فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

به محض از بین رفتن اثرات داروی بی حسی، و زمانی که دیگر احساس بی حسی داخل دهان خود ندارید، درد ایمپلنت دندان احتمالاً یکی از اولین چیزهایی است که از آن آگاه خواهید شد. طبیعی است در جایی که ایمپلنت قرار گرفته است درد مبهم وجود داشته باشد و در اطراف محل ایمپلنت حساس و دردناک شود.

فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی شامل برش لثه و سوراخ کردن استخوان فک است که یک میله تیتانیومی کوچک درون این حفره پیچ ​​می شود. ترسناک به نظر می رسد، اما به لطف تکنیک های بیهوشی و آرام بخش آگاهانه، وقتی می گوییم در طول جراحی اکثر بیماران هیچ دردی را احساس نمی کنند، به ما اعتماد کنید. در اصل درد ایمپلنت دندان بعد از جراحی شایع تر است.

پس از دوره بهبود اولیه، ایمپلنت دندانی شما باید راحت باشد. در واقع، تقریباً بیشتر اوقات باید فراموش کنید که ایمپلنتی داخل دهان شما وجود دارد (به جز اینکه، امیدواریم فقط زمانی که زمان تمیز کردن آن فرا می رسد).

گرچه، درد پس از جراحی معمولاً با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن قابل کنترل است و معمولاً در عرض چند روز کاهش می یابد، اما اگر چند هفته، ماه یا حتی سال ها بعد نوع جدیدی از درد را تجربه کردید، چطور؟

اگر مدت ها بعد دچار درد ایمپلنت دندانی شدید، نشانه خوبی نیست و به توجه نیاز دارد.

چرا ایمپلنت دندانی من درد می کند؟

بیایید مستقیماً به عمق این مسئله بپردازیم و در مورد برخی از دلایلی که ایمپلنت دندانی شما می توانند باعث درد شما شوند صحبت کنیم.

عفونت و بیماری لثه و درد ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی مانند دندان های معمولی نیستند زیرا اعصاب داخل دندان را ندارند. خود ایمپلنت کاملاً قادر به تجربه کردن درد نیست. درد همراه با ایمپلنت دندانی باید از جای دیگری نشأت گرفته باشد. اکثر اوقات، درد ناشی از ایمپلنت های دندانی از لثه ها و استخوان اطراف ایمپلنت دندانی نشأت می گیرد. یکی از شایع ترین مشکلات ایمپلنت های دندانی که باعث بروز درد می شود، عفونت لثه یا پری ایمپلنتایتیس است.

این بیماری زمانی رخ می دهد که باکتری ها شروع به هجوم آوردن به استخوان اطراف ایمپلنت دندانی کرده اند. این بیماری مانند بیماری لثه است. گاهی اوقات این عارضه به مشکلات مربوط به فرایند کاشت ایمپلنت دندانی مربوط می شود که در تعداد محدودی از موارد ممکن است در حین جراحی رخ داده باشد، مانند سمان (چسب) اضافی از اباتمنت. اگر ایمپلنت های دندانی را در کشورهای خارجی خاصی انجام می دهید، ممکن است این عارضه شایع تر باشد. در موارد دیگر به بهداشت نامناسب دهان و دندان مربوط می شود. بله، شما به درستی مسواک و نخ دندان نکشیده اید! اما بسیاری از اوقات هیچ دلیل قابل ردیابی برای این نوع عفونت وجود ندارد. علاوه بر درد، علائم دیگر می توانند شامل تورم، التهاب یا خونریزی در اطراف محل ایمپلنت باشند.

این عفونت را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

اگر مشکوک به عفونت هستید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. نادیده گرفتن علائم شما باعث ناپدید شدن آنها نمی شوند و این خطر وجود دارد که استخوان اطراف ایمپلنت ضعیف شود و چسبندگی خود را از دست بدهد و باعث شکست ایمپلنت شود. اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، احتمال زیادی وجود دارد که با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک، حذف هر گونه مواد آلوده، و همچنین بهبود بهداشت دهان، بتوان ایمپلنت دندانی را نجات داد. اگر این کار انجام نشود، ممکن است لازم باشد ایمپلنت برداشته شود، محل آن درمان شود و در زمان دیگری ایمپلنت دیگری جایگزین آن شود.

درد ایمپلنت دندانی
درد ایمپلنت دندانی

بایت مشکل دار

اگر ایمپلنت دندانی به درستی متناسب با بایت شما نباشد، همچنین می تواند باعث بروز درد در استخوان اطراف ایمپلنت دندانی شما شود. هنگامی که بایت خود را می بندید، نیروی اضافی روی ایمپلنت دندانی شما باعث می شود که ایمپلنت به استخوان فشار وارد کند، که باعث بروز ناراحتی می شود. این ناراحتی در حین یا بعد از جویدن رخ می دهد.

اگر این همان چیزی است که باعث می شود ایمپلنت دندانی شما درد داشته باشد، می توانید آن را با تعویض روکش دندان در بالای ایمپلنت درمان کنید. تعویض روکش با یک روکش که بهتر در بایت شما جای می گیرد، ناراحتی شما را برطرف خواهد کرد.

دندان های مجاور

در موارد دیگر، یک ایمپلنت دندانی می تواند ناراحت کننده باشد زیرا به درستی قرار داده نشده است، و در دندان های مجاور تداخل ایجاد می کند. ایمپلنت دندانی هنگامی که به درستی قرار داده شود، به دندان های دیگر شما کمک می کند، اما در این شرایط ممکن است به دندان های مجاور خود آسیب وارد کرده باشد. این ممکن است به این معنا باشد که آن دندان باید کشیده شود. دندانپزشکان باتجربه در زمینه ایمپلنت های دندانی می دانند که چگونه از بروز این نوع مشکلات جلوگیری کنند، بنابراین نادر است.

آسیب عصبی

یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت های دندانی که باعث بروز درد می شود، آسیب به اعصاب است. گرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما اگر دندانپزشک شما به عصب واقع در استخوان فک پایین آسیب وارد کند، ممکن است اتفاق بیفتد. علائم شامل سوزن سوزن شدن یا بی حسی هستند که معمولاً قسمت پایین چانه یا لب ها و یک سمت زبان را درگیر می کند. در اکثر موارد، به محض بهبودی عصب این علائم ناپدید می شوند، اما در سایر مواقع درد می تواند دائمی باشد. در این صورت، هیچ راهی جز خارج کردن ایمپلنتی که آزار دهنده است وجود ندارد.

گرچه ما به یک موضوع تلخ پرداخته ایم، اما اجازه ندهید که فکر درد ایمپلنت دندانی شما را از کاشت ایمپلنت دندانی منصرف کند. بیشتر از ۹۰ درصد از تمام ترمیم های ایمپلنت های دندانی موفقیت آمیز هستند. به لطف فرایندهای پیشرفته با فناوری پیشرفته مانند سی تی اسکن، طراحی کامپیوتری و راهنمای جراحی، عوارض بعد از جراحی و بروز درد ناشی از ایمپلنت دندانی تا حد زیادی کاهش یافته است.

بی ثباتی

اگر احساس می کنید ایمپلنت شما سست شده است، علت آن می تواند از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت باشد. این ممکن است نشان دهنده این باشد که ایمپلنت شما با شکست مواجه شده است یا از ابتدا هرگز به درستی با استخوان اطراف ترکیب نشده است. این ممکن است به این علت رخ دهد که شما دوباره شروع به سیگار کشیدن کرده اید، یا ممکن است به دلیل قرار دادن نادرست ایمپلنت توسط یک دندانپزشک بی تجربه یا داخل استخوانی باشد که به اندازه کافی عمیق نیست که آن را حمایت کند. دلیل آن هرچه که باشد، احتمالاً از آن درد احساس کرده اید. متأسفانه، در اکثر موارد، یک ایمپلنت دندانی سست شده باید خارج شود.

درد ایمپلنت دندانی
درد ایمپلنت دندانی

آیا ایمپلنت دندانی من به تعویض نیاز دارد؟

نه الزاماً. هنگامی که ایمپلنت دندانی درد ایجاد می کند، با یک علت بالقوه جدی ارتباط دارد که می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود. با این حال، با درمان صحیح و مناسب، بدون خارج کردن ایمپلنت می توان بسیاری از علل درد را تسکین داد. ایمپلنت های دندانی در صورتی که به درستی از آنها مراقبت شود می توانند تا آخر عمر دوام بیاورند. درد الزاماً آن را تغییر نخواهد داد. هرچه سریع تر روی درد ایمپلنت دندانی عمل کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که ایمپلنت را نجات دهیم و آن را حفظ کنیم.

اگر ایمپلنت دندانی شما به برداشتن نیاز دارد، در مورد گزینه های جایگزینی آن با شما صحبت خواهیم کرد. گاهی اوقات، شما می توانید بلافاصله یک ایمپلنت جدید قرار دهید. در مواقع دیگر، ممکن است لازم باشد محل را درمان کرده و آن را برای ایمپلنت آینده آماده کنیم.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code