس شدت آن، وجود دارند. این می تواند از مهم ترین روش آغاز شود، که خود- مراقبتی از دهان است، پاکسازی تخصصی، تا درمان های پیچیده تر مانند پاکسازی عمیق و درمان جراحی است.

پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان را می توان با پر کردن ساده یا (در صورتی که مرکز دندان به نام پالپ عفونی شده باشد) با درمان ریشه برطرف کرد. بسته به آسیب ناشی از پوسیدگی، ممکن است لازم باشد روکش یا بریج موجود با یک روکش یا بریج جدید جایگزین شود یا خیر.

با این حال، اگر آسیب بیش از حد شدید باشد و قابل ترمیم نباشد، دندان باید کشیده شود. در این مورد، یک بریج جدید یا نوع دیگری از پروتز دندانی برای جایگزینی روکش یا بریج قدیمی ضروری است.

مشکل مربوط به پروتز:

به طور کلی، درصورت بروز خطاهای “غیرقابل بازگشت” مانند طراحی معیوب، بریج های طولانی که چند دندان را پر می کنند، یا شکستگی شدید پروتز، ممکن است نیاز باشد که دندانپزشک پروتز قدیمی موجود را خارج کند. باید یک روکش یا بریج جدید طراحی شود.

از سوی دیگر، اگر مشکل به دلیل بروز خطاهای “بازگشت پذیر” مانند سطح ناصاف، لق شدن پروتز و فاصله جزئی بین ساختار دندان و پروتز باشد، با تنظیمات دندانی لازم، می توان پروتز موجود را نگه داشت.

به خاطر داشته باشید که دندانپزشک در مورد شدت عیوب و اینکه آیا می توان آنها را بدون نیاز به ساخت پروتز جدید بر اساس شرایط حل کرد یا نه، قضاوت خواهد کرد.

 بوی بد اطراف روکش دندان
بوی بد اطراف روکش دندان

شیوه های خود مراقبتی دهان

شما با مراقبت های خوب بهداشتی، می توانید از پوسیدگی دندان های روکش دار جلوگیری کنید. در واقع سطح بهداشت دهان و دندان عامل اصلی مؤثر روی وضعیت و طول عمر یک بریج یا روکش است. در اینجا چند روش برای مراقبت از پروتز در منزل آورده شده اند:

  • حداقل دو مرتبه در روز مسواک زدن صحیح را انجام دهید.
  • نخ دندان کشیدن صحیح بین روکش، بریج و دندان های طبیعی با استفاده از نخ بین دندانی یا مسواک بین دندانی.
  • مسواک بین دندانی.
  • استفاده از سوپرفلاس یا نخ دندان برای تمیز کردن پلاک دندان یا ذرات غذایی که زیر دندان مصنوعی بریج دندان (که همچنین تحت عنوان پونتیک شناخته می شود) چسبیده اند.
  • طبق توصیه دندانپزشک خود هر ۳ تا ۶ ماه یک مرتبه به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر درمان را به تعویق بیندازید چه اتفاقی می افتد؟

بوی بدی که از پروتزهای مصنوعی می آید می تواند نشانه ای از تأخیر در درمان باشد. اگر این مشکل برای مدت طولانی تری باقی بماند، بسته به علت مشکل، ممکن است باعث آسیب بیشتر به لثه، دندان یا پروتز مصنوعی شود. برخی از پیامدهای احتمالی تأخیر در درمان عبارتند از:

  • عفونت لثه باعث تخریب استخوان و بافت های حمایت کننده از دندان می شوند. دندان ها ممکن است لق شوند و در صورت عدم درمان، در نهایت ممکن است لازم باشد کشیده شوند.
  • درد ناشی از عفونت دندان یا عفونت لثه.
  • پوسیدگی گسترده منجر به شکستگی دندان می شود که به برداشتن پروتز مصنوعی و دندان نیاز خواهد داشت.
  • طول عمر کوتاه تر پروتزهای مصنوعی.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code