عفونت دندان اغلب شامل باکتری می شود، و دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. لازم است آنها از مناسب بودن آنتی بیوتیک برای باکتری مورد نظر اطمینان حاصل کنند. در برخی موارد، روش های دیگر ممکن است مناسب تر باشند.

عفونت دندان یا آبسه دندان معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود. با این حال، ممکن است به دلیل کارهای قبلی دندانپزشکی یا آسیب تروماتیک نیز ایجاد شود.

یکی از نخستین چیزهایی که دندانپزشک برای درمان عفونت دندان توصیه می کند یک آنتی بیوتیک است.

هنگامی که یک عفونت اتفاق می افتد، در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها، باعث بوجود آمدن یک پاکت پر از چرک داخل دهان می شود. این عفونت اغلب باعث بروز تورم، درد و حساسیت در آن ناحیه می شود.

در حالی که تعدادی از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) می توانند به کاهش درد کمک کنند، آنتی بیوتیک ها برای هدف قرار دادن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند ضروری هستند. برخی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان بهتر از بقیه عمل می کنند. بدون درمان، عفونت به سایر نواحی فک یا حتی مغز منتظر می شود.

درمان زود هنگام پوسیدگی دندان نیز برای پیشگیری از بروز عفونت دندان مهم است. پوسیدگی دندان بسیار شایع است. همانطور که در یک مقاله اشاره شده است که، تا ۹۱% از افراد بالغ ۲۰ تا ۶۴ ساله دارای حفره های دندانی هستند. همچنین، حدود ۲۷ درصد از افراد در همان گروه سنی، پوسیدگی درمان نشده دندان دارند.

گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک را به عنوان یک اقدام احتیاطی برای پیشگیری از بروز عفونت تجویز کند. هر کسی که علائم دندانی را تجربه می کند باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند.

زمان استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

دندانپزشکان ممکن است در دو مورد آنتی بیوتیک تجویز کنند:

• برای پیشگیری از گسترش باکتری های دهان به خارج از حفره دهان در طول یک فرایند دندانی. باکتری ها می توانند از دهان گسترش یابند و باعث ایجاد بیماری های خاصی شوند، بویژه اندوکاردیت.
  • برای درمان عفونت های حفره دهان که درمان های دیگر قادر به برطرف کردن آنها نیستند.

اغلب دندانپزشکان آنتی بیوتیک ها را برای عفونت دندان تجویز خواهند کرد. با این حال، همه دندان های عفونی به آنتی بیوتیک نیاز ندارند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است به سادگی قادر باشد ناحیه عفونی را تخلیه کند، دندان عفونی را بکشد، یا برای رفع مشکل یک درمان ریشه انجام دهد.

تا حد زیادی، به دلیل رشد مقاومت آنتی بیوتیکی، پزشکان تمایل دارند از توصیه آنتی بیوتیک ها اجتناب کنند مگر اینکه آنها کاملاً ضروری باشند. این شامل مواردی می شود که یا عفونت شدید یا در حال گسترش است یا فرد دارای یک سیستم ایمنی ضعیف است.

فهرست انواع آنتی بیوتیک ها و دوزها

بیش از ۱۵۰ گونه مختلف باکتری داخل دهان وجود دارند. بسیاری از این باکتری ها پتانسیل رشد و ایجاد عفونت را دارند.

گرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن عفونت دندان کمک کنند، اما استفاده از آنتی بیوتیک مناسب در هر موقعیتی مهم است.

بسته به باکتری های ایجاد کننده عفونت ممکن است درمان تغییر کند، گرچه در بیشتر مواقع، دندانپزشکان به سادگی آنتی بیوتیکی را توصیه می کنند که بر علیه انواع مختلفی عمل می کنند.

دسته پنی سیلین

داروهای نوع پنی سیلین انواع متداول آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان هستند. این شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین است.

برخی از دندانپزشکان بعلاوه ممکن است آموکسی سیلین را با اسید کلاوولانیک توصیه کنند، که ممکن است فرد آن را تحت عنوان تجاری اوگمنتین (Augmentin) دریافت کند. این ترکیب ممکن است به از بین بردن باکتری های سرسخت بیشتر کمک کند.

دوزهای معمول آموکسی سیلین برای عفونت دندان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۱۰۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت هستند.

دوزهای معمول آموکسی سیلین با اسید کلاوولانیک، بسته به حداقل دوز مؤثر، حدود ۵۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۲۰۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت هستند.

با این حال، از آنجا که برخی از باکتری ها ممکن است در برابر این داروها مقاومت کنند، بسیاری از پزشکان اکنون آنتی بیوتیک های دیگری را به عنوان خط اول درمان خود انتخاب می کنند.

همچنین، برخی از افراد ممکن است به این نوع آنتی بیوتیک ها حساسیت داشته باشند. هر کسی که به داروهای مشابه واکنش آلرژیک داشته است باید قبل از دریافت توصیه های درمانی، به دندانپزشک خود اطلاع دهد.

کلیندامایسین

کلیندامایسین در برابر طیف وسیعی از باکتری های عفونی مؤثر است.

همانطور که یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ اشاره می کند، برخی از محققان کلیندامایسین را به عنوان داروی انتخابی برای درمان عفونت های دندان توصیه می کنند، زیرا ممکن است باکتری ها نسبت به داروهای کلاس پنی سیلین، کمتر در مقابل این دارو مقاومت کنند.

یک دوز معمولی کلیندامایسین ۳۰۰ میلی گرم یا ۶۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت است، بسته به اینکه کدام دوز مؤثر خواهد بود.

آزیترومایسین

آزیترومایسین علیه طیف وسیعی از باکتری ها عمل می کند و رشد آنها را متوقف می کند.

ممکن است برای درمان برخی از عفونت های دندان مؤثر باشد. با این حال، دندانپزشکان ممکن است آن را فقط برای افرادی توصیه کنند که به داروهای دسته پنی سیلین حساسیت دارند یا به آنها یا سایر داروها مانند کلیندامایسین پاسخ نمی دهند.

دوز معمول آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم هر ۲۴ ساعت برای ۳ روز متوالی است.

مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که پزشکان و دندانپزشکان آن را برای درمان تعدادی از عفونت ها استفاده می کنند. با این حال، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و به طور معمول اولین انتخاب درمان نیست.

دوز مترونیدازول حدود ۵۰۰-۷۵۰ میلی گرم هر ۸ ساعت است.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

گرچه آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را از بین ببرند یا از ایجاد عفونت بعد از کار دندانپزشکی جلوگیری کنند، اما این داروها تعدادی عوارض جانبی احتمالی دارند.

عوارض جانبی متداول آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

• کهیر
  • عفونت قارچی

اسهال شدید ممکن است نشانه ای از عفونت روده به نام C. diff باشد. این عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری های معمولی داخل روده شما توسط آنتی بیوتیک ها از بین می روند و باکتری C. diff کنترل می شود. C. diff یک عفونت جدی است که به درمان فوری نیاز دارد.

عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

• عفونت کلستریدیوم دیفیسیل Clostridium difficile
  • واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی و آنافیلاکسی

با این حال، این عوارض جانبی می توانند با هر نوع آنتی بیوتیک متفاوت باشد. مهم است که قبل از اقدام به درمان خاص، در مورد هر گونه عوارض جانبی احتمالی مصرف دارو با پزشک صحبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها اثر کنند؟

مدت زمانی که طول می کشد تا هر آنتی بیوتیک اثر کند، بسته به عوامل متعدد، مانند شدت عفونت و اینکه دارو چقدر مؤثر باکتری های عفونی را از بین می برد، متفاوت است.

برای افراد مهم است که یک دور کامل از آنتی بیوتیک ها را تکمیل کنند، و همه داروی تجویز شده را دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف کنند.

گرچه ممکن است فرد بعد از چند دوز متوجه شود که علائم او در حال از بین رفتن هستند، اما تکمیل دور کامل آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از عود یا قوی تر شدن عفونت کمک می کند.

بر اساس تحقیقات، اکثر عفونت های حاد ظرف مدت ۳ تا ۷ روز برطرف می شوند.

آنتی بیوتیک برای عوارض آبسه دندان

عفونت عمیق گردن یکی از عوارض خطرناک عفونت دندان است که به فضای بین عضلات گردن گسترش می یابد. آبسه داخل گردن شکل می گیرد. آبسه ممکن است متورم شود و تنفس یا بلع را مسدود کند.

عفونت های عمقی گردن، در بیمارستان با آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) همراه با باز کردن فضای گردن برای تخلیه آبسه درمان می شوند. برای این نوع عفونت، بهترین آنتی بیوتیک ممکن است آموکسی سیلین با کلاولانات از طریق وریدی (IV) باشد.

اگر کشت آزمایشگاهی نشان دهد که باکتری ها به آنتی بیوتیک دیگری (به نام کشت و حساسیت) حساس تر هستند، ممکن است آنتی بیوتیک برای عفونت عمیق گردن تغییر داده شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی

گاهی اوقات آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت به خوبی عمل نمی کنند. این ممکن است به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باکتری های عفونت دندان شما توسط داروی آنتی بیوتیک از بین نمی روند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در افراد در طول زمان می تواند باعث بروز این اتفاق شود. در این صورت، ممکن است مجبور شوید به سراغ آنتی بیوتیک دیگری بروید.

بسیاری از عفونت های دندان را می توان تنها با مراقبت های دندانی درمان کرد. استفاده از آنتی بیوتیک ها تنها در صورت نیاز، خطر ابتلا به مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها را کاهش می دهد.

اگر فقط و بدون تورم درد دارید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند دندان شما را با یک فرایند دندانپزشکی، بدون استفاده از آنتی بیوتیک، درمان کند. این ممکن است شامل برداشتن بافت داخل دندان شما (پالپکتومی) یا انجام درمان ریشه باشد. اگر علائمی مانند درد، تورم و تب دارید، ممکن است آنتی بیوتیک بخشی از درمان شما همراه با یک فرایند دندانپزشکی باشد.

پیشگیری از بروز عفونت دندان

بهترین راه برای اجتناب از بروز عفونت دندان مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. دندانپزشک می تواند به درمان مشکلات دندانی کمک کند که می توانند منجر به بروز عفونت یا دردی شوند که ممکن است شدیدتر شود، مانند:

• یک دندان ترک خورده
  • درد دهان یا دندان همراه با تورم یا تب

مشکل در بلع یا تنفس، به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

سایر درمان های عفونت دندان

آنتی بیوتیک ها ممکن است به برطرف شدن عفونت فعال کمک کنند. با این حال، دندان برای دور ماندن از عفونت، به کار نیاز دارد. این معمولاً به معنای قرار گرفتن تحت یک یا چند فرایند در آن ناحیه است، مانند:

• تخلیه آبسه
  • پر کردن هر حفره
  • انجام درمان ریشه
  • کشیدن دندان

درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت دندان تنها بخشی از راه حل است. در واقع، بیشتر عفونت های دندانی به کار روی خود دندان واقعی نیاز دارند تا کاملاً برطرف شوند.

درمان های طبیعی برای تسکین علائم

بعلاوه، ممکن است روش های مفیدی وجود داشته باشند که فرد می تواند آنها را در منزل امتحان کند تا به کاهش علائم کمک کند، مانند:

• شستشوی دهان به آرامی، با آب نمک گرم.
  • شستشوی دهان به آرامی با جوش شیرین حل شده در آب.
  • پرهیز از غذاهای خیلی داع یا خیلی سرد برای جلوگیری از بروز حساسیت.
  • جویدن با طرف مقابل دهان برای کاهش آسیب اضافی به آن ناحیه.
  • مسواک زدن با یک مسواک بسیار نرم در اطراف ناحیه حساس.
  • اجتناب از غذاهای بسیار تیز و غذاهایی که جویدن آنها دشوار است، که ممکن است به ناحیه حساس برخورد کنند یا درون دندان گیر کنند.

اتخاذ روش های خوب بهداشت دهان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم، ممکن است به پیشگیری از بروز عفونت های دندان و عوارض آن کمک کند.

خلاصه

گرچه آنتی بیوتیک ها ممکن است به برطرف شدن عفونت دندان کمک کنند، اما آنها تنها بخشی از راه حل هستند. اکثر عفونت های دندانی برای از بین رفتن کامل، به یک فرایند دندانپزشکی مانند درمان ریشه یا کشیدن دندان نیاز دارند.

درمان سریع برای پیشگیری از گسترش عفونت مهم است. برخی از درمان های خانگی مفید ممکن است به کاهش تورم یا تسکین درد در حین مصرف آنتی بیوتیک و آماده شدن برای فرایند دندانپزشکی کمک کنند.

پرسش های متداول در مورد آنتی بیوتیک ها برای عفونت های دندانی

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان چیست؟

هیچ آنتی بیوتیکی وجود ندارد که برای درمان عفونت دندان بهترین باشد. نوع آنتی بیوتیکی که دندانپزشک توصیه می کند، بسته به باکتری های ایجاد کننده عفونت، متفاوت است.

علت این است که آنتی بیوتیک های مختلف به روش های مختلف برای از بین بردن گونه های مختلف باکتری ها عمل می کنند. با این حال، پزشکان اغلب آموکسی سیلین را به عنوان خط اول درمان انتخاب می کنند.

چه مدت طول می کشد تا عفونت دندان با آنتی بیوتیک از بین برود؟

پس از اینکه فرد مصرف آنتی بیوتیک را شروع کرد، باید ۲ تا ۳ روز طول بکشد تا عفونت شروع به از بین رفتن کند. فرد باید کل دوره مصرف دارو را طبق تجویز پزشک خود به پایان برساند، حتی اگر زودتر احساس بهتری پیدا کند. یک دوره درمان معمول ۷ روز است.

آیا آنتی بیوتیک ها درد دندان را متوقف می کنند؟

تحقیقات نشان می دهند که وقتی فردی برای عفونت دندان، مصرف آنتی بیوتیک را شروع می کند، ظرف مدت ۲۴ ساعت شروع به کاهش درد می کند. بعد از ۲۴ ساعت، شدت درد ممکن است مقدار اندکی افزایش یابد. بعد از ۷ روز، ممکن است دوباره اندکی کاهش یابد.

در طول مصرف آنتی بیوتیک، فرد می تواند درد را با مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (ادویل) و استامینوفن (تیلنول) کنترل کند.