فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

گاهی اوقات، ممکن است انجام جراحی پریودنتال یا لثه برای درمان برخی بیماری ها و شرایط خاص لثه، مانند ژینژیویت یا پریودنتیت ضروری باشد. این نوع جراحی عموماً تحت عنوان جراحی لثه شناخته می شود. هدف انجام این فرایند درمان بیماری لثه و هر گونه آسیبی است که بوجود آورده است:

  • رشد مجدد استخوان ها و بافت های آسیب دیده.
  • پیشگیری از از دست رفتن دندان.
  • کاهش فواصل لثه ای بین دندان ها که تحت عنوان مثلث های سیاه شناخته می شوند.
  • تغییر شکل استخوان فک به منظور پایین آوردن خطر رشد باکتری ها در شیارهای استخوان.
  • حذف باکتری و عفونت

 

جراحی لثه یا پریودنتال
جراحی لثه یا پریودنتال

 

جراحی لثه به درمان چه شرایطی کمک می کند؟

بیماری های لثه مانند ژینژیویت و پریودنتیت ممکن است درمان جراحی نیاز داشته باشند. ژینژیویت شکل خفیف بیماری لثه است که می تواند منجر به قرمزی، تورم، و خونریزی لثه ها شود. اغلب، ژینژیویت در نتیجه بهداشت ضعیف، و تشکیل پلاک و جرم روی دندان ها اتفاق می افتد. درمان تخصصی می تواند این شرایط را معکوس سازد.

پریودنتیت حالت وخیم تر بیماری لثه است که در آن ژینژیویت وخیم تر و پیشرفته تر شده است و منجر به واکنش التهابی شده است که استخوان و بافت را تخریب می کند. در طول روند التهابی، به تدریج لثه ها از دندان ها جدا می شوند. این باعث می شود فضایی به نام پاکت بوجود بیاید، که محلی برای رشد باکتری ها خواهد شد و منجر به ایجاد عفونت خواهد شد. در نتیجه، از دست رفتن دندان و آسیب به استخوان می توانند اتفاق بیفتند.

انواع فرایندهای جراحی لثه

اینکه جراح کدام نوع جراحی را انتخاب می کند به وخامت بیماری لثه بستگی دارد. قبل از جراحی، دندانپزشک لثه ها را از عمق پاکسازی خواهد کرد. با کمک فرایندی تحت عنوان جرمگیری (پاکسازی عمقی) جرم ها و باکتری ها از سطح دندان ها و لثه ها زدوده خواهند شد. فرایند دیگری تحت عنوان تسطیح سطح ریشه می تواند سطوح ریشه های دندان ها را صاف و صیقلی سازد، با این هدف که مکان های کمتری برای انباشته شدن جرم و باکتری وجود داشته باشد. علاوه بر این، این فرایند به زدودن هر گونه جرمی که روی ریشه است کمک می کند. جرمگیری و تسطیح سطح ریشه معمولاً به طور همزمان انجام می شوند.

 

 

جراحی لثه یا پریودنتال
جراحی لثه یا پریودنتال

 

جراحی فلپ

جراحی فلپ بویژه برای افرادی کمک کننده است که در عمق پاکت های پریودنتال خود جرم دارند. این فرایند شامل برداشتن لثه از روی دندان ها به منظور زدودن جرم ها است. پس از پاکسازی منطقه و زدودن جرم و رسوب ها، دندانپزشک لثه را مجدداً در جای خود قرار خواهد داد تا اطراف دندان ها قرار بگیرد. گاهی اوقات، ممکن است در طول این فرایند استخوان تغییر شکل نیاز داشته باشد.

پیوند استخوان

وقتی استخوانی که ریشه های دندان ها را در بر می گیرد آسیب ببیند و تخریب شود، ممکن است بیمار پیوند استخوان نیاز داشته باشد. این فرایند شامل جایگزینی استخوان آسیب دیده با استخوان جدید می شود. این استخوان می تواند از خود فرد، استخوان تولید شده، یا استخوان گرفته شده از فرد اهداء کننده باشد.

بازسازی هدایت شده بافت

در طول این فرایند، جراح تکه های کوچک مواد تور مانند را بین استخوان فرد و بافت لثه قرار خواهد داد. این مواد مانع رشد لثه داخل فضایی خواهند شد که باید در آنجا استخوان رشد کند، و اجازه می دهد استخوان و بافت همبند مجدداً رشد کنند.

پیوند بافت

 پایین آمدن خط لثه که تحت عنوان تحلیل خط لثه شناخته می شود، در نتیجه از دست رفتن بافت لثه بوجود می آید و ممکن است برای کاهش خطر آسیب بیشتر به پیوند بافت نرم نیاز داشته باشد. طی این فرایند، عموماً جراح بافت را از یک قسمت دیگر بر می دارد و مجدداً آن را به قسمتی بخیه خواهد زد که لثه تحلیل رفته است. این بافت اغلب از سقف دهان برداشته می شود. پیوند بافت نه تنها موجب کاهش خطر آسیب های بیشتر می شود، بلکه ریشه هایی که سطح آنها بدون پوشش باقی مانده اند را پوشش می دهد.

دیگر گزینه های درمان عبارتند از:

  • لیزر درمانی: برخی دندانپزشک ها از لیزر به منظور کاهش اندازه پاکت های پریودنتال و احیاء بافت همبند آسیب دیده استفاده می کنند.
  • پروتئین های تحریک کننده رشد بافت: این فرایند شامل استفاده از ژل های حاوی پروتئین به منظور تحریک رشد استخوان و بافت است.

 

 

جراحی لثه یا پریودنتال
جراحی لثه یا پریودنتال

 

آماده سازی های لازم برای جراحی لثه

قبل از انجام جراحی لثه، دندانپزشک مهاینات قبل از جراحی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که انجام جراحی فاقد خطر است. طی این معاینات دندانپزشک:

  • تاریخچه سوابق پزشکی بیمار را خواهد گرفت و معاینات بالینی را انجام خواهد داد.
  • دندان ها، دهان، و فک را بررسی خواهد کرد تا از استحکام دندان ها مطمئن شود.
  • وجود هر گونه عفونت، آبسه، یا دیگر ضایعاتی که می توانند بهبود پس از جراحی را دشوار سازند را بررسی خواهد کرد.
  • راجع به مزایا و خطرات جراحی صحبت خواهد کرد و برای انجام جراحی موافقت بیمار را خواهد گرفت.

 

 

جراحی لثه یا پریودنتال
جراحی لثه یا پریودنتال

 

طی جراحی چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

بسته به نوع فرایند، یک دسته اتفاقات رخ می دهد. اکثر جراحی های لثه حدود ۲ ساعت طول می کشند. در برخی موارد لازم است بیمار در طول فرایند کاملاً بیهوش یا نیمه بیهوش شود. در سایر موارد، جراحی تنها با بی حسی موضعی قابل انجام است.

طی فرایند، جراح از ابزارهای کاملاً استریل استفاده خواهد کرد، تا خطر عفونت را کاهش دهد. پس از ایجاد یک برش کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه را از روی دندان برخواهد داشت. این کار امکان مشاهده بهتر ریشه دندان را برای جراح فراهم خواهد کرد، تا بتواند هر گونه جرم و رسوب یا عفونتی را پاکسازی نماید.

پس از مرحله جرمگیری و پاکسازی عمقی، جراح می تواند فرایندهای دیگر را انجام دهد، از جمله تغییر شکل لثه، فرایند بازسازی استخوان، یا دیگر فرایندهای برنامه ریزی شده. پس از تکمیل جراحی برنامه ریزی شده، جراح لثه را مجدداً در جای خود بخیه خواهد زد. هفت تا ۱۰ روز پس از جراحی لازم است بخیه ها کشیده شوند.

 

 

جراحی لثه یا پریودنتال
جراحی لثه یا پریودنتال

 

دوره بهبود پس از جراحی

پس از جراحی، دندانپزشک دستورالعمل های لازم را با جزئیات ارائه خواهد داد تا درمان بهترین نتیجه را داشته باشد. زمان بهبود به وسعت فرایند بستگی خواهد داشت. اغلب افراد روز بعد از جراحی داروی مسکن نیاز دارند، به همین دلیل دندانپزشک دستوالعمل های لازم در خصوص داروهایی که لازم است مصرف شوند را ارائه خواهد داد. علاوه بر این، دندانپزشک راجع به موارد زیر نیز توصیه هایی خواهد کرد:

  • استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای تمیز نگه داشتن محیط دهان به منظور پیشگیری از بروز عفونت.
  • پرهیز از فعالیت های شدید.
  • خوردن غذاهای نرم در روز بعد از جراحی.
  • نکشیدن سیگار.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code