دندان های عقل سومین دست دندان کامل در عقب دهان هستند. این دندان ها عموماً در طول اواخر دوره نوجوانی و اوایل جوانی بیرون می آیند. در صورتی که دندان های عقل زیر لثه گیر کنند یا فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشند تا از لثه ها بیرون بیایند، “نهفته” تلقی می شوند. دندان های عقل نهفته بیشتر مستعد بیماری، پوسیدگی دندان، و دیگر مشکلات دندانی هستند.

علائم نهفتگی دندان عقل

برخی افراد که دندان عقل نهفته دارند، متوجه بروز هیچ مشکلی نخواهند شد، در حالی که سایرین شاهد بروز علائمی هستند. دندان های عقل نهفته ای که از داخل لثه بیرون می آیند و بخشی از آنها قابل مشاهده خواهد بود، اصطلاحاً تحت عنوان “دندان های عقل نیمه نهفته” نامیده می شوند. دندان های عقل نیمه نهفته ممکن است موجب گیر کردن ذرات غذا شوند و پاکسازی دندان ها را دشوارتر خواهند کرد. برای برخی افراد، نیمه نهفته بودن دندان های عقل می تواند بسیار دشوار باشد. در صورتی که دندان ها به صورت نیمه نهفته باشند یا منجر به بروز مشکلات دیگری شوند، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید:

• درد یا تورم اطراف فک
  • قرمزی، تورم، یا خونریزی لثه ها
  • احساس مزه ناخوشایند داخل دهان
  • بروز مشکل در باز کردن دهان

نهفتگی یا در نیامدن دندان عقل

در موارد دیگر، دندانی که تحت تأثیر قرار نگرفته است ممکن است هرگز از لثه بیرون نیاید. این تحت عنوان نهفتگی کامل دندان عقل نامیده می شود.

چه عواملی موجب نهفتگی دندان عقل می شوند؟

به طور کلی، دندان های عقل به این علت نهفته می شوند که فضای کافی برای بیرون آمدن ندارند. گاهی اوقات، دندان ها در زاویه نادرست رشد می کنند، که می تواند باعث نهفتگی آن شود.

عوامل خطر نهفتگی دندان های عقل

اگر بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سال هستید، یا ساختار فک شما کوچک است، احتمال اینکه دندان عقل نهفته داشته باشید بیشتر است. هیچ راهی برای پیشگیری از نهفتگی دندان ها وجود ندارد، اما بهداشت خوب دهانی می تواند کمک کند از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید.

نهفتگی یا در نیامدن دندان عقل

در نیامدن دندان عقل چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک با معاینه و بررسی دندان ها و گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان، می تواند به شما بگوید که آیا دندان عقل شما نهفته است یا خیر. تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند نشان دهد که آیا دندان های عقل شما نهفته هستند و اینکه آیا دندان های دیگر یا ساختارهای استخوانی آسیب دیده اند یا خیر. در صورت نهفته بودن دندان ها، باید راجع به مزایا و خطرا جراحی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

نهفتگی یا در نیامدن دندان عقل

دندان های عقل نهفته چگونه درمان می شوند؟

در صورتی که دندان عقل نهفته موجب بروز علائم یا مشکلات دندانی شوند، ممکن است دندانپزشک کشیدن آنها را پیشنهاد دهد. جراحی برای کشیدن دندان عقل، معمولاً یک فرایند سر پایی است و همان روز می توانید به منزل باز گردید.

دندانپزشک یا جراح دهان جراحی را انجام می دهد، که تحت عنوان کشیدن دندان عقل شناخته می شود. به عنوان بخشی از فرایند، دندانپزشک از داروهای بی حس کننده استفاده می کند تا نوعی بی حسی ایجاد نماید، از جمله:

• بی حسی موضعی: برای بی حس کردن دهان.
  • آرام بخش ها: برای آرامش بخشیدن به بیمار و مسدود کردن گیرنده های درد.
  • بیهوشی عمومی: برای خواباندن بیمار، تا در طول فرایند چیزی احساس نکند.

در طول این فرایند، جراح روی لثه برشی ایجاد خواهد کرد و قبل از کشیدن دندان، استخوان مشکل آفرین را بیرون خواهد کشید. سپس برش را با بخیه خواهد بست و فضا را با گاز استریل پوشش خواهد داد. کل فرایند جراحی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می برد. در صورتی که دندان شما به طور کامل نهفته باشد و در عمق لثه یا استخوان فک واقع شده باشد، احتمالاً کشیدن آن برای دندانپزشک دشوارتر از زمانی خواهد بود که دندان اندکی از لثه بیرون زده است.

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل

اکثر افراد چند روز بعد از جراحی کشیدن دندان می توانند به فعالیت های روزمره خود بپردازند. معمولاً بهبودی کامل دهان حدود ۶ هفته طول می کشد. احتمالاً قادر نخواهید بود حدود یک هفته به شکل طبیعی دهان خود را باز و بسته کنید و لازم است غذاهای نرم بخورید.

پس از جراحی، ممکن است مقداری درد، خونریزی، و تورم تجربه کنید. برای کنترل و مدیریت دردی که تجربه می کنید، دندانپزشک دستورالعمل های لازم را به شما خواهد داد، از جمله مصرف داروهای مسکن و استفاده از کمپرس آب سرد.

گرچه بسیار نادر است، اما ممکن است دچار خشکی دردناک حفره دندان شوید. این زمانی اتفاق می افتد که لخته خونی که قرار است پس از جراحی شکل بگیرد، به درستی تشکیل نمی شود یا از روی آن کنده می شود و استخوان زیرین آن پوشش خود را از دست می دهد.

برخی مطالعات توصیه می کنند که داشتن دندان نهفته ممکن است منجر به بروز درد بیشتر و مشکلات دیگر پس از جراحی شود.

نهفتگی یا در نیامدن دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل نهفته ضروری است؟

اگر دندان عقل نهفته شما منجر به بروز مشکل نشود، احتمالاً دندانپزشک توصیه خواهد کرد به آن دست نزنید و نیاز به درمان نخواهد داشت. البته بین دندانپزشکان اختلاف نطر وجود دارد روی دندان های عقل نهفته ای که منجر به بروز هیچ علامت و نشانه ای نشده اند. برخی دندانپزشک ها معتقدند باید آنها را کشید تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری کرد. دیگران توصیه می کنند که باید آنها را به حال خود رها کرد. در هر صورت باید تصمیم را بر اساس نظر دندانپزشک و تشخیص او گرفت.

مشکلات ناشی از در نیامدن دندان عقل

پاکسازی دندان های عقل نهفته دشوار است و ممکن است کنار آنها غذا گیر کند. در صورتی که دندان عقل کشیده نشود، می تواند منجر به بروز مشکلات خاصی، از جمله مشکلات زیر شود:

• پوسیدگی
  • حفره و کرم خوردگی
  • فشردگی دندان های مجاور
  • دشواری در کشیدن نخ دندان
  • آسیب به دندان های دیگر
  • تشکیل کیست
  • بیماری لثه

به علت بروز احتمالی این مشکلات، برخی دندانپزشک ها توصیه می کنند دندان های عقل نهفته جراحی شوند، حتی اگر هیچ علامت و نشانه ای ندارند.

3.5/5 (2 نظر)