فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

یکی از جنبه های باردار بودن که احتمالاً خیلی زود به آن پی می برید این است که بسیاری از موارد وجود دارند که باید از انجام آنها اجتناب کنید. بسیاری از آنها، و در حقیقت، تقریباً هر آنچه که با آن مواجه می شوید می توانند به راحتی مشکوک شوند. برای افزودن به چالش دانستن اینکه چه چیزی بی خطر است و چه چیزی باید نباید تحت هیچ شرایطی انجام شود، برخی از مواد غذایی، نوشیدنی ها و فعالیت ها به راحتی در باکس “آری” یا “خیر” قرار نمی گیرند. به عنوان مثال، سفید کردن دندان ها را در نظر بگیرید.

ممکن است قبل از اینکه متوجه شوید کودک جدیدی در راه دارید، از سفید کردن دندان های مرواریدی خود در منزل یا داخل مطب بهره مند شده باشید. اما برخی دلایل وجود دارند که ممکن است بخواهید در طول بارداری، سفید کردن دندان ها را به تعویق بیندازید- و اینکه اگر تصمیم دارید برای داشتن لبخندی درخشان اقدام کنید، یک دوره خاص و روش های خاصی وجود دارند که می توانید با رعایت آنها برای انجام این کار اقدام کنید.

برای کمک به شما در سنجیدن جوانب مثبت و منفی، ما خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم تا اطلاعات لازم در مورد سفید کردن دندان ها هنگام بارداری را بدست بیاورید.

نگرانی های بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری

بارداری، و تمام تغییرات بدن همراه با آن، می توانند تأثیراتی روی بهداشت دهان و دندان ها داشته باشند، که همه آنها می توانند با کمک دندانپزشک شما مدیریت شوند. بر اساس اعلام ADA، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ژنژیویت، یا تورم و خونریزی لثه ها، که با مراقبت های خانگی ناکافی و تغییرات هورمونی در دوران بارداری تشدید می شود.
  • فرسایش دندان مربوط به افزایش اسیدیته بزاق ناشی از تهوع صبحگاهی.
  • حفره های دندانی به دلیل هوس غذاهای شیرین.
  • گرانولومای پیوژنیک، که زائده های گرد روی لثه ها هستند که به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می آیند.

اگر گمان می کنید ممکن است هر یک از این شرایط را تجربه کنید، در مورد گزینه های درمانی خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر در حین بارداری به اقدامات گسترده دندانپزشکی نیاز دارید، انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند در سه ماهه دوم این درمان ها را انجام دهید. علت این است که با رسیدن به سه ماهه سوم، ممکن است دراز کشیدن به پشت برای مدت طولانی برای شما دشوار باشد.

سفید کردن دندان در دوران بارداری

باردار باشید یا خیر- روش های مختلفی برای سفید کردن دندان های شما وجود دارد. این موارد شامل سفید کردن دندان ها داخل مطب، محصولات سفید کننده ارائه شده توسط دندانپزشک شما، و محصولات بدون نسخه که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

برای سفید کردن دندان ها داخل مطب یا همان آفیس بلیچینگ، اغلب از مواد سفید کننده ای استفاده می شود که میزان غلظت آنها بالاتر است و همچنین بسیار سریع تر عمل می کنند. نتایج فوری هستند و ممکن است با تاباندن یک نور تسریع شود، گرچه او خاطر نشان می کند که بسته به سیستمی که استفاده می شود، ممکن است تا یک ساعت طول بکشد.

از طرف دیگر، سفید کردن دندان ها در منزل می تواند حدود دو هفته طول بکشد، زیرا فرمولاسیون آنها قدرت کمتری دارد. برای انجام این فرایند، دندانپزشک شما یا با قالب گیری از دندان های شما، تری های سفارشی را برای شما خواهد ساخت تا ژل سفید کننده را داخل آن بریزید و روی دندان های خود قرار دهید یا استریپ های سفید کننده را به شما پیشنهاد می دهد تا مستقیماً روی دندان هایی قرار دهید که از قبل روی آنها ماده سفید کننده وجود دارد.

مانند هر درمان دیگری، خطرات احتمالی وجود دارند- بویژه با فرمولاسیون های سفید کنندگی دندان ها با قدرت بالاتر – و باردار بودن ممکن است شما را بیشتر مستعد برخی موارد خاص کند.

هر بارداری متفاوت است. در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد سفید کردن دندان ها در طول بارداری، در مورد شرایط خود با یک پزشک مشورت کنید.

سفید کردن دندان در بارداری
سفید کردن دندان در بارداری

آیا سفید کردن دندان ها برای جنین بی خطر است؟

مواردی وجود دارند که مراجعه به دندانپزشک هنگام بارداری اجتناب ناپذیر است، از جمله اقدامات اورژانسی دندانی مانند کشیدن دندان یا انجام درمان ریشه. اما از آنجا که سفید کردن دندان ها یک نگرانی زیبایی است، ممکن است بخواهید اقدامات احتیاطی زیادی را انجام دهید.

تحقیقات اندکی برای ارائه اطلاعات کافی وجود دارد که تأیید می کنند سفید کردن دندان ها در دوران بارداری بی خطر است. بنابراین، توصیه می شود تا بعد از زایمان صبر کنید.

گرچه این ایده ابراز شده است، با این حال، لزوماً به معنای غیر قابل مذاکره بودن آن نیست. مانند هر درمان دیگری، سه ماهه دوم ایمن ترین دوره بارداری است که زنان باردار در صورت نگرانی، می توانند سفید کردن دندان های خود را در نظر بگیرند.

به سادگی، تحقیقات کافی وجود ندارند که هیچ تضمینی ارائه دهند در مورد اینکه آیا انجام این فرایند در طول بارداری ایمن است یا خیر. اما به خاطر داشته باشید، بسته به اندازه جنین در حال رشد شما، ممکن است درمان روی یک صندلی دندانپزشکی برای مدت زمان طولانی برای شما ناراحت کننده باشد.

مزایای سفید کردن دندان ها در طول دوران بارداری

فواید سفید کردن دندان در طول دوران بارداری کاملاً مستقیم هستند: دندان هایی که روشن تر و سفیدتر به نظر می رسند. این هدف با از بین بردن لکه های باقی مانده روی دندان های شما ناشی از غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ حاصل می شود. (گرچه باید اشاره کنیم که فرمول های سفید کننده معمولاً می توانند جادوی خود را فقط روی دندان های طبیعی شما کار کنند- نه چندان روی ترمیم های دندانی همرنگ دندان مانند باندینگ).

سفید کردن دندان در بارداری
سفید کردن دندان در بارداری

خطرات سفید کردن دندان ها در طول دوران بارداری

گرچه ما اینجا نیستیم تا به شما بگوییم که وقتی نوبت به سفید کردن دندان ها در طول دوران بارداری می رسد، چه کاری باید انجام دهید، اما ما به ارائه اطلاعاتی به شما اعتقاد داریم که شما را قادر سازند تصمیم آگاهانه بگیرید. مانند اکثر موارد مربوط به بارداری، همه چیز در مورد سنجش نکات مثبت و منفی است.

برخی از خطرات وجود دارند که باید از آن آگاه باشید که می توانند همراه با سفید کردن دندان ها بروز پیدا کنند، خواه باردار باشید یا خیر، اما در صورت باردار بودن، بروز آنها ممکن است برجسته تر باشد. دو مورد از متداول ترین های آنها تحریک لثه و حساسیت دندان هستند. و به طور کلی، باردار بودن می تواند خطر بروز مشکلات دندانی را افزایش دهد.

تحریک لثه ها

هورمون های بارداری می توانند مشکلات لثه را تشدید کنند. بسیاری از زنان باردار دچار ژنژیویت یا پریودنتیت بارداری می شوند. پراکسید خشن به راحتی بافت لثه را می سوزاند و ممکن است باعث بروز مشکلات دائمی شود. یکی از این نتیجه ها عفونت است، که در برخی مطالعات با تولد زودرس مرتبط بوده و علت شناخته شده سرطان دهان است.

حساسیت دندان و لثه

هورمون های بارداری بعلاوه می توانند باعث افزایش حساسیت لثه های شما شوند. برخی از بیماران از حساسیت دندان های خود پس از سفید کردن آنها شکایت دارند. دندان های آنها ممکن است هر از گاهی یک احساس مانند یک شوک الکتریکی را تجربه کنند یا ممکن است نسبت به دما حساس باشند.

هرچه فرمول سفید کننده قوی تر باشد، خطر حساسیت بیشتر می شود، اما طی چند روز، نسبتاً خفیف و برطرف می شود.

آسیب به مینا

وقتی نوبت به سفید کردن دندان ها می رسد، بیشتر همیشه بهتر نیست. دندانپزشکان نسبت به استفاده روزانه از محصولات سفید کننده در منزل، حتی خمیر دندان سفید کننده، هشدار می دهد زیرا ممکن است باعث ایجاد آسیب به مینای دندان های شما شود. در عوض، بیماران را به مشورت با دندانپزشک در مورد نوع و تعداد دفعات سفید کردن دندان ها ترغیب می کنند.

سایر مشکلات دندانی

سفید کردن دندان ها، علاوه بر خطرات ذکر شده، همچنین می تواند باعث ایجاد لکه یا خطوط روی مینای دندان های شما شود- که تأثیری متضاد درخشان کردن لبخند شما را خواهد داشت- و در موارد شدید می تواند درد و آسیب عصب دندان را در پی داشته باشد. البته، همیشه در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد سفید کردن دندان ها هنگام بارداری داشته باشید، با دندانپزشک یا پزشک معالج خود صحبت کنید..

سفید کردن دندان در بارداری
سفید کردن دندان در بارداری

گزینه های ایمن در طول بارداری

اگر تصمیم گرفتید که سفید کردن دندان ها در طول دوران بارداری برای شما مناسب نیست، به این معنی نیست که شما چاره دیگری برای روشن تر کردن لبخند خود ندارید. دندانپزشکان استفاده متناوب از خمیر دندان سفید کننده را توصیه می کنند تا به از بین بردن لکه ها کمک کنند.

همچنین می توانید اندکی خلاق تر شوید و از روشی مفید استفاده کنید که خودتان می توانید آن را انجام دهید، و آن هم سفید کردن دندان را توت فرنگی است. تنها کافی است که برای تهیه خمیر، یک توت فرنگی را با یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین له کنید. سپس آن را روی دندان ها مسواک بزنید و اجازه دهید چند دقیقه روی دندان ها باقی بماند، سپس آن را مسواک زده و بشویید. اسید مالیک که به طور طبیعی در توت فرنگی ها وجود دارد با جوش شیرین واکنش نشان می دهد تا لکه ها را از روی مینای دندان ها پاک کند و آنها را سفید تر کند. اکنون این یک جایگزین شیرین است.

سفید کردن دندان در بارداری
سفید کردن دندان در بارداری

اطمینان از سلامت دهان و دندان ها در طول دوران بارداری

کارهای بسیاری وجود دارند که می توانید قبل و در طول دوران بارداری برای حفظ سلامت دندان های خود و جلوگیری از بروز مشکلات انجام دهید. ADA مراحلی را تشریح می کند که یک مادر باردار می تواند برای اطمینان از دهان سلامت دهان خود در دوران بارداری انجام دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • دو مرتبه مسواک زدن در روز، به مدت دو دقیقه، با یک خمیردندان فلورایده دارای تأییدیه ADA
  • نخ دندانکشیدن به صورت روزانه برای زدودن پلاک و مواد غذایی
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل، محدود کردن میان وعده ها و اجتناب از نوشیدنی ها و غذاهای شیرین
  • حفظ برنامه چکاپ های منظم دندانی قبل و در طول دوران بارداری برای انجام پاکسازی های تخصصی و معاینات
  • در صورتی که تهوع صبحگاهی را تجربه می کنید، با شستشوی دهان با مخلوط جوش شیرین و آب گرم، برای خنثی کردن اسیدهای معده، از دندان های خود محافظت کنید.
  • دنبال کردن هرگونه توصیه مراقبت خانگی یا درمان مورد نیاز که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند، مانند دهانشویه ضد باکتری.

در مورد آنچه در دوران بارداری انتظار دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که سلامت دهان و دندان های شما تحت نظر است. با به تعویق انداختن درمان های انتخابی مانند سفید کردن دندان هنگام بارداری و با دقیق بودن در مورد بهداشت دهان و دندان ها، می توانید تمرکز خود را روی بارداری و هیجان استقبال از یک نوزاد در خانواده خود حفظ کنید- نه بر مشکلات دندانی.

سفید کردن دندان در بارداری
سفید کردن دندان در بارداری

سخن پایانی

هیچ کس از داشتن لبخندی که کثیف به نظر می رسد لذت نمی برد، اما به دلیل کمبود دانش در این زمینه، هیچ پاسخ مشخصی در مورد اینکه آیا شما باید در طول بارداری سفید کردن دندان ها را انجام دهید یا خیر، وجود ندارد. این درمان با مزایایی همراه است- مانند دندان های روشن تر و سفیدتر- و همچنین خطراتی که از کمی آزار دهنده تا کاملاً جدی هستند. وقتی شک دارید، همیشه بهتر است با دندانپزشک یا پزشک زنان و زایمان خود صحبت کنید تا ببینید که آنها برای وضعیت منحصر به فرد شما چه توصیه ای می کنند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code