فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

جراحی پیوند لثه یک فرایند دندانپزشکی برای درمان نازک شدن لثه ها یا تحلیل رفتن آنها است. پیوند لثه ریشه هایی از دندان ها که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند و پوشش محافظ خود را از دست داده اند را پوشش می دهد و به خط لثه حجم می دهد و سلامت عمومی دهان را بهبود می بخشد. بهبودی معمولاً یک هفته تا دو هفته طول می کشد، اما ممکن است بیشتر طول بکشد. پیوند لثه نرخ موفقیت خوبی دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را کاهش دهد.

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه نوعی جراحی دندان است. این راهکار بیماری تحلیل لثه را درمان می کند، وضعیتی که در آن لثه ها از روی دندان ها کنار می روند و ریشه های زیرین آن نمایان می شوند. ریشه های دندانی که در معرض دید قرار گرفته اند، خطر پوسیدگی دندان، حساسیت و تحلیل استخوان اطراف دندان ها را افزایش می دهند. پیوند لثه جایگزین بافت از دست رفته اطراف دندان می شود و سلامت عمومی دهان را بهبود می بخشد.

چه افرادی به پیوند لثه نیاز دارند؟

در صورت ابتلا به تحلیل لثه، دندانپزشک شما احتمالاً پیوند لثه را توصیه خواهد کرد. در بسیاری از موارد، تحلیل رفتن لثه ها یک نشانه بیماری شدید لثه است، اما افراد از نظر ژنتیکی نیز می توانند مستعد نازک شدن لثه ها باشند. شما همچنین در صورت مسواک زدن بیش از حد تهاجمی، ممکن است دچار تحلیل لثه شوید.

جراحی پیوند لثه چقدر متداول است؟

پیوند لثه یکی از متداول ترین فرایندهای پریودنتال است که در سراسر دنیا انجام می شود.

قبل از پیوند لثه چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که شما به پیوند لثه نیاز دارید، شما را برای معاینه به متخصص پریودنتیست ارجاع خواهد داد. پریودنتیست شما سلامت لثه های شما را بررسی خواهد کرد و پاکت های اطراف دندان های شما را اندازه گیری خواهد کرد. آنها همچنین بررسی خواهند کرد تا ببینند چه مقدار تحلیل در اطراف هر دندان دارید.

بسته به شدت وضعیت شما، پریودنتیست شما ممکن است بخواهد تحلیل رفتگی را تحت نظر بگیرد. یا ممکن است توصیه کنند که جراحی پیوند لثه را ادامه دهید. پریودنتیست شما در طول مشاوره گزینه های درمانی شما را به طور مفصل با شما در میان خواهد گذاشت.

در طول جراحی پیوند لثه چه اتفاقی می افتد؟

تکنیک ها و مواد زیادی برای پیوند لثه موجود هستند. پریودنتیست ها معمولاً بافت را از کام (سقف دهان) می گیرند و به ناحیه تحلیل رفته منتقل می کنند. با این حال، در برخی موارد، آنها ممکن است از یک ماده پیوندی جایگزین استفاده کنند، که می تواند از یک بانک استخوان و بافت دارای مجوز خریداری شود.

در طول جراحی پیوند لثه، پریودنتیست شما:

  • برای شما بی حسی موضعی تزریق می کند. این کار دندان ها و لثه های شما را در آن ناحیه بی حس می کند. بسیاری از پریودنتیست ها گزینه های دندانپزشکی آرام بخش را برای راحتی شما ارائه می دهند، از جمله اکسید نیتروژن، آرام بخش خوراکی و آرام بخش وریدی. در مراجعه اولیه حتماً در مورد گزینه های خود سؤال کنید.
  • محل جراحی را آماده می کند. هنگامی که راحت شدید، پریودنتیست شما یک برش ایجاد می کند و یک فلپ کوچک در لثه های شما ایجاد می کند. آنها همچنین ریشه های دندان های شما را به طور کامل پاکسازی می کنند.
  • بافت پیوند لثه را برداشت می کند. در مرحله بعد، جراح شما یک برش دیگر در سقف دهان شما ایجاد می کند و یک گوه کوچک از بافت داخلی را برمی دارد. لایه بیرونی دست نخورده باقی می ماند. آنها محل را با استفاده از بخیه یا پانسمان پریودنتال می بندند. (اگر جراح شما تصمیم بگیرد از بافت اهدایی استفاده کند، از این مرحله صرف نظر خواهد کرد.)
  • پیوند لثه را قرار می دهد. در مرحله بعد، جراح پیوند لثه را روی ریشه دندان های در معرض دید شما (منطقه تحلیل رفتگی) قرار می دهد.
  • بخیه ها را می زند. در نهایت، جراح مکان بافت لثه شما را تغییر داده و آن را در جای خود بخیه می زند. پریودنتیست شما ممکن است از بخیه هایی استفاده کند که خود به خود می افتند. یا ممکن است لازم باشد از دندانپزشک یا جراح خود بخواهید آنها را در مراجعه بعدی بکشد.
جراحی پیوند لثه
جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه چقدر طول می کشد؟

به این بستگی دارد که چند دندان دچار تحلیل لثه شده اند. اگر فقط یک دندان شما به پیوند لثه نیاز دارد، معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. اگر چندین دندان در نواحی مختلف دهان به پیوند نیاز دارند، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

آیا جراحی پیوند لثه درد دارد؟

در طول جراحی پیوند لثه شما بی حس خواهید بود، بنابراین در طول فرایند هیچ چیزی احساس نخواهید کرد. احتمالاً پس از فرایند، درد خفیفی خواهید داشت، اما پریودنتیست به شما داروها و دستورالعمل های پس از جراحی را خواهد داد تا در به حداقل رساندن ناراحتی شما کمک کند.

بعد از پیوند لثه چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از جراحی پیوند لثه، احتمالاً در جای محل جراحی خود گاز و پانسمان خواهید داشت. به طور معمول، پس از حدود ۳۰ دقیقه می توانید گاز را بردارید. پانسمان ممکن است در چند روز نخست به صورت خود به خود بیفتد یا پزشک شما ممکن است در مراجعه بعدی شما آن را بردارد. تا زمانی که بازگشت به خانه برای شما ایمن نباشد جراح شما را تحت نظر خواهد داشت. اگر برای عمل خود آرام بخش مصرف کرده باشید، یک دوست مورد اعتماد یا یکی از اعضاء خانواده برای رساندن شما به منزل نیاز است.

پریودنتیست شما دستورالعمل های دقیق بعد از جراحی را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای کاهش خطر درد و عفونت باید این موارد را به دقت دنبال کنید.

جراحی پیوند لثه
جراحی پیوند لثه

جدول زمانی بهبود پیوند لثه به چه صورت است؟

جراح شما احتمالا می خواهد یک هفته بعد پیوند لثه شما را بررسی کند. سپس، تا زمانی که پریودنتیست شما را برای ادامه مراقبت ها نزد دندانپزشک عمومی بازگرداند، پیگیری های روتین خواهید داشت.

در طول این مدت، آنها دستورالعمل های خاصی را در اختیار شما قرار خواهند داد. به طور کلی، این چیزی است که شما می توانید انتظار داشته باشید:

روز اول

پس از فرایند، مقداری خونریزی، تورم و ناراحتی را تجربه خواهید کرد. برای مدیریت این عوارض جانبی، تمام داروها را دقیقاً طبق دستور جراح خود مصرف کنید. استراحت زیادی داشته باشید و از فعالیت های سنگین اجتناب کنید.

غذاهای نرم و خنک مانند ماست، پودینگ یا اسموتی بخورید.

ناحیه جراحی را با استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال تمیز نگه دارید. روی پیوند لثه را مستقیماً مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، زیرا ممکن است به آن آسیب وارد کنند و منجر به شکست درمان شود. (شما می توانید دندان های دیگر خود را تا حدی که راحتی شما اجازه می دهد، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.)

جراحی پیوند لثه
جراحی پیوند لثه

اولین هفته

خونریزی باید در طول ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت نخست کاهش یابد. تورم به مدت سه تا چهار روز ادامه خواهد داشت. در طول این مدت، همچنین ممکن است دچار کبودی شوید. این عوارض جانبی طبیعی هستند و باید ظرف مدت یک هفته از بین بروند. مصرف همه داروها را طبق دستور ادامه دهید.

شما می توانید، تا جایی که قادر هستید غذاهای نرم بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، از جمله مواردی مانند تخم مرغ، پاستا، ماهی و سبزیجات پخته شده.

دندان های خود را در نزدیکی محل جراحی به آرامی مسواک بزنید، اما مستقیماً روی لثه های خود را مسواک نزنید. اطراف پیوند لثه را مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید تا زمانی که جراح شما بگوید که انجام این کار بی خطر است.

هفته دوم

تورم و کبودی باید شروع به محو شدن کنند و میزان راحتی شما باید همچنان بهبود یابد. از جراح خود بپرسید که چه زمانی شروع به کاهش دوز داروهای مصرفی بی خطر است.

همانطور که سطح راحتی شما بهبود می یابد، می توانید غذاهای جامد بیشتری را در تغذیه خود بگنجانید. با این حال، هنوز هم باید از غذاهای سفت، ترد یا تند اجتناب کنید تا زمانی که جراح شما اجازه ایجاد تغییرات را صادر کند.

هنگامی که جراح شما گفت که انجام این کار بی خطر است، می توانید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی را از سر بگیرید.

مزایای پیوند لثه چیست؟

پیوند بافت لثه مزایای متعددی دارد. به عنوان مثال، آنها می توانند:

  • خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد.
  • خطر پوسیدگی های دندانی را کاهش دهد. (ریشه های دندانی که در معرض محیط دهان قرار می گیرند بیشتر مستعد پوسیدگی هستند.)
  • کاهش حساسیت دندان ها.
  • بهبود ظاهر لبخند.

خطرات یا عوارض جراحی پیوند لثه کدامند؟

عوارض بعد از جراحی پیوند لثه غیر معمول هستند، اما ممکن است رخ دهد. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت.
  • خونریزی بیش از حد.
  • رد پیوند لثه (شکست درمان).

اگر متوجه خونریزی شدید، چرک یا هر چیز دیگری شدید که درست به نظر نمی رسد، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

جراحی پیوند لثه
جراحی پیوند لثه

علائم شکست پیوند لثه کدامند؟

اگر پیوند لثه شما با شکست مواجه شود، احتمالاً متوجه یک لکه بزرگ از بافت سفید رنگ خواهید شد که از دندان شما جدا شده است. عدم رنگ آن به این معنا است که پیوند لثه جریان خون خود را از دست داده و در حال از دست رفتن است. اگر متوجه این موضوع شدید یا نگرانی های دیگری مانند ترشح چرک در محل جراحی یا تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۳/۳۸ درجه سانتیگراد) دارید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می کشد تا بعد از پیوند لثه بهبودی حاصل شود؟

بهبود هر فردی متفاوت است. اما به طور متوسط، بهبودبعد از پیوند لثه یک هفته تا دو هفته طول می کشد. اگر چندین ناحیه را به طور همزمان تحت درمان قرار داده اید، بهبودی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. پریودنتیست شما می تواند به شما بگوید چه انتظاری باید داشته باشید.

چه زمانی می توان روتین عادی خود را از سر گرفت؟

حداقل در هفته نخست باید از ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین و سایر فعالیت های سنگین اجتناب کنید. این فعالیت ها ضربان قلب شما را افزایش می دهند و می توانند منجر به بروز ناراحتی، خونریزی و تورم بیشتر شوند. قبل از شروع مجدد این فعالیت ها حتماً آن را با جراح خود در میان بگذارید.

اکثر افراد می توانند ظرف یک تا دو روز به محل کار یا مدرسه بازگردند.

آیا جراحی پیوند لثه ارزشش را دارد؟

پیوند لثه دارای نرخ موفقیت بالای بیشتر از ۹۰% است. این فرایند بهترین شانس را برای درمان تحلیل لثه و بهبود سلامت عمومی دهان به شما می دهد.

تحلیل لثه در صورت عدم درمان می تواند منجر به پوسیدگی، بیماری شدید لثه، تحرک دندان و حتی در نهایت از دست دادن دندان شود.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورتی که لثه های نازک، دردناک و خونریزی دار دارید یا اگر ریشه دندان های شما قابل مشاهده است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در این بین، حتماً بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید و برای پاکسازی روتین دندانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این مراجعات به سلامت دندان ها و لثه های شما کمک می کنند و این امکان را برای دندانپزشک شما فراهم می کنند تا مشکلات را زودتر تشخیص دهید، قبل از اینکه منجر به بروز سایر مشکلات برای سلامت دهان شوند.

سخن پایانی

شنیدن اینکه به جراحی پیوند لثه نیاز دارید ممکن است ترسناک باشد. خبر خوب این است که این درمان چندین مزیت از جمله نرخ موفقیت بالا و بهبودی نسبتاً سریع را ارائه می دهد. پیوند لثه درمان پیشرو برای تحلیل لثه است. تکنیک ها و مواد مختلفی برای پیوند لثه وجود دارند که می توانند به جایگزینی و بازسازی بافت از دست رفته لثه کمک کنند. دندانپزشک یا پریودنتیست شما می تواند گزینه های درمانی شما را در طول یک مشاوره به طور مفصل توضیح دهد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code