فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

کشیدن دندان عقل، اگرچه در اکثر موارد یک فرایند کاملاً روتین و عادی است، اما هنوز هم یک جراحی است، و مراقبت های صحیح پس از جراحی برای بهبود کامل و بدون هیچ پیچیدگی و مشکلی حیاتی است. اغلب دندانپزشکان با این پرسش مواجه می شوند که دوره بهبود پس از جراحی کشیدن دندان عقل آیا تأثیری روی ورزش کردن و انجام فعالیت های دیگر دارد یا خیر.

جزئیات مراقبت هایی که شما نیاز خواهید داشت و طول دوره بهبودی تا میزان زیادی به شرایط فردی خود شما بستگی دارد، از جمله تعداد دندان های عقلی که قرار است برای شما کشیده شوند، وضعیت عمومی سلامت شما و دشواری نسبی فرایند خاص شما. با این حال، برخی دستور العمل های کلی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا دریابید پس از جراحی کشیدن دندان عقل چه انتظاری می توانید داشته باشید و اینکه پس از جراحی چه مدت باید صبر کنید قبل از آنکه فعالیت های عادی خود مانند ورزش ها، را از سر بگیرید.

محدودیت های فعالیت های بدنی: ۲۴ ساعت نخست

پس از کشیدن دندان عقل، باید به مدت ۲۴ ساعت فعالیت های بدنی اکیداً محدود شوند. از انجام ورزش های شدید و کارهایی مانند خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید. این محدودیت ها باید بدون توجه به تعداد دندان های عقلی که کشیده شده اند، و یا دشواری فرایند اعمال شوند. این محدودیت می تواند برای شما باشد زیرا ممکن است در اثر داروی بی حس کننده یا بیهوشی مقداری گیج باشید و ممکن است تورم، درد یا ناراحتی داشته باشید.ممکن است مجبور باشید مسکن استفاده کنید یا حتی قادر به رانندگی کردن نیز نباشید. علاوه بر این ممکن است مثل همیشه به مقدار کافی غذا نخورده باشید و برای ورزش کردن انرژی نداشته باشید.

حتی در مواردی که یک کشیدن ساده دندان انجام می شود، هر گونه فعالیتی که در طول این دوره موجب بالا رفتن فشار خون شود، می تواند در مرحله نخست بهبود اختلال ایجاد کند و باعث شود کنترل خونریزی از محل (یا محل های) دندان (های) کشیده شده دشوار شود و احتمالاً در شکل گیری و حفظ درست لخته های خون اختلال ایجاد کنند که قرار است در طول دوره بهبود از حفره محافظت کنند و آن را مهر و موم کنند.

ورزش بعد از کشیدن دندان
ورزش بعد از کشیدن دندان

ورزش کردن بعد از کشیدن دندان عقل: برای خود زمان بگذارید

به عنوان یک قانون کلی، به بیماران توصیه می شود پس از کشیدن دندان های عقل حدود یک هفته از انجام هر گونه ورزشی خودداری نمایند. با این حال، اینکه چه مدت لازم است فعالیت های ورزشی خود را محدود کنید به یک تعداد عوامل بستگی دارد، از جمله محل دندان هایی که قرار است کشیده شوند، موقعیت آنها داخل فک، اینکه آیا آنها نهفته شده اند یا خیر، و اینکه در زمان کشیدن دندان ریشه آن چقدر رشد داشته است. این عوامل پیچیدگی فرایند را تحت تأثیر قرار می دهند، که در عوض روی زمان بهبود نیز تأثیر می گذارد.

کشیدن دندان عقل از فک بالا می تواند از کشیدن دندان عقل از فک پایین مقداری کمتر تروماتیک باشد، بنابراین بیمارانی که از فک بالای آنها دندان عقل کشیده شده است، ممکن است قادر باشند ۵ روز پس از جراحی فعالیت های سبک بدنی را آغاز کنند. با این حال، اگر این فعالیت ها موجب ایجاد ضربان، درد، یا خونریزی شوند، عاقلانه است که بیماران عاقلانه رفتار کنند و به مدت چند روز دیگر از انجام ورزش های بیشتر خودداری کنند، و به تدریج تا جایی که قادر به تحمل آن باشید، با راحتی وارد فعالیت های خود شوید. اگر تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت را تجربه کردید، دردی داشتید که پس از ۳ تا ۴ روز با دارو بهبود پیدا نکرد، یا از محل جراحی ترشح چرک داشتید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ورزش بعد از کشیدن دندان
ورزش بعد از کشیدن دندان

ورزش و کشیدن دندان عقل

بازگشت به سراغ ورزش ها پس از کشیدن دندان عقل ممکن است فرایند طولانی تری باشد، وقتی که دندان های مورد نظر در فک پایین هستند. فعالیت های بدنی باید حدود ۱۰ روز محدود شوند، مخصوصاً اگر هر دو دندان عقل فک پایین کشیده شده باشند، زیرا عموماً استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا متراکم تر است و زمان بیشتری نیاز دارد تا بهبود پیدا کند. در مواردی که جراحی پیچیده است، از جمله مانند زمانی که باید استخوان برش داده شود تا دندان کشیده شود، بیماران ممکن است نیاز داشته باشند پس از کشیدن دندان عقل برای مدتی طولانی تر از ۱۰ روز از ورزش کردن خودداری کنند تا اطمینان حاصل کنند که بهبودی کامل حاصل شده است.

دندانپزشک شما دستورالعمل های بیشتری در این رابطه به شما خواهد داد که پس از کشیدن دندان عقل، بعد از اریابی دقیق شرایط خاص خود، چه مدت باید از ورزش کردن خودداری کنید. با این حال، می توان انتظار داشت که حداقل به مدت یک یا دو هفته پس از کشیدن دندان عقل از کار خارج باشید. رعایت کردن این محدودیت ها برای حصول اطمینان از بهبود مناسب و اجتناب از مشکلات و پیچیدگی ها بسیار مهم است. اگر عضو یک تیم ورزشی هستید و با دندان های عقل خود مشکلات حادی ندارید، می توانید صبر کنید تا خارج از فصل مسابقات برای کشیدن دندان عقل خود برنامه ریزی کنید. این کار خیلی بهتر از این است که خود را به خطر بیندازید و برای بازگشت سریع تر به ورزش عجله کنید و در طول دوران بهبود فعالیت بدنی سنگین انجام دهید.

3.7/5 (3 نظر)

پاسخ بدهید

*

code