فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

شما نمی توانید اهمیت بهداشت خوب دهانی- نه تنها برای سلامت دندان ها، بلکه برای سلامت عمومی- را دست کم بگیرید. در حقیقت، بیماری لثه اصلی ترین خطر برای گسترش بیماری های جدی، شامل بیماری های قلبی و دیابت است.

از زمان کودکی به ما آموزش داده شده است که استفاده منظم از مسواک یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها است. اما کدام خمیر دندان بهتر است؟

در دهه ۱۹۳۰، زمانی که مسواک با فرچه های نایلونی برای نخستین بار ابداع شد، مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای انتخاب نداشتند. اکنون داستان کاملاً تغییر کرده است. اکثر فروشگاه هایی که لوازم بهداشتی دهانی می فروشند، اکنون مجموعه گسترده ای از انواع مختلف مسواک ها را در قفسه های خود دارند، که هنگام انتخاب کردن از بین آنها باید به نکات مختلفی دقت کرد.

نکات کلی برای انتخاب مسواک ها

ویژگی های خاصی وجود دارند که برای انتخاب مسواک ها، صرف نظر از دستی یا الکتریکی بودن آنها، باید مد نظر قرار بگیرند.

انتخاب مسواک مناسب
انتخاب مسواک مناسب

اندازه

اندازه سری مسواک باید به گونه ای باشد که اجازه دسترسی راحت به همه سطوح دندان ها را به شما بدهد. برای اکثر افراد بزرگسال، استفاده از سری مسواک با ابعاد نیم اینچ پهنا و یک اینچ ارتفاع، مؤثرتر و راحت تر خواهد بود. گرچه مسواک هایی با سری های بزرگ تر هم در دسترس هستند، اما ممکن است متوجه شوید که کار کردن با آنها برای تمیز کردن قسمت های دور از دسترس، دشوارتر است، از جمله طرفین و پشت دندان های مولر. دسته مسواک باید به اندازه کافی بلند باشد تا بتوان به راحتی آن را در دست نگه داشت.

انتخاب مسواک مناسب
انتخاب مسواک مناسب

انواع فرچه ها

اگر برای خرید یک مسواک دستی یا جایگزینی برای سری مسواک برقی خود به یک فروشگاه یا داروخانه مراجعه کنید می توانید مسواکی با فرچه های نایلونی نرم soft، متوسط medium، و سخت hard  انتخاب کنید. برای تعداد زیادی از افراد، یک مسواک با فرچه های نرم راحت ترین و بی خطرترین انتخاب خواهد بود. بسته به اینکه شما چقدر محکم دندان های خود را مسواک می زنید، و نیز استحکام دندان های شما، مسواک هایی که فرچه های سفت دارند واقعاً می توانند به لثه ها، سطح ریشه ها، و سطح محافظ مینای دندان ها آسیب برساند. حتی برای محافظت بیشتر از دندان ها هنگام مسواک زدن، اطمینان حاصل کنید که فرچه های روی مسواکی که انتخاب می کنید سر گرد داشته باشند.

انتخاب مسواک مناسب
انتخاب مسواک مناسب

مسواک: برقی یا دستی؟

تا زمانی که دندان های خود را با استفاده از تکنیک های درست به طور منظم مسواک می زنید، باید بتوانید خواه با مسواک برقی یا دستی، تشکیل پلاک های دندانی را کاهش دهید و لثه های خود را سالم نگه دارید. در اینجا به بیان نکاتی خواهیم پرداخت که هنگام انتخاب بهترین مسواک باید به خاطر داشته باشید:

هزینه مسواک

گرچه مسواک های برقی زیادی با هزینه های پایین تر وجود دارند که به فروش می رسند، اما هزینه مسواک های الکتریکی یا برقی به مراتب بیشتر از مسواک های دستی است. علاوه بر هزینه اولیه خرید مسواک برقی، لازم است قسمت متحرک سر مسواک را تعویض کنید، با همان فاصله زمانی که مسواک دستی خود را تعویض می کنید. البته، اگر استفاده از مسواک های برقی به شما در تمیزتر نگه داشتن دندان ها کمک می کند، می توانید از سوی دیگر در هزینه های دندانپزشکی خود صرفه جویی کنید.

دوست داشتنی بودن مسواک

وقتی نوبت به انتخاب مسواک می رسد، بهترین مسواک برای شما مسواکی است که آن را دوست داشته باشید. برخی افراد ممکن است احساس لرزش مسواک های برقی را دوست نداشته باشند. از نظر برخی افراد دیگر نیز استفاده از آنها برای تمیز کردن همه سطوح دندان ها راحت تر است. این ممکن است بویژه در مورد افرادی صدق می کند که محدودیت حرکتی دارند، از جمله آرتروز دردناک. اگر از استفاده از مسواک ها لذت می برید، احتمالاً می توانید این کار را برای مدت زمان توصیه شده- دو دقیقه- انجام دهید.

کارایی

مطالعات علمی متعدد حاکی از این هستند که تفاوت چشمگیری بین استفاده از مسواک های دستی یا برقی در توانایی آنها برای زدودن پلاک های دندانی و پیشگیری از بیماری لثه وجود ندارد. اما شواهد حاکی از این هستند که برخی از انواع خاص مسواک های برقی مؤثرتر از مسواک های دستی هستند.

بی خطر بودن

گرچه همه مسواک هایی که برچسب تأیید سازمان غذا و دارو دارند، از نظر بی خطر بودن تست شده اند، اما ممکن است افرادی باشند که یک نوع خاص مسواک برای آنها مناسب تر باشد. اگر خیلی محکم مسواک می زنید و ممکن است این کار به دندان ها و لثه های شما آسیب برسانند، مسواک برقی به شما کمک می کند آرام تر مسواک بزنید و دندان های تمیزی هم داشته باشید.

انتخاب مسواک مناسب
انتخاب مسواک مناسب

بهترین مسواک برای کودکان

وقتی نوبت به انتخاب بهترین مسواک برای کودک شما می رسد، مهم است به دنبال مسواکی باشید که او به درستی و به طور منظم آن را استفاده کند. انواع مختلف گزینه های برقی و دستی برای کودکان در دسترس هستند و اغلب در رنگ های مختلف و با شخصیت های مورد علاقه کودکان در داستان ها و کارتون های معروف وارد بازار می شوند. برخی از انواع مسواک ها موزیکال هستند تا کمک کنند کودک بداند چه مدت است که مسواک زده است.

برای انتخاب مسواک خوب برای کودکان، سعی کنید به نکات زیر دقت کنید:

  • اطمینان حاصل نمایید که مسواکی که انتخاب می کنید برچسب تأیید سازمان غذا و دارو داشته باشد.
  • مسواک بچگانه با فرچه نرم برای کودک خود انتخاب کنید.
  • اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است، از او بخواهید در انتخاب مسواک به شما کمک کند. مشارکت دادن کودک در فرایند مسواک زدن و هیجان او برای استفاده از یک مسواک جدیدممکن است مسواک زدن را تبدیل به کار جذاب تری کند.

توصیه های متخصصان

برای حصول اطمینان از اینکه مسواک شما تحت تست های دقیق کنترل کیفیت برای پاکسازی مؤثر و بی خطر قرار گرفته است، از دندانپزشک خود بخواهید یک نمونه به شما معرفی کند. یا به دنبال مسواک دستی یا برقی باشید که تأییدیه وزرات غذا و دارو داشته باشد.

برای مسواک های دستی، این برچسب این اطمینان را بوجود می آورد که فرچه ها کاملاً بی خطر خواهند بود؛ فرچه ها تحت شرایط معمول به هیچ عنوان از سر مسواک جدا نخواهند شد؛ دسته در برابر استفاده معمولی مقاوم خواهد بود؛ و مسواک در مراحل اولیه استفاده، به شکل مؤثری پلاک های دندانی انباشته شده  و بیماری لثه را کاهش خواهد داد.

علاوه بر فراهم نمودن این شرایط، تست های بی خطر بودن در یک آزمایشگاه مستقل باید روی مسواک های الکتریکی یا برقی نیز انجام شود و از طریق بررسی های بالینی اثبات شود که مسواک برای استفاده روی بافت های دهان و دندان ها بی خطر است، همچنین همه سخت  افزارهای دندانی که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code