فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

پدر یا مادر بودن عبارت است از یک دسته نقاط عطف به یاد ماندنی، از جمله دندان در آوردن. وقتی لبخند کودک شما از بی دندانی به یک لبخند پر از دندان تبدیل می شود، وقت آن رسیده است که روش هایی را برای حمایت از بهداشت دهان و دندان های او در نظر بگیرید.

دندان های شیری به چند طریق به حفظ روند رشد و نمو کودک شما کمک می کنند. گرچه این دندان ها در نهایت خواهند افتاد، اما هنوز هم مراقبت کردن از آنها ضروری است. اجازه دهید نگاهی دقیق تر داشته باشیم به دلایلی که چرا سلامت دندان های شیری یک نگرانی اصلی محسوب می شود.

دندان های شیری چه نقشی ایفا می کنند؟

دندان شیری چندین نقش حیاتی را در رشد کودک شما ایفا می کنند، از جمله:

  • کمک به کودک در جویدن، لبخند زدن، و حرف زدن.
  • نگهداشتن فضا در فک کودک برای بیرون آمدن دندان های دائمی که زیر لثه های آنها در حال رشد هستند.
  • تسهیل جویدن سالم، که چهره و عضلات فک کودک را می سازد و محکم می کند.
  • کمک به کودک در داشتن احساس خوب از لبخند زدن و ظاهر خود.

دندان های شیری با پیشروی کودک شما در نقاط عطف رشد مانند خوردن غذاهای جامد و یادگیری تلفظ لغات حیاتی هستند. سالم نگهداشتن این دندان ها به کودک شما این امکان را می دهد تا با یادگیری و رشد در مسیر خود باقی بماند.

دندان های شیری
دندان های شیری

چرا دندان های شیری مهم هستند؟

دندان های شیری با رشد کودک شما نقشی منحصربفرد و ضروری پیدا می کنند. فک کودک شما به اندازه کافی بزرگ نیست تا تعداد و اندازه دندان های دائمی را در خود جای دهد. به همین دلیل، دندان های شیری به اندازه کافی کوچک هستند تا متناسب با دهان نوزاد باشند.

تصور کنید چه اتفاقی می افتد اگر با رشد ما دندان های شیری ما حفظ می شدند. در نهایت دندان های شیری برای داشتن عملکرد صحیح، کوچک و با فاصله بودند، به همین دلیل است که ما دو دست دندان داریم. کودک از دندان های شیری برای شروع غذا خوردن و حرف زدن استفاده می کند، و وقتی دهان آنها آمادگی داشته باشد، آنها این دندان ها را برای دندان های دائمی از دست می دهند.

آیا دندان های شیری می توانند روی دندان های دائمی تأثیر داشته باشند؟

دندان های شیری تأثیر مستقیم روی دندان های دائمی کودکان دارند. هر دندان شیری به عنوان فضا نگهدار برای دندان های دائمی عمل می کند. اگر یک دندان شیری به صورت تصادفی بکند، یا به دلیل پوسیدگی و داشتن حفره کشیده شود، دیگر نمی تواند جایی برای دندان های دائمی نگهدارد. این مسئله می تواند منجر به جابجا شدن دندان ها یا فشردگی و نامرتبی دندان های دائمی کودک شما شود یا ممکن است موجب به تأخیر انداختن رشد دندان های دائمی شود که در زیر دندان شیری از دست رفته در حال آماده شدن برای بیرون آمدن هستند.

مراقبت صحیح از دندان های شیری و مراجعات منظم به دندانپزشک می تواند به پیشگیری از بروز حفره های دندانی یا مشکلات دیگری پیشگیری کند که می توانند دندان های دائمی را به خطر بیندازند.

مقایسه دندان های دائمی و دندان های شیری

گرچه هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی اهداف مشترکی دارند، ممکن است متوجه وجود تفاوت هایی بین دندان های خود و دندان های کودک خود شوید، از جمله:

  • تعداد: یک دست کامل دندان های شیری شامل ۲۰ دندان می شوند، در حالی که دندان های دائمی ۳۲ عدد هستند. این تفاوت به اندازه دهان کودکان در مقایسه با اندازه دهان افراد بزرگسال مربوط می شود.
  • مینای دندان: پوشش مینای دندان های شیری نازک تر از مینای دندان های دائمی است. مینا به محافظت از سطح دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند، و لایه نازک روی دندان های شیری راحت تر می تواند دچار پوسیدگی و حفره شود.
  • میزان محکمی: دندان های شیری نرم تر از دندان های دائمی هستند، که باعث می شود آنها بیشتر مستعد ساییدگی ناشی از دندان قروچه یا خوردن غذاهای اسیدی باشند.
  • رنگ: دندان های شیری به طور طبیعی سفیدتر از دندان های دائمی هستند. این پدیده کاملاً طبیعی است، و شما تنها زمانی متوجه این موضوع می شوید که کودک شما ترکیبی از دندان های شیری و دائمی را به طور همزمان دارد.

به دلیل اسن تفاوت ها، نیازهای مراقبتی دهان کودک شما با شما متفاوت خواهند بود. مطمئن شوید از یک مسواک دارای فرچه نرم و با مقدار مناسب خمیر دندان برای سن کودک برای مسواک زدن دندان های کودک خود استفاده می کنید. بسیاری از بسته بندی های مسواک ها نشان دهنده گروه سنی هستند که مسواک برای آنها تولید شده است، مسواک های سنتی دارای فرچه نایلونی بهترین عملکرد را خواهند داشت. در حالی که قبل از آنکه در واقع هیچ دندانی بیرون بیاید، مسواک های سیلیکونی اغلب احساس بهتری روی لثه ها بوجود می آورند.

دندان های شیری
دندان های شیری

روند رشد دندان های شیری: چه زمانی بیرون می آیند، و چه زمانی از دست می روند؟

کودک شما پیوسته در حال رشد است، و همین موضوع در مورد دندان های آنها نیز صدق می کند. با بیرون آمدن دندان های شیری، از دست رفتن آنها، و بیرون آمدن دندان های دائمی شما می توانید انتظار یک دسته تغییرات را داشته باشید.

رویش دندان های شیری

کودکان یک دست کامل دندان شیری دارند که وقتی متولد می شوند درون فک های آنها نهفته هستند. نخستین باری که شما یکی از این دندان ها را می بینید که از داخل لثه کودک بیرون می زند، احتمالاً بین ۶ ماهگی و یک سالگی است. دو دندان جلوی فک پایین، و پس از آن دو دندان جلوی فک بالای کودک عموماً نخستین دندان هایی هستند که بیرون می آیند. این دندان ها عموماً تحت عنوان دندان های پیشین مرکزی شناخته می شوند. دندان های کناری آنها (دندان های لترال) معمولاً پس از آنها بیرون می آیند. پس از ۸ دندان پیشین (چهار دندان بالا و چهار دندان پایین)، می توانید انتظار داشته باشید نخستین دندان های مولر بیرون بیایند. پس از دندان های مولر، دندان های نیش بیرون می آیند، و در آخر، آخرین دست دندان های مولر بیرون می آیند، که روی هم رفته مجموعاً ۲۰ دندان می شوند. در این مرحله، می توانید از ترکیب دندان و لثه در لبخند کودک خود لذت ببرید.

افتادن دندان های شیری

وقتی دندان های دائمی کودک شما شروع به حرکت رو به بالا به سمت خط لثه های شما می کنند، آنها موجب حل شدن ریشه های دندان های شیری بالای خود می شوند، که باعث لق شدن دندان های کودک و در نهایت افتادن آنها خواهند شد.

از دست رفتن دندان های شیری ممکن است از سنین ۵ تا ۶ سالگی در کودک شما آغاز شود و ممکن است تا ۱۲ سالگی ادامه داشته باشد. دندان های شیری تمایل دارند به همان ترتیبی که بیرون آمده اند از دست بروند. شما می توانید انتظار داشته باشید دندان های جلوی فک بالا و پایین کودک شما ابتدا لق شوند، و سپس بقیه دهان تا عقب این روند را دنبال خواهد کرد.

این مرحله دوره جذابیت و تغییر لبخند است زیرا کودک دندان از دست می دهد و دندان به دست می آورد. این مرحله اغلب “دوره واسط دندانی” نامیده می شود.

رویش دندان های دائمی

خیلی زود پس از افتادن دندان های شیری، دندان های دائمی شروع به بیرون آمدن در جای آنها خواهند کرد. شما می توانید انتظار داشته باشید ببینید این مرحله حدود سنین ۶ یا ۷ یالگی آغاز شود و تا سن ۱۳ سالگی ادامه داشته باشد. فرزند شما به عنوان یک نوجوان ۱۳ ساله تقریباً همه دندان های دائمی خود را دارد که متناسب با دهان او است. تنها دندان های باقی مانده، دندان های مولر در عقب دهان هستند، که تحت عنوان دندان های عقل شناخته می شوند، که معمولاً تا وقتی فرزند شما وارد دبیرستان یا دانشگاه نشود بیرون نمی آیند.

پس از رویش همه دندان های دائمی است که ممکن است کودک شما برای اصلاح کجی دندان های خود نیاز به بریس های ارتودنسی داشته باشد.

دندان های شیری
دندان های شیری

چه زمانی باید برای نخستین مرتبه کودک را نزد دندانپزشک برد؟

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که فرزندان خود را خیلی زود پس از رویش نخستین دندان شیری و قبل از تولد یک سالگی نزد دندانپزشک ببرید. دندانپزشک در نخستین جلسه مراجعه کودک می تواند:

  • دندان های کودک را از نظر حفره های دندانی یا هر گونه مشکل دیگری مورد بررسی قرار دهد.
  • برای شما توضیح دهد دندان های کودک خود را چگونه تمیز کنید.
  • توصیه هایی به شما ارائه دهد در مورد اینکه چگونه از پس عادات کودک بربیایید که روی دندان های کودک تأثیر می گذارند، مانند مکیدن انگشت.

وقتی شما کودک خود را نزد دندانپزشک می آورید، می توانید اعتماد کنید که مراقبت های با کیفتی دریافت خواهید کرد که از یک متخصص انتظار دارید که آموزش های ویژه برای کودکان دیده است.

چگونه باید از دندان های شیری کودکان مراقبت کرد؟

مراقبت از دندان های شیری از ابتدا مهم است. در اینجا به بیان کارهایی می پردازیم که باید برای مراقبت از دندان های شیری کودک خود انجام دهید:

  • طی چند روز نخست پس از تولد کودک، تمیز کردن دهان او با پاک کردن لثه های او با استفاده از یک گاز استریل یا پارچه تمیز مرطوب آغاز کنید. به محضی که دندان ها ظاهر شوند می توانند دچار پوسیدگی شوند. چهار دندان جلوی دهان کودک اغلب در حدود ۶ ماهگی لثه ها را تحت فشار قرار می دهند، اگرچه برخی از کودکان تا ۱۲ یا ۱۴ ماهگی هنوز حتی دندان اول را هم ندارند.
  • برای کودکان زیر ۳ سال، مسواک زدن دندان ها را به محض بیرون آمدن آنها داخل دهان با استفاده از خمیر دندان فلورایده کمتر از یک لایه نازک به اندازه یک دانه برنج آغاز کنید. دو مرتبه در طول روز (صبح و شب)، یا طبق دستور دندانپزشک یا پزشک کودک خود، دندان های کودک را با دقت و به طور کامل مسواک بزنید. روی مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشید و به آنها یادآوری کنید خمیر دندان را قورت ندهند.
  • تا زمانی که راحت می شوید که کودک می تواند به تنهایی مسواک بزند، به دو مرتبه مسواک زدن دندان های کودک با مسواک مناسب کودکان و خمیر دندان فلورایده به اندازه یک نخود ادامه دهید. وقتی کودک شما دو دندان دارد که با یکدیگر تماس دارند، باید تمیز کردن بین آنها به صورت روزانه را آغاز کنید.
  • آموزش مراقبت از دندان ها به کودک را از سنین پایین آغاز کنید. کودک شما هر چه سریع تر باید عادت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرد.
دندان های شیری
دندان های شیری

اگر به خوبی از دندان های شیری مراقبت نشود چه اتفاقی می افتد؟

  • دندان های شیری درست مانند دندان های دائمی می توانند دچار پوسیدگی و کرم خوردگی شوند. علاوه بر دردی که با پوسیدگی دندان ها بوجود می آید، کودکان هم می توانند دچار عفونت های دندانی شوند. پوسیدگی دندان ها یک بیماری جدی، عفونی، و قابل انتقال است که به سرعت می تواند منتشر شود و منجر به بروز عفونت یا آبسه شود.

در صورتی که یک دندان عفونی شود و نیاز به کشیدن داشته باشد، دندانپزشک استفاده از فضا نگهدار را برای کودک شما توصیه خواهد کرد. در صورتی که این فضا حفظ نشود، دندان های دیگر جایجا خواهند شد و باعث خواهد شد وقتی دندان های دائمی بیرون می آیند، فشردگی و نامرتبی و مشکلات ارتودنتیکی بروز پیدا خواهند کرد که درمان آنها دشوار خواهد بود.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code