پس از درمان ریشه (عصب کشی) برخی دندان ها ممکن است طبق انتظار بهبود پیدا نکنند یا دچار عفونت جدیدی شوند که نیاز به درمان ریشه دیگری داشته باشد. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که در درمان اولیه همه عفونت برطرف نشده است؛ وقتی که پوسیدگی مجدداً در منطقه اطراف دندان درمان شده انباشته می شود؛ یا زمانی که دندان ترک می خورد یا لق می شود و در معرض عفونت جدیدی قرار می گیرد.

برخی بیماران ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای از عفونت را مشاهده نکنند، در حالی که افراد دیگر ممکن است تورم یا درد حین جویدن را تجربه کنند. برای درمان دندان هایی که به خوبی بهبود پیدا نکرده اند یا پس از فرایند درمان ریشه مجدداً عفونی شده اند، ممکن است درمان مجدد انجام شود تا این اطمینان حاصل شود که دندان از هر گونه پوسیدگی کاملاً پاک شده است و می تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

گزینه های مناسب برای درمان مجدد ریشه

درمان مجدد ریشه دندان (عصب کشی مجدد) در یک تلاش انجام می شود تا دندان را از خطر کشیده شدن نجات دهد. نجات یک دندان طبیعی، اغلب نتایج سالم تری در بر خواهد داشت، و بسیاری از دندان هایی که مجدداً درمان شده اند می توانند سال ها، شاید حتی برای بقیه زندگی، عملکرد خوبی داشته باشند. برای بیمارانی که تصمیم می گیرند تحت درمان مجدد قرار نگیرند، ممکن است انجام جراحی اندودانتیک، که فرایند تهاجمی تری است، ضروری باشد. جراحی اندودانتیک شامل ایجاد یک برش برای دسترسی به نوک ریشه است.

به چند دلیل ممکن است دندان درمان شده طبق انتظار پیش نرود، که عبارتند از:

• کانال هایی که خیلی باریک یا خمیده هستند در حدی که درمان آنها در طول فرایند اولیه دشوار است.
  • کانال های پیچیده در فرایند اولیه پنهان باقی می مانند.
  • تأخیر در قرار دادن روکش روی دندان تا ترمیم آن پس از فرایند.
  • ترمیم دندان نتوانسته است مانع نشت آلودگی از راه بزاق به داخل دندان شود.

درمان مجدد ریشه دندان

فرایند عصب کشی مجدد دندان چگونه انجام می شود؟

در طول درمان مجدد، دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند مجدداً باز می شوند تا به پر شدگی کانال های ریشه های آنها دسترسی مجدد ایجاد شود. برای این کار ممکن است لازم باشد روکش دندان، پست، و دیگر مواد ترمیم کننده برداشته شوند تا به ریشه دندان دسترسی پیدا شود. مواد پر کننده از فرایند اولیه تخلیه می شوند و کانال ها به دقت پاکسازی می شوند. با استفاده از ذره بین و نیز تاباندن نور، دندان با دقت بررسی می شود تا کانال های اضافی ممکن یا قسمت های غیر عادی دندان مشخص شوند.

درمان مجدد ریشه دندان

پس از پاکسازی دندان ها، مجدداً دندان با گوتاپرکا پر می شود و کانال ها سیل می شوند. یک پر شدگی موقت داخل دندان قرار می گیرد. این فرایند تحت بیهوشی موضعی انجام می شود، که منطقه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است بی حس می شود، تا هر گونه درد و ناراحتی تسکین پیدا کند. علاوه بر این، بی حسی به آرام کردن بیمار نیز کمک می کند.

لازم است بیمار یک بار دیگر به دندانپزشک مراجعه کند تا ترمیم دائمی دندان، روکش یا دیگر مواد، روی آن قرار گیرد، تا اجازه دهد دندان دعملکرد کامل داشته باشد و از آن در برابر عفونت یا پوسیدگی در آینده محافظت نماید.

آیا درمان مجدد ریشه بهترین گزینه ممکن است؟

همیشه نجات دندان های طبیعی ترجیح داده می شود. پیشرفت هایی که در زمینه فناوری صورت گرفته اند پیوسته در حال تغییر نحوه انجام درمان اندودانتیک هستند، بنابراین ممکن است به تکنیک های جدیدی دسترسی داشته باشید که زمان انجام فرایند اولیه فراهم نبوده باشند. هیچ تضمینی وجود ندارد، اما دندان هایی که درمان مجدد روی آنها صورت گرفته است نیز می توانند چندین سال، یا حتی تا پایان عمر دوام داشته باشند. قبل از آغاز درمان، می توانید راجع به گزینه های درمان با دندانپزشک خود صحبت کنید.

بهبود درمان مجدد ریشه

پس از درمان مجدد ریشه، ممکن است بیمار به مدت چند روز درد و ناراحتی داشته باشد. توصیه می شود بیماران از جویدن و گاز زدن از سمتی که دندان درمان شده آنها قرار دارد بپرهیزند. برای بهبود علائم و نشانه ها، بیماران می توانند از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنند، از جمله ایبوپروفن و آسپرین، علاوه بر این می توانند سه تا چهار مرتبه در طول روز، دهان را به آرامی با محلول آب و نمک شستشو دهند. در صورتی که علائم ادامه داشته باشند یا وخیم تر شوند، باید با دندانپزشک تماس بگیرید.

خطرات همراه با عصب کشی مجدد دندان

گرچه درمان مجدد ریشه دندان کاملاً بی خطر تلقی می شود، اما برخی خطرات و مشکلات خاص هستند که با این فرایند ممکن است بوجود بیایند. برخی از این خطرات عبارتند از آسیب به دندان و عفونت های مکرر. بیماران با انجام دستورالعمل های قبل و بعد از فرایند می توانند این خطرات را به حداقل میزان ممکن برسانند.

نتایج عصب کشی مجدد دندان

این فرایند برای اکثر بیماران موفقیت آمیز است. نتایج دائمی می توانند از درمان مجدد ریشه دندان حاصل شوند، در حالی که دندان درمان شده تا پایان عمر بیمار عملکرد درستی خواهد داشت. همیشه این خطرات وجود داشته اند که فرایند های درمان مجدد ممکن است موفقیت آمیز نباشند، یا عفونت مجدداً اتفاق بیفتد. فرایندهای درمان مجدد نرخ موفقیت پایین تری نسبت به درمان اولیه دارند. در صورتی که فرایند درمان مجدد موفقیت آمیز نباشد، ممکن است کشیدن دندان یا جراحی لازم باشد.