مراقبت های درست پس از فرایند درمان ریشه (عصب کشی) از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا این اطمینان بوجود بیاید که درمان بهترین نتایج را خواهد داشت. بی شک درمان ریشه درد  خواهد داشت. حتی با استفاده از داروی بی حس کننده درست در طول فرایند نیز قطعاً درد وجود خواهد داشت. مراقبت های درست هم برای کنترل و مدیریت درد، و هم برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونتی ضروری است. اگر دندانپزشک برای شما برنامه ریزی کرده است و طرح درمان یکی از مشهورترین فرایندهای دندانپزشکی را برای شما ریخته است، شاید زمان آن رسیده است که بیشتر راجع به مراقبت های پس از آن بدانید.

مراقبت بعد از عصب کشی

در طول عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

اگر برای قرار گرفتن تحت درمان ریشه آماده می شوید، احتمالاً این پرسش ها برای شما مطرح می شوند.

آیا درمان ریشه درد دارد؟

این فرایند چقدر طول می کشد؟

دوره بهبود چقدر زمان می برد؟

درمان ریشه یا همان عصب کشی (علیرغم نظرات هراس انگیز مشهوری که در مورد آنها وجود دارد)، فرایند نسبتاً ساده ای است. این فرایند برای دندان هایی استفاده می شود که داخل پالپ خود پوسیدگی دارند. اغلب با تخلیه و پاکسازی پوسیدگی می توان دندان را حفظ نمود. دندان به جای آنکه یک تکه استخوان باشد، از اجزاء مختلفی تشکیل شده است. بیرونی ترین لایه- که مینا نامیده می شود- یکی از سخت ترین مواد داخل بدن است.

داخل آن از شبکه پیچیده اعصاب، عروق خونی، و بافت های همبند تشکیل شده است که تحت عنوان پالپ شناخته می شود. پالپ چیزی است که دندان را در حال رشد نگه می دارد، اما زمانی که برای آن اتفاقی رخ می دهد، مقداری درد تجربه می کنید. وقتی پالپ آسیب می بیند، به سرعت عفونی می شود. هر کس که این شرایط را سپری کرده باشد می داند که درد  دارد، و ممکن است حتی همین الان این شرایط را داشته باشید.

طی فرایند درمان ریشه پالپ از داخل دندان تخلیه می شود و پس از آن دندان سیل می شود. در واقع این فرایند بدون درد است، زیرا از بی حس کننده های موضعی استفاده خواهد شد. برای انجام این فرایند لازم است حدود یک ساعت و نیم داخل مطب باشید.

مراقبت بعد از عصب کشی

مراقبت های پس از درمان ریشه

دهان مکانی کاملاً آسیب پذیر است- جایی که بسیار مستعد عفونی شدن است. اکثر باکتری هایی که وارد بدن می شوند از راه دهان و از طریق خوردن و نوشیدن وارد بدن می شوند. درد و ناراحتی های ناشی از درمان ریشه نسبتاً اندک است. این فرایندی مانند کشیدن دندان عقل نیست که دو روز خوابیدن در رختخواب نیاز داشته باشد. بلکه، دندانپزشک برای شما داروهای NSAID (ضد التهاب های غیر استروئیدی) تجویز خواهد کرد. حتی اگر پس از فرایند دردی احساس نمی کنید، طبق دستور دندانپزشک آنها را مصرف کنید. این فرایند منجر به بروز مقداری التهاب خواهد شد، زیرا تنها برای کنترل درد تجویز نشده است، بلکه برای التهابی تجویز شده است که اتفاق خواهد افتاد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه به سه مرحله تقسیم می شوند: بلافاصله پس از فرایند، چند روز پس از آن، و دوران پس از آن.

بلافاصله پس از اتمام عصب کشی دندان

بلافاصله پس از فرایند ممکن است دهان هنوز به مدت حداقل چند ساعت بی حس باشد. طی این مدت، مهم است که هر چیزی که نیاز به جویدن دارد نخورید یا هیچ نوشیدنی داغی نخورید. اگر این کار را انجام دهید خطر سوختن دهان یا محکم فشار دادن دندان ها وجود خواهد داشت. اگر بتوانید قبل از انجام فرایند نسخه خود را تهیه کنید، زمان خوبی برای مصرف داروهای مسکن است. برای بقیه روز، نیاز به استفاده از آنها نخواهید داشت. درد و ناراحتی در کمترین میزان خود باقی خواهد ماند.

چند روز نخست پس از عصبکشی

در طول چند روز نخست پس از فرایند، باید کارهای زیر را انجام دهید:

• مصرف داروها طبق نسخه دندانپزشک را ادامه دهید.
  • بیشتر غذاهای نرم بخورید.
  • مراقب باشید در سمت مخالف دندانی غذا بجوید که درمان روی آن صورت گرفته است.
  • هنگام مسواک زدن مراقب باشید.

درد ظرف مدت چند روز کاهش خواهد یافت. با این حال، در موارد جدی تر، ممکن است مجبور باشید حداقل یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا پالپ های عفونی به طور کامل تخلیه شوند.

دوران پس از فرایند عصب کشی

جلسات بعد از جراحی درمان ریشه (عصب کشی) را فراموش نکنید، حتی اگر هیچ دردی احساس نمی کنید. در اکثر موارد، موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند، تنها برای استفاده موقت هستند- و در نهایت روکش نیاز خواهید داشت. این به دلیل آسیبی است که طی فرایند درمان به دندان وارد شده است. این احتمال وجود دارد که دندان، مخصوصاً اگر به شدت آسیب دیده باشد، به بیش از یک جلسه پاکسازی نیاز داشته باشد و احتمال آسیب بیشتر در طول فرایند وجود دارد. فراموش نکنید پیگیری های بعدی را انجام دهید.. در اکثر موارد، بازگشت دندان به وضعیت مناسب بسیار ساده است.

آیا امکان بروز مشکل وجود دارد؟

مانند دیگر فرایندهای دندانی، پس از درمان ریشه گاهی ممکن است مشکلاتی بروز یابند که عبارتند از عفونت، عدم تخلیه کامل عفونت، یا شکستن و ترک خوردن دندان در صورت عدم انجام مراقبت های صحیح پس از فرایند.

درمان ریشه چیزی نیست که از آن ترسید

این احتمال وجود دارد که فرد از خود فرایند درمان ریشه بیشتر از مراقبت های بعد از آن بترسد. امروزه، این فرایند نسبتاً بدون درد است، که باعث می شود، تنها درد و ناراحتی خفیفی تحمل کنید. حتی مراقبت های پس از آن نیز راحت هستند.

3.5/5 (17 نظر)