تحلیل اصطلاحی است برای نوع شایعی از آسیب ها یا تحریکات دندانی که موجب از بین رفتن بخش یا بخشی هایی از دندان می شود. تحلیل می تواند بخش های متعددی از دندان را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله:

• پالپ داخلی دندان
  • سمنتوم، که ریشه دندان را پوشش می دهد
  • عاج، که دومین بافت سخت زیر مینای دندان است
  • ریشه

این شرایط اغلب از بخش های بیرونی دندان آغاز می شود و رو به داخل حرکت می کند. علاه بر از دست رفتن بخش یا بخش هایی از دندان، ممکن است شما متوجه تورم در ناحیه لثه ها، و نیز نقاط صورتی یا تیره رنگ روی دندان های خود شوید. با این حال، همیشه متوجه علائم و نشانه های تحلیل شدن ساده نیست.

تحلیل دندان می تواند منجر به بروز عفونت، کج شدن دندان ها، از دست رفتن دندان ها، و دیگر مشکلات دندانی شود که می توانند باعث وارد آمدن آسیب های ماندگار به دندان ها، لثه ها، و فک شوند. اگر فکر می کنید در حال تجربه کردن این مسئله هستید، مهم است به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع تحلیل دندان

تحلیل دندان، بسته به اینکه در کدام قسمت دندان تحلیل اتفاق افتاده است، به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود. اغلب مشاهده تحلیل خارجی ساده تر از تحلیل داخلی است زیرا عموماً روی سطوح بیرونی دندان اتفاق می افتد.

تحلیل داخلی دندان

تحلیل داخلی بخش های داخلی دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. این نوع تحلیل کمتر از تحلیل خارجی شایع است و اغلب بیشتر مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. بعلاوه، بیشتر در بین افرادی شایع است که دندان های آنها تحت جراحی های گسترده دهانی، مانند پیوند دندان، قرار گرفته اند.

بسیاری افراد نمی دانند که تحلیل داخلی دارند زیرا تنها روی بافت های داخل دندان تأثیر می گذارد. در عوض، دندانپزشک یا یک متخصص دهان و دندان اغلب تحلیل داخلی دندان را روی تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که برای یک چکاپ معمولی گرفته شده اند مشخص می نمایند. در این تصاویر، دندانی که دچار تحلیل داخلی شده است، در قسمت هایی که بافت داخلی از بین رفته است، نقاط تیره رنگی را نشان می دهد.

تحلیل خارجی دندان

تحلیل خارجی بسیار شایع تر از تحلیل داخلی دندان است و می تواند هر بخشی از بیرون دندان را، از ریشه ها تا سمنتوم تحت تأثیر قرار دهد.

تحلیل خارجی در سطح بیرونی دندان ممکن است مانند حفره ها یا شیارهای عمیق به نظر برسد. تحلیلی که ریشه های دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به شکل کوتاه شدن ریشه ها و نیز مسطح شدن نوک ریشه ها مشاهده شود.

تحلیل طبیعی دندان چیست؟

تحلیل دندان می تواند موجب بروز آسیب های بلند مدت به دندان های دائمی شود. اما در دندان های شیری، تحلیل یک بخش عادی از روند رشد دندان ها است. با رشد کودک، ریشه های شیری او دچار تحلیل می شوند تا راهی برای رویش دندان های دائمی ایجاد شود.

تحلیل دندان های شیری با پوسیدگی ناشی از شیر خوردن مداوم با شیشه شیر متفاوت است، شرایطی که زمانی می تواند رخ دهد که دندان های کودک با قند موجود در مایعات شیرین شده پوشیده شود. اکثر این اتفاقات زمانی رخ می دهد که والدین اجازه می دهند شیشه شیر یا شیر خشک کودک تا صبح داخل دهان وی باقی بماند.

علل بروز تحلیل دندان ها

چیزهای مختلفی می توانند باعث بروز تحلیل دندان ها شوند. تحلیل خارجی دندان اغلب در نتیجه آسیب به دهان و دندان ها اتفاق می افتد که باعث تورم و از دست رفتن و تحلیل استخوان و بافت روی دندان و اطراف آن می شود.

چنین حوادثی ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت از ابزارهای ارتودنتیک مانند بریس ها، یا ناشی از دندان قروچه (براکسیسم) یا بلیچینگ دندان ها رخ دهند. تحلیل داخلی اغلب در نتیجه آسیب های فیزیکی به دندان یا تورم داخل دندان بواسطه پوسیدگی درمان نشده بروز پیدا می کند. با این حال، دلیل دقیق تحلیل دندان به خوبی شناخته شده نیست.

عوارض ناشی از تحلیل دندان

تحلیل دندان می تواند منجر به بروز عوارض متعددی شود، از جمله:

• عفونت ها
  • کج شدن دندان ها
  • تضعیف و تغییر رنگ دندان ها
  • لب پر شدن دندان ها
  • حفره های مانند پوسیدگی دندان
  • از دست رفتن دندان ها
  • تحلیل ریشه های دندان ها
  • درد

اگر شما ظاهر دندان های خود را دوست ندارید، ممکن است لازم باشد پس از درمان تحلیل دندان های خود، به سراغ یک دندانپزشک زیبایی بروید.

تحلیل دندان

علائم و نشانه های تحلیل دندان کدامند؟

تحلیل دندان همیشه هم یک دسته علائم واضح و شفاف نشان نمی دهد. در بسیاری موارد، فرد ممکن است سال ها متوجه تحلیل دندان های خود نشود. با این حال، با وخیم تر شدن تحلیل، علائم اغلب گسترش پیدا می کنند.

علائم و نشانه های تحلیل دندان عبارتند از:

• درد ناشی از ریشه، تاج، یا داخل دندان
  • تغییر رنگ های تیره یا صورتی
  • تورم و قرمزی لثه ها
  • فواصل غیر طبیعی بین دندان ها
  • دندان های شکننده که به راحتی لب پر می شوند
  • حفره های شبیه پوسیدگی روی دندان

تحلیل دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

نحوه تشخیص تحلیل دندان به بخشی از دندان بستگی دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است.

برای تحلیل داخلی، دندانپزشک یا متخصص دهان و دندان ممکن است متوجه لکه های تیره رنگ داخل دندان های شما شوند که در تصاویر رادیوگرافی دهان با اشعه ایکس قابل مشاهده هستند. اگر این اتفاق رخ دهد، از شما در مورد سوابق دندانی شما سؤال خواهند پرسید تا حوادث گذشته یا فرایندهای دهانی را چک کنند که ممکن است دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

می توانید انتظار داشته باشید متخصص دهان و دندان شما دندان های شما را به صورت فیزیکی معاینه کند، که می تواند شامل لمس آن با گرما و سرما، و نیز گرفتن عکس رادیو گرافی با اشعه ایکس برای درک بهتر میزان تحلیل رفتگی و هر گونه آسیب دیگری باشد که ممکن است بروز پیدا کرده باشند.

تحلیل خارجی معمولاً مشهودتر است، بنابراین تشخیص آن ساده تر است. روند تشخیص شباهت زیادی به بررسی برای تحلیل داخلی دارد.

چه درمانی برای تحلیل دندان وجود دارد؟

نوع درمانی که برای هر مورد تحلیل دندان توصیه می شود به بخشی از دندان بستگی دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است و نیز میزان گستردگی آسیب.

تمرکز درمان برای تحلیل دندان روی حفظ بخش های باقی مانده دندان است که روند تحلیل رفتن آنها آغاز شده است. این معمولاً شامل زدودن بخش های آسیب دیده دندان به منظور پیشگیری از تحلیل بیشتر است.

درمان های تحلیل دندان عبارتند از:

• درمان ریشه
  • روکش کردن دندان
  • جراحی لثه
  • کشیدن دندان

تحلیل اغلب ظاهر دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی افراد از ایمپلنت ها یا ونیرهای دندانی برای جایگزینی هر دندانی استفاده می کنند که کشیده شده است تا به لبخند خود ظاهر طبیعی تری ببخشند.

سخن پایانی

ممکن است تجربه تحلیل دندان برای کودکان خردسال طبیعی باشد، اما در افراد بزرگسال این مسئله معمولاً نشانه حوادث دندان است که موجب بروز آسیب های دراز مدت و حتی از دست رفتن دندان ها می شود.

علاوه بر این، ممکن است تا زمانی که تحلیل دندان پیشرفت نکرده و به مراحل جدی تر نرسیده باشد و باعث شروع پوسیدگی دندان از بیرون رو به داخل نشده باشد، متوجه علائم و نشانه های آن نشوید. عوارض ناشی از تحلیل دندان شایع هستند، و اگر به موقع درمان نشود می توانند موجب از دست رفتن دائمی دندان شود.

توجه کافی به هر گونه تغییر در فاصله بین دندان های خود، و نیز درد غیر عادی و ظاهر دندان ها و لثه های خود داشته باشید، زیرا اینها می توانند علائم اولیه باشند.

با مراجعات منظم به دندانپزشکی برای پاکسازی و معاینات به بهترین شکل می توان از پیشرفت تحلیل دندان ها جلوگیری کرد. می توان این شرایط را در مراحل اولیه شناسایی نمود و با درمان صحیح از وخیم تر شدن آن پیشگیری کرد.