فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا تا به حال پیش آمده است که وقتی به لبخند خود دقت می کنید، یکی از دندان های جلوی شما تیره تر از بقیه دندان ها است؟ آیا به این فکر کرده اید که چرا این اتفاق رخ داده است، و اینکه آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد یا خیر؟

علل تیره شدن داخل دندان

گرچه ممکن است دلایل زیادی برای تیره تر شدن یکی از دندان ها نسبت به دندان های دیگر وجود داشته باشد، شایع ترین دلیل تغییر رنگ داخلی دندان یا مشکلات پالپ است. تغییر رنگ دندان ها معمولاً پس از تروما یا درمان ریشه اتفاق می افتد و نتیجه تخریب فراورده های خونی داخل حفره پالپ است. مینای دندان تحت تأثیر این محصولات تخریب شده قرار می گیرد و رنگ آن به قهوه ای، نارنجی، یا خاکستری تیره تغییر می کند. این مشکل می تواند هم در دندان های قدامی و هم در دندان های خلفی قابل مشاهده باشد اما حقیقت این است که بیماران به ندرت به آنها اهمیت می دهند، مگر آنکه دندان در جلوی دهان واقع شده باشد.

تغییر رنگ دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است یا دندانی که از دست رفته است (مرگ دندان) یک مشکل زیبایی است که به راحتی می تواند با تکنیک بلیچینگ داخلی دندان برطرف شود.

بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان
بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان

بلیچینگ داخل دندان چیست؟

سفید کردن داخلی دندان یک درمان اقتصادی دندانپزشکی است که نه شکل دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد، نه موقعیت آنها را در قوس دندانی. بلیچینگ داخلی دندان برای سفید کردن دندان ها از داخل انجام می شود و اغلب تحت عنوان بلیچینگ دندان غیر زنده نیز شناخته می شود، زیرا هدف آن سفید کردن دندانی است که به دلیل آسیب یا عفونت تیره شده است و دیگر زنده نیست. گاهی اوقات، سفید کردن داخلی دندان ممکن است قبل از ترمیم های زیبایی تمام سرامیک و به منظور بهبود رنگ دندانی انجام شود که به عنوان تکیه گاه استفاده می شود و اجازه خواهد داد نور راحت تر از داخل تکیه گاه عبور کند و نتایج نهایی درمان زیبایی نهایی بهبود پیدا کنند.

مراحل سفید کردن داخل دندان

قبل از سفید کردن داخلی دندان دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که دندان شما با یک تکنیک با کیفیت درمان ریشه تحت درمان اندودانتیک قرار گرفته است. این معمولاً با کمک تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس انجام می شود. دندانپزشک یک تصویر داخل دهانی با اشعه ایکس از اطراف دندان می گیرد تا مطمئن شود هیچ گونه عفونتی در ریشه دندان وجود ندارد.

گاهی اوقات دندان ممکن است به دلیل یک تروما حیات خود را از دست داده باشد و بدون آنکه تحت درمان اندودانتیک قرار گرفته باشد ممکن است رنگ آن تغییر کرده باشد. در مواردی به این شکل، درمان ریشه باید نخستین گام درمان باشد.

اگر درمان اندودانتیک موفقی روی دندان صورت گرفته باشد (هیچ علائمی از عفونت وجود نداشته باشد)، پس از آن می توانیم به سراغ بلیچینگ یا سفید کردن داخلی دندان برویم.

درمان با تخلیه ماده سفیدی که برای پر کردن دندان استفاده شده است آغاز می شود که درست در بالای کانال ریشه قرار گرفته است. بلافاصله پس از آن کانال ریشه با موادی خاصی پر می شود که هدف آن مجزا کردن درمان کانال ریشه از ماده سفید کننده است. به محض اتمام این مرحله، ماده سفید کننده را داخل فضایی قرار می دهیم که در بالای تاج دندان باقی مانده است.

بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان
بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان

انواع مختلف مواد سفید کننده وجود دارند و دندانپزشک آنها را به ترجیح خود انتخاب می کند. بعضی از آنها سبک هستند یا با گرما فعال می شوند در حالی که برخی دیگر به مرور زمان دندان را سفید می کنند. گاهی اوقات نتیجه فوری است، در حالی که دیگر مواد سفید کننده ممکن است لازم باشد در جلسات بعدی تعویض شوند.

اگر درمان ریشه به اندازه کافی خوب نباشد، باید از انجام بلیچینگ داخلی اجتناب شود، مگر آنکه درمان ریشه جدیدی انجام شود. همین برای مواردی صدق می کند که کمترین مقدار از ساختار سالم دندان به جا مانده باشد یا یک پر شدگی بزرگ داخل دندان وجود داشته باشد.

درمان معمولاً منجر به سفید شدن وسط و بخش اینسیزال دندان می شود. سفید کردن یک سوم پایینی دندان که به خط لثه نزدیک تر است دشوار تر است، زیرا پهنای عاج دندان در آن قسمت بیشتر است.

ممکن است لازم باشد این فرایند چندین مرتبه دیگر، طی چند جلسه تکرار شود تا زمانی که دندان به رنگ مورد نظر برسد. این کار کمک می کند رنگ دندان چند درجه روشن تر شود.

در تصویر زیر دندانی را مشاهده می کنید که با تکنیک بلیچینگ داخلی سفید شده است.

بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان
بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن داخلی دندان

این تغییر رنگ دندان ممکن است پس از چند سال برگردد، اما حقایق علمی روی اینکه چقدر شایع است اتفاق نظر ندارند. درصدهایی که در تحقیقات ارائه شده اند از ۴% تا ۷۰% متفاوت هستند. ما معمولاً این موارد را از نزدیک کنترل می کنیم و زمانی که ریلپس (بازگشت به حالت قبل از درمان) برای بیمار اهمیت پیدا کند، معمولاً فرایند را مجدداً انجام می دهیم یا یک روکش یا ونیر پرسلاین برای او می سازیم.

آیا بلیچینگ داخلی دندان عوراض جانبی دارد؟

بلیچینگ داخلی ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی آن سوختگی شیمیایی است که ممکن است به دلیل نشت مواد در طول فرایند سفید کردن دندان اتفاق بیفتد. قابل توجه ترین عارضه جانبی تحلیل خارجی ریشه دندانی است که تحت درمان قرار گرفته است. با این حال هنوز کاملاً مشخص نیست تحلیل خارجی به دلیل فرایند اتفاق می افتد یا به دلیل ترومایی که در اصل به دندان وارد شده است و باعث شده است دندان نیاز به درمان ریشه داشته باشد.

4/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code