فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

لثه ها قهرمان دهان هستند زیرا قادرند دندان ها را سالم نگه دارند، از استخوان های دهان محافظت کنند، و مدام با باکتری ها مبارزه کنند. هرچند همه ما معمولاً به دقت مراقب دندان های خود هستیم و به صورت روزانه به شکل درست آنها را تمیز می کنیم، اما معمولاً مراقبت از لثه ها را فراموش می کنیم. یکی از ساده ترین راه ها برای حصول اطمینان از اینکه لثه ها حمایت مورد نیاز برای سالم بودن را دریافت می کنند توجه به رژیم غذایی است. با خواندن این متن با بهترین غذاهایی که به مراقبت از لثه ها کمک می کنند آشنا خواهید شد که به راحتی می توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

پیاز

ثابت شده است که پیاز غذایی فوق العاده عالی برای داشتن لثه های سالم است. زیرا این ماده غذایی خاصیت آنتی میکروبی دارد که قادر است چهار دسته از باکتری هایی را هدف قرار دهد که عامل بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها هستند. برای داشتن لثه های عالی، سعی کنید پیاز بیشتری در وعده های غذایی خود، مانند سالاد، ساندویچ، برگرها، سیب زمینی سرخ شده، سوپ ها، و سبزیجات آب پز بگنجانید. پیاز خام یکی از قوی ترین مواد خوراکی برای مبارزه با باکتری های داخل دهان است. شاید فکر کنید بوی بد آن را چگونه تحمل کنید. آدامس های بدون شکر و دهانشویه های خوشبو کننده دهان برای چه تولید شدند؟

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

سبزیجات دارای برگ های سبز

سبزیجاتی مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای سلامت دهان مفید می باشند. بویژه، حاوی ویتامین C هستند، که تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهند و موجب کاهش التهاب می شوند. این دو مزیت قادرند با حساسیت و بیماری لثه مبارزه کنند. سبزیجات دارای برگ های سبز رنگ، به لطف فیبر بیشتری که دارند، نیاز است بیشتر جویده شوند، که برای لثه ها خوب است زیرا عمل جویدن موجب ترشح بزاق می شود. این می تواند به خارج کردن ذرات غذا، باکتری ها و پلاکی که ممکن است به دندان ها و نزدیک خط لثه چسبیده باشند کمک کند. با درست کردن سالادهای پر از سبزیجات مغذی سبز رنگ و قرار دادن آنها در کنار وعده های اصلی غذای خود، و افزودن آنها به سوپ ها و ساندویچ ها، می توانید در رژیم غذایی خود تغییری اساسی ایجاد کنید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

چای سبز

تحقیقات زیادی حاکی از این هستند که این نوشیدنی که غنی از آنتی اکسیدان است می تواند موقتاً موجب بهبود التهابات بدن شود. چای سبز دارای آنتی اکسیدان های خاصی به نام کاتچین catechins است که به لثه ها کمک می کند با التهابات ناشی از یکی از انواع باکتری های دهان مبارزه کنند که منشاء بیماری لثه هستند. سعی کنید روزی یک فنجان چای سبز بنوشید تا سلامت لثه های خود را ارتقاء بخشید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

انواع فلفل ها و مرکبات

مقادیر زیادی ویتامین C در سبزیجاتی مانند فلفل ها در انواع رنگ ها، و میوه های اسیدی مانند پرتقال، نارنگی، آناناس، و توت فرنگی ها وجود دارد. آنها را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا از فواید این ویتامین ضد التهاب بهره مند شوید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

قارچ شیتاکه Shiitake

لنتینان Lentinan ترکیب آنتی باکتریایی است که در قارچ های شیتاکه وجود دارد و با باکتری های مولد پلاک در دهان مبارزه می کند. این نوع باکتری ها در قسمت هایی از دهان تکثیر می شوند که دسترسی به آنها دشوار است، از جمله لای دندان ها و در کنار خط لثه ها، و می توانند موجب بروز حساسیت شوند که احتمالاً منجر به ژینژیویت و بیماری لثه می شوند. به روش های مختلفی می توانید قارچ شیتاکه را در وعده های غذایی خود بگنجانید. می توانید آنها را در کنار غذای اصلی خود تفت دهید یا آنها را خرد کرده و به ظرف سالاد سبزیجاتی که آماده کرده اید بیفزایید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

کرفس، هویچ، و سیب

غذاهایی که سفت و ترد هستند، برای بیرون آوردن غذاهای گیر کرده لای دندان ها و زدودن پلاک روی دندان ها فوق العاده هستند. تکه های سفت خوراکی هایی مانند کرفس، هویچ و سیب با رفتن لای دندان ها و درزهای کوچک آنها می توانند به تمیز نگه داشتن دهان در مدت زمان بین مسواک زدن ها کمک کنند و حس تازگی را به دهان ببخشند. از سوی دیگر، میوه ها و سبزیجات ترد غنی از فیبر هستند که باز هم به این معناست که جویدن آنها بیشتر طول می کشد و بزاق بیشتری تولید می کنند. بزاق برای پاک کردن دهان از باکتری های نزدیک خط لثه فوق العاده است. به سادگی آنها را به عنوان میان وعده رژیم غذایی خود بیفزایید تا بین وعده های غذایی از شر ذرات غذای لای دندان ها رها شوید.

رژیم غذایی و سلامت لثه ها
رژیم غذایی و سلامت لثه ها

شیر، ماست و پنیر

محصولات لبنی برای دندان ها فوق العاده هستند زیرا سرشار از کلسیم می باشند، ماده ای معدنی که به استحکام استخوان ها کمک می کند، اما برای لثه ها نیز عالی هستند. علت آن است که پروتئینی به نام کاسئین casein در اکثر محصولات لبنی یافت می شود که به خنثی کردن اسیدهای دهان کمک می کنند که توسط باکتری های داخل دهان تولید می شوند. این اسیدها می توانند برای مینای دندان و لثه ها مخرب باشند، که منجر به حساسیت یا وخامت آن خواهد شد. با نوشیدن روزانه یک لیوان شیر، یا با خوردن میان وعده های حاوی لبنیاتی مانند پنیر و ماست، میزان سالم محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code