فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

پیش از اقدام به بارداری، در مراجعاتی که به پزشک و بیمارستان و آزمایشگاه دارید، اجازه ندهید مراجعه به دندانپزشک از فهرست کارهای قبل از بارداری شما حذف شود.

بارداری چگونه دهان را تحت تأثیر قرار می دهد؟

هرچند برخی زنان ۹ ماه بارداری خود را بدون هیچ مشکلی مربوط به دهان و دندان ها سپری می کنند، با این حال، بارداری می تواند برخی شرایط را وخیم سازد- یا موجب بروز مشکلات جدید شود. چکاپ های منظم و حفظ عادات خوب دهان و دندان می توانند به حفظ سلامت مادر و کودک کمک کنند.

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

 

ژینژیویت (التهاب لثه) دوران بارداری

تغییرات هورمونی که در طول دوران بارداری اتفاق می افتند، می توانند دهان را تحت تأثیر قرار دهند. مثلاً برخی زنان تحت تأثیر شرایطی به نام “ژینژیویت بارداری” قرار می گیرند، التهاب لثه ای که می تواند موجب تورم و بروز درد در لثه ها شود. علاوه بر این، حین زدن مسواک و کشیدن نخ دندان نیز ممکن است شاهد مقداری خونریزی لثه ها باشند. در صورتی که این مشکل بدون درمان باقی بماند ممکن است منجر به وخامت بیشتر بیماری لثه شود. برای پیشگیری از این مشکل ممکن است دندانپزشک پاکسازی های مرسوم را پیشنهاد دهد.

افزایش احتمال پوسیدگی دندان

به برخی دلایل، ممکن است زنان باردار بیشتر مستعد پوسیدگی دندان باشند. مصرف بیشتر از حد معمول کربوهیدرات می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود. تهوع صبحگاهی می تواند باعث شود دندان ها بیشتر در معرض اسید معده قرار بگیرند، که موجب می شود سطح مینای دندان بیشتر دچار خوردگی شود.

آیا انجام اقدامات دندانپزشکی در طول دوران بارداری بی خطر است؟

پرسش های مربوط به بارداری و اقدامات دندانپزشکی در بین مادران باردار کاملاً عادی است. پاکسازی های پیشگیرانه دندانی و معاینات سالانه در طول دوران بارداری نه تنها بی خطر هستند، بلکه برای حفظ سلامت دهان و دندان ها به شدت توصیه می شوند. اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی در طول دوران باداری به منظور پرهیز از عفونت های دهانی مانند بیماری لثه، که با تولد زودرس مرتبط می باشد، ضروری هستند.

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

 

دیگر اقدامات دندانپزشکی عادی در طول دوران بارداری چطور؟

اقدامات دندانپزشکی، مانند پر کردن حفره و تاج دندان، در طول دوران بارداری، بایستی به منظور کاهش احتمال عفونت دندان انجام شوند. اگر قرار است در طول دوران بارداری کارهای دندانپزشکی انجام شوند، بهتر است در طول سه ماهه دوم انجام شوند. با رسیدن به سه ماهه سوم بارداری، ممکن است به پشت خوابیدن برای مدت زمان طولانی، برای شما دشوارتر باشد.

امن ترین اقدام، به تعویق انداختن تمام کارهای غیر ضروری دندانپزشکی تا بعد از تولد کودک است. با این حال، گاهی اوقات اقدامات ضروری دندانپزشکی، از قبیل درمان ریشه یا کشیدن دندان، ضروری هستند. درمان های اختیاری، از قبیل سفید کردن دندان و دیگر فرایندهای زیبایی، بایستی تا پس از تولد کودک به تعویق بیفتند. بهتر است در طول دوران بارداری از انجام اینگونه اقدامات دندانپزشکی پرهیز شود و از قرار دادن جنین در حال رشد در معرض هر گونه خطری، حتی اندک، پرهیز شود.

داروهایی که طی فرایندهای دندانپزشکی استفاده می شوند

در حال حاضر، مطالعاتی که در خصوص تأثیرات احتمالی و متفاوت داروهایی که طی اقدامات دندانپزشکی استفاده می شوند روی جنین در حال رشد، نتایج کاملاً متفاوتی در بر داشته اند. لیدوکائین رایج ترین دارویی است که در طول اقدامات دندانپزشکی استفاده می شود. لیدوکائین (دسته B) پس از تزریق از جفت جنین عبور می کند.

در صورت ضروری بودن انجام کارهای دندانپزشکی، میزان داروی بی حس کننده ای که تزریق می شود باید بسیار اندک باشد، اما آنقدر کافی باشد که مایه آرامش و تسکین شما باشد. اگر هر گونه دردی احساس کردید، از دندانپزشک خود بخواهید مقدار بیشتری داروی بی حس کننده برای شما تزریق کند. وقتی درد کمتری احساس می کنید، میزان فشار روی شما و جنین نیز کاهش خواهد یافت. بعلاوه، هر چه شما راحت تر باشید، داروی بی حس کننده نیز مؤثرتر خواهد بود.

اقدامات دندانپزشکی اغلب مستلزم استفاده از آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری یا درمان عفونت هستند. آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین، که در دسته B داروها قرار می گیرند و برای دوران بارداری بی خطر هستند، می توانند پس از انجام فرایندهای دندانپزشکی تجویز و مصرف شوند.

رادیوگرافی با اشعه ایکس در اقدامات دندانپزشکی، طی دوران بارداری

تصاویر رادیوگرافی معمول، که عموماً طی معاینات سالانه گرفته می شوند، را می توان به زمان پس از تولد کودک موکول کرد. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای انجام برخی فرایندهای دندانپزشکی، مخصوصاً موارد اورژانسی، ضروری هستند. یک تصویر رادیوگرافی تشخیصی با اشعه ایکس آنقدر اشعه ندارد که تأثیر سوء روی جنین در حال رشد داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، در صورتی که رادیوگرافی با اشعه ایکس با تمهیدات لازم و با محافظت صحیح انجام شود، کاملاً بی خطر خواهد بود.

برخی زنان ترجیح می دهند در طول سه ماهه نخست دوران بارداری از انجام اقدامات دندانپزشکی پرهیز کنند زیرا می دانند این زمان حساس ترین زمان رشد جنین است. با این حال، در افرادی که تصمیم می گیرند در طول این بازه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنند هیچ شواهدی مبنی بر آسیب به جنین مشاهده نشده است. بعلاوه، در صورتی که اقدامات غیر اورژانسی دندانپزشکی در طول سه ماهه سوم بارداری ضروری باشند، معمولاً به پس از تولد کودک موکول می شوند. دلیل آن هم پیشگیری از زایمان زودرس و دراز کشیدن طولانی مدت به پشت است.

چه زمانی باید باردار بودن خود را با دندانپزشک در میان گذاشت؟

حتی اگر صرفاً فکر می کنید باردار هستید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. بعلاوه، به دندانپزشک خود بگویید چه داروهایی مصرف می کنید، یا پزشک شما چه توصیه هایی داشته است. در صورتی که بارداری شما از جمله بارداری های پر خطر است، یا شرایط پزشکی خاصی دارید، دندانپزشک و پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهند برخی درمان ها را به بعد از زایمان موکول کنید.

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

پیشنهاداتی برای انجام اقدامات دندانپزشکی در طول دوره بارداری

  • انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که زنان بایستی تغذیه ای متعادل داشته باشند. دو مرتبه در طول روز، با خمیر دندان فلورایده استاندارد دندان های خود را با دقت مسواک بزنند و هر روز نخ دندان بکشند.

    دندانپزشکی در دوران بارداری
    دندانپزشکی در دوران بارداری

  • در طول دوران بارداری خود تحت معاینات پیشگیرانه و پاکسازی های تخصصی قرار گیرند.
  • در صورت امکان، اقدامات غیر اورژانسی دندانپزشکی باید به سه ماهه دوم یا پس از زایمان موکول شوند.
  • فرایندهای اختیاری بایستی تا پس از زایمان به تعویق بیفتند.

    دندانپزشکی در دوران بارداری
    دندانپزشکی در دوران بارداری

  • برای حفظ گردش خون سالم، در طول مدتی که روی صندلی دندانپزشکی دراز کشیده اید، از روی هم انداختن پاها خودداری کنید.
  • برای راحتی بیشتر خود و جنین، یک بالش همراه داشته باشید.
  • در طول فرایند، موزیک های مورد علاقه خود را با هدفون گوش دهید.
1/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code