فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

استفاده از دهانشویه می تواند یکی از بخش های قابل توجه حفظ سلامت دهان و دندان ها و بهبود لبخند باشد. با این حال، آیا می دانید با شستشوی روزانه دهان خود می توانید هر آنچه نیاز دارید را تأمین نمایید؟ با مطالعه این مطلب متوجه خواهید شد استفاده از دهانشویه چگونه می تواند بهداشت دهانی شما را بهبود بخشد.

آیا دهانشویه ها بوی بد دهان را از بین می برند؟

خیر. گرچه دهانشویه ها برای کاهش بوی بد دهان فوق العاده هستند، اما درمانی برای علت بنیادی آن نیستند. بعلاوه، مطمئناً تأثیرات دهانشویه طولانی مدت نیستند. زیرا دهانشویه ها باکتری های مولد بوی داخل دهان را از بین می برند، اما نمی توانند به باکتری هایی برسند که در جاهای دیگر سکنی دارند، از جمله درون شش ها. بوی بد دهان ممکن است علامت و نشانه مشکل بزرگ تری باشد- از جمله بیماری رفلاکس دستگاه گوارش- که تنها با بوی خوب دهانشویه پنهان می شود، به جای آنکه درمان شود.

چرا دهانشویه برای سلامت دهان مهم است؟

دهانشویه قادر است از تعدادی از مشکلات سلامت دهان پیشگیری نماید قبل از آنکه آنها اتفاق بیفتند. برای مثال، دهانشویه ها با از بین بردن باکتری هایی که موجب عفونت حفره های دندانی و لثه ها می شوند، از ژینژیویت و بیماری لثه جلوگیری می کنند. آنها قادرند از تشکیل پلاک های دندانی ممانعت کنند، به مینای دندان ها استحکام ببخشند، مواد معدنی از دست رفته دندان ها را به آنها باز گردانند، و از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها جلوگیری کنند. و سرانجام اینکه، دهانشویه ها بخش مهمی از بهداشت روتین دهان و دندان ها هستند که به آن افزوده می شوند.

دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها
دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها

آیا دهانشویه ها می توانند جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شوند؟

خیر. متأسفانه، دهانشویه ها قادر نیستند پلاک های دندانی و ذرات غذای باقی مانده بین دندان ها را به اندازه مسواک ها به شکلی مؤثر بردارند. بنابراین، در حقیقت شما باید از دهانشویه ها تنها به عنوان مکملی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید. تصور می شود دهانشویه ها فرایند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را کامل کنند و جایگزین آنها نمی شوند.

این امکان وجود دارد که تحت شرایط خاص بتوان دهانشویه را به طور موقت به جای مسواک زدن استفاده کرد. به عنوان مثال، این کار زمانی می تواند انجام شود که جراحی دهان داشته اید، و به طور موقت نمی توانید مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، بلکه نمی توانید به طور دائم این کار را انجام دهید.

دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها
دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها

آیا همه دهانشویه ها شبیه یکدیگر هستند؟

خیر. در حقیقت انواع مختلف دهانشویه ها وجود دارند که عملکردهای متفاوتی دارند. مثلاً، دهانشویه های آنتی باکتریال با از بین بردن باکتری های مضر درون دهان، تشکیل پلاک های دندانی و بوی بد دهان را کنترل می کنند. از سوی دیگر، دهانشویه های فلورایده به عنوان مکمل برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که با نوشیدن آب به اندازه کافی فلوراید دریافت نمی کنند و از این طریق فرد قادر خواهد بود به شکل مؤثرتری با بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها مبارزه نماید. و آخر اینکه، دهانشویه های تجویزی نیز برای افرادی وجود دارند که از ژینژیویت یا بیماری لثه رنج می برند- این کار اجازه می دهد بیمار با باکتری هایی مبارزه نماید که به لثه ها آسیب می رسانند.

آیا در دوران بارداری هم می توان از دهانشویه ها استفاده کرد؟

آری! در حقیقت، به شدت توصیه می شود که زنان باردار در طول دوران بارداری خود از دهانشویه استفاده کنند. این کار به آنها اجازه می دهد از بروز مشکلات برای سلامت دهان خود، از جمله بیماری لثه، جلوگیری نمایند، که در حقیقت در طول دوران بارداری می توانند منجر به بروز مشکلات دیگر شوند. در این صورت، دهانشویه در حقیقت می تواند به جلوگیری از زایمان زود هنگام کمک کند.

آیا تفاوتی ایجاد می کند که در هر بار استفاده از دهانشویه چه مدت داخل دهان باشد؟

آری، تفاوت ایجاد می کند. گرچه می دانیم الکل موجود در دهانشویه می تواند موجب سوزش داخل دهان هنگام استفاده از آن شود، اما مهم است که دهانشویه به اندازه مدت زمانی که روی برچسب آن درج شده است داخل دهان باقی بماند. در اکثر موارد، به معنای شستشوی دهان با دهانشویه به مدت ۳۰ ثانیه است. با انجام این کار، می توانید اطمینان حاصل نمایید که دهانشویه در محافظت از لثه ها و دندان های شما مؤثر خواهد بود.

دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها
دهانشویه و بهداشت دهان و دندان ها

دهانشویه ها به چه صورت باید استفاده شوند؟

دهانشویه ها معمولاً در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. روش توصیه شده استفاده از دهانشویه ها پس از مسواک زدن دندان ها است. از آنجا که قرار بر این است که شما دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید، دهانشویه ها نیز باید دو مرتبه در طول روز استفاده شوند.

با استفاده از فرایند زیر می توانید از دهانشویه ها استفاده نمایید:

  • ابتدا دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان مسواک بزنید.
  • درون در بطری دهانشویه خود یا هر پیمانه دیگری حدود ۲۰ میلی لیتر مایع دهانشویه بریزید. با چرخاندن حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه مایع دهانشویه داخل دهان، دهان خود را شستشو دهید.
  • مایع را تف کنید.
  • از بلعیدن دهانشویه خودداری نمایید.

استفاده از دهانشویه ها برای سلامتی خطری هم دارد؟

برخی محققان مدعی هستند که دهانشویه های حاوی الکل می توانند برای سلامتی مضر باشند، از جمله افزایش خطر سرطان. با این حال، این ادعاها اثبات نشده است و همه محققان هم با آن موافق نیستند. گرچه، دهانشویه هایی هم وجود دارد که حاوی الکل نیستند، شما در عوض می توانید از آنها استفاده کنید. برخی افراد مزه دهانشویه های فاقد الکل را ترجیح می دهند.

بهترین دهانشویه برای استفاده کدام است؟

بستگی دارد. همه نوع دهانشویه با ویژگی های مختلف وجود دارند که مزیت های متفاوتی ارائه می دهند. بنابراین، دهانشویه ای که برای کسی ایده آل است ممکن است برای فرد دیگر خوب نباشد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code