فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آشنایی با ویروس کرونا و نحوه پیشگیری از بیماری کرونا

در این نوشته می خوانید:

کرونا ویروس ۲۰۱۹ چیست؟ کووید-۱۹ چیست؟

کرونا ویروس-۲ سندروم حاد تنفسی شدید (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus-2) یا SARS-CoV-2 نامی است که به کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ اطلاق می گردد. کووید-۱۹ نامی است که برای بیماری انتخاب شده است که در نتیجه این ویروس بروز می یابد. SARS-CoV-2 دسته جدیدی از کرونا ویروس ها است که قبلاً در انسان ها شناسایی نشده است.

منشاء کرونا ویروس کجاست؟

کرونا ویروس ها، ویروس هایی هستند که بیشتر بین حیوانات شیوع دارند اما برخی از آنها قادر به ایجاد عفونت بین انسان ها نیز هستند. خفاش ها میزبان های طبیعی این ویروس ها شناخته شده اند با این حال، گونه های متعدد دیگری از حیوانات نیز می توانند منشاء آن باشند. برای مثال، کرونا ویروس سندروم تنفسی خاور میانه Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-CoV) از شتر به انسان ها منتقل می شود و کرونا ویروس-۲ سندورم حاد تنفسی شدید Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus-1 (SARS-CoV-1) از گربه نژاد زباد به انسان ها منتقل شده است.

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا این ویروس قابل مقایسه با سارس آنفولانزای فصلی است؟

کرونا ویروس جدید که در چین یافت شد به طور کلی ارتباط نزدیکی با ویروس SARS-CoV-1 دارد. سارس در اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی در چین یافت شد، و ظرف مدت هشت ماه منجر به مرگ بیش از ۸۰۰۰ نفر در ۳۳ کشور شد. از هر ۱۰ نفری که به سارس مبتلا شدند یک نفر از آنها جان باخت.

بر اساس گزارشات، شیوع کووید-۱۹ جدید در چین طی یک ماه نخست موجب ابتلای حدود ۷۰۰۰ نفر در چین شد و در طول ماه دوم ۸۰۰۰۰ نفر دیگر در سراسر دنیا مبتلا شدند، از بین ۸۷۰۰۰ مورد نخست، حدود ۳۰۰۰ نفر جان باختند. موارد دیگر در اروپا و سراسر دنیا در حال گزارش هستند.

گرچه ویروسی که منجر به بروز کووید-۱۹ و آنفولانزای فصلی می شود به صورت فرد به فرد منتشر می شود، و ممکن است در نهایت علائم مشابهی داشته باشد، دو ویروس بسیار متفاوت هستند و رفتار مشابهی ندارند. تخمین زده شده است که هر ساله در اروپا، انگلستان، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین، حدود ۱۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ نفر در نتیجه ابتلا به آنفولانزای فصلی جان می بازند. این رقم تقریباً یک نفر از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا است. در مقایسه، در حال حاضر، نرخ مرگ و میر کووید-۱۹ حدود ۲۰-۳۰ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا است.

علیرغم نرخ مرگ و میر نسبتاً پایین آنفولانزای فصلی، بسیاری از افراد در نتیجه تعداد زیاد مردمی که هر ساله با آن در تماس هستند می میرند. نگرانی در مورد کووید-۱۹ به این دلیل است که بر خلاف آنفولانزا، هیچ واکسن یا هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. علاوه بر این، به نظر می رسد به اندازه آنفولانزا قابل انتقال باشد، اما قدرت انتقال آن قطعاً کمتر نخواهد بود. از آنجا که این ویروس جدید است، هیچ کس از قبل در بدن خود در برابر آن ایمنی ندارد که از نظر تئوری به این معناست که همه افراد جامعه به صورت بالقوه مستعد ابتلا به عفونت کووید-۱۹ هستند.

عفونت کووید-۱۹ چقدر وخیم می تواند باشد؟

یافته های اولیه نشان می دهند که نرخ مرگ و میر کووید-۱۹، ۲۰-۳۰ نفر از هر هزار نفری است که بیمار بودن آنها تأیید شده است. این به شکل چشمگیری کمتر از شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ است. با این حال، این خیلی بیشتر از نرخ مرگ و میر آنفولانزای فصلی است.

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

کرونا ویروس ۲۰۱۹ چگونه منتقل می شود؟

گرچه حیوانات منشاء اصلی ویروس هستند، اما در حال حاضر در حال انتشار به صورت انسان به انسان است. هنوز اطلاعات اپیدمیولوژیک کافی در دسترس نیست تا بتوان مشخص نمود این ویروس با چه سهولت و دوامی بین انسان ها منتقل می شود، اما در حال حاضر تخمین زده شده است که به طور میانگین، یک فرد مبتلا حدود دو تا سه نفر دیگر را مبتلا خواهد کرد. به نظر می رسد ویروس اساساً از راه ذراتی منتقل شود که حین عطسه، سرفه، یا نفس کشیدن از دستگاه تنفسی فرد بیمار خارج می شوند.  علاوه بر این، ویروس می تواند چندین ساعت روی سطوحی مانند میز و دستگیره ها زنده بماند.

دوره نهفتگی کووید-۱۹ (بازه زمانی بین قرار گرفتن در معرض ویروس و شروع علائم) در حال حاضر بین دو تا چهارده روز تخمین زده شده است. در این مرحله، می دانیم که  ویروس زمانی می تواند منتقل شود که فرد مبتلا از خود علائم شبیه آنفولانزا نشان دهد. در حال حاضر تصور می شود، افرادی که مبتلا هستند اما از خود علائم نشان نداده اند، نمی توانند ویروس را منتشر کنند.

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

عفونت کووید-۱۹ چه علائم و نشانه هایی دارد؟

ویروس می تواند منجر به بروز علائم خفیف شبیه آنفولانزا شود، از جمله:

  • تب
  • سرفه
  • تنفس دشوار
  • درد عضلات
  • خستگی

موارد وخیم تر از خود علائمی مانند ذات الریه شدید، سندروم حاد تنفسی شدید، عفونت خون، شوک عفونی نشان می دهند که می توانند منجر به مرگ شوند.

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

کدام افراد جامعه بیشتر در معرض خطر هستند؟

به طور کلی، افراد سالمند و افرادی که مشکلات پزشکی اساسی دارند (از جمله فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های حاد تنفسی، و سرطان) تصور می شود بیشتر در معرض خطر گسترش علائم حاد باشند.

آیا کودکان هم در معرض خطر عفونت قرار دارند؟

به نظر می رسد این بیماری در کودکان نسبتاً نادر و خفیف باشد. تحقیق بزرگی در چین حاکی از این است که تنها بیش از ۲% از موارد زیر ۱۸ سال بودند. از بین آنها، کمتر از ۳% دچار بیماری های وخیم یا حیاتی می شوند.

 

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

زنان باردار چطور؟

هیچ شواهد منتشر شده ای مبنی بر وخامت بیماری بین زنان باردار بعد از انتشار بیماری کرونا وجود ندارد. ECDC به کنترل داده های علمی در خصوص این پرسش ادامه خواهد داد، و پیشنهاد می دهد که همه زنان باردار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همان کارهایی را انجام دهند که افراد دیگر لازم است انجام دهند، از جمله شستشوی منظم دست ها، پرهیز از نزدیک شدن به افراد بیمار، و قرنطینه فردی در صورت مشاهده علائم و نشانه ها، در حالی که برای گرفتن مشاوره لازم است با مراکز درمانی تماس بگیرند.

آیا درمانی برای بیماری کووید-۱۹ وجود دارد؟

هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین کادر درمان تنها درمان هایی برای علائم بالینی ارائه می دهند (از جمله تب و دشواری تنفس) بیمار. مراقبت های حمایتی (از قبیل کنترل مایعات، اکسیژن درمانی، و غیره) می توانند برای بیماران علامت دار فوق العاده مؤثر واقع شوند.

چه زمانی باید برای کووید-۱۹ آزمایش شد؟

توصیه های کنونی برای آزمایش شدن و تست دادن به مرحله شیوع بیماری در کشور بستگی دارد یا منطقه ای که در آن زندگی می کنید. کشورهای مختلف در مراحل متفاوت شیوع بیماری هستند و راهکاری که برای تست دادن ارائه می شود، بر اساس سیاست های هر کشور متفاوت است. این بر اساس وضعیت در سطح بومی و ملی اتخاذ می شود.

اگر در کشور یا منطقه ای زندگی می کنید که شیوع بسیار اندک بوده است یا محدود بوده است، ECDC توصیه می کند اگر علائم زیر را دارید باید تست بدهید:

  • عفونت مزمن مجرای تنفسی (اوج گرفتن ناگهانی حداقل یکی از علائم مانند سرفه، تب، تنگی نفس)؛ و بدون دیگر عللی که به طور کامل قابل ارتباط با بیماری هستند؛ و با سابقه سفر یا سکونت طی ۱۴ روز قبل از بروز علائم، در کشور/ مناطقی که گزارش شده است انتشار جمعی یا بومی وجود داشته است.
  • هر گونه بیماری تنفسی مزمن و بودن در تماس مستقیم با موارد تأیید شده یا احتمالی کووید-۱۹ در ۱۴ روز اخیر، قبل از بروز و شدید شدن علائم؛ و یا
  • عفونت حاد تنفسی مزمن (تب و حداقل یکی از علائم/ نشانه های بیماری تنفسی (از قبیل سرفه، تب، تنگی نفس)) و نیاز به بستری؛ و پزشکان نتوانند هیچ علت دیگری پیدا کنند که بتواند بیماری را توضیح دهد.

اگر در کشور یا منطقه ای زندگی می کنید که انتشار جمعی در حال وقوع است، همه بیمارانی که در مراقبت های اولیه علائم عفونت تنفسی حاد دارند، در نخستین برخورد با سیستم پزشکی و سلامت، مشکوک به کرونا تلقی می شوند و باید آزمایش شوند.

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد؟

ویروس از طریق چشم، بینی، و دهان وارد بدن می شود، بنابراین مهم است از لمس صورت با دست نشسته خودداری کنید.

شستن دست ها با صابون و آب گرم به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، یا تمیز کردن دست ها با محلول ها، ژل ها یا پدهای بر پایه الکل، در تمام موقعیت ها توصیه می شود.

مهم است به خاطر داشته باشید، تصور نمی شود افرادی که مبتلا شده اند اما هنوز علائم ندارند ناقل بیماری باشند.

اگر اخیراً با فرد مبتلا به کووید-۱۹ تماس نزدیک داشته ام چه باید بکنم؟

دقت داشته باشید مسئولین بهداشت و درمان در منطقه شما راهنمایی های لازم را در خصوص گام های بیشتر ارائه می کنند. در صورتی که هر یک از علائم را داشتید باید بلافاصله با ۱۹۰ تماس بگیرید، و متذکی شوید در تماس با فرد مبتلا به کووید-۱۹ بوده اید.

 

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا ماسک ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثر هستند؟

اگر مبتلا شده اید، استفاده از ماسک می تواند خطر ابتلای افراد دیگر را کاهش دهد، اما هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه ماسک ها به صورت مؤثر مانع ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شوند. در حقیقت، این امکان وجود دارد که استفاده از ماسک ها ممکن است حتی خطر ابتلا در نتیجه احساس کاذب ایمنی را و افزایش تماس بین دست ها با دهان و چشم ها را بالا ببرد.

 

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

آیا هیچ واکسنی برای ویروس وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای درمان کرونا ویروس های انسانی، از جمله ویروسی که منجر به بروز کووید-۱۹ می شود، وجود ندارد. به همین دلیل است که بسیار مهم است تا از ابتلا به بیماری جلوگیری شود و انتشار بیشتر بیماری مهار شود.

تولید واکسن زمان می برد. چندین آزمایشگاه در سراسر دنیا در حال کار کردن روی واکسن کرونا هستند. با این حال ممکن است چند ماه یا حتی چند سال زمان ببرد تا هر گونه واکسنی بتواند به استفاده گسترده برسد، زیرا نیاز است تحت آزمایشات زیادی قرار بگیرد تا امنیت و اثرگذاری آن مشخص شود.

اگر فردی هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کند باز هم ممکن است به ویروس کرونا آلوده شود؟

آنفولانزا و ویروسی که منجر به بروز کووید-۱۹ می شوند دو ویروس کاملاً متفاوت هستند و واکسن آنفولانزای فصلی شما را در برابر کووید-۱۹ محافظت نخواهد کرد.

شیوع کرونا ویروس ۲۰۱۹ چقدر ادامه خواهد داشت؟

متأسفانه، این امکان وجود ندارد بتوان پیش بینی کرد شیوع این ویروس چقدر طول خواهد کشید و روند آن چگونه متوقف خواهد شد. ما با ویروس جدیدی روبرو هستیم بنابراین عدم اطمینان همچنان وجود دارد. به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست این بیماری به طور خود به خود با گرم شدن هوا از بین برود، همان چیزی که برای آنفولانزای فصلی مشاهده می شود، یا خیر.

 

کرونا ویروس 2019
کرونا ویروس ۲۰۱۹

خطر ابتلا به کووید-۱۹ از تماس با حیوانات هم وجود دارد؟

تحقیقات کنونی کووید-۱۹ را به نوع خاصی خفاش، به عنوان منشاء اصلی ربط داده اند، اما وجود آن در حیوانات دیگر را رد نمی کنند. انواع مختلف کرونا ویروس می توانند موجب بروز عفونت در حیوانات شوند و می توانند آن را به حیوانات دیگر و انسان ها منتقل کنند. هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه گروه حیوانات برای انسان ها خطر انتشا عفونت و ویروس را به همراه داشته باشد. اما برای احتیاط، عاقلانه این است که مراقب اصول اساسی بهداشتی در تماس با حیوانات باشیم.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code