تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه حالتی است که در آن حاشیه بافت لثه ها از اطراف دندان ها ساییده شده و از روی دندان ها کنار رفته است و مقدار بیشتری از دندان یا ریشه دندان قابل مشاهده شده است. وقتی لثه ها تحلیل می روند، ممکن است فواصلی بین لثه ها و دندان ها شکل بگیرند که اجازه می دهند باکتری هایی که موجب بروز باکتری می شوند انباشته شوند. اگر این وضعیت درمان نشده باقی بماند، بافت ها و ساختار استخوانی اطراف دندان ها می تواند آسیب ببیند، که گاهی اوقات منجر به از دست رفتن دندان ها می شود. تحلیل لثه ها یک شرایط دندانی گسترده است. اکثر افراد از تحلیل لثه های خود آگاه نیستند زیرا به تدریج اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های تحلیل لثه ها

وقتی تحلیل لثه به مرور زمان پیشرفت می کند، ممکن است شما متوجه علائم زیر شوید:

دندان های بلند

یکی از علائم افزایش ارتفاع مشهود دندان ها است. وقتی لثه ها به علت بیماری لثه تحلیل می روند، ظاهر دندان ها اینطور به نظر می رسد که بلندتر از معمول هستند.

از بین رفتن پوشش ریشه دندان ها

از بین رفتن پوشش روی ریشه دندان ها یکی دیگر از این علائم است، که می تواند فوق العاده حساسیت زا و ناراحت کننده باشد. آنها اغلب نشانه بیماری پریودنتال هستند یا می توانند به مسواک زدن خیلی شدید با مسواک دارای فرچه های سخت ربط داشته باشند.

دندان های لق

هنگام رنج بردن از تحلیل لثه ها، ممکن است متوجه لق شدن دندان ها شوید، که به باکتری و بیماری پریودنتال زیر لثه های اطراف دندان ها ربط داده می شود. وقتی تحلیل لثه ها وخیم تر می شود، پاکت لثه ها در نتیجه از دست رفتن پیوند ساختاری دندان ها و لثه ها عمیق تر می شود.

علل و عوامل تحلیل لثه ها

عوامل متعددی هستند که می توانند باعث تحلیل رفتن لثه ها شوند، از جمله:

بیماری های پریودنتال

• که عبارتند از عفونت های لثه ای که در نتیجه باکتری هایی بروز پیدا می کنند که بافت لثه ها و استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد را تخریب می کنند. بیماری پریودنتال اصلی ترین علت تحلیل لثه است. مراحل اولیه بیماری پریودنتال اغلب دردناک نیستند، بنابراین اغلب علائم مورد توجه قرار نمی گیرند. با این حال، اگر درمان نشده باقی بماند، علائم و نشانه های اولیه می توانند گسترش پیدا کنند و به پریودنتیت تبدیل شود.

مراحل اولیه بیماری لثه می توانند با حداقل علائم مشاهده شوند، که عبارتند از:

• لثه های قرمز، متورم، یا بنفش.
  • لثه ها احساس تحریک پذیری نسبت به لمس دارند.
  • لثه هایی که خونریزی دارند
  • بوی بد مزمن دهان

ژنتیک

برخی افراد بیشتر مستعد بیماری پریودنتال هستند. مطالعات حاکی از این هستند که ۳۰ درصد افراد جامعه، حتی اگر به خوبی از دندان های خود مراقبت می کنند، ممکن است در معرض بیماری لثه قرار داشته باشند.

محکم مسواک زدن

اگر دندان های خود را خیلی محکم یا اشتباه مسواک بزنید، این می تواند باعث شود مینای دندان های آنها ساییده شود و لثه ها تحلیل بروند. برای مسواک زدن با میزان فشار درست، مسواک زدن با مسواک های برقی را امتحان کنید. فشار آنها هوشمند است و اگر فشار دست شما زیاد شود به شما هشدار می دهد تا کمک کند لثه های خود را محافظت شده حفظ کنید.

مراقبت های بد دهانی

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و شستشوی ناکافی با دهانشویه های آنتی باکتریال به راحتی می توانند باعث شوند پلاک های دندانی به تارتار تبدیل شوند، ماده سختی که بین دندان ها شکل می گیرد که می تواند تنها با پاکسازی های تخصصی دندان ها زدوده شود.

سطوح هورمون

تغییر در سطوح استروژن در طول زندگی زنان، مانند بلوغ، بارداری، و یائسگی، می تواند باعث شود حساسیت لثه ها افزایش پیدا کند و مستعد تحلیل لثه شوند.

دخانیات

سیگاری ها و دیگر مصرف کننده های تنباکو، بیشتر احتمال دارد که پلاک های چسبناک روی دندان های آنها شکل بگیرد که می تواند باعث تحلیل لثه ها شود.

دندان قروچه

ساییدن و فشردن دندان های روی یکدیگر می تواند فشار زیادی به دندان ها وارد کند و موجب بروز تحلیل لثه ها شود.

کجی دندان ها یا ناهمراستا بودن بایت

وقتی دندان ها به صورت درست روی یکدیگر قرار می گیرند، ممکن است فشار زیادی به لثه ها و استخوان های اطراف وارد شود، که اجازه می دهد لثه ها تحلیل بروند.

درمان تحلیل لثه ها

تحلیل لثه های ملایم می توانند با پاکسازی های تخصصی عمیق در منطقه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است درمان شوند. در طول پاکسازی های عمیق، پلاک ها و تارتار زدوده می شوندو بخش هایی از ریشه دندان ها که پوشش آنها از بین رفته است صاف و صیقلی می شود تا چسبیده باکتری ها به آن قسمت ها دشوارتر شود. آنتی بیوتیک ها نیز برای از بین بردن باکتری های باقی مانده استفاده شوند.

اگر به دلیل از دست رفتن مقدار زیاد استخوان و وجود پاکت های عمیق، پاکسازی عمیق برای این شرایط کافی نباشد، و ممکن است جراحی تحلیل لثه نیاز باشد.

چگونه می توان از تحلیل لثه ها پیشگیری نمود؟

مراقبت های خوب دهانی بهترین راه برای پیشگیری از تحلیل لثه ها هستند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و حداقل دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک در طول سال می توانند به پیشگیری از تحلیل لثه ها کمک کنند. اگر بیماری لثه دارید ممکن است لازم باشد دفعات بیشتری به دندانپزشک مراجعه کنید. به فکر استفاده از مسواک های برقی باشید. اگر سیگاری هستید، سیگار کشیدن را ترک کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند کمک کننده باشد. تغییرات ممکن داخل دهان را تحت نظر داشته باشید.