فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

چرا مراقبت های دندانی برای افراد مسن مهم هستند؟

بهداشت دهانی خوب و مراقتب های دهانی در هر سنی مهم هستند، اما وقتی به سنین میانسالی یا پیری می رسید ممکن است سلامت دهان و دندان های شما با مشکلات خاصی مواجه شود. خوشبختانه، دندانپزشک و پزشک شما می توانند کمک کنند با موفقیت از پس این چالش ها بر بیایید.

با بالا رفتن سن چه اتفاقی برای دندان های ما می افتد؟

با بالا رفتن سن، مشکلات خاصی برای دهان بوجود می آیند که احتمالاً در سنین جوانی وجود نداشته اند. به همین دلیل است که مراقبت های دندانی برای افراد مسن اینقدر مهم هستند. بسیاری از این مشکلات دندانی که در سنین بالا بروز پیدا می کنند به راحتی قابل شناسایی و قابل حل هستند، و حتی اگر بدانید باید مراقب چه چیزی باشید، قابل پیشگیری نیز هستند.

خشکی دهان

نگران نباشید، پیر شدن الزاماً به معنای خشک شدن دهان نیست. با این حال، برخی ویژگی های خاص بالا رفتن سن مانند داروهای معمولی یا یک بیماری مزمن می توانند خطر خشکی دهان را در کنار پوسیدگی و حفره های دندانی در شما افزایش دهند. دندانپزشک شما می تواند روش های مختلفی را برای احیاء رطوبت دهان، و نیز درمان یا داروهای مناسبی برای پیشگیری از بروز مشکلات همراه با آن توصیه کند.

فرسودگی

فرسودگی یا همان ساییدگی، در نتیجه سال ها جویدن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر است که در سنین پیری می تواند صدمات زیادی به دندان ها وارد کند. با فرسایش مینای دندان ها، خطر ایجاد حفره دندان افزایش می یابد.

بیماری

شامل سرطان های دهان و بیماری هایی که کمتر جدی هستند مانند برفک دهان، که رشد غیر عادی قارچ های داخل دهان است.

بیماری لثه

یکی از اصلی ترین علل از دست رفتن دندان در افراد بزرگسال بیماری لثه است- که گاهی اوقات تحت عنوان بیماری پریودنتال به آن اشاره می شود- در نتیجه تشکیل پلاک های دندانی بروز پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم و نشانه های این مشکل به مقالاتی که در این رابطه در وبسایت قرار داده ایم مراجعه فرمایید و در صورتی که مشکوک به داشتن بیماری لثه هستید، به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا هر چه سریع تر آن را درمان کنید بهتر است. خوشبختانه، پیشگیری از گسترش بیماری لثه در مراحل اولیه با بهداشت خوب و مناسب دهانی در افراد بزرگسال بسیار ساده است.

پوسیدگی ریشه دندان

اغلب همراه با بیماری لثه، با تحلیل لثه ها ممکن است ریشه های دندان های شما در معرض دید قرار بگیرند و منجر به افزایش نرخ پوسیدگی با بالا رفتن سن شود.

دندان های حساس

حساسیت دندان ها مشکلی است که با بالا رفتن سن می تواند افزایش پیدا کند. لثه های شما به صورت طبیعی و به مرور زمان تحلیل می روند، و بخش هایی از دندان ها که با مینا محافظت نمی شوند بدون پوشش باقی می مانند. در صورتی که حساسیت دندان ها را تجربه می کنید، خمیر دندان های ضد حساسیت را امتحان کنید. در صورتی که مشکل تداوم پیدا کند، از آنجا که ممکن است حساسیت نشانه مشکلات جدی تر مانند حفره دندان یا ترک خوردگی یا شکستگی دندان باشد، به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت های دندانپزشکی برای افراد مسن
مراقبت های دندانپزشکی برای افراد مسن

نکات بهداشتی دهان برای افراد مسن

شما از دندان هایی که در حال افزایش سن هستند چگونه مراقبت می کنید؟ درست از آنجا که افراد با بالا رفتن سن بیشتر مستعد مشکلات سلامت دهان هستند به این معنا نیست که الزاماً همه باید آنها را تجربه کنند. برای حفظ دندان ها و لثه هایی که در حال بالا رفتن سن هستند در بهترین حالت خود، لازم است یک دسته اعمال بهداشتی مشترک انجام شوند:

  • مراجعات منظم به دندانپزشک را ادامه دهید. حتی اگر از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، چکاپ دندان ها و لثه بسیار مهم است و می تواند شما را یک گام از مشکلات احتمالی دهان و دندان دورتر کند.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه. اطمینان حاصل کنید که دو مرتب در طول روز حداقل به مدت دو دقیقه مسواک می زنید و از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده می کنید. علاوه بر این، مهم است حداقل یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید.
  • دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. در صورتی که دهانشویه های آنتی باکتریال همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده شوند می توانند تشکیل پلاک های دندانی را کاهش دهند.
  • فلورایده کردن را افزایش دهید: فلوراید تنها برای کودکان نیست! به سمت خمیر دندان های فلورایده بروید یا دهانشویه های فلورایده را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در افراد مسن خطر پوسیدگی و حفره های دندانی افزایش پیدا می کند، بنابراین اطمینان از اینکه فلوراید بخشی از برنامه روزمره شماست، اهمیت آن را دو چندان می کند.
  • از مصرف دخانیات اجتناب نمایید. توتون و تنباکو به هر شکلی که باشند با افزایش خطر ابتلا به سرطان های دهان و گلو، و نیازی به ذکر نیست که با بیماری قلبی و دیگر بیماری های جدی، ارتباط دارند. جویدن تنباکو حتی می تواند منجر به بروز پوسیدگی بیشتر شود، زیرا بسیاری از فرمولاسیون های تنباکو حاوی قند هستند.
  • مراقب مصرف قند خود باشید. هنگام خوردن آبنبات و نوشابه انتخاب های هوشمندانه داشته باشید و مراقب میان وعده های پر نشاسته باشید. کمی بعد از خوردن میان وعده مسواک بزنید.
  • هیدراتاسیون دهان را افزایش دهید. از پزشک خود بپرسید آیا می توانید یک داروی شما که موجب خشکی دهان می شود را با داروی دیگری تعویض کنید. اگر این امکان وجود نداشته باشد، مقادیر زیادی آب بنوشید، آدامس فاقد قند بجوید، از مصرف الکل بپرهیزید زیرا ممکن است موجب خشک شدن بدن شما شود.
  • مراقب پروتزهای دندانی خود باشید. پروتزهای مصنوعی می توانند باعث شوند زندگی برای بسیاری از افراد مسن راحت تر شود، اما آنها نیاز به مراقبت های خاص دارند. دستورالعمل های دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید ببینید آیا مشکلی بروز پیدا کرده است یا خیر. چکاپ سالانه برای استفاده طولانی مدت از پروتزهای مصنوعی توصیه می شود.
  • کلسیم توصیه شده را مصرف کنید. با بالا رفتن سن چگونه دندان های خود را محکم و قوی حفظ می کنید؟ انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند افراد مسن برای پیشگیری از پوکی استخوان که می تواند استخوان های اطراف دندان های آنها را تحت تأثیر قرار دهد، در طول روز ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم از فراورده های لبنی کم چرب نیاز دارند.
مراقبت های دندانپزشکی برای افراد مسن
مراقبت های دندانپزشکی برای افراد مسن

آیا آرتروز شما باعث می شود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوار باشد؟

نگران نباشید! از دندانپزشک خود در مورد کمک های خاص دندانی سؤال بپرسید که باعث می شوند مسواک زدن راحت تر شود. اگر برای هر روز نخ دندان کشیدن بین همه دندان ها مشکل دارید، مسواک های بین دندانی و نخ دندان های دسته دار نیز در دسترس هستند.

یک لبخند سالم در هر سنی عالی به نظر می رسد. داشتن عادات بهداشتی خوب دهانی، مراجعه منظم به دندانپزشک و ایجاد تغییرات در کارهای روتین متناسب با تغییراتی که در بدن رخ می دهند به شما کمک خواهند کرد یک عمر لبخندی با ظاهری زیبا داشته باشید. با اطلاع داشتن از خطرات دندانی که با بالا رفتن سن همراه هستند، شما و دندانپزشکتان می توانید برای پیشگیری از مشکلات سلامت دهان با یکدیگر همکاری کنید تا دندان های خود را برای یک عمر حفظ کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code