فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

هنگامی که صحبت از موفقیت پروتزهای مصنوعی دندانی جدید شما به میان می آید، مراقبت صحیح از آنها ضروری است. ممکن است فکر کنید که مراقبت از پروتزهای مصنوعی شما شبیه مراقبت از دندان های طبیعی است، پس اشتباه فکر می کنید. تمیز کردن دست دندان سفید مرواریدی جدید شما برای سلامتی دهان و دندان شما، درست مانند مراقبت از دندان طبیعی، حیاتی است، اما به راحتی خمیر دندان یا حتی آب و صابون نیست. بنابراین بیایید نگاهی داشته باشیم به اینکه چگونه می توان پاکسازی پروتزهای دندانی را به بخشی از پاکسازی روتین دهان و دندان خود تبدیل کرد.

انواع پروتزهای دندانی

چندین نوع پروتز مختلف دندانی وجود دارد، و مهم است بدانید شما کدام نوع را دریافت کرده اید زیرا روش پاکسازی بسته به موارد زیر می تواند متفاوت باشد:

  • دست دندان های کامل سنتی: فرایندهای دندانپزشکی ترمیمی که تمام دندان ها را جایگزین می کنند و در بالای لثه ها قرار می گیرند. آنها متحرک هستند و از چسب دندان برای باقی ماندن در جای خود استفاده می کنند.
  • پروتزهای پارسیل: زمانی استفاده می شوند که بیمار یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا و پایین خود دارد. یک پایه همرنگ لثه ها با اتصالات فلزی به صورت ایمن به فک متصل می شود. آنها متحرک هستند و به جلوگیری از جابجا شدن سایر دندان ها به طرفین کمک می کنند.
  • پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی: یک ایمپلنت دندان برای اتصال ایمن پروتز دندان به فک قرار داده می شود. این یک پایه محکم فراهم می کند اما متحرک نیست.
  • پروتزهای snap- in: اینها شبیه به پروتزهای بر پایه ایمپلنت هستند. آنها به ایمپلنت های کاشته شده داخل استخوان فک وصل می شوند. آنچه آنها را منحصر به فرد می کند، اتصالات آنها در قسمت بافت پروتز دندانی است که روی ایمپلنت ها چفت می شود، و در نتیجه آنها را قابل جابجایی و راحت می کند.
  • اور دنچرها: مانند snap- in، آنها نیز در بالای لثه قرار می گیرند و به ایمپلنت وصل می شوند؛ آنها می توانند به گونه ای ساخته شوند که متحرک باشند.
  • پروتزهای اقتصادی: اینها ابزارهای عمومی هستند که به طور خاص متناسب با دهان شما ساخته نشده اند. آنها در بالای لثه های شما قرار می گیرند و با چسب متصل می شوند. آنها به طور کلی بسیار ناراحت کننده هستند.
  • پروتزهای متحرک: برخلاف همه پروتزهای دیگر، آنها از مواد انعطاف پذیر مانند نایلون ساخته شده اند. گفته می شود که اینها راحت تر از پروتزهای معمولی هستند، گرچه به اندازه بادوام نیستند. پروتزهای انعطاف پذیر، مانند پروتزهای سنتی قابل جابجایی هستند.
نوع متحرک بودن راحتی پاکسازی راحت دوام
دست دندان کامل آری زیاد آری متوسط
پارسیل آری متوسط آری متوسط
Snap- in آری زیاد آری زیاد
اقتصادی آری اندک آری متوسط
ایمپلنت خیر زیاد خیر زیاد
انعطاف پذیر آری زیاد آری اندک

مراقبت از دندان مصنوعی
مراقبت از دندان مصنوعی

مراقبت از پروتزها

مراقبت از پروتزهای دندانی به اندازه مراقبت منظم از دندان های طبیعی مهم است. خوب است که روش صحیح مراقبت از نوع خاص پروتز دندانی خود را بدانید تا از آسیب رساندن به ابزار خود با محصولات یا روش های بد جلوگیری کنید. به راحتی می توان گفت موارد خاصی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید و چیزهای دیگری نیز هستند که هنگام استفاده از پروتزهای دندانی باید آنها را در نظر بگیرید.

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

اجتناب از غذاهای خاصی مهم است زیرا آنها می توانند پروتزهای مصنوعی شما را را در معرض خطر آسیب قرار دهند. شما احتمالاً از قبل می دانید که هنگام استفاده از پروتزهای دندانی کامل، نباید از آب نبات هایی بخورید که می توانند به آنها آسیب وارد کنند، اما غذاهای دیگری مانند پاپ کورن، سیب ، هویچ خرد نشده، و بلال وجود دارند- که ماهیت سخت این خوراکی ها هم باعث بروز آسیب به خود پروتزهای می شود و هم باعث ساییدگی لثه ها می شود.

باید از خوردن غذاهای کوچک و دارای اندازه های کوچک اجتناب کنید، مانند آجیل ها و دانه های پاپ کورن، زیرا آنها می توانند زیر پروتزهای چسبانده شده روی ایمپلنت ها یا بین دندان های موجود زیر یک پروتز گیر کنند. گوشت سفت فشار غیر ضروری به پروتزها وارد می کند و باید از خوردن آن نیز اجتناب کرد، همینطور خوراکی های چسبناک مانند آدامس و کره بادام زمینی، زیرا آنها قادر به جابجا کردن پروتزهای دندانی از جای خود هستند و اجازه می دهند مواد غذایی زیر آنها گیر کند و لثه ها را تحریک کنند.

هنگام تمیز کردن پروتزهای دندانی خود، مهم است که از استفاده از تمیز کننده های حاوی سفید کننده ها، مواد تمیز کننده ساینده، و خمیر دندان های سفید کننده دندان ها اجتناب کنید زیرا این موارد می تواند به انسجام ابزار آسیب وارد کنند. از استفاده از آب داغ برای تمیز کردن پروتز خود اجتناب کنید، زیرا می تواند ابزار را خراب کند.

مراقبت از دندان مصنوعی
مراقبت از دندان مصنوعی

روش تمیز کردن پروتزهای دندانی

برای پروتزهای متحرک، روش تمیز کردن کمی متفاوت از پروتزهای بر پایه ایمپلنت است. بهترین راه برای مراقبت از دست دندان های کامل متحرک به قرار زیر است:

  • پروتزهای دندانی خود را بعد از صرف غذا از دهان بیرون بیاورید و بقایای مواد غذایی را از بین دندان های آن بیرون بیاورید. برای جلوگیری از آسیب و خم شدن، حتماً آنها را با دقت حمل کنید.
  • همیشه قبل از قرار دادن پروتز دندانی خود داخل دهان، دندان های طبیعی، زبان، گونه ها و کام، و دهان خود را را با استفاده از مسواک نرم مخصوص تمیز کردن پروتز، مسواک بزنید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید. آنها را از دهان خود خارج کرده و ابزار خود را به آرامی با یک ماده پاک کننده غیر ساینده و یک مسواک نرم مخصوص پروتزها مسواک بزنید. شیارها را برای زدودن هرگونه چسب و مواد غذایی باقی مانده پاک کنید.
  • دست دندان خود را در طول شب خیس کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند که ابزار خود را مرطوب نگه دارید تا شکل خود را حفظ کند. آنها را در طول شب در یک محلول ملایم مخصوص تمیز کردن پروتز دندان قرار دهید و دستورالعمل های تولید کننده آن را دنبال کنید.
  • قبل از قرار دادن مجدد آنها داخل دهان خود، حتماً پروتزهای خود را با آب کاملاً بشویید زیرا برخی از مواد شیمیایی می توانند باعث استفراغ، درد و سوختگی شوند.

برای پروتزهای غیر قابل جابجایی، قوانین کمی متفاوت هستند. بدیهی است که نمی توانید پروتزهای خود با خیساندن آنها در یک فنجان در طول شب تمیز کنید یا آنها را برای مسواک زدن لثه های زیر آنها خارج کرد. به همین دلیل مهم است که یک واتر فلاسر خوب برای زدودن ذرات باقی مانده از بین ابزار و لثه ها خریداری کنید.

مراقبت از دندان مصنوعی
مراقبت از دندان مصنوعی

محصولات پاک کننده

چند مورد مختلف وجود دارند که می توانند در تمیز کردن پروتزهای دندانی به شما کمک کند. بهترین راه برای تمیز کردن پروتزها این است که ابتدا آنها را با خمیر مخصوص پروتزها و یک مسواک نرم  مسواک بزنید، سپس آنها را در طول شب در محلول تمیز کننده خیس کنید. برخی از محصولات پیشنهادی عبارتند از:

تمیز کننده های پروتزهای مصنوعی

  • پاک کننده نگهدارنده: این یک تمیز کننده چند منظوره ابزارهای دندانی است. قرص های جوشان حل می شوند، تا حداکثر قدرت تمیز کنندگی پودر که باعث از بین رفتن ۹۹/۹ درصد از باکتری ها می شود، را آزاد کنند. استفاده توصیه شده برای داشتن پروتزهای تازه، تمیز و بدون باکتری، کاربرد روزانه است.
  • قرص های جوشان پاک کننده پروتز: یک قرص جوشان پاک کننده، که استفاده از آن تقریباً بسیار آسان است. به سادگی آن را داخل یک فنجان آب قرار دهید و پروتزهای خود را داخل آن قرار دهید و اجازه دهید حباب ها کار خود را در زدودن پلاک و مواد غذایی باقی مانده انجام دهند. این اولین پاک کننده ای است که توسط ADA توصیه می شود، این امر همچنین باعث می شود یک تمیز کننده عالی برای پروتزهای انعطاف پذیر باشند.
  • پاک کننده های پروتزهای دندانی آنتی باکتریال سه دقیقه ای: این نوع پاک کننده شباهت بسیار زیادی به موارد قبلی دارند. آنها حاوی مواد تمیز کننده غیر ساینده مناسب پروتزهای دندانی هستند، بنابراین هرگز نیازی به نگرانی در مورد آسیب رساندن به دندان های سفید مرواریدی خود ندارید.

خمیر دندان

  • کرم تمیز کننده پروتزهای دندان: به نظر می رسد که برخی برندها برای تمیز کردن روزانه پروتزهای دندانی برتر باشند. این نوع کرم های غیر ساینده برای مسواک زدن و زدودن آلودگی های روزانه از روی پروتزهای دست دندان کامل و آسان کردن پاکسازی پروتزهای انعطاف پذیر نیز مفید است.
  • خمیر تمیز کننده پروتزهای دندانی و تازه کننده بوی دهان: از این خمیر برای مسواک زدن روزانه پروتزهای دندانی استفاده کنید و طعم تازگی داخل دهان شما به جا می ماند.

سایر محصولات دندانپزشکی

  • مسواک مخصوص پروزتزهای دندانی: این نوع مسواک ها مانند یک مسواک معمولی به نظر می رسند اما آنها به صورت ویژه برای تمیز کردن پروتزها طراحی شده اند. مشخصه ویژه آنها فرچه های فوق العاده قوی اما نرم است که باعث بروز آسیب نخواهند شد، و دسته ای که می تواند برای شستشوی بهتر خم شود.
  • چسب نگهدارنده پروتزهای دندانی: از این نوع کرم چسب ها برای نگهداشتن پروتزهای متحرک در جای خود استفاده می شود. برخی برندهای تولید کننده این نوع چسب ها به دلیل قابلیت اطمینان آنها، تا حدودی به یک برند شناخته شده در بخش مراقبت از پروتزها تبدیل شده اند.
  • واتر فلاسر: این نوع ابزار مانند نخ دندان، کار پاکسازی بین دندان ها را انجام می دهد و همه ویژگی های لازم برای مراقبت از پروتزهای دندانی را دارد، از جمله یک نوک برای تمیز کردن اطراف ترمیم های دندانی، مانند پروتزها.
مراقبت از دندان مصنوعی
مراقبت از دندان مصنوعی

نتیجه گیری

مراقبت صحیح از پروتزهای دندانی بهترین راه برای حصول اطمینان از ماندگاری دست دندان های مصنوعی شما برای سال های متمادی است. هنگام استفاده از مواد تمیز کننده غیر ساینده و تکنیک های ملایم، ابزار دندانی شما هرگز به تعویض یا تعمیر نیاز نخواهد داشت. تمیز کردن پروتز، سلامت لثه ها و انسجام ابزار شما را تضمین می کند. استفاده از خمیر دندان های معمولی که بیش از حد ساینده هستند به ابزار شما آسیب وارد خواهد کرد و استفاده از پاک کننده هایی که خیلی سخت هستند می تواند برای سلامت شما خطرناک باشد. اطمینان حاصل کنید که از مواد تمیز کننده حاوی سفید کننده یا سایر سفید کننده ها استفاده نمی کنید زیرا این موارد هم برای سلامتی مضر هستند و باعث خوردگی مواد دست دندان می شوند.

حتی با مراقبت صحیح، پروتزها برای همیشه دوام نخواهند داشت و احتمالاً چند سال بعد باید آنها را مجدداً آسترکشی کنید.

پرسش های متداول در مورد پاکسازی پروتزهای دندانی

بهترین راه برای مراقبت از پروتزهای من چیست؟

از غذاهایی که می توانند باعث آسیب شوند خودداری کنید و همچنین هر روز ابزار خود را بشویید. همچنین، با خمیردندان یا صابون مخصوص پروتزهای دندانی و یک مسواک نرم آنها را مسواک بزنید و در طول شب آنها را در تمیز کننده پروتز دندان خیس کنید.

شب ها چگونه می توان از پروتزهای دندانی خود مراقبت کرد؟

برای شروع، پروتزهای دندانی خود را مسواک بزنید، سپس آنها را در محلول آب و قرص تمیز کننده خیس کنید. این بهترین راه برای اطمینان از مرطوب و ضد عفونی ماندن ابزار است.

آیا می توانم از خمیر دندان برای پروتزهای خود استفاده کنم؟

آری ، اما به دنبال خمیردندان مخصوص پروتزهای دندانی باشید. بهتر است پروتزهای خود را با فرمول هایی که به طور خاص برای تمیز کردن دندان های مصنوعی ساخته شده اند، تمیز کنید. بهتر است توصیه ها دندانپزشک خود را دنبال کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code