فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

با وجود محصولات بسیار زیادی که برای رعایت بهداشت دهان و دندان در بازار وجود دارد، چطور می دانید کدام محصول برای شما مناسب تر است؟ از خمیر دندان و مسواک گرفته تا دهانشویه، حقایقی که در رابطه با آنها باید بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت تا برای تضمین سلامت دهان خود تصمیمات بهتری بگیرید.

راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

خمیر دندان ها

بهترین راهکار برای انتخاب مناسب ترین خمیر دندان این است که از یک متخصص بهداشت دهان و دندان یا دندانپزشک بخواهید با توجه به شرایط دندان های شما، بهترین محصول را به شما معرفی کند. پس از آن دقت کنید محصول حتماً برچسب تأیید وزارت غذا و دارو داشته باشد، به این معنا که معیارهای مورد تأیید سلامت و مؤثر بودن از دید این وزارت را داشته باشد و ادعاهای روی بسته بندی و تبلیغات آن مورد تأیید باشند. برخی تولید کننده ها به فکر گرفتن تأیید از وزارت غذا و دارو نیستند. به خاطر داشته باشید که وجود این برچسب به این معناست که این وزارت موافق است که محصول سالم و مؤثر است، اما به این معنا نیست که عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد و آن را تأیید می کند.

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها همیشه از انواع خمیر دندان های فلورایده انتخاب نمایید. پس از آن دیگر به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، اینکه مزه خوبی داشته باشد تا برای شما خوشایند باشد و از مصرف آن احساس خوبی داشته باشید. ژل یا خمیر، با مزه نعنا، پونه یا دارچین، همه یکی هستند. اگر یکی از مواد تشکیل دهنده آن شما را آزار می دهد یا دندان های شما حساس هستند، سعی کنید خمیر دندان خود را عوض کنید. اگر مشکل ادامه داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید.

راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

مسواک

فرچه های مسواک مهم ترین عامل برای انتخاب مسواک هستند. اکثر دندانپزشک ها، برای کودکان و افراد بزرگسال، فرچه های نرم را پیشنهاد می دهند، مخصوصاً اگر دندان ها و لثه های فرد حساس باشند. فرچه های سفت و خشک برای برداشتن پلاک و لکه های روی دندان ها مؤثرتر نیستند و در واقع می توانند به دندان ها و لثه ها آسیب برسانند.

مسواکی انتخاب کنید که سر آن به راحتی اندازه دهان شما باشد و با قرار گرفتن روی دندان ها، دو دندان را پوشش دهد. در واقع، کودک مسواکی بسیار کوچک نیاز دارد. از دندانپزشک خود بپرسید مسواک شما چه ویژگی ها و چه طراحی باید داشته باشد که برای شما مؤثرتر باشد.

مسواک خود را پس از سه ماه دور بیاندازید و مسواک جدیدی خریداری کنید. اگر زودتر از این زمان متوجه ساییدگی فرچه های مسواک خود شدید، آن را زودتر از سه ماه تعویض کنید.

مسواک دستی در مقایسه با مسواک برقی

با چه نوع مسواکی راحت تر هستید؟ مسواک دستی یا مسواک برقی (الکتریکی، سونیک)؟ فرقی نمی کند کدام یک را استفاده می کنید. مهم این است که با استفاده درست و مؤثر از مسواک بتوانید بهداشت دهان و دندان های خود را حفظ کنید. مسواک برقی باعث می شود کار درست را راحت تر انجام دهید. فواید دیگری که این نوع مسواک ها دارند عبارتند از:

  • استفاده از آنها راحت تر است اگر:
  • بیماری خاصی مانند آرتروز دارید که باعث می شود استفاده از دست دشوار باشد.
  • سنتان بالاتر است.
  • مشکل جسمی- حرکتی دارید.
  • دندان هایتان ناصاف یا حتی سطح آنها ناهموار است.
  • از بریس ها یا دیگر ابزارهای دندانپزشکی استفاده می کنید.
  • استفاده از مسواک برقی می تواند جذاب باشد، به همین دلیل ممکن است بیشتر از تعداد دفعاتی که از مسواک دستی استفاده می کنید به استفاده از مسواک برقی تمایل داشته باشید در نتیجه نتایج دراز مدت آن بهتر خواهند بود.
  • این نوع مسواک ها می توانند سلامت دهان و دندان ها را بهبود دهند. نتایج یکی از مطالعاتی که روی کارایی مسواک برقی انجام شده بود حاکی از این است که استفاده طولانی مدت از مسواک های برقی میزان تشکیل پلاک روی دندان ها و نیز احتمال بیماری لثه را کاهش می دهد.

این مسواک ها می توانند لکه های روی دندان ها را کاهش دهند. تأثیر سایندگی و کاهش لکه های روی دندان ها با مسواک برقی ممکن است بیشتر از مسواک دستی باشد.

راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

 

انتخاب مسواک برقی

وقتی نوبت به انتخاب مسواک برقی می رسد، گزینه های مختلفی در دسترس هستند:

  • مسواک های سونیک در دقیقه ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ ضربه به دندان وارد می کنند، در حالی که با مسواک دستی شما حداکثر ۳۰۰ ضربه به دندان ها وارد می کنید. فرچه ها براساس اصول دندانپزشک ها، به صورت عقب و جلو حرکت می کنند. علاوه بر این، فرچه ها برای برداشتن پلاک، مایع را لای دندان ها و زیر خط لثه ها هدایت می کنند (تنها مسواک های سونیک قادر به انجام این کار هستند).
  • مسواک الکتریکی در دقیقه ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ ضربه به دندان ها می زند. در طرح های مختلفی وجود دارند، اما سر همه آنها به شکل گرد است و به صورت یکجا می چرخد یا فرچه ها به صورت دسته های مجزا داخل سر می چرخند. برخی از آنها همزمان با چرخش ضربه هم می زنند تا با برداشت پلاک روی دندان ها موجب کاهش التهاب لثه ها شوند.
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

 

نخ دندان

نخ دندان های مختلفی وجود دارند و هیچ نخ دندانی وجود ندارد که برای همه افراد مناسب باشد. مهم نیست از چه برندی استفاده می کنید. مهم این است که حتماً برای برداشتن پلاک روی دندان ها از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان های معمولی، نخ دندان های دارای روکش موم با مزه های مختلف، نخ دندان های دسته دار، نخ دندان مخصوص افرادی که براکت ارتودنسی دارند، فلاسر برقی برای افراد مختلف با شرایط مختلف طراحی شده اند.

راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

 

واتر پیک ها

واتر پیک ها که تحت عنوان دستگاه های شستشوی دهانی نیز شناخته می شوند برای همه افراد مناسب نیستند. این دستگاه ها بیشتر برای افرادی خوبند که روی دندان های خود بریس (براکت) یا دیگر ابزارهای دندانپزشکی دارند که غذا بین آنها و دندان ها گیر می کند. این دستگاه قادر به از بین بردن پلاک روی دندان ها نیست، تنها مسواک زدن و کشیدن نخ دندان قادر به انجام این کار است.

راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان
راهنمای انتخاب بهترین محصولات بهداشتی دهان و دندان

دهانشویه ها

دهانشویه ها کاری بیشتر از بخشیدن حس تازگی به دهان انجام می دهند- می توانند مانع بروز بیماری لثه شوند. این در صورتی است که از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید. محصولات فلورایده می توانند از پوسیدگی دندان ها پیشگیری نمایند. شستشو با دهانشویه های بر پایه الکل برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست زیرا احتمال قورت دادن محلول بسیار زیاد است. از دندانپزشک خود بپرسید کدام نوع برای شما مناسب تر است.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code