فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

دنچرها، پروتزهای دندانی یا همان دندان مصنوعی یکی از راهکارهای مهم برای جبران دندان های از دست رفته هستند. امروزه، دنچرها که بیشتر تحت عنوان دندان های مصنوعی شناخته می شوند، شبیه چیزی نیستند که مادربزرگ ها در گذشته استفاده می کردند. نمونه های جدید راحت تر و ظاهر آنها طبیعی تر از نمونه های قبلی است. با این حال، اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید، باز هم ممکن است برای آنها مشکلاتی بوجود بیاید. در این مقاله قصد داریم به بیان این مشکلات و راه های پیشگیری از آنها بپردازیم.

مشکلات شایع دنچر یا پروتزهای مصنوعی

در صورتی که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، مهم است که دهان خود را تمیز و سالم نگه دارید. بعلاوه باید تنها از دنچرهایی استفاده کنید که کاملاً متناسب با لثه های شما باشند. در غیر اینصورت، مشکلات زیر بروز پیدا خواهند کرد:

  • ایجاد زخم روی لثه ها و داخل دهان
  • بروز مشکل حین جویدن غذا و حرف زدن
  • جابجا شدن دنچرها داخل دهان
  • عفونت دهان

درمان مشکلات دندان مصنوعی

اگر با دنچر های خود مشکل دارید، فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایید. ممکن است نیاز باشد دنچرها مجدداً تنظیم یا تعویض شوند. برخی راه های درمان مشکلات پروتزهای مصنوعی عبارتند از:

مشکلات دندان مصنوعی
مشکلات دندان مصنوعی

 

مطمئن شوید دندان های مصنوعی کاملاً اندازه لثه های شما هستند.

به مرور زمان، لثه ها و استخوان ها تغییر شکل خواهند داد و موجب خواهد شد پروتزها به خوبی روی لثه ها قرار نگیرند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، باید پروتزها تنظیم شوند، در آنها تغییر ایجاد شود یا دندانپزشک آنها را تعویض کند. هرگز سعی نکنید خودتان پروتز را تنظیم کنید.

آرام حرف بزنید.

وقتی برای نخستین مرتبه از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، ممکن است تلفظ برخی لغات خاص دشوار باشد. صبور باشید. زمانی که تنها هستید با صدای بلند و با سرعت پایین تر لغات دشوار و چالش برانگیز را با خود تمرین و تکرار کنید. وقتی با بلند حرف زدن یا حین لبخند زدن دندان های مصنوعی شما جابجا می شوند، به آرامی بایت خود را ببندید تا آنها را در جای نخست قرار دهید. اما اجازه دهید دندانپزشک متناسب بودن آنها را چک کند.

مشکلات دندان مصنوعی
مشکلات دندان مصنوعی

غذاهای نرم بخورید.

در صورتی که حین خوردن غذا مشکل دارید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • غذاهای نرم، مانند تخم مرغ و ماست را در اندازه های کوچک تر بخورید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک بپرهیزید.
  • غذای خود را به آرامی بجوید.
  • حین جویدن غذا، به طور همزمان از هر دو سمت دهان استفاده نمایید. این کار مانع جابجایی دندان های مصنوعی رو به جلو می شود.

وقتی به تدریج به غذا خوردن با پروتزهای مصنوعی عادت می کنید، این کار برای شما راحت تر خواهد شد. به مرور زمان، باید بتوانید اکثر غذاها را بخورید.

از یک چسب مناسب استفاده کنید.

چسب دنچر به شما کمک می کند پروتزهای مصنوعی در جای خود باقی بمانند و بیمار حس امنیت بیشتری داشته باشد. اما باید به خاطر داشته باشید از چسب دنچر نباید برای پروتزهای قدیمی یا پروتزهایی استفاده کرد که متناسب با لثه ها نیستند- به طور کلی باید از انجام این کار خودداری کنید. هنگام استفاده از چسب، دستوالعمل ها را با دقت دنبال نمایید. تنها مقدار اندکی چسب استفاده کنید.

 

عفونت های دهان مربوط به پروتزهای مصنوعی

برخی افرادی که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنند ممکن است مشکلات زیر را در دهان خود تجربه کنند:

مشکلات دندان مصنوعی
مشکلات دندان مصنوعی

 

  • التهاب یا شقاق لب. این مشکل عفونت دردناکی است که موجب بروز التهاب و ترک خوردن گوشه های دهان می شود. این مشکل در نتیجه رشد بیش از حد مخمرها بوجود می آید. اگر پروتز مصنوعی شما به درستی روی لثه ها قرار نگیرد، مخمر می تواند در قسمت های مرطوب دهان انباشته شود.

برای پیشگیری از التهاب یا ترک گوشه های لب به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا با معاینه پروتز شما مطمئن شود که متناسب با لثه های شماست. علاوه بر این، سعی کنید گوشه های دهان را نخارانید یا زبان نزنید.

مشکلات دندان مصنوعی
مشکلات دندان مصنوعی

 

  • استوماتیت یا التهاب فراگیر دهان. این نیز عفونت دیگری است که در نتیجه وجود حجم زیادی مخمر بوجود می آید. ممکن است حتی متوجه نشوید در پی استفاده از پروتزهای مصنوعی این التهاب درون دهانتان بوجود آمده است، زیرا علائم آن چندان مشهود نیستند. زمانی که این علائم قابل توجه هستند، ممکن است روی سقف دهان خود برجستگی های قرمز رنگی مشاهده کنید یا متوجه شوید دهان شما به طور کامل قرمز شده است. ، مخصوصاً زیر پروتزهای فک بالا.

التهاب لب و التهاب دهان را می توان با استفاده از دارو و مراقبت صحیح از دنچرها درمان نمود.

مراقبت از پروتزهای مصنوعی

در کنار تناسب پروتزهای مصنوعی با لثه ها، مراقبت صحیح از دنچرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در زیر به بیان نکاتی برای مراقبت صحیح از پروتزها به منظور عملکرد صحیح آنها خواهیم پرداخت:

مشکلات دندان مصنوعی
مشکلات دندان مصنوعی

 

  • هرگز با وجود دندان های مصنوعی در دهان نخوابید. مگر آنکه دندانپزشک شما انجام این کار را برای زمان های خاصی، مثلاً پس از کشیدن چند دندان، و نیز دریافت پروتز جدید به شما پیشنهاد دهد. در غیر اینصورت هرگز با وجود دندان های مصنوعی در دهان نخوابید.

    مشکلات دندان مصنوعی
    مشکلات دندان مصنوعی

  • دندان های مصنوعی خود را با احتیاط جابجا کنید. پروتزهای مصنوعی شما بسیار ظریف هستند و ممکن است به راحتی شکسته شوند. وقتی دنچر را برای تمیز کردن در دست نگه می دارید، کنار سینک پر از آب بایستید یا یک حوله روی پیشخوان قرار دهید. از این طریق، در صورتی که به صورت اتفاقی از دستتان بیفتد نخواهد شکست. علاوه بر این، زمانی که پروتز خارج از دهان است، آن را در یک جای امن و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.
  • دندان های مصنوعی خود را به صورت روزانه تمیز کنید.
    • در طول شب پروتز مصنوعی خود را در محلول پاک کننده دنچر قرار دهید.
    • صبح پیش از قرار دادن آنها داخل دهان، آن را به دقت تمیز کنید.
    • از یک مسواک نرم یا مسواک مخصوص پروتز مصنوعی برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.
    • از صابون معمولی و آب گرم استفاده کنید یا از دندانپزشک خود بخواهید یکی از انواع محلول های پاک کننده دنچر را به شما معرفی کند.
    • هرگز از پودرهایی که برای نظافت منزل استفاده می شوند، یا محلول سفید کننده ظروف روی دنچرها نریزید، یا از خمیر دندان هایی که خاصیت سایندگی زیادی دارند استفاده نکنید.
  • دهان خود را هر روز تمیز کنید. لثه ها، زبان و سقف دهان خود را هر روز، قبل از قرار دادن دنچر داخل دهان تمیز کنید و ماساژ دهید. این کار به شما کمک می کند دهان سالمی داشته باشید.
  • دندان مصنوعی خود را درست نگهداری کنید. وقتی دندان های مصنوعی خارج از دهانتان هستند آنها را داخل محلول تمیز کننده دنچر یا آب گرم قرار دهید. آب داغ می تواند موجب تغییر شکل آنها شود، در نتیجه تناسب خود را از دست خواهند داد.
  • هرگز از خلال دندان استفاده نکنید. خلال دندان می تواند به پروتز مصنوعی شما آسیب برساند.

شاید استفاده از دندان های مصنوعی در ابتدا دشوار باشد، اما مدتی زمان می برد تا به آنها عادت کنید. اما با رعایت نکاتی که ذکر شد می توانید از بروز مشکلات پیشگیری کنید. در صورتی که متوجه هر گونه تغییرات در دهان یا تناسب پروتز با لثه ها شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

3.9/5 (12 نظر)

پاسخ بدهید

*

code