کشیدن دندان، بی شک، یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که افراد گزارش می دهند بیشتر از هر فرایند دیگری از آن می ترسند. متأسفانه، علت این است که ما به صورت خودکار آن را با درد یا خاطره ای از یک دندانپزشک بد که در یک فیلم دیده ایم همراه می کنیم. با این حال، گاهی اوقات ما هیچ گزینه دیگری در اختیار نداریم غیر از کشیدن دندان، در اینجا ما اطلاعات لازم را در ارتباط با مشکلاتی که ممکن است بروز پیدا کنند در اختیار شما قرار می دهیم:

کشیدن دندان نوعی جراحی است

گرچه کشیدن دندان عقل فرایند پیچیده ای ندارد، اما برخی خطرات و مشکلات شایع می توانند پس از این فرایند بروز پیدا کنند. نکته دیگر اینکه، مانند هر جراحی دیگری، برخی مشکلات خاص پس از جراحی می توانند بروز پیدا کنند. با این حال، عوامل و متغیرهای مختلفی وجود دارند که می توانند بروز مشکلات برای بیماران را پیش بینی کنند. اول اینکه، انواع مختلفی جراحی های کشیدن دندان وجود دارد، و خطرات مشکلات نیز متفاوت خواهد بود.

بنابراین، گرچه خطرات اغلب چندان جدی نیستند، اما بهتر است اطلاعات لازم در خصوص مشکلاتی که ممکن است بروز پیدا کنند را کسب کنید. مهم است بدانید چگونه می توان از بروز آنها پیشگیری کرد و یا آنها را درمان کرد.

تورم، درد، و خونریزی بعد از کشیدن دندان

تجربه کردن مقداری تورم، درد، یا خونریزی پس از کشیدن دندان برای هر بیماری کاملاً طبیعی است و حداقل به مدت یک یا دو روز اتفاق خواهد افتاد. با این حال، در صورتی که هر یک از این عوامل شدت پیدا کنند و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت فروکش نکنند، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. علائم و نشانه های مداوم شما احتمالاً می توانند نشانه عفونت باشند.

تورم غیر عادی

عموماً، تورم از بین خواهد رفت یا حداقل پس از دو روز شروع به کاهش خواهد کرد. اما در صورتی که تورم ادامه پیدا کرد یا پس از ۳ روز افزایش پیدا کرد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. اگر تشدید درد با تورم را تجربه کردید حتماً آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

خونریزی مداوم

به صورت ایده آل خونریزی باید ظرف چند ساعت پس از کشیدن دندان متوقف شود. با این حال، هنوز هم چند عامل وجود دارند که می توانند موجب بروز خونریزی مداوم شوند و باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. برای مثال، اگر در حین جراحی یا بعد از آن جراحت دیدید و بخیه نیاز داشتید، یا اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید. داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت دو شکل متداول از رقیق کننده های خون می باشند که خطر خونریزی را افزایش می دهند. بنابراین، اگر تحت درمان با این داروها هستید، یا آسپرین مصرف می کنید، قبل از انجام فرایند آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. جراح شما به شما توصیه خواهد کرد چه زمانی به طور موقت داروی خود را متوقف کنید و چه زمانی مجدداً مصرف این داروها را از سر بگیرید.

خشکی حفره دندان

استئوئید آلوئولار یک اصطلاح پزشکی است برای آنچه عموماً تحت عنوان خشکی حفره دندان شناخته می شود. متأسفانه، خشکی حفره دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد بعد از کشیدن دندان تجربه می کنند. وقتی روی محل کشیدن دندان لخته خون تشکیل می شود، می توانند خیلی زود شل شود. و در نتیجه، عدم وجود لخته می تواند استخوان فک و اعصاب را در معرض هوا و ذرات غذا قرار دهد.

خشکی حفره دندان عموماً می تواند دو تا سه روز پس از فرایند اتفاق بیفتد، وقتی که دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی را دنبال نکنید. این اتفاق منجر به بروز درد شدید می شود، که ممکن است به گوش و حلق منتشر شود، و منجر به بروز بو و مزه بد داخل دهان شود. به طور همزمان، در صورتی که به موقع درمان نکنید، خشکی حفره دندان می تواند به یک عفونت جدی دهانی تبدیل شود.

مشکلات پس از کشیدن دندان

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

خشکی حفره دندان بیشتر در مواردی شایع است که دندان از فک پایین بیمار کشیده شود، و نیز افرادی که سیگاری هستند. به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه می کنند به مدت چند روز بعد از کشیدن دندان سیگار نکشید. زنانی که از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری مصرف می کنند نیز بیشتر در معرض خطر خشکی حفره دندان قرار دارند.

با این حال، این شرایط عموماً در نتیجه عدم دنبال کردن دستور العمل دندانپزشک اتفاق می افتد. مثلاً استفاده از نی برای نوشیدن و جویدن و خوردن مستقیماً روی محل جراحی، و مسواک زدن و لمس کردن محل جراحی. همه این کارها می توانند شما را در معرض خطر بروز این مشکل قرار دهند.

روی هم رفته، دندانپزشکان خشکی حفره دندان را با مسکن و آنتی بیوتیک درمان می کنند. آنها ممکن است یک بانداژ دارویی برای کمک به تشکیل لخته خون جدید روی آن قرار دهند.

عفونت پس از کشیدن دندان

به دلایل مختلفی ممکن است در محل کشیدن دندان عفونت بروز پیدا کند و منجر به بروز تورم، درد، و تب بالا شود. با عفونت، ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی پیدا کنید، مانند خستگی، و یک حس ناخوشایند عمومی. علاوه بر این، ممکن است متوجه ترشحات سفید یا زرد رنگ محل دندان کشیده شده شوید. تشخیص درست عموماً نیاز به معاینه و شاید گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دارد. در صورت بروز عفونت، برای درمان نیاز به یک دوره طولانی مصرف آنتی بیوتیک خواهید داشت.

آسیب به عصب دهان

گرچه خیلی نادر است، اما در طول جراحی کشیدن دندان ممکن است آسیب به عصب اتفاق بیفتد. این نوع مشکلات عموماً در صورتی اتفاق می افتند که یک عصب دندانی در جای خاصی قرار داشته باشد و در طول فرایند متحمل آسیب شود. این اتفاق می تواند منجر به بروز یک احساس مور مور شدنیا بی حسی اطراف لثه ها، زبان، چانه، و لب پایین شود.

خوشبختانه، اگر آسیب به عصب وجود داشته باشد، تأثیرات آن معمولاً موقت هستند. یک جراح دهان با تجربه عموماً با بررسی دقیق تصاویر رادیوگرافی قبل از جراحی، از این مشکلات پرهیز می نماید. به همین دلیل است که آنها محل پایانه های عصبی و بهترین راه برای کشیدن دندان بدون آسیب به عصب را می دانند.

3.7/5 (18 نظر)