فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا ارزش دارد روی دندان های شیری روکش قرار داد؟

از آنجا که دندان های شیری در نهایت می افتند، چرا باید روی آنها روکش قرار دهیم؟ دلایلی وجود دارد که باید روی دندان های کودکان روکش های پرسلن یا سرامیکی قرار داد، اما همه دندان های شیری هم به آنها نیاز ندارند.

روکش های دندان های شیری دقیقاً چه هستند؟

یک روکش دندان نوعی پوشش محافظت کننده است که روی دندان قرار می گیرد، عموماً برای آنکه آن را پس از پوسیدگی احیاء کند. وقتی روکش های دندانی روی دندان های شیری استفاده می شوند، هدف از استفاده آنها عموماً تنها کمک به جایگزینی عملکرد دندان های طبیعی است، تا زمانی که برای افتادن به طور خود به خود آماده باشند.

اهمیت دندان های شیری

  • دندان های شیری به عنوان فضا نگهدار برای دندان های دائمی خود عمل می کنند.
  • دندان های شیری به هدایت دندان های دائمی بعد از خود در جای صحیح کمک می کنند.
  • دندان های شیری به کودکان کمک می کنند آنها در سالهای حیاتی رشد خود، غذای خود را بهتر بجوند و درست حرف بزنند.
روکش دندان شیری
روکش دندان شیری

چه زمانی قرار دادن روکش روی دندان های شیری ضروری است؟

اگر به دندان های شیری آسیبی وارد شود، آنها ممکن است نیاز به حمایت و محافظت افزوده ای داشته باشند که روکش ها می توانند آن را فراهم آورند. قرار دادن روکش روی دندان های شیری آنها را تقویت می کند تا زمانی که دندان های دائمی بیرون بیایند و جای آنها را بگیرند.

دلایل استفاده از روکش برای دندان های شیری

  • پوسیدگی دندان- پوسیدگی دندان دلیل شماره یک است که ممکن است روکش برای دندان کودک شما نیاز باشد. ۴۲% از کوداکن بین ۲ تا ۱۱ سال حداقل یک حفره دندانی داشته اند.
  • دندان های لب پر شده یا شکسته- تصادف ها و حوادث اتفاق می افتند و کودکان مستعد آنها هستند. یک دندان لب پر شده یا شکسته در نتیجه یک زمین خوردن سخت و یا ضربات دیگرممکن است نیاز به درمان با روکش داشته باشند.

چه نوع روکش هایی برای دندان های شیری وجود دارند؟

محل دندان شیری که قرار است روی آن روکش قرار بگیرد، ممکن است عامل اصلی در تصمیم گیری برای نوع روکشی باشد که انتخاب خواهد شد.

  • استیل ضد زنگ: وقتی یک روکش روی یک دندان مولر نیاز است، استیل ضد زنگ متداول تر است زیرا روی دندان هایی که بیشترین جویدن را انجام می دهند با دوام تر است. به دلیل ترکیب فلزات مختلف، روکش های استیل ضد زنگ به پیشگیری از خوردگی کمک می کنند که می تواند با بزاق تشدید شود. از آنجا که آنها به رنگ دندان های طبیعی نیستند، بهترین مکان برای این نوع روکش ها روی دندان های ناحیه عقب دهان است. این نوع روکش های دندان های شیری مقرون به صرفه تر نیز هستند.
  • کامپوزیت: این نوع روکش های دندان های شیری اساساً روی دندان های جلوی دهان استفاده می شوند زیرا آنها با پلاستیک شفافی ساخته می شوند که قالب گیری شده یا تراش داده شده است، و بیشترین هماهنگی را از نظر رنگ با دندان های طبیعی خواهند داشت.
  • پلی کربنات: این یکی دیگر از انواع روکش های دندانی است که روی دندان های جلوی دهان استفاده می شود و کم هزینه تر از گزینه های دیگر است، اما از آنجا که دوام آنها متفاوت است، ترمیم موقتی هستند.
  • ونیر رزین: در این نوع روکش ها دوام استیل ضد زنگ با زیبایی رزین ترکیب می شود، بنابراین از آن می توان هم برای دندان های جلو و هم دندان های عقب دهان استفاده کرد. روکش های ونیر رزین دندان های شیری عموماً گرانتر از روکش های استیل ضد زنگ، کامپوزیتی، و پلی کربنات هستند.
  • سرامیک زیرکونیا: سرامیک زیرکونیا که تحت عنوان “روکش سفید” نیز شناخته می شود می تواند روی دندان های جلو و عقب دهان استفاده شود. وقتی صحبت از دوام و زیبایی به میان می آید، این نوع روکش ها در صدر قرار می گیرند. علاوه بر این، از بین همه انواع روکش های پرسلن برای دندان های کودکان از همه گرانتر است. سرامیک زیرکونیا از مواد پرسلن تشکیل شده است که مانند روکش های فلزی ضد زنگ خم نمی شوند، شکل داده نمی شوند، و قابل تغییر و تنظیم نیز نیستند.
روکش دندان شیری
روکش دندان شیری

با قرار گیری روکش روی دندان های شیری چه مشکلاتی ممکن است بروز پیدا کند؟

  • ناراحتی و حساسیت: اگر دندان های شیری به لمس یا دما حساس شوند، استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس می تواند مشکل را تخفیف دهد. اگر هنگام بستن بایت درد ایجاد شود، ممکن است روکش دندان شیری خیلی بالا قرار گرفته باشد، در این صورت باید برای بردن کودک نزد دندانپزشک وقت بگیرید.
  • لب پر شدن روکش: این مشکل می تواند برای روکش های تمام پرسلن یا ترکیب پرسلن و فلز رخ دهد. اگر لب پر شدگی جرئی باشد، می توان روکش را داخل دهان نگهداشت و آن را رزین کامپوزیت ترمیم کرد، که معمولاً ترمیم موقتی است. اگر مشکل گسترده تر باشد، ممکن است لازم باشد روکش دندان کودک تعویض شود.
  • لق شدن روکش: ممکن است چسب زیر روکش شسته شود، که باعث لق شدن روکش دندان خواهد شد، بعلاوه ممکن است اجازه دهد باکتری به زیر روکش نفوذ کند و باعث بروز پوسیدگی شود. اگر روکش لق شود، باید با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • کنده شدن روکش دندان: گاهی اوقات این مشکل به دلیل پوسیدگی دندان شیری زیرین یا کنده شدن چسبی اتفاق می افتد که برای قرار دادن روکش روی دندان استفاده می شود. اگر روکش کنده شد، روکش و جلوی دندان شیری را تمیز کنید، و بلافاصله برای دستور العمل های خاص با دندانپزشک تماس بگیرید تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورت مواجه شدن با هر یک از این مسائل در مورد روکش دندان کودک خود، مهم است به دنبال رسیدگی دندانپزشکی باشید.

برای پرهیز از نیاز به روکش دندان چه کار می توان کرد؟

بهداشت دهان و دندان باید خیلی زود آغاز شود و آموزش عادات خوب دندانی به فرزندانتان ضروری است. این چها مرحله باید برای کمک به جلوگیری از نیاز به قرار دادن روکش روی دندان های کودکان انجام شوند:

  • مسواک زدن دو مرتبه در طول روز و استفاده از نخ دندان ضروری است.
  • سعی کنید از جویدن یا گاز زدن غذاهای سفت مانند آبنبات و یخ خودداری کنید.
  • کودک هنگام ورزش باید از محافظ دندان استفاده کند.
  • برای دو مرتبه بردن کودک در سال نزد دندانپزشک برای پاکسازی و چکاپ برنامه ریزی کنید.
روکش دندان شیری
روکش دندان شیری

آماده سازی برای رویش دندان های دائمی کودک

گرچه دندان های شیری کودک در نهایت از دست خواهند رفت، اما آنها هنوز هم حمایتی برای دندان های دائمی کودک شما هستند. مراقبت از دندان های شیری به طول عمر و سلامت دندان های دائمی کودک کمک خواهد کرد.

اگر حفره های دندان نگران کننده هستند یا اگر تصادفی برای کودک شما رخ دهد و دندان های او لب پر شوند، دریافت یک روکش برای دندان آسیب دیده امنیت ایجاد خواهد کرد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code