فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

در این نوشته می خوانید:

همه‌ی افراد دوست دارند لبخندی روشن‌تر و سفیدتر داشته باشند. هیچ کس تمایلی به ادامه‌ی زندگی با دندان‌های زرد رنگ ندارد. اکثر افراد راضی به صرف هزینه‌های هنگفت برای دست یافتن به لبخندی روشن‌تر با کمک دندانپزشکی زیبایی هستند. در واقع، زمان زیادی از دوران طبیعی بودن رنگ زرد دندان‌ها گذشته است. در این مقاله راجع به بلیچینگ یا سفید کردن دندان‌ها به بحث خواهیم پرداخت.

آیا داشتن دندان‌های سفید ایده‌ی خوبی است؟

افراد بسیاری تمایل دارند مدت‌ها زمان صرف سفید کردن دندان‌ها کنند. این فرایند شامل کاربرد ماده‌ای سفید کننده روی دندان‌ها و پس از آن قرار دادن دندان‌ها در معرض نور برای فعال نمودن تاثیر سفید کنندگی ماده روی دندان‌ها است.

بلیچینگ
بلیچینگ

سفید کردن دندان‌ها در بین بازیگران، هنرمندان و افراد مشهور و متمول که توانایی استطاعت آن را دارند، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این کار موجب جذابیت بیشتر و افزایش اعتماد به نفس فرد خواهد شد. داشتن لبخندی زیباتر فرد را به حفظ عادات سالم و رعایت بهداشت دهان و دندان ترغیب خواهد کرد. با این حال، این روش نقاط ضعفی هم دارد، که در ادامه به همه‌ی آنها خواهیم پرداخت.

فواید سفید کردن دندان

مشهودترین فواید این فرایند، بدون توجه به نوع فرایند مورد استفاده جهت بلیچینگ یا سفید کردن دندان عبارتند از:

بهبود ظاهر فرد

بلیچینگ
بلیچینگ

افرادی که لبخندی روشن‌تر و سفیدتر دارند، اعتماد به نفس بالاتری دارند، که تا زمانی که در حد تعادل باشد و باعث تکبر فرد نشود، موجب جذابیت بیشتر فرد خواهد شد. اگر از نظر زیبایی به آن بپردازیم، افرادی که لبخندی کامل و زیبا دارند در ظاهر نیز زیباتر به نظر می‌رسند.

لبخند زیبا و بی نقص، ارتباط مستقیم با سلامتی، زیبایی و اعتماد به نفس دارد.

بلیچینگ
بلیچینگ

فردی که دارای لبخندی زیباست به نظر کامل‌تر، جذاب‌تر، قابل اعتمادتر و دل فریب‌تر به نظر می‌رسد. همین بهبود ظاهر و جذابیت است که موجب شده است بسیاری افراد به دنبال سفید کردن دندان‌های خود باشند. لبخند همواره با خود سلامتی، زیبایی و سبک زندگی مناسب به همراه داشته است. به خاطر داشته باشید، لبخند گویای نوع زندگی فرد است.

سازگاری بهتر با جامعه

در دنیای تصویر محور امروز، بهترین راه برای پیشگیری از طرد شدن از سوی اجتماع، داشتن لبخندی روشن و تمیز است. بعلاوه، برای نشان دادن آن سعی خواهید کرد بیشتر و بیشتر بخندید تا آن را نشان دهید، که باعث می‌شود تاثیر بهتری روی اطرافیان داشته باشید. این معجزه‌ی سفید کردن دندان‌ها است. به صورت ناخودآگاه و بدون هیچ تلاشی اجتماعی‌تر خواهید شد.

تاثیر شما روی افراد در نگاه اول بهتر خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که، تاثیر نگاه اول ماندگارتر است. بنابراین، با خیره کنندگی لبخند خود، برای بهتر کردن آن تلاش کنید. افراد تمایل دارند با افرادی در تماس باشند که به آنها حس آرامش و امنیت می‌دهند. با داشتن لبخندی سفید (و یادگیری زیبا لبخند زدن، لبخندی که مانند دلقک سیرک به نظر نرسید) به تمام دنیا اعلام می‌کنید که شما قابل اتکا و صادق هستید.

افزایش اعتماد به نفس

بلیچینگ
بلیچینگ

هر چه به موفقیت‌های بیشتری دست یابید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، نسبت به خودتان و توانمندی‌هایتان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، به همین دلیل است که افراد موفق‌تر اعتماد به نفس بالاتری دارند. گرچه برخی افراد معتقدند موفقیت پس از بالا رفتن اعتماد به نفس مانند بستن اسب به پشت گاری است، اما هنوز هم افراد نیاز به اعتماد به نفس بیشتر دارند تا برای دستیابی به موفقیت بیشتر تلاش کنند. بعلاوه، با داشتن اعتماد به نفس، فرد با شکست‌ها راحت‌تر کنار می‌آید و کمتر نا امید می‌شود. لبخند زیبا یکی از ابزارهای افزایش اعتماد به نفس است.

داشتن لبخند زیباتر می‌تواند توجه مخاطب به دیگر نقص‌های چهره را بکاهد.

بلیچینگ
بلیچینگ

به همین دلیل است که افراد مسن با داشتن لبخندی زیبا ۱۰ تا ۲۰ سال جوان‌تر به نظر می‌رسند. لبخندی روشن و زیبا که نتیجه‌ی سفید کردن دندان است، باعث می‌شود توجه مخاطب از نقص‌های چهره مانند لکه‌های ناشی از اختلالات کبدی، افتادگی کناره‌های آرواره، خطوط پنجه کلاغی زیر چشم، خطوط لبخند و دیگر چین و چروک‌های صورت به لبخند فرد جلب شود. لبخندی پیروزمندانه می‌تواند تفاوت چشمگیری در داشتن حس زیبایی و جوانی ایجاد نماید.

معایب سفید کردن دندان (بلیچینگ)

در کنار فوایدی که سفید کردن دندان با خود به همراه دارد، معایبی نیز وجود دارند. ریسک‌ها و مخاطراتی هستند که ممکی است زیباترین لبخندها را نیز تهدید کنند.

پوشش بیمه‌ی دندانپزشکی (یا عدم آن)

در صورتی که بیمه‌ی درمانی شما خدمات زیبایی را پوشش می‌دهد، جای تبریک دارد. شما یکی از اندک افرادی هستید که تحت سیاست‌های بیمه‌ای قرار گرفته‌اند که سفید کردن دندان را پوشش می‌دهند. بسیاری از انواع بیمه‌ها به سفید کردن دندان به عنوان فرایندی لوکس و خودپسندانه‌ نگاه می‌کنند و آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و انجام آن را ضروری نمی‌دانند.

هزینه‌های گزاف

بلیچینگ
بلیچینگ

به علت عدم پوشش بیمه‌ای، تمام هزینه‌های فرایند سفید کردن دندان به عهده‌ی فرد خواهند بود. بنابراین، اگر واقعا قصد انجام آن را دارید باید مقداری پول برای آن پس انداز کنید، یا اینکه در پی روش جایگزین ارزان‌تری (مثلا روش‌های خانگی) باشید.

تنها افراد خاصی می‌توانند گزینه‌ی مناسب سفید کردن دندان باشند.

در صورتی که قبلا یک یا چند ترمیم دندان داشته‌اید نمی‌توانید از خدمات بلیچینگ بهره‌مند شوید، زیرا مواد سفید کننده ممکن است به آنها آسیب برسانند. افرادی که در داخل مینای دندان خود لکه دارند و مواد روی دندان آنها به سادگی با بلیچینگ مینای دندان برطرف نمی‌شوند، از این دسته هستند. تنها افرادی که در اثر مواد غذایی دندان‌های آنان به رنگ زرد درآمده است می‌توانند از خدمات بلیچینگ استفاده کنند.

نتایج دائمی نیستند.

صرف نظر از نوع خدماتی که برای سفید شدن دندان‌ها از آنها بهره‌مند شده‌اید، دندان‌های شما برای همیشه سفید باقی نخواهند ماند. هنوز هم نیاز است برای حفظ سفیدی، آنها را مسواک بزنید یا اینکه مجددا آنها را سفید کنید. چرخه‌ی مدوام خوردن غذا منجر به لکه دار شدن، ایجاد پلاک و رسوب و غیره روی دندان‌ها خواهد شد. اگر می‌خواهید دندان‌های شما مدت زمان بیشتری سفید باقی بمانند باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید.

تغییر رژیم غذایی و پرهیز از برخی خواراکی‌ها

بلیچینگ
بلیچینگ

اکنون که دندان‌های خود را سفید کرده‌اید، باید از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها بپرهیزید، در غیر اینصورت دندان‌های شما خیلی زود باز هم لکه دار خواهند شد. انواع توت‌ها، قهوه، نوشیدنی‌های الکلی، سس سویا، غذاهای غنی از تانن (جوهر مازو) از جمله موادی هستند که به سرعت دندان‌ها را لکه دار می‌کنند. غذاهای اسیدی نیز منجر به ایجاد لکه و یا حتی پوسیدگی دندان خواهند شد، بویژه دندان‌هایی که پیوسته در معرض مواد شیمیایی قرار داشته‌اند.

این روند به راحتی عملی نمی‌شود.

استفاده از خمیر دندان‌های سفیدکننده، نوارهای سفید کننده، تری‌ها و ژل‌های سفیدکننده، یا راهکارای سفید کردن دندان با استفاده از لیزر در دندانپزشکی، به تنهایی تاثیرگذار نخواهند بود. بلیچینگ برای همه مناسب نیست. ممکن است دندان‌های شما نسبت به این تکنیک واکنش نشان ندهد یا اینکه درون دندان از دست رفته (مرده) لکه ایجاد شده باشد. یا در اثر تماس با تتراسایکلین یا قرار گرفتن زیاد دندان در معرض فلوراید رنگ آن تغییر کرده باشد. شاید به جای پوشش دادن دندان‌های خاکستری و از دست رفته، اکنون نوبت به دیگر انواع دندانپزشکی زیبایی رسیده باشد.

انواع روش های سفید کردن دندان ها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

آیا قصد دارید دندان های خود را سفید کنید؟

کاملاً مشخص است که همه افراد دوست دارند لبخندی درخشان و سفید داشته باشند. سفید کردن دندان ها یکی از پر طرفدارترین فرایندهای دندانپزشکی است که همواره انجام می شود و سالانه میلیون ها دلار برای انجام آن هزینه می شود.

به مرور زمان، نوشیدن قهوه، چای، شراب قرمز، کشیدن سیگار، و بالا رفتن سن، و نیز مصرف داروهای خاصی مانند تتراسایکلین، می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهند دندان هایی سفید داشته باشند، با خواندن این مطلب می توانید اطلاعات زیادی در مورد گزینه های مختلف این درمان کسب کنید.

فرایند سفید کردن دندان ها چگونه عمل می کند؟

سفید کردن دندان به عنوان فرایندی تعریف می شود که باعث می شود دندان ها سفیدتر شوند. عموماً این کار به دو روش انجام می شود: محصولات سفید کننده بلیچینگ و محصولات سفید کننده غیر بلیچینگ. اغلب دو اصطلاح “سفید کردن” و “بلیچینگ” به جای یکدیگر استفاده می شوند در حالی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که اصلاح “بلیچ” تنها زمانی می تواند استفاده شود که محصول حاوی ماده بلیچ یا سفید کننده باشد. یک محصول زمانی “سفید کننده” تلقی می شود که تنها ذرات غذا و رسوب روی دندان ها را بزداید، بدون آنکه موجب تغییر رنگ آنها شود.

محصولات بلیچینگ حاوی پراکساید هستند (هیدروژن پراکساید یا کاربامید پراکساید) و این محصولات می توانند لکه های سطحی و عمقی دندان ها را از بین ببرند تا رنگ آنها حتی از دندان های طبیعی تر نیز روشن تر شود.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

محصولات سفید کننده کدامند؟

مواد فعال داخل سفید کننده های دندان که در داروخانه ها و مطب های دندانپزشکی موجود هستند پراکسید (هیدروژن یا کاربامید) است. هیدروژن پراکسید یک ماده بلیچ (سفید) کننده واقعی است، در حالی که کاربامید پراکسید در قالب هیدروژن پراکسید شکسته می شود.

محصولات بلیچ کننده ای که دندانپزشک ها استفاده می کنند بسیار قوی تر از محصولاتی هستند که از داروخانه ها خریداری می کنید. سفید کننده هایی که دندانپزشک ها استفاده می کنند ممکن است پراکسید ۳۵% تا ۴۵% داشته باشند در حالی که سفید کننده هایی که داخل کیت های خانگی حاوی پراکسید ۷% هستند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

اجازه دهید کار سفید کردن دندان ها را دندانپزشک انجام دهد؛ آفیس بلیچینگ

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند اگر قصد سفید کردن دندان های خود را دارید، بهتر است این کار را تحت نظارت دندانپزشک انجام دهید. دندانپزشک می تواند بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند تا از بروز مشکلات اجتناب شود.

سفید کردن تخصصی دندان ها می تواند در مطب دندانپزشک، طی زمان حدوداً یک ساعته، انجام شوند. این فرایند شامل اعمال ژل های سفید کننده حاوی هیدروژن پراکسید ۲۵% تا ۴۰% روی دندان ها است، که پس از آن با فواصل ۲۰ دقیقه ای نور مخصوصی روی آن تابانده می شود و بین این فواصل ژل مجدداً اعمال می شود. برخی دندانپزشک ها ممکن است حتی از لیزر استفاده کنند، که گزارش شده است روند فعال سازی مواد و سفید کردن را تسریع می کند. در طول این فرایند یک محافظ به نام رابر دم لثه ها، لب ها، و زبان را از مواد سفید کننده دور نگه می دارد. برای کسب بهترین نتایج، معمولاً دندانپزشک به شما تری مخصوصی خواهد داد که با قالب گیری از دندان های شما ساخته شده است و در منزل باید داخل آن ژل سفید کننده ریخته شود برای مدت زمانی مشخص روی دندان ها قرار بگیرد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها در منزل؛ هوم بلیچینگ

کیت های خانگی سفید کردن دندان ها به گزینه هایی شناخته شده تبدیل شده اند زیرا ارزان قیمت هستند و استفاده از آنها راحت است. آنها نسبت به محصولات سفید کننده ای که دندانپزشک ها استفاده می کنند حاوی مقادیر کمتری پراکسید هستند، اما برخی افراد از آنها نتایج خوبی می گیرند، در حالی که ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. کیت های سفید کننده دندان ها اغلب حاوی تری، نوار یا استریپ، دهانشویه، و خمیر دندان هستند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

تری های سفید کننده

تری های سفید کننده دندان ها یک از روش های سفید کردن دندان ها در منزل هستند. ابتدا باید دندانپزشک از دهان شما قالب بگیرد تا برای شما یک تری متناسب با فرم دندان های شما بسازد که از جنس پلاستیک منعطف است. تناسب تری ها این اطمینان را بوجود می آورد که ماده بلیچ کننده در تماس مستقیم با دندان ها باقی می ماند تا بهترین نتایج بدست بیایند. آنها از تماس ماده بلیچ با بزاق دهان جلوگیری می کنند و مقدار ماده بلیچی که نشت پیدا می کند را به حداقل می رسانند زیرا این مواد می توانند موجب حساسیت لثه ها شوند. تری های آماده ای که در داروخانه ها وجود دارند ممکن است به خوبی روی دندان ها قرار نگیرند و باعث نشت مواد سفید کننده و حساسیت لثه ها خواهند شد.

محصولات سفید کننده دندان ها یا داخل سرنگ ریخته و به شما داده می شوند تا قبل از استفاده آن را داخل تری بریزید و استفاده کنید، یا از قبل داخل تری ریخته شده اند. دندانپزشک می تواند غلظت ماده بلیچ کننده را تنظیم کند و به شما ماده ضد حساسیت بدهد تا قبل یا بعد از استفاده از سفید کننده روی لثه های خود بمالید. معمولاً کیت ها حاوی ژل کافی به اندازه دو هفته دوره درمان هستند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

نوار یا استریپ های سفید کننده

یکی از شناخته شده ترین روش های سفید کردن دندان ها، استفاده از نوار یا استریپ های سفید کننده است که از پلاستیک نازک، منعطف و پوشیده شده از محصولات بلیچ کننده با غلظت پایین ساخته شده اند، که به راحتی شکل دندان ها را به خود می گیرند. از آنها می توان حین انجام کارهای روزمره نیز استفاده کرد و پس از گذشت مدت زمان مشخص، از روی دندان های برداشته می شوند. اکثر آنها را باید به مدت دو هفته، دو مرتبه در طول روز استفاده کرد.

استریپ ها مؤثرتر از خمیر دندان های سفید کننده هستند، اما نمی توانند موجب حساسیت لثه ها شوند. در صورت استفاده از آنها و تجربه کردن هر گونه عوارض جانبی، با دندانپزشک خود صحبت کنید. استریپ ها به اندازه تری ها کارآمد نیستند. اکثر استریپ های سفید کننده بی خطر هستند زیرا قدرت پراکسید آنها پایین است. با این حال، مراقب باشید از استریپ های حاوی دی اکسید کلرین اجتناب نمایید زیرا می توانند موجب تخریب مینای دندان شوند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

دهانشویه های سفید کننده

یکی از جدیدترین موادی که ادعا می شود می توانند دندان ها را سفید کنند دهانشویه های سفید کننده هستند که علاوه بر خوشبو کردن دهان و کاهش پلاک های دندانی و بیماری لثه، حاوی مواد سفید کننده ای مانند پراکسید هستند که دندان ها را سفید می کنند. برای استفاده از آنها تنها کافی ست مانند دهانشویه های معمولی آنها را دو مرتبه در طول روز قبل از مسواک زدن داخل دهان بچرخانید. برخی تولید کنندگان ادعا می کنند ۱۲ هفته طول می کشد این مواد اثر کنند. برخی دندانپزشک ها معتقدند زمان کوتاه استفاده از دهانش.یه ها به اندازه ای کافی نیست که اثرگذار باشد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

خمیر دندان ها سفید کننده

خمیر دندان ها حاوی مواد ساینده خفیفی مانند سیلیکا، اکسید آلومینیوم، کلسیم کربنات، و جوش شیرین خوراکی هستند که لکه های روی دندان ها را از بین می برند. این نوع خمیر دندان ها مانند محصولات سفید کننده تخصصی حاوی مواد بلیچ کننده نیستند، اما حاوی مواد شیمیایی یا پولیش کننده ای هستند که به زدودن لکه های روی دندان ها کمک می کنند.

برای انتخاب هر یک از این راهکارها توصیه می کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

راه های طبیعی سفید کردن دندان ها

گرچه کیت های سفید کردن دندان ها در اکثر داروخانه ها در دسترس هستند، اما برخی راهکارهای طبیعی هستند که می توانند به از بین بردن لکه ها و محافظت از مینای دندان ها کمک کنند.

چرا دندان ها زرد رنگ می شوند؟

دندان ها به دو دلیل می توانند به رنگ زرد در آیند، که سرعت روند هر دوی آنها با بالا رفتن سن افزایش می یابد:

نازک شدن مینای دندان ها

بیرونی ترین لایه دندان مینای دندان است، که رنگ تقریباً سفیدی است و از ساختارهای عمیق تر دندان محافظت می کند. زیر مینای دندان یک لایه بافت به نام عاج قرار گرفته است، که زرد مایل به قهوه ای است. وقتی لایه مینای دندان نازک می شود و به مرور ساییده می شود، رنگ دندان به تیرگی می گراید. اسیدهای موجود در غذاها، بیماری لثه، و بالا رفتن سن می توانند موجب ساییده شدن مینای دندان شوند. برخی افراد نیز مینای دندان آنها به طور طبیعی نازک تر است.

لکه ها

برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، می توانند روی دندان ها لکه ایجاد کنند. برخی غذاهایی که موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شوند و باعث ساییده شدن مینای دندان ها می شوند، موجب زرد رنگ شدن دندان ها می شوند. دیگر علل بروز لکه روی دندان ها عبارتند از کشیدن سیگار و مصرف محصولات تنباکو و برخی انواع خاص آنتی بیوتیک ها.

چگونه می توان به شکل طبیعی دندان ها را سفید کرد؟

در این بخش به بیان استراتژی هایی خواهیم پرداخت که به سفید کردن دندان ها کمک می کنند:

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

حذف غذاهایی که موجب بروز لکه روی دندان ها می شوند، می توانند مانع این اتفاق شوند. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی تانین هستند، از جمله شراب، و چای می توانند روی دندان ها لکه ایجاد کنند. قهوه و نوشابه های تیره و آبمیوه ها نیز می توانند روی دندان ها لکه ایجاد کنند.

غذاهای اسیدی با از بین بردن مینای دندان ها می توانند باعث شودن آنها زرد به نظر برسند. افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند، باید از مصرف زیاد مرکبات، قهوه، و نوشابه پرهیز کنند. یا در عوض، باید همیشه پس از خوردن آنها مسواک بزنند.

دندانپزشک ها عموماً توصیه می کنند پس از خوردن و قبل از مسواک زدن دندان ها، ۳۰ دقیقه صبر کنید. اسیدها می توانند موجب تضعیف مینای دندان ها شوند، بنابراین، مسواک زدن خیلی زود پس از خوردن این نوع خوراکی ها و نوشیدنی ها می توانند به مینای دندان ها آسیب برساند. ترک سیگار یا محصولات تنباکو می تواند از خطر لکه های ناشی از نیکوتین بکاهد. علاوه بر این، می تواند مانع پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه ها شود، که هر دوی آنها می توانند به مینای دندان ها آسیب بزنند و منجر به بروز مشکلات برای سلامت دهان شوند.

روغن کشی دندان ها

روغن کشی دندان ها اصطلاحاً به شستشوی دهان با روغن به منظور زدودن آلودگی ها، باکتری ها، و جرم ها از سطح دندان ها گفته می شود. این روش، روشی جایگزین برای مسواک زدن و کشیدن نخ دندان معمولی است، اما برخی تحقیقات حاکی از این هستند که شستشوی دهان با برخی روغن های خاص می تواند به سفید کردن دندان ها کمک کند. انجمن دندانپزشکان آمریکا معتقد است روغن کشی دندان ها برای دندانپزشکی غیر عادی و خلاف عرف است، و ابراز داشته است: “هیچ مطالعات علمی قابل اعتمادی برای تأیید کاهش حفره های دندانی، سفید کردن دندان ها، یا بهبود سلامت دهان با روغن کشی انجام نشده است.

برای انجام این روش، دهان خود را به مدت یک دقیقه پس از مسواک زدن، با روغن شستشو دهید و سپس آن را تف کنید. روغن های که برای این کار مناسب هستند عبارتند از: روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، و روغن کنجد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند با ملایمت لکه های روی سطح دندان ها را بزداید. برخی افراد نگران هستند که جوش شیرین خیلی زبر باشد و موجب ساییده شدن و از بین رفتن مینای دندان های آنها شود، اما در یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ مشخص شد این ماده برای زدودن لکه های روی دندان ها بی خطر است. جوش شیرین به مبارزه کردن با باکتری ها نیز کمک می کند، که به این معناست که می تواند موجب کاهش پلاک های دندانی شود و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید ماده بلیچ (سفید) کننده خفیفی است که می تواند به سفید کردن لکه های روی دندان ها کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه از سفید کردن دندان ها، فرد می تواند مسواک زدن با مخلوطی از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید به مدت یک تا دو دقیقه و دو مرتبه در روز، به مدت یک هفته انجام دهد. البته این کار باید تنها گاهگاهی انجام شود. البته، هیدروژن پراکسید می تواند موجب بالا رفتن حساسیت دندان ها شود، بنابراین، برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که از قلب حساسیت دندان دارند مناسب نیست.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
بلیچینگ یا سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها با میوه ها

پاپائین (آنزیم مخصوصی که از شیره انبه نرسیده می گیرند و کاربرد داروئی و غیره دارد) و بروملین، آنزیم هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس وجود دارند، می توانند به سفید کردن دندان ها کمک کنند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد شواهد اولیه ای یافت شد مبنی بر اینکه، مایعاتی که حاوی این مواد هستند می توانند تأثیر سفید کنندگی داشته باشند. با این حال، مؤلف این تحقیق هشدار داده است که لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا این آنزیم ها تأثیر گذار هستند یا خیر.

حفظ بهداشت فوق العاده دهان

حفظ بهداشت فوق العاده دهان مهم ترین چیزی است که یک فرد می تواند برای کاهش رنگ زرد دندان ها انجام دهد. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم می توانند از مینای دندان ها محافظت کنند، از فساد لثه ها جلوگیری کنند، لکه ها را برطرف کنند.

بهداشت خوب دهان شامل موارد زیر می شود:

  • حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز. علاوه بر این، فرد باید اطراف لثه ها و پشت دندان ها را نیز پاکسازی کند.
  • استفاده از خمیر دندان فلورایده. فلوراید می تواند با پوسیدگی دندان ها مبارزه کند و حتی روند آن را معکوس نماید. گرچه برخی افراد مخالف استفاده از فلوراید هستند، اما دندانپزشک ها بر این باورند که فلوراید بی خطر و برای دندان ها مفید است.
  • کشیدن نخ دندان برای خارج کردن پلاک بین دندان ها.

روش هایی که عمل نمی کنند

روش های طبیعی که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند اما می توانند به دندان ها آسیب برسانند عبارتند از:

  • لیمو
  • پرتقال
  • سرکه سیب
  • ذغال فعال شده

تعداد اندکی از افراد دندان هایی دارند که به شکل طبیعی سفید هستند، زیرا با بالا رفتن سن، دندان ها رو به زردی می روند. با این حال، حفظ بهداشت خوب دهان و انجام چکاپ های دندانی به طور منظم، می تواند به سفید نگه داشتن دندان ها کمک کنند. زرد بودن دندان ها اغلب نشانه بروز مشکل برای سلامتی نیست، اما دندانپزشک باید تحلیل مینای دندان و پوسیدگی دندان ها را چک کند. روش های طبیعی سفید کردن دندان ها می توانند به افراد کمک کنند دندان های خود را در منزل سفید کنند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code