فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

کنده شدن و افتادن دندان دائمی در بزرگسالان

کنده شدن دندان که دندانپزشک ها تحت عنوان “خروج دندان از حفره” به آن اشاره می کنند یکی از شایع ترین موارد اورژانسی دندان های دائم است که بسیاری افراد در کودکی و برخی دیگر در بزرگسالی با آن مواجه شده اند. اگر خیلی زود عمل کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید آن را نجات دهید.

با دندان کنده شده چه کار باید کرد؟

وقتی به دندان ضربه وارد می شود، اعصاب، عروق خونی و بافت های همبند آن نیز آسیب می بینند. اعصاب و عروق خونی را نمی توان ترمیم کرد، به همین دلیل تمام دندان هایی که از حفره خود خارج می شوند نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارند. با این حال، با قرار دادن مجدد در جای خود، استخوان می تواند مجدداً با ریشه دندان پیوند برقرار کند. شانس نجات دندان در کودکان بیشتر است، با این حال، امکان نجات دندان ها در افراد بزرگسال نیز وجود دارد. تنها باید دندان های دائم مجدداً کاشته شوند. در صورتی که دندان شیری کودک طی حادثه از حفره خود خارج شد، از قرار دادن مجدد آن در جای خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است به دندان دائمی که زیر آن در حال رشد است آسیب وارد کنید.

تنها لازم است در اسرع وقت کودک خود را برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید. مهم است که پس از وارد شدن ضربه به دندان و کنده شدن آن، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه نمایید. علاوه بر این، باید تلاش کنید از آسیب بیشتر به دندان خودداری نمایید. در صورتی که دندان تنها لب پر شده باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بر حسب نیاز، یا دندان را پر کند، یا تنها با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی روی آن را صاف کند. این وضعیت اورژانسی نیست و می توانید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

کنده شدن و افتادن دندان
کنده شدن و افتادن دندان

دستورالعمل های لازم برای نجات دندان کنده شده

  • سعی کنید دندان کنده شده را پیدا کنید.
  • آن را با دقت حمل کنید. سعی کنید ریشه آن (بخشی از دندان که زیر لثه قرار می گیرد) را لمس نکنید. این کار می تواند به راحتی به ریشه آن آسیب برساند.
  • اگر دندان آلوده شده است، از قسمت بالا (تاج دندان) آن را در دست بگیرید و آن را با شیر شستشو دهید. اگر شیر در دسترس ندارید، آن را با آب بشویید. از پاک کردن آن با پارچه، دستمال یا هر منسوج دیگری خودداری کنید. این کار می تواند موجب آسیب به دندان شود.

    کنده شدن و افتادن دندان
    کنده شدن و افتادن دندان

  • دندان را مرطوب نگه دارید. آن را در یک لیوان شیر بیندازید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، آن را داخل دهان، بین گونه و لثه قرار دهید. کودکان ممکن است قادر نباشند دندان را بدون هیچ خطری در داخل دهان خود قرار دهند، بدون اینکه آن را ببلعند. به جای آن می توان از کودک خواست آب دهان خود را داخل یک لیوان بریزد و دندان کنده شده را داخل آن قرار داد. اگر امکان این کار نیز وجود نداشت، آن را داخل یک لیوان آب قرار دهید. مهم ترین نکته مرطوب نگه داشتن دندان است.

    کنده شدن و افتادن دندان
    کنده شدن و افتادن دندان

  • سعی کنید دندان را داخل حفره آن قرار دهید. در برخی موارد، ممکن است به درستی در جای خود قرار گیرد. مطمئن شوید که آن را در زاویه درست در جای خود قرار داده اید. از فشار دادن آن داخل حفره بپرهیزید. اگر نتوانستید به سادگی و بدون فشار آن را در جای خود قرار دهید، تنها سعی کنید آن را (داخل شیر، بزاق دهان، یا آب) مرطوب نگه دارید و هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که دندان به صورت کامل کنده شده باشد (به چند تکه شکسته نشده باشد)، نگه داشتن و نجات دادن آن ایده خوبی است.

کنده شدن و افتادن دندان
کنده شدن و افتادن دندان

دندانپزشک برای نجات دندان کنده شده چه خواهد کرد؟

گاهی اوقات، قرار دادن مجدد دندان در جای خود ممکن است کار ساده ای باشد. در برخی موارد دیگر ممکن است کار پیچیده و دشواری باشد، مثل زمانی که دندان یا استخوان شکسته شده باشند. اگر خودتان آن را درون حفره قرار داده باشید، دندانپزشک با گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از قرار گرفتن آن در جای درست اطمینان حاصل خواهد کرد. در غیر اینصورت، دندانپزشک پس از بی حس کردن موضع اطراف دندان، از آب برای شستن آلودگی های داخل حفره دندان استفاده خواهد کرد. سپس دندان را داخل حفره قرار خواهد داد. کاشت مجدد دندان، هر چه سریع تر انجام شود، ترجیحاً ظرف مدت یک ساعت پس از حادثه، امکان نجات آن بیشتر خواهد بود.

کنده شدن و افتادن دندان
کنده شدن و افتادن دندان

 

دندانپزشک ممکن است فوراً درمان ریشه را روی دندان انجام دهد یا برای انجام آن مدتی دست نگه دارد. انتخاب بهترین راهکار به مدت زمان خارج بودن دندان از دهان و دیگر عوامل بستگی دارد. در هر صورت، دندانپزشک دندانی که از حفره خارج شده است (کنده شده است) را با استفاده از یک تکه سیم نرم و مواد کامپوزیت، به دندان های کناری اسپلینت (متصل) خواهد کرد. این کار اجازه می دهد دندان به مدت چند روز در جای خود نگه داشته شود. دندانپزشک تصمیم می گیرد که اسپلینت چه مدت باید در جای خود باقی بماند.

کنده شدن و افتادن دندان
کنده شدن و افتادن دندان

 

در صورتی که استخوان اطراف دندان شکسته نشده باشد، معمولاً ظرف مدت سه تا چهار هفته، ریشه دندان مجدداً به شکلی محکم در جای خود قرار خواهد گرفت. در صورتی که به منطقه اطراف دندان آسیب زیادی وارد شده باشد، ممکن است ترمیم کامل دندان شش تا هشت هفته زمان نیاز داشته باشد. دندانپزشک باید در سه تا شش هفته آینده مجدداً دندان را معاینه کند. در صورتی که علائم عفونت وجود نداشته باشند، مراجعه بعدی به دندانپزشک بر اساس چکاپ های سالانه ای که قبلاً داشته اید انجام خواهد شد. طی مراجعات بعدی دندانپزشک سالم بودن دندانی که مجدداً کاشته شده است را مورد بررسی قرار خواهد داد.

3/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code