آیا تاکنون شنیده اید که کسی بگوید “این خوراکی خیلی شیرین است و باعث می شود دندانم درد بگیرد؟”

ممکن است با شنیدن آن بخندید و فکر کنید که این یک اغراق مضحک است. یا ممکن است بشنوید که کسی این حرف را می زند و خودتان نیز با این احساس ناراحتی آشنایی داشته باشید که می تواند بعد از خوردن شیرینی جات بوجود بیاید.

برای برخی افراد، خوردن خوراکی های شیرین می تواند باعث بروز حساسیت و ناراحتی جدی شود. اگر شما یکی از افرادی هستید که از حساسیت دندان به خوردن چیزهای شیرین رنج می برند، احتمالاً بخواهید بدانید چرا با خوردن شیرینی جات دندان های شما درد می گیرند- و شما برای این درد چه کاری می توانید انجام دهید. سه دلیل برای حساسیت دندان های شما با خوردن شیرینی جات وجود دارد و روش های متعددی برای کاهش این درد وجود دارند.

پوسیدگی های دندانی

احتمالاً شنیده اید که خوردن خوراکی های قندی می تواند باعث بروز حفره های دندانی شود. متأسفانه، برخی واقعیات برای آن وجود دارند. باکتری که باعث بروز کرم خوردگی یا حفره های دندانی می شود از نشاسته ها و قندها تغذیه می کنند و باعث رشد بیش از حد آنها می شوند. علاوه بر این، آنها به عنوان یک محصول جانبی در نتیجه هضم این قندها اسید تولید می کنند. سپس این اسید می تواند مواد معدنی را از سطح مینای دندان های شما تجزیه کند و نقطه ای برای ورود باکتری ها به داخل دندان ایجاد کند، که باعث بروز درد و آسیب می شود زیرا آنها داخل دندان شما را عفونی می کنند. بعلاوه، نوشیدن نوشیدنی های حاوی قند می تواند برای دندان های شما وحشتناک باشدو باعث بروز همان مشکلاتی شود که خوردن خوراکی های حاوی قند بوجود می آورند، اما کمتر احتمال دارد که افراد در مورد آنچه به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود می خورند فکر کنند. آبمیوه ها می توانند با گسترش پوسیدگی ها ارتباط داشته باشند، اما گاهی اوقات افراد فراموش می کنند به این فکر کنند که چه تأثیری روی سلامت دهان آنها دارد.

برای این موضوع چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

پوسیدگی های دندانی نوعی عفونت هستند. اگر تصور می کنید که پوسیدگی دندان های شما در حال گسترش هستند، باید تیم دندانپزشکی آنها را بررسی کنند. اگر پوسیدگی دندان های شما گسترش پیدا کرده اند، دندانپزشک شما ممکن است پر کردن دندان را برای درمان فوری علائم آنها توصیه کند. با این حال، درمان شرایط زمینه ای که منجر به گسترش پوسیدگی شده اند مهم است. در مورد عوامل سبک زندگی که شما می توانید آنها را کنترل کنید تا از گسترش بیشتر پوسیدگی های دندانی جلوگیری کنید با دندانپزشک خود گفتگو کنید. خمیر دندان هایی که معدنی سازی مجدد را انجام می دهند می توانند به عنوان بخشی از طرح درمان شما باشند. خوردن و نوشیدن چیزهای شیرین تنها در وعده های غذایی برای کاهش قرار گرفتن مینای دندان ها در معرض اسیدهای قندها می تواند به شما کمک کند از بروز پوسیدگی های بیشتر پرهیز کنید.

حساسیت دندان به شیرینی

ترک خوردگی دندان

پوسیدگی های دندانی می توانند محرک های دردناک را از طریق مینای دندان وارد دندان شما کند. دندان ترک خورده نیز می تواند همین کار را انجام دهد. یک ترک در مینای دندان می تواند اسیدها را وارد دندان شما کند و باعث تحریک بافت نرم و اعصاب شود. البته ترک در دندان شما ناشی از مصرف قند نیست. وقتی اسیدهای قندی وارد ترک می شوند، فقط تحریک کننده است. ترک های مینای دندان احتمالاً در اثر فشردن و ساییدن یا ضربه به دندان ایجاد می شود.

برای این موضوع چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

باز هم باید اشاره کنیم که ترک باید توسط دندانپزشک ارزیابی شود. اگر دندان شما دارای یک ترک جدی باشد، نه خطوط جزئی، ممکن است دندانپزشک شما روکش دندان یا دیگر ترمیم های دندانی را برای محافظت از دندان های شما در بربار آسیب بیشتر توصیه کند. اگر دندان قروچه دارید و دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید، احتمالاً دندانپزشک شما محافظ دندان را به شما توصیه می کند تا در طول شب از آن استفاده کنید تا به محافظت از دندان های شما در برابر آسیب های بیشتر کمک کند.

حساسیت ناشی از تحلیل رفتن لثه ها

وقتی دندان ها حساس هستند، اغلب لثه ها نیز درگیر هستند. اگر شما اشکال خفیف بیماری لثه را داشته باشید، ممکن است لثه های شما مقداری تحلیل رفته باشند، و باعث شده باشد سطوح بخش های پایین دندان های شما در معرض محیط دهان قرار گرفته باشند که در برابر اسیدهای موجود در خوراکی های قندی فوق العاده حساس هستند. علاوه بر این، ممکن است پس از درمان ارتودنسی تحلیل لثه داشته باشید. گرچه علت تحلیل رفتگی لثه متفاوت است، اما درد دندان ها ناشی از خوردن شیرینی جات همچنان همانطور باقی می ماند.

برای این موضوع چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اگر تا به حال تجربه دندان درد مداوم را داشته اید، بهتر است یک دندانپزشک دندان ها و لثه های شما را معاینه کند تا مطمئن شوید که مشکل جدی وجود ندارد. برای موارد خفیف بیماری لثه، مراقبت‌ های خانگی با محصولات مناسب مخصوص کنترل باکتری ‌های دهان و کمک به بهبود لثه ‌ها از عفونت پریودنتال، همراه با بهبود تکنیک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، می‌تواند به شما کمک کنند تحت نظارت دندانپزشک از دندان‌ های خود مراقبت کنید تا بهبود پیدا کنید. اگر درد مداوم است و یا مربوط به تحلیل ناشی از مراقبت های ارتودنتیک است، دندانپزشک شما ممکن است گزینه باندینگ را به شما پیشنهاد دهد، فرآیندی که در آن رزین دندانپزشکی به طور دائم روی سطوح بدون پوشش ریشه اعمال می شود و از آنها در برابر اسیدهای قند محافظت می کند و حساسیت را کاهش می دهد.

حساسیت دندان به شیرینی

درمان برای حساسیت دندان ها به شیرینی جات

هرگاه که به طور منظم دندان درد را تجربه کردید، بهتر است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که با علائم اولیه یک مشکل جدی مواجه نشده اید. گرچه گاهی اوقات فکر می کنیم که دندانپزشکان باعث ناراحتی می شوند، اما هدف دندانپزشک شما بهبود سلامت دهان و دندان های شما است. این بدان معنی است که آنها نمی خواهند شما درد دهان داشته باشید و از اینکه به شما کمک می کنند تا هر دردی را که ممکن است ایجاد شود درمان کنید خرسند خواهند بود. اگر آب نبات باعث می شود درد دندان‌ های شما آغاز شود، به یاد داشته باشید که این دردی نیست که مجبور باشید با آن زندگی کنید.

3.7/5 (3 نظر)