فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

کج و ناصاف بودن دندان ها بسیار شایع است. بسیاری از کودکان و نوجوانان این مشکل را دارند. اگر دندان های شما کج هستند، احساس خوبی از داشتن دندان های ناصاف نخواهید داشت.

دندان هایی که به خوبی و در سک راستا کنار یکدیگر قرار نگرفته باشند منحصر به شما هستند و می توانند به لبخند شما شخصیت و جذابیت اضافه کنند.

با این حال، اگر شما از ظاهر دندان های خود راضی نیستید، یا اگر آنها مشکلات سلامتی یا گفتاری ایجاد می کنند، می توانید نحوه قرار گیری آنها را اصلاح کنید.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید چرا دندان ها کج می شوند، مشکلاتی که گاهی اوقات برای سلامتی بوجود می آورند، و تکنیک هایی که برای صاف کردن دندان ها استفاده می شوند.

علل کج شدن دندان ها

هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی می توانند کج رشد کنند، یا می توانند به مرور کج شوند. دندان های شیری گاهی اوقات به محل کجی حرکت می کنند زیرا آنها خیلی کوچک هستند و نمی توانند مقدار فضایی از لثه ها که به آنها اختصاص داده شده است را پر کنند.

عادات طولانی مدت، مانند مکیدن پستانک یا انگشت یا شست نیز می توانند باعث شوند دندان های شیری رو به جلو فشار داده شوند یا کج شوند. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقش ایفا کنند.

داشتن دندان های شیری کج به این معنا نیست که کودک شما دندان های دائمی کج خواهید داشت. با این حال، اگر دندان های شیری به صورت فشرده و کنار یکدیگر رشد کنند، دندان های دائمی نیز ممکن است به صورت فشرده رشد کنند.

در صورتی که ضربه و آسیب به دهان یا پوسیدگی دندان ها باعث شود یک یا چند دندان شیری زودتر از زمانی از دست بروند که باید به صورت طبیعی بیفتند، دندان های دائمی که به دنبال آنها رشد خواهند کرد ممکن است به جای صاف بیرون آمدن، خارج از محل اصلی خود روی لثه ها رشد کنند.

سایر مشکلاتی که دندان های شیری را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند دندان های دائمی را نیز تحت تأثیر قرار دهند، از جمله:

اندازه فک

رژیم غذایی مدرن غذاهای نرم و فراوری شده که بسیاری از افراد مصرف می کنند کمتر از غذاهایی که نیاکان ما می خورده اند نیاز به جویدن دارند.

این تغییرات باعث شده اندازه فک همه افراد تغییر کرده و کوچکتر شود. دانشمندان بر این باورند که فک تکامل یافته است، و کوتاه ترشدن فک ممکن است مسئول فشردگی و نامرتبی، کجی و ناهمراستا بودن دندان ها شود.

عادات مایوفانکشنال نامناسب

عادات مایوفانکشنال عادات تکراری هستند که عضلات یا عملکرد عضلات دهان و صورت را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها عبارتند از:

  • مکیدن انگشت
  • استقاده از پستانک یا شیشه شیر
  • تانگ تراست
  • تنفس دهانی

مال اکلوژن (ناهمراستایی فک)

دندان های فک بالا باید به درستی روی دندان های فک پایین و اندکی جلوتر از آنها قرار بگیرند، در حالی که نوک های برجسته دندان های مولر فک بالا داخل فرو رفتگی های دندان های مولر فک پایین قرار بگیرند. وقتی این تناسب وجود نداشته باشد، مال اکلوژن بوجود می آید.

عدم تناسب های شایع عبارتند از اوربایت و آندربایت. اگر شما اوربایت داشته باشید، دندان های جلوی فک بالای شما جلو آمده می شوند و از دندان های جلوی فک پایین شما جلوتر می آیند.

اگر شما آندربایت داشته باشید، دندان های جلوی فک پایین شما خیلی جلوتر از دندان های جلوی فک بالای شما قرار می گیرند. عادات مایوفانکشنال نامناسب می توانند موجب بروز مال اکلوژن شوند.

ژنتیک و وراثت

در صورتی که یکی یا هر دو والدین دندان های فشرده و کج داشته باشند، احتمال اینکه فرزند آنها نیز این مشکل را داشته باشد نیز زیاد خواهد بود. شما می توانید اوربایت یا آندربایت را از والدین خود به ارث ببرید.

مراقبت های نامناسب دندانی

عدم چک کردن حداقل سالانه دندان ها توسط دندانپزشک گاهی اوقات می تواند به معنای عدم درمان مشکلاتی مانند بیماری لثه و پوسیدگی های دندانی باشند. این می تواند منجر به کج شدن دندان ها و بروز سایر مشکلات دندانی باشد.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب، مخصوصاً در کودکان، می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها و رشد بد دندان ها شود، که از پیش زمینه های بالقوه دندان های کج هستند.

آسیب به صورت

یک ضربه به صورت یا دهان می تواند باعث خارج شدن دندان ها از محل خود شود، که منجر به کج شدن یک یا چند دندان می شود.

درمان کجی دندان
درمان کجی دندان

مشکلات بوجود آمده با کجی دندان ها

در برخی موارد، دندان های کج می توانند روی کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. برای مثال، دندان های ناهمراستا می توانند روی توانایی جویدن تأثیر بگذارند، و باعث شوند هر بار چیزی می خورید دندان های شما درد داشته باشند.

بعلاوه، برخی افراد ممکن است نسبت به کجی دندان های خود بسیار حساس باشند به گونه ای که دیگر نخندند یا از حضور در موقعیت های اجتماعی اجتناب کنند.

دیگر مشکلاتی که کجی دندان ها برای سلامتی بوجود می آورند عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال. ممکن است تمیز کردن بین دندان های کج دشوار باشد. این می تواند موجب بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه شود. اگر بیماری لثه درمان نشده رها شود، می تواند تبدیل به بیماری پریودنتیت شود، عفونت جدی تری که می تواند به دندان ها و استخوان ها آسیب برساند.
  • جویدن و گوارش. دندان های کج نیز می توانند در جویدن صحیح اختلال ایجاد کنند، که ممکن است موجب بروز مشکلات گوارشی شود.
  • ساییدگی شدید. دندان های کج می تواند باعث ساییدگی و فرسایش شدید دندان ها، لثه ها، و عضلات فک شوند که می تواند منجر به ترک خوردن دندان ها، کشش فک، اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، و سر دردهای مزمن شوند.
  • مشکلات گفتاری. اگر دندان های شما ناهمراستا باشند می توانند روی تلفظ برخی حروف و ادای برخی صداها نیز تأثیر منفی بگذارند، که باعث بروز مشکل در گفتار می شود.
  • اعتماد به نفس. ناراضی بودن از ظاهر چهره نیز می تواند منجر به بروز مشکلات مربوط به اعتماد به نفس و پرهیز از موقعیت های اجتماعی شود.

آیا کجی دندان ها باید اصلاح شود؟

تصمیم برای صاف و یکدست کردن دندان ها یک انتخاب شخصی است. برای برخی افراد، کمبود بودجه یا نداشتن بیمه خدمات دندانپزشکی ممکن است روی تصمیم آنها برای صاف و یکدست کردن دندان ها تأثیر بگذارد. مشکلات سلامتی نیز ممکن است روی تصمیم گیری تأثیر داشته باشند.

اگر کجی دندان های شما باعث می شوند شما نسبت به ظاهر خود حساس شوید، این نیز ممکن است یکی از دلایل برای صاف و یکدست کردن آنها باشد. اما به خاطر داشته باشید که دندان های غیر ایده آل می توانند به یاد ماندنی و منحصر بفرد باشند.

برخی از مدل ها با موفقیت دندان های نه چندان عالی خود را به رخ می کشند. در ژاپن دندان های نیش کمی کج ویژگی مطلوبی هستند که به منظور افزایش جذابیت، بویژه در زنان، مورد توجه است.

چه گزینه هایی برای صاف و یکدست کردن دندان ها وجود دارد؟

اگر شما تصمیم گرفته اید که صاف و یکدست بودن دندان ها گزینه درست برای شما است، گزینه های متعددی برای آنها وجود دارند که با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود می توانید در مورد انتخاب آنها تصمیم بگیرید.

بریس ها گزینه خوبی برای افراد در همه سنین هستند، به شرطی که دندان ها و لثه های شما برای نگهداشتن آنها به اندازه کافی سالم باشند. بریس ها ممکن است بویژه انتخاب خوبی برای کودکان باشند، که هنوز بافت استخوان و لثه های آنها انعطاف پذیر است.

بسته به نوع بریسی که انتخاب می کنید و کاری که لازم است انجام دهید، درمان می تواند چیزی حدود دو تا سه سال طول بکشد. جراحی صاف و یکدست کردن دندان ها گزینه دیگری است که می تواند مد نظر گرفته شود، و عموماً زمان کمتری برای دستیابی به نتایج مطلوب می برد.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با انواع مختلف بریس ها و گزینه های جراحی آشنا شوید تا از بین آنها انتخاب کنید.

درمان کجی دندان
درمان کجی دندان

بریس های فلزی

بریس های فلزی ثابت با براکت ها و بندها و سیم های انعطاف پذیر به دندان های شما متصل می شوند. این بریس ها می توانند بهترین انتخاب برای افرادی باشند که نحوه قرار گیری دندان های آنها مشکلات پیچیده تری دارد.

گاهی اوقات علاوه بر بریس ها هدگیر نیز نیاز است. هدگیر معمولاً تنها در طول شب استفاده می شود.

بریس های فلزی از زمان ابداع آنها تاکنون مسیر طولانی را سپری کرده اند. اکنون از براکت های کوچکتر و کمتر از جنس فلزی آنها استفاده می شود. علاوه بر این، آنها راحت تر از قبل هستند. علاوه بر این با رابر بندهای چند رنگ وارد بازار می شوند که بر اساس شخصیت خود می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

درمان کجی دندان
درمان کجی دندان

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی و سیم های کمانی که به آنها متصل می شوند شفاف و همرنگ دندان ها هستند، بنابراین به اندازه براکت های فلزی جلب توجه نمی کنند. فرایند صاف کردن دندان ها با براکت های سرامیکی شبیه براکت های فلزی است، گرچه براکت های سرامیکی به راحتی مستعد لک شدن و شکستن هستند.

درمان کجی دندان
درمان کجی دندان

بریس های نامرئی

بریس های شفاف و غیر قابل مشاهده مانند اینویزیلاین، تغریباً غیر قابل مشاهده هستند. به این معنا که تنها برای استفاده نوجوانان و افراد بزرگسال هستند.

الاینرهای پلاستیکی شفاف به صورت سفارشی و متناسب با دندان های شما ساخته می شوند. آنها درست مانند محافظ دندان ها روی دندان های شما قرار می گیرند و دو مرتبه در ماه برداشته و تعویض می شوند. این گزینه برای اصلاح موارد شدید مشکلات دندانی توصیه نمی شود. علاوه بر این، درمان با بریس های اینویزیلاین ممکن است طولانی تر از درمان با بریس های سنتی باشد.

درمان کجی دندان
درمان کجی دندان

بریس های لینگوال

سط لینگوال دندان ها سطح داخلی و رو به زبان دندان ها است. بریس های لینگوال یکی دیگر از اشکال بریس های غیر قابل مشاهده هستند. آنها شبیه بریس های سنتی فلزی هستند با این تفاوت که آنها به سطح داخلی دندان ها چسبانده می شوند. این نوع بریس ها برای موارد حاد کجی دندان ها توصیه نمی شوند. این نوع بریس ها مدت زمان طولانی تری برای درمان نیاز دارند و عادت کردن به آنها بیشتر طول می کشد.

جراحی اصلاح وضعیت دندان ها

فرایندهای جراحی برای صاف و یکدست کردن دندان ها گزینه دیگر است. این ممکن است روشی برای کاهش مقدار زمانی باشد که نیاز است بریس ها را استفاده کنید.

ارتودنتیست شما ممکن است فرایندهای جزئی جراحی را پیشنهاد دهد که برای تغییر موقعیت استخوان ها و لثه هایی طراحی شده اند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند.

علاوه بر این، ممکن است فرایند پیچیده تری به شما پیشنهاد دهند که برای اصلاح موقعیت فک طراحی شده است. این جراحی ارتوگناتیک نامیده می شود. این نوع جراحی در صورتی توصیه می شود که دندان های شما توانایی گفتار و جویدن شما را تحت تأثیر قرار داده باشند.

هنگام مراجعه برای اصلاح کجی دندان ها، چه انتظاری باید داشت؟

دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند به یک متخصص، ارتودنتیست، مراجعه کنید. دهان، دندان ها، فک شما معاینه و بایت شما بررسی خواهد شد.

دندانپزشک ممکن است در مورد علائم شما سؤال بپرسد، از جمله صدای در رفتگی که هنگام باز و بسته کردن دهان می شنوید، و هر گونه ناراحتی فیزیکی که هنگام جویدن یا زمان های دیگر احساس می کنید.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان شما گرفته خواهند شد و قالب دندان های شما نیز ساخته خواهد شد.

سخن پایانی

کجی دندان ها مشکل شایعی است که بسیاری کودکان، نوجوانان، و افراد بزرگسال آن را تجربه می کنند. آنها نیاز به درملن ندارند مگر آنکه موجب بروز مشکلات برای سلامتی یا اعتماد به نفس بیمار شوند. تصمیم گیری برای اصلاح کجی دندان ها کاملاً شخصی است.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code