تا امروز، هنوز هم لغت “درمان ریشه” (عصب کشی) به دل بسیاری افراد هراس می اندازد. چه اتفاقی می افتد اگر متوجه شوید کودک شما یکی از این فرایندها را نیاز دارد؟ انجمن آمریکایی دندانپزشکان اطفال توصیه می کند والدین پس از بیرون آمدن نخستین دندان و قبل از ۱۲ ماهگی، کودک خود را نزد دندانپزشک ببرند. با چکاپ های منظم، دندانپزشک اطفال می تواند پوسیدگی دندان ها را شناسایی و از بروز آنها پیشگیری نماید و از وخیم شدن آن جلوگیری کند.

در صورتی که دندان به شکلی بد آسیب دیده یا پوسیده شده باشد، دندانپزشک اطفال احتمالاً انجام درمان ریشه را توصیه خواهد کرد. آیا درمان ریشه واقعاً برای کودکان ضروری است؟ آیا این درمان بهترین راهکار برای دندان های پوسیده است؟ آیا این درمان بی خطر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان ریشه کودکان چیست؟

وقتی دندان شیری کودک پوسیدگی عمیقی داشته باشد، که بخش عصبی دندان را تحت تأثیر قرار دهد، به احتمال زیاد درمان عصب نیاز خواهد داشت که عموماً تحت عنوان درمان ریشه (عصب کشی) دندان کودک نامیده می شود. این فرایند شامل تخلیه بخشی از عصب می شود که تحت تأثیر قرار گرفته است و قرار دادن مواد دارویی روی آن. سپس دندان با یک روکش (کلاهک دندان مانند) پوشش داده می شود که با دوام ترین ترمیم موجود برای دندان است.

عصب کشی دندان شیری

آیا درمان ریشه برای کودک بی خطر است؟

آری. در صورتی که درمان ریشه (عصب کشی) به درستی انجام شود، برای کودک هیچ خطری به همراه ندارد. موادی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند سازگار با بدن انسان هستند و هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کنند.

آیا انجام درمان ریشه برای کودکان الزامی است یا باید از انجام آنها اجتناب کرد؟

در صورتی که دندان کودک بتواند به شکلی مؤثر درمان شود و با انجام درمان ریشه دندان شیری بتوان آن را نجات داد، قابل توصیه ترین درمانی است که باید انتخاب شود. گرچه این دندان ها شیری هستند و در نهایت خواهند افتاد، وظیفه اصلی آنها نگه داشتن فضای کافی برای رشد و بیرون آمدن دندان های دائمی است که در زیر آن در حال رشد هستند. در صورتی که این دندان ها بدون درمان باقی بمانند، ممکن است عفونت به زیر دندان گسترش پیدا کند و دندان دائمی که در حال رشد است را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، می تواند منجر به بروز درد شود و عادات غذا خوردن کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد و تمرکز در مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد و احتمالاً منجر به بروز عفونت بدی شود که ممکن است آنتی بیوتیک یا بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

علائم نیاز به انجام درمان ریشه برای دندان شیری کودک

فرایند درمان ریشه بیشتر برای افراد بزرگسال انجام می شود، اما آنها را می توان برای کودکان نیز انجام داد. اما چطور باید دانست دندان شیری کودک درمان ریشه نیاز دارد؟ علائم و نشانه های متعددی هستند که نشان می دهند دندان شیری کودک درمان ریشه نیاز دارد عبارتند از:

• شاید مشهودترین علامت و نشانه ای که نشان می دهد مشکلی وجود دارد، درد است. دردی که نشان می دهد دندان نیاز به درمان ریشه دارد می تواند تند و شدید تا مبهم و اندک باشد. درد می تواند ضربان دار باشد یا با تغییر وضعیت کودک تغییر کند. ممکن است کودک به صورت خود به خود درد احساس کند، یا تنها در واکنش به برخی محرک ها درد ایجاد شود. به شکایت کودک خود از حساسیت به غذاهای گرم و سرد توجه کنید. ضرروتاً، انواع مختلف درد دندان وجود دارند که علامت و نشانه نیاز دندان کودک به درمان ریشه هستند. با این حال، درد دندان می تواند نشان دهنده مشکلات دندانی دیگر باشد، تا جایی که درد به تنهایی برای پی بردن به مشکل کافی نیست.
  • علائم و نشانه های عفونت مانند حساسیت و تورم لثه ها نیز ممکن است وجود داشته باشد، اما نه همیشه. تورم می تواند اندک تا خیلی قابل توجه باشد، و در موارد شدید، می تواند حتی به صورت و گردن منتقل شود. تورم اغلب می تواند در محلی که مشکل وجود دارد اتفاق بیفتد، که برای دندانی که درمان ریشه نیاز دارد، در پایه دندان عفونی بوجود می آید. برخی کودکان ممکن است تورم را تجربه نکنند، اما ممکن است یک کیسه غده مانند مملو از چرک داخل دهان آنها مشاهده کنید. اگر چرک راهی برای تخلیه شدن بیابد، ممکن است کودک مزه بدی داخل دهان خود احساس کند.
  • دیگر علائمی که نشان می دهند دندان کودک نیاز به درمان ریشه دارد عبارتند از بی قراری، تب، و دردناک بودن و تورم غدد لنفاوی.

همه موارد مشکلات ریشه دندان با یکدیگر متفاوت هستند و کودک ممکن است تنها یکی از این علائم را داشته باشد. در واقع، ممکن است حتی هیچ علامتی مشاهده نشود. به همین دلیل مهم است هر گونه علامت غیر عادی به دندانپزشک اطلاع داده شود زیرا تنها آنها می توانند مشخص نمایند دندان شیری کودک درمان ریشه (عصب کشی) نیاز دارد یا خیر. قبل از آنکه مشکل خیلی حاد شود و شاهد علائم آن باشید، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می توانند مشخص نمایند آیا کودک درمان ریشه نیاز دارد یا خیر.

علائمی که دندانپزشک به آنها دقت می کند

بردن کودک هر شش ماه یک مرتبه نزد دندانپزشک به چند دلیل مهم است. مراجعات منظم می تواند به سالم نگه داشتن دندان ها کمک کند، اما دندانپزشک ها آموزش دیده اند مشکل را در مراحل اولیه متوقف سازند. علائم متعددی وجود دارند که نشان می دهند کودک به درمان ریشه نیاز دارد که ممکن است فرد معمولی قادر به تشخیص آنها نباشد. این علائم عبارتند از:

• تغیر رنگ دندان ها به رنگ تیره
  • علائم ترشح از عفونت
  • تغییرات بافت نرم
  • عدم تقارن

دندانپزشک قادر خواهد بود این مشکل را در طول معاینات معمولی شناسایی نماید. اگر دندانپزشک معتقد است دندان شیری کودک شما درمان ریشه نیاز دارد، قطعاً درست تشخیص داده است.

تست هایی که نشان می دهند دندان کودک درمان ریشه نیاز دارد؟

در صورتی که علائم نیاز دندان به درمان ریشه مشاهده شود، دندانپزشک تست های بیشتری انجام خواهد داد تا مشخص نماید این مشکل چقدر پیشرفت کرده است.

عصب کشی دندان شیری

اولین تستی که انجام می شود تست ضربه است، که در آن دندانپزشک با یک ابزار دندانپزشکی مخصوص به دندان ضربه وارد می کند. ضربه زدن به دندان عفونی منجر به بروز درد خواهد شد، در حالی که ضربه زدن به دندان سالم چنین دردی بوجود نخواهد آورد.

یکی از رایج ترین روش های پی بردن به نیاز دندان شیری به درمان ریشه گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس است. این فرایند بدون درد عفونت های زیرین را به دندانپزشک نشان خواهد داد. علائم کلاسیکی که می توانند نشان دهند درمان ریشه نیاز است، رادیولوسنسی است، که لکه های تیره رنگی هستند که اطراف ریشه دندان عفونی متمرکز می شوند. رادیولوسنسی ها معمولاً نشان دهنده تغییراتی هستند که در واکنش به عفونتی که از ریشه دندان ترشح می شود، برای استخوان بوجود می آیند.

عصب کشی دندان شیری

تست دما نیز می تواند در تشخیص به دندانپزشک کمک کند که در آن دندان در معرض دمای سرد و گرم قرار می گیرد. نحوه واکنش دندان می تواند به دندانپزشک اطلاعاتی در مورد سلامت بافت عصبی دندان ها بدهد. دندان هایی که درمان ریشه نیاز دارند، اغلب نسبت به تست دما به صورت احساس درد واکنش نشان می دهند، در حالی که برخی از آنها با گرما درد احساس می کنند و با سرما تسکین می یابند. مهم ترین عامل مشخص کننده در تست دما طول واکنش است. دندان های سالم تقریباً بلافاصله پس از برداشتن محرک، درد آنها متوقف می شود، اما دندان عفونی به مدت ۳۰ ثانیه پس از برداشتن محرک هنوز هم احساس درد خواهد داشت.

عصب کشی دندان شیری

تست دیگر که می تواند استفاده شود، تست الکتریکی پالپ است. در این روش دندانپزشک دستگاه تست الکتریکی پالپ دندان را روی دندان مشکوک قرار خواهد داد و تستر جریان الکتریکی متغیری را به دندان منتقل خواهد کرد. اعصاب سالم درد خفیفی احساس می کنند اما اعصاب از دست رفته دندان عفونی هیچ چیز احساس نخواهند کرد.

در صورتی که دندان عفونی کودک درمان نشود، عفونت آن می تواند منجر به بروز دردهای شدید، آبسه دندان، و حتی بروز عفونت های جدی شود که می توانند زندگی او را به خطر بیندازد. خبر خوب اینکه، شناسایی و درمان عفونت و درمان به موقع آن می تواند از تأثیرات سوء آن روی سلامت کودک پیشگیری نماید.