فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

به شما گفته شده است که فرزندتان گره زبانی دارد؟ یا در دادن شیر به او مشکل دارید و شما فکر می کنید مشکل از زبان اوست؟ شاید این وضعیت نگران کننده ای باشد وقتی به شما گفته می شود دهان یا دندان های کودک شما مشکل دارند، مطمئن هستید که این شرایط قابل درمان هستند، و در برخی موارد، نیاز به درمان ندارند، و تأثیرات طولانی مدتی به جای نخواهند گذاشت.

در این مقاله قصد داریم راجع به گره زبانی برای شما توضیح دهیم تا هر آنچه لازم باشد را راجع به آن بدانید، از جمله:

  • نحوه تشخیص گره زبانی.
  • علائم و نشانه های گره زبانی.
  • مشکلاتی که ممکن است کودک با آنها مواجه باشد.
  • درمان های مختلف که موجود هستند.
  • تأثیرات گره زبانی در افراد بزرگسال.

بین متخصصان پزشکی ، نظرات مختلفی در مورد درمان های گره زبانی وجود دارد، اما اطلاعاتی که در این مقاله ارائه می شوند، به شما کمک خواهند کرد به طور کامل با پزشک کودک خود گفتگو کنید.

گره زبانی در کودکان چیست؟

گره زبانی زمانی اتفاق می افتد که فرنوم زبانی- تکه گوشتی که بین زبان و کف دهان وجود دارد- کوتاه تر، محکم تر، یا جلوتر از حد طبیعی است. علاوه بر این، ممکن است شما از پزشک کودک خود بشنوید که در مورد این وضعیت با نام پزشکی خود، انکیلوگلاسیا، صحبت کند. دو نوع گره زبانی وجود دارند، قدامی و خلفی.

مشاهده انکیلوگلاسیا در یک نوزاد تازه متولد شده یک مشکل ژنتیکی است. علت اصلی شناخته نشده است، اما مطالعات حاکی از این هستند که این اتفاق در پسران دو برابر بیشتر از دختران اتفاق می افتد.

برخی از شایع ترین مشکلاتی که در نتیجه انکیلوگلاسیا بروز پیدا می کنند عبارتند از:

  • مشکل در شیر دادن
  • مشکلات گفتاری احتمالی
  • بالاتر بودن خطر پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه
  • دشواری در بلع غذا
  • وجود فاصله یا شکاف بین دو دندان های جلوی فک پایین پس از بیرون آمدن.

همه کودکانی که گره زبانی دارند با این مشکلات مواجه نخواهند بود. بسته به وخامت مشکل موجود، پزشک ممکن است درمان جراحی را پیشنهاد دهد اما ممکن است آن را توصیه نکند.

گره زبانی خلفی

با گره زبانی خلفی در دهان، زبان در عقب دهان، پشت گوشت طبیعی، به کف چسبیده است. مشاهده این نوع گره زبانی ساده نیست زیرا خیلی عقب دهان واقع شده است و مبهم است.

گره زبانی قدامی

مشاهده این نوع گره زبانی معمولاً با نگاه کردن به دهان کودک کار ساده ای است. این گره مانند یک نوار نازک گوشت به نظر خواهد رسید که زبان را به کف دهان چسبانده است.

چگونه می توان گفت کودک گره زبانی دارد؟

اگر یک گره زبانی قدامی وجود داشته باشد، خیلی زود، گاهی اوقات حتی در طول چکاپ های اولیه سلامت نوزاد، می توانید آن را شناسایی نمایید. کودک می تواند در جابجا کردن زبان خود مشکل داشته باشد، یا ممکن است وقتی زبان بیرون از دهان آورده می شود، مانند تصویر، شبیه قلب ظاهر شود.

انکیلوگلاسیا یا گره زبانی
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی

 

  • مشکل در چفت کردن زبان در طول شیر خوردن از سینه مادر.
  • عدم تمایل کودک به گرفتن شیشه شیر.
  • وزن گیری کند یا عدم وزن گیری نوزاد.
  • گرسنگی مداوم.
  • به گوش رسیدن صدای کلیک از دهان نوزاد هنگام شیر خوردن.

مادری که به نوزاد خود شیر می دهد نیز ممکن است سوزش یا حتی درد شدید هنگام شیر دادن را تجربه کند. این به این علت است که زبان نوزاد برای پوشش دادن لثه های پایین هنگام شیر خوردن خیلی کوتاه است.

اگر متوجه وجود این مشکل شدید، شما می توانید با پزشک نوزاد خود صحبت کنید تا یک ارزیابی کامل برای شما انجام دهد. آنها قادرند تست های ساده ای انجام دهند که هیچ آسیبی به نوزاد شما نخواهد زد، از جمله قرار دادن یک انگشت داخل دهان و لمس کردن لب پایین آنها برای آنکه ببیند چه مقدار جابجایی زبان وجود دارد. پزشکی که این بررسی را انجام می دهد، ممکن است بخواهد نحوه شیر خوردن نوزاد از سینه مادر یا شیشه شیر گرفتن او را ببیند.

انکیلوگلاسیا یا گره زبانی
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی

گره زبانی و شیر خوردن

یکی از اصلی ترین نگرانی هایی که والدین دارند این است که چگونه این شرایط می تواند روی قابلیت شیر خوردن نوزاد تأثیر بگذارد. این کاملاً صحت دارد که می تواند منجر به بروز مشکل شود، اما ممکن است این به خاطر حساسیت بیش از حد و ترس از گره زبانی باشد.

گره زبانی و مشکلات شیر خوردن

مقدار زیادی از تمرکز گره زبانی روی مشکلات شیر خوردن است، با این حال، هنوز هم می تواند روی شیر خوردن نوزاد از شیشه شیر نیز تأثیر بگذارد. نوزادان هنگام شیر خوردن از سینه مادر بیشتر از شیر خوردن از شیشه شیر، از نوک زبان استفاده می کنند، بنابراین مشکل می تواند برجسته تر باشد. با این حال، با گره زبانی، کودک می تواند محدودیت در حرکات وسط زبان داشته باشند که هنوز می تواند در شیر خوردن با شیشه شیر مشکل بوجود بیاورد. اگر شما هر یک از این نگرانی ها را در مورد شیر دادن به نوزاد خود داشته باشید، اطمینان حاصل نمایید که با یک متخصص دندانپزشکی صحبت کنید. آنها می توانند حرکات زبان کودک را بررسی نمایند و به شما کمک کنند تصمیم بگیرید آیا درمان نیاز است یا خیر.

انکیلوگلاسیا یا گره زبانی
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی

گره زبانی و تشخیص نادرست تغذیه با شیر مادر

یک یا دو قرن اخیر، تغذیه با شیر مادر کاهش زیادی پیدا کرده است- شاید مقدار زیادی، زیرا گرچه تغذیه با شیر مادر پر از ترس و در عین حال سالم و طبیعی است، اما برخی زنان و نوزادان هستند که در شیر خوردن از سینه مادر مشکل دارند، و وقتی این اتفاق رخ می دهد، زنان می توانند احساس کنند مشکلی بوجود آمده است که لازم است حل شود. و اغلب، گره زبانی مشکلی است که یافتن آن ساده است، حتی اگر واقعاً دلیل مشکل تغذیه با شیر مادر نباشد. به عنوان مادری که به تازگی صاحب فرزند شده است، شما نمی توانید هیچ سایت بچه داری- یا حمایت از تغذیه با شیر از سینه مادر پیدا کنید که (گره زبانی) را به عنوان دلیل اصلی مشکل داشتن نوزاد یا دردناک بودن شیر خوردن از سینه مادر توصیف نکند.

مطالعات زیادی انجام شده اند روی اینکه آیا فرنکتومی شیر خوردن را بهبود می دهد یا خیر، اما برخی برای گزارش درمورد نتایج بعد از جراحی، به مادر اکتفا می کنند. این نتایج اغلب ذهنی هستند، مخصوصاً از آنجا که همه مادرها می خواهند باور کنند که اگر کودک آنها تحت جراحی قرار می گیرد، این کار به یک دلیل خوب انجام شود.

 

گزینه های درمان گره زبانی

اگر کودک شما در شیر خوردن هیچ مشکلی نداشته باشد، فرایندهای پزشکی گره زبانی ممکن است لازم نباشند. وزن گرفتن سالم و تغذیه سالم از سینه مادر یا شیشه شیر، به این معناست که، حداقل تاکنون، کودک کار خود را به خوبی انجام داده است. با این حال، وقتی شیر خوردن باعث درد سینه شود، یا در شیر خوردن از شیشه شیر مشکل بوجود بیاورد، و کودک به اندازه کافی شیر دریافت نکند، ممکن است مداخله لازم باشد.

انکیلوگلاسیا یا گره زبانی
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی

جراحی گره زبانی

فِرِنِکتومی فرایند نسبتاً ساده ای است که می تواند در مطب دندانپزشک انجام شود، و حتی برخی متخصصان آن را به عنوان یک درمان خانگی ارائه می دهند. دندانپزشک برای انجام این کار از یک قیچی استریل یا لیزر برای بریدن فرنوم زبانی استفاده خواهد کرد به گونه ای که حرکات زبان بیشتر شوند.

در این بخش زبان، اعصاب یا عروق خونرسان چندانی وجود ندارد، بنابراین بی حسی چندانی نیاز نیست. مقدار اندکی خونریزی کاملاً طبیعی است، اما بخیه نیاز نیست و نوزاد درست پس از انجام آن قادر خواهد بود به راحتی تغذیه کند.

شما احتمالاً به سرعت متوجه خواهید شد که شکل شیر خوردن و وزن گیری نوزاد بهبود پیدا کرده است. در یک مطالعه، ۹۲% از نوزادان قادر بودند پس از فرنکتومی ساده در مطب دندانپزشک با موفقیت از سینه مادر شیر بخورند.

فرایند دیگری که انجام می شود فرنوپلاستی است. این نوع فرایند معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و نتیجه تقریبا یکی است، گرچه از نظر حرکات کلی زبان، فرنوپلاستی ممکن است نتیجه بهتری به کودک شما بدهد. در اینجا به مقایسه نتیجه هر دو جراحی خواهیم پرداخت:

فرنکتومی فرنوپلاستی
کجا می تواند در مطب پزشک یا در منزل انجام شود. باید در اتاق جراحی انجام شود.
چطور از یک قیچی استریل برای بریدن فرنوم استفاده می شود. ابزارهای جراحی برای بریدن فرنوم استفاده می شوند، سپس زبان بخیه زده می شود.
فرایند بی حسی اصلاً نیاز نیست اما احتمالاً بی حسی موضعی استفاده می شود. بیهوشی عمومی.
عوارض جانبی احتمالی خونریزی زیاد، عفونت، آسیب به غدد بزاقی. خونریزی زیاد، عفونت، آسیب به غدد بزاقی.
مؤثر در کاهش مشکلات شیردهی آری. آری.
مؤثر برای مشکلات گفتاری می تواند به افزایش حرکات زبان کمک کند. به صورت چشمگیر حرکات زبان را افزایش می دهد و می تواند به بهبود گفتار کمک کند.
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی
انکیلوگلاسیا یا گره زبانی

گفتار درمانی

توافق زیادی روی این موضوع وجود ندارد آیا گره زبانی می تواند روی گفتار تأثیر بگذارد یا خیر. برخی پزشکان بر این باورند اگر فرنوم حرکات زبان را محدود کند، ادای برخی حروف دشوارتر است. در حالی که برخی پزشکان هستند با این موضوع موافق نیستند.

اگر کودک به صورت طبیعی و معمولی شیر می خورد، قبل از به دنبال درمان بودن، ممکن است بهتر باشد صبر کنید تا ببینید آیا مشکلات گفتاری برای او بوجود می آنید یا خیر. حدود ۳ تا ۴ سالگی، می توانید او را نزد یک گفتار درمانگر ببرید تا ببینید آیا در طولانی مدت هیچ مشکلی بروز پیدا خواهد کرد یا خیر.

مطالعات بزرگی روی تأثیرگذاری تکنیک های گفتار درمانی انجام نشده اند. اگر گره زبانی به عنوان علت مشکلات ادای اصوات خاصی شناسایی شود، به جای دوره گفتار درمانی، کودک برای جراحی ارجاع داده خواهد شد.

 

داشتن گره زبانی در نوجوانی یا بزرگسالی

حتی اگر بیمار کودکی خود را بدون مشکل سپری کند، ممکن است در بزرگسالی بخواهد به دنبال درمان گره زبانی به عنوان یک فرد بزرگسال باشد. برخی مشکلات ناشی از انکیلوگلاسیا در بزرگسالی عبارتند از:

  • مشکلات گفتاری
  • درد فک
  • سر درد و میگرن
  • مشکلات سلامت روانی
  • افزایش پوسیدگی دندان ها
  • فشردگی دندان های فک پایین
  • بیماری لثه

ممکن است بیمار از برخی از این مشکلات احساس خجالت و شرمندگی داشته باشد. اگر گره زبانی روی زندگی شما تأثیر منفی گذاشته باشد، می توانید برای اطلاع از گزینه های درمان با پزشک مشورت نمایید.

علاوه بر این، اگر فکر می کنید گره زبانی روی دندان های شما تأثیر گذاشته است، دندانپزشک ممکن است بتواند شما را برای درمان ارجاع دهد. زبان با پاک کردن ذرات غذا هنگام خوردن غذا، نقش حیاتی در سلامت دهان شما ایفا می کند. وقتی زبان شما نمی تواند به دندان های فک پایین یا دندان های طرفین برسند، این می تواند باعث شود ذرات غذا برای مدت زمان طولانی روی دندان ها باقی بمانند، و احتمال پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه افزایش پیدا کند.

از آنجا که زبان شما پشت دندان های پایین قرار می گیرد، اکثر مواقع می تواند به این معنا باشد که بین آنها فاصله بوجود می آورد. اصلاح فاصله بین دندان ها معمولاً با کمک بریس ها انجام می شود، اما اگر گره زبانی آزاد شود مشکل می تواند باز گردد.

 

نتیجه گیری

مشکلاتی که با گره زبانی بوجود می آیند می توانند از شیر خوردن دردناک باشند تا کاهش وزن نوزاد، یا حتی عدم وجود هیچ مشکلی در نتیجه اتصال فرنوم. بین این دو دامنه مشکلات، مشکلات دندانی و گفتاری ممکن است بروز پیدا کنند. اغلب، درمان تنها زمانی توصیه می شود که بین متخصصان روی اینکه درمان به حل مشکل کمک کند، اتفاق نظر وجود نداشته باشد.

 

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code