فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

یکی از فرایندهای ارائه شده در اکثر مطب های دندانپزشکی کشیدن دندان است. این ممکن است برای بیماری باشد که به کشیدن دندان عقل نیاز دارد، یا برای فردی که دندان های او در تصادف آسیب دیده یا ترک خورده اند. سایر بیماران ممکن است به دلیل پوسیدگی، عفونت یا فشردگی بیش از حد به کشیدن دندان نیاز داشته باشند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد دندان هایی که در نتیجه انواع خاصی از مراقبت های پزشکی آسیب دیده اند کشیده شوند.

بسته به علت، کشیدن دندان توسط دندانپزشک معمولاً یک فرایند نسبتاً سریع و سرپایی است. با این حال، ممکن است برخی موارد کمی پیچیده تر باشند، مثلاً زمانی که دندان ترک خورده باشد، نهفته باشد یا به طور کامل در معرض دید نباشد. پزشک به طور کامل تمام جنبه های کشیدن دندان را توضیح می دهد و به پرسش های شما پاسخ می دهد، تا در مورد این فرایند احساس راحتی داشته باشید.

همچنین، به منظور به حداقل رساندن احتمال عفونت، در مورد نحوه مراقبت از ناحیه ای از داخل دهان که تحت تأثیر قرار گرفته است، صحبت خواهند کرد. یکی از موضوعاتی که اغلب ذهن بیمار را به خود مشغول می کند، پیرامون موضوع غذا خوردن بعد از کشیدن دندان است.

چه مدت طول می کشد تا کشیدن دندان بهبود یابد؟

هر مورد، بسته به میزان کار مورد نیاز برای کشیدن دندان و سلامت عمومی شما، متفاوت است. به طور کلی، در اکثر بیماران حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد تا بهبود یابند. مهم است که در طول این مدت دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید تا در روند بهبودی اختلال ایجاد نشود.

رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان
رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

غذاهایی که بعد از کشیدن دندان می توانید از آنها لذت ببرید.

بعد از کشیدن دندان، غذاهایی که می توانید با خیال راحت از آنها لذت ببرید، به میزان کار انجام شده و سایر عوامل سلامت شخصی شما بستگی دارند. در صورتی که هر یک از این پیشنهادات با رژیم عادی شما در تضاد است، از دندانپزشک خود بخواهید که جایگزین های بی خطر را به شما توصیه کنند. برخی از ایده های عالی عبارتند از:

  • ماست: که به طور کلی نرم است، به جویدن نیاز ندارد و قورت دادن آن راحت است. ماست معمولاً حاوی مواد مغذی و پروتئین های مختلف است که سالم، برای سلامتی مفید، و بهبود دهنده هستند. از مصرف ماست های حاوی هر گونه مواد ترد اضافی که می توانند به لثه ها یا ناحیه اطراف دندان کشیده شده آسیب برسانند، اجتناب کنید.
  • غذاهای سرد: این نوع خوراکی ها اغلب به تسکین هر گونه ناراحتی خفیفی کمک می کنند که ممکن است تجربه کنید. به دنبال خوراکی های سردی باشید که به راحتی ذوب می شوند و به لثه ها آسیب نمی رسانند.
  • سوپ ها: سوپ ها و آبگوشت هایی که خوردن آنها آسان است می توانند یک منبع آرامش بخش تغذیه و هیدراته کننده باشند. سعی کنید از سوپ کدو حلوایی مخلوط شده یا سوپ سبزیجات حاوی سیب زمینی یا هویج استفاده کنید که پخته شده و نرم شده اند. اگر بافت سوپ خیلی غلیظ است، می توانید آن را مخلوط یا پوره کنید تا خوردن آن راحت تر شود.
رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان
رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

جدول زمانی آنچه که باید بعد از جراحی کشیدن دندان بخوریم:

  • طی ۲۴ ساعت نخست بعد از کشیدن دندان چه می توانیم بخوریم: معمولاً در طول ۲۴ ساعت نخست بعد از کشیدن دندان، فقط خوردن مایعات یا غذاهای نرم بی خطرتر است. این ممکن است شامل مواردی مانند ماست، پودینگ، سوپ، سس سیب، ژلاتین و بستنی بدون هیچ تکه تردی باشد. از چرخاندن مایعات داخل دهان خود اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث سست شدن لخته های ایجاد شده شود.
  • ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان چه می توانیم بخوریم: وقتی احساس بهتری پیدا کردید، به تدریج می توانید کمی متنوع تر غذا بخورید. غذاهای جامدی را امتحان کنید که جویدن آنها آسان است، مانند تخم مرغ، نان تست نرم یا بلغور جو دوسر. می توانید دستورهای مختلف تهیه توفو را امتحان کنید، که منبع عالی پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، آهن و کلسیم هستند.
  • ۳ روز بعد از کشیدن دندان چه می توانیم بخوریم: می توانید مخلوط کردن انواع غذاها را شروع کنید. گزینه ها ممکن است شامل پوره سیب زمینی، پنیر کوتیج، برنج یا پاستای نرم، کدو حلوایی و هوموس باشد. میوه های رسیده و نرم بدون دانه خوب هستند، مانند آووکادو یا گواکامول له شده. روی غذاهایی که نرم هستند تمرکز کنید و هر تکه را به قطعات کوچکی برش دهید که جویدن آنها آسان است. شستشوی ملایم با ترکیب آب گرم و نمک را شروع کنید تا باکتری ها از بین بروند.
  • ۱ هفته پس از کشیدن دندان چه بخوریم: اگر به نظر می رسد که دهان شما به خوبی رو به بهبود است، می توانید دوباره غذاهای سفت تر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما این روند را به آرامی پیش ببرید و به دنبال هر گونه نشانه ای از مشکلات احتمالی مانند خونریزی لثه باشید.
رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان
رژیم غذایی بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

در چند روز نخست بهتر است از خوردن گوشت هایی که جویدن آنها دشوار است خودداری کنید. به جای مرغ، گوشت گاو یا خوک، به دنبال انواع ماهی تن یا پولکی باشید که به راحتی تکه تکه می شوند. از خوردن سبزیجات سفت، غذاهای تند، نان ترد، میوه با پوست، آجیل، چیپس، میوه خشک و هر گونه خوراکی که دانه دار است که ممکن است در محل دندان کشیده شده گیر کند، اجتناب کنید. آدامس نجوید، آبنبات سفت یا خوراکی های چسبناک نخورید.

بعد از کشیدن دندان از چه نوشیدنی هایی باید اجتناب کرد؟

از مصرف الکل، نوشیدنی های گرم و نوشیدنی های حاوی یخ خودداری کنید، مگر اینکه اسموتی میوه یا سبزیجات درست کنید. حداقل به مدت ۲۴ ساعت، به جای نوشیدن با نی از قاشق استفاده کنید. عمل مکیدن می تواند باعث ایجاد فشار نامناسب در داخل دهان شود و ممکن است لخته های خونی را که برای قطع خونریزی تشکیل می شوند را از جای خود جدا کند.

به دنبال کردن دستورالعمل هایی که برای مراقبت و تسکین درد ارائه می دهیم، ادامه دهید. در صورتی که در طول بهبودی احساس بیماری کردید یا متوجه چیز غیر عادی شدید، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید، تا بتواند راهنمایی بیشتری ارائه دهد یا در صورت نیاز، قرار ملاقاتی را تعیین کند. گرچه نادر است، اما عفونت بعد از کشیدن دندان ممکن است رخ دهد.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code