فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

بسیاری از بیماران در حالی به دندانپزشک ها مراجعه می کنند که یک پرسش ساده دارند “چگونه می توانم دندان کوچکم را اصلاح کنم؟” بسیاری افراد از وجود آنها درون دهان خود ابراز نارضایتی می کنند زیرا باعث می شوند لبخند آنها نامتقارن به نظر برسد. به لطف دندانپزشکی مدرن به راحتی می توان مشکل این نوع دندان ها که تحت عنوان “دندان لترال میخی شکل” شناخته می شوند را برطرف نمود. پیش از آنکه به بیان راهکارهای درمان آنها بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به تفصیل راجع به آنها توضیح دهیم و بگوییم چطور روی ظاهر فرد تأثیر منفی دارند.

دندان لترال میخی شکل چیست؟

گاهی اوقات ممکن است دومین دندان در کنار هر یک از دو دندان وسط جلوی قوس دندانی به درستی رشد نکند. ممکن است این دندان ها در مقایسه با دیگر دندان های دائم کوچکتر و نوک تیزتر باشند. برخی افراد این مشکل را تنها در یکی از دندان های خود یا در هر دو دندان جانبی دندان های مرکزی خود دارند. دندانپزشک ها به این نوع دندان ها تحت عنوان دندان های لترال میخی شکل اشاره می کنند.

از آنجا که دندان های فک بالا بیشتر از دیگر دندان ها قابل مشاهده هستند، افراد اغلب زمانی که یکی از این دندان هایشان شکل غیر عادی داشته باشد یا کوچکتر از دیگر دندان ها باشد روی آنها حساس تر می شوند و پیگیر درمان آنها خواهند بود. یکی از گزینه های درمان برای این افراد درمان های ترمیم زیبایی است.

علل رشد دندان های لترال میخی شکل

رشد دندان های لترال به صورت میخی شکل، معمولاً به یکی از علل زیر اتفاق می افتد:

  1. عوامل ژنتیکی: مانند بسیاری از دیگر مشکلات مربوط به سلامت، دندان های لترال میخی شکل نیز می تواند منشاء ژنتیکی داشته باشند و معمولاً در چند نفر از اعضای یک خانواده مشاهده شوند. گاهی اوقات در چند نسل از یک خانواده الگوی رشد مشابهی مشاهده می شود.
  2. مشکلات مربوط به رشد: به برخی دلایل ممکن است یک دندان خاص به درستی رشد نکند. همیشه علت این مشکل معلوم نیست.

گاهی اوقات، دندان دائم اصلاً رشد نمی کند و دندان شیری در جای خود باقی می ماند. از آنجا که دندان های شیری کوچکتر از دندان های دائم هستند، برخی افراد تصور می کنند این دندان های شیری نیز همان دندان های لترال میخی شکل هستند در حالی که دندان لترال میخی شکل اصطلاحی است که به دندان های دائمی اطلاق می گردد که پس از افتادن دندان های شیری درآمده اند اما به طور کامل و طبیعی رشد نکرده اند.

بیمار قادر نیست از هیچ یک از این عوامل پیشگیری کند زیرا نتیجه عادات یا سبک زندگی بیمار نیستند. خوشبختانه، گزینه های بسیاری برای اصلاح ظاهر و عملکرد این نوع دندان ها وجود دارند. اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان از میخی شکل بودن دندان رنج می برد، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید و راجع به احساس خود با او صحبت کنید. دندانپزشک می تواند تشخیص دهد کدام گزینه درمان برای شما مناسب تر است.

روش های اصلاح دندان های لترال میخی شکل

چندین گزینه درمان برای اصلاح دندان های لترال میخی شکل وجود دارد. درمان درست به وضعیت بیمار بستگی دارد. اولین گزینه “عدم درمان” است، با فرض اینکه این دندان صاف باشد. این نوع دندان ها معمولاً هیچ مشکلی ندارند و تنها از نظر زیبایی ظاهری برای بیمار آزار دهنده هستند و برای برخی افراد هیچ مشکلی ندارند و فرد ترجیح می دهد آن را به حال خود رها کند و با آن کنار بیاید. برای افرادی که به شدت روی این دندان ها حساس هستند راهکارهایی وجود دارد.

دندان لترال میخی شکل
دندان لترال میخی شکل

 

ابتدا دندانپزشک شما باید بررسی کند آیا فضای کافی بین دندان ها وجود دارد تا بتواند یک دندان مصنوعی کامل روی آن قرار دهد یا خیر. اگر این فضا وجود نداشته باشد، درمان های ارتودنسی مانند اینویزیلاین یا براکت ها می توانند گام نخست باشند. گاهی اوقات مشکلات ظاهری این نوع دندان ها تنها به کج بودن دندان ها مربوط می شود و با استفاده از ابزارهای ارتودنسی و صاف شدن دندان مشکل ظاهر دندان های لترال میخی شکل به حداقل میزان ممکن خود می رسد.

در صورتی که پس از اتمام درمان ارتودنسی مشکل ظاهری دندان ها همچنان به قوت خود باقی مانده باشد و فضای کافی اطراف دندان ها ایجاد شده باشد، دندانپزشک می تواند روش های ترمیم را به شما معرفی کند تا با توجه به شرایط خود و مزایا و معایب هر یک، از بین آنها انتخاب کنید. این نوع ترمیم ها عبارتند از:

  • رزین کامپوزیت/ ترمیم همرنگ دندان- رزین قالب گیری می شود و پس از قرار گرفتن روی دندان تراش داده می شود تا به شکل دندان طبیعی درآید. این روش درمان قادر به اصلاح دندان های لب پر شده، فاصله دار، لکه دار و نیز دندان های لترال میخی شکل می باشد.
دندان لترال میخی شکل
دندان لترال میخی شکل

 

  • پرسلاین ونیر- پرسلاین یک لایه نازک همرنگ دندان است که دندانپزشک آن را روی سطح دندان ها می چسباند. مانند رزین کامپوزیت، می تواند ظاهر و عملکرد مینای دندان های پوسیده، دندان های با شکل نامتعارف، دندان های لب پر شده یا ناهماهنگی در فاصله بین دندان ها یا کج بودن تنها یک دندان را حل کند.
دندان لترال میخی شکل
دندان لترال میخی شکل

 

  • روکش دندان- روکش های دندان ترمیم های ثابتی هستند که با چسب دندانپزشکی روی دندان ها چسبانده می شوند. بسته به وضعیت دندان ها، دندانپزشک ها روکش ها را از پرسلاین، سرامیک یا دیگر مواد مانند آلیاژهای فلزها یا آکریلیک می سازند. ممکن است روکش ها برای افزایش ارتفاع ظاهری دندان های کوتاه استفاده شوند تا با دیگر دندان ها متقارن شوند.
دندان لترال میخی شکل
دندان لترال میخی شکل

 

  • در برخی موارد ممکن است دندانپزشک مجبور باشد دندان لترال میخی شکل را بکشد تا آن را با ایمپلنت و ترمیم مصنوعی روی آن تعویض کند.

همه این گزینه ها قادرند ظاهر دندان های لترال میخی شکل را اصلاح کنند. همانطور که قبلاً گفته شد، این ترمیم ها معمولاً پس از درمان موفق ارتودنسی انجام می شوند. انتخاب از بین آنها به وخامت وضعیت دندان، بودجه بیمار، سن او و سلامت دندان های او بستگی دارد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code