فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

یکی از شایع ترین پرسش هایی که در مورد استفاده از ونیرهای دندانی مطرح می شود این است که “آیا واقعاً لازم است برای استفاده از ونیرها، دندان ها تراش بخورند؟”

ونیرهای پرسلن پوشش های همرنگ دندان هستند که روی سطح جلوی دندان های شما قرار می گیرند. آنها یک فرایند انتخابی هستند، و بسیاری از افراد انتخاب می کنند آنها را دریافت کنند تا لکه های روی دندان های خود را پوشش دهند یا شکل دندان های خود را تغییر دهند.

با این حال، افرادی که ونیرها را دریافت می کنند اغلب نیاز دارند که برای جایگذاری ونیرها روی دندان های آنها، مقداری از سطح دندان های آنها تراشیده شود. نیاز به تراش دندان ها برای قرار گیری ونیرها روی دندان ها باعث می شود افراد پرسش های زیادی داشته باشند، از جمله:

  • آیا الزامی است که برای دریافت ونیرها دندان ها تراشیده شوند؟
  • برای دریافت ونیرها چه مقدار از دندان ها تراشیده می شود؟
  • آیا می توان بدون تراشیدن دندان ها ونیرهای دندانی را دریافت کرد؟

اگر در مورد دریافت ونیرها فکر می کنید اما مطمئن نیستید که روند انجام آن به چه شکل است، شما در مسیر درستی قرار دارید.

در این مقاله، ما در مورد ونیرها و روند دریافت آنها برای شما صحبت خواهیم کرد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید روند دریافت ونیرها به چه صورت است و چه فناوری های جدیدی برای ونیرها وجود دارد.

ونیر چیست؟

ونیر یک پوشش بسیار نازک و همرنگ دندان است که دندانپزشک روی سطح جلوی دندان های شما قرار می دهد. بسیاری از افراد به این دلیل می خواهند از ونیرها استفاده کنند که آنها احساس و ظاهری شبیه دندان های طبیعی بوجود می آورند. ونیرهای دندانی مشکلات زیر را برطرف می کنند و نتایجی زیبا خلق می کنند:

  • پوشاندن لکه ها یا ترک ها
  • تغییر ارتفاع، اندازه، رنگ، یا شکل دندان ها
  • بستن فواصل بین دندان ها

با این حال، ونیرها نمی توانند شکستگی یا کجی خیلی شدید دندان ها را برطرف کنند. دندانپزشک شما ابتدا باید فرایندهای دیگر را انجام دهد تا دندان ها را ترمیم کند یا در یک راستا قرار دهد، قبل از آنکه ونیرها را روی دندان های شما قرار دهد.

دو نوع اصلی ونیرها عبارتند از:

  • ونیرهای پرسلن
  • ونیرهای رزین کامپوزیتی

هر دوی این ونیرها یک هدف را دنبال می کنند، اما آنها تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند:

ونیرهای پرسلن

ونیرهای پرسلن همرنگ دندان ها هستند و برای متناسب بودن با دندان های شما به صورت سفارشی ساخته می شوند. آنها مزایای متعددی دارند، از جمله اینکه آنها:

  • از مواد بی خطری ساخته شده اند.
  • از نظر زیبایی ظاهری خوشایند و راضی کننده هستند.
  • محکم و با دوام هستند.
  • به لثه ها و بافت های اطراف خود هیچ فشاری وارد نمی کنند.
  • در برابر لکه ها مقاوم هستند.
  • با مراقبت های خوب بهداشتی دهان و دندان ها بیش از ۱۰ سال دوام دارند.

بزرگترین نقطه ضعف ونیرهای پرسلن این است که فرایند دریافت آنها بازگشت ناپذیر است. برای دریافت ونیرهای پرسلن لازم است دندان های شما تراشیده شوند، که قابل بازگشت نیست.

تراش دندان برای ونیر
تراش دندان برای ونیر

ونیرهای رزین کامپوزیت

یکی دیگر از انواع متداول ونیرها، ونیرهای رزین کامپوزیت است.

ونیرهای کامپوزیتی مانند ونیرهای پرسلن همرنگ دندان ها هستند و برای پوشش دادن دندان های موجود شما ساخته می شوند. با این حال، ونیرهای کامپوزیتی در مقایسه با ونیرهای پرسلن تفاوت هایی دارند، که عبارتند از:

  • به اندازه ونیرهای پرسلن محکم و در برابر ایجاد لکه مقاوم نیستند.
  • ارزان تر از ونیرهای پرسلن هستند.
  • ۵ تا ۱۰ سال دوام خواهند داشت، قبل از آنکه نیاز باشد آنها را تعویض کنید.
  • کمتر از ونیرهای پرسلن نیاز به تراش دندان دارند.
  • ترمیم آنها راحت تر از ونیرهای پرسلن است.

در نهایت، هم ونیرهای کامپوزیتی و هم ونیرهای پرسلن فرصتی برای بهبود لبخند بوجود می آورند. شما همیشه می توانید با دندانپزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید که کدام نوع ونیرها برای شما بهتر است.

اکنون که راجع به کلیت ونیرهای دندانی اطلاعاتی بدست آورده اید، اجازه دهید به برخی از پر تکرارترین پرسش های شما در مورد ونیرهای دندانی بپردازیم.

متداول ترین پرسش ها در مورد ونیرهای دندانی

دریافت ونیرهای دندانی چه مراحلی دارد؟

نخستین گام برای دریافت ونیرهای دندانی برنامه ریزی برای یک جلسه مشاوره با دندانپزشک است. در طول مشاوره اولیه، شما باید در مورد انتظارات خود از ظاهر نهایی دندان ها با دندانپزشک گفتگو کنید. دندانپزشک پرسش هایی مطرح خواهد کرد و اطلاعات لازم را در مورد فرایند ونیرها به شما ارائه خواهد داد. سپس نگاهی به دندان های شما خواهد انداخت تا سلامت کلی دهان شما را ارزیابی کند و مطمئن شود که به فرایندهای اولیه (مانند بریس ها برای صاف و همراستا کردن دندان ها) نیاز ندارید. اکثر دندانپزشکان از دندان های شما عکس خواهند گرفت تا نتیجه درمان را با لبخند قبل از درمان خود مقایسه کنید.

اگر تصمیم بگیرید به درمان ونیرهای خود ادامه دهید، دندانپزشک از دندان های شما قالب گیری خواهد کرد و کار ساخت ونیرها را آغاز خواهد کرد. وقتی دندانپزشک کار خلق ونیرهای شما را به اتمام برساند، باید یک جلسه دیگر برای جایگذاری ونیرها روی دندان ها مراجعه کنید.

آیا نیاز است برای دریافت ونیرها دندان ها تراشیده شوند؟

آری. دندانپزشک باید مینای دندان های شما را برای ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن بتراشد. مینای دندان ها بیرونی ترین لایه سفت و محکم و سفید رنگی دندان است. تراشیدن دندان ها برای دریافت ونیرها روندی دائمی و بی بازگشت است، زیرا مینای دندان ها نمی تواند مجدداً رشد کند- وقتی مینای دندان برداشته شد، برای همیشه از بین رفته است.

دندان های شما طی یک جلسه مراجعه به دندانپزشک برای ونیرهای دندانی تراش خواهند خورد. تراش دندان برای دریافت ونیرها کمک می کند دندان ها برای قرار گیری و چسباندن ونیرها آماده شوند.

تراش دندان برای ونیر
تراش دندان برای ونیر

برای دریافت ونیرها چه مقدار از دندان ها تراشیده می شود؟

عموماً، دندانپزشک حدود نیم میلی متر از سطح دندان های شما را برای دریافت ونیرهای پرسلن و مقداری کمتر را برای دریافت ونیرهای کامپوزیتی خواهد تراشید.

سلامت دندان ها برای دریافت ونیرها حیاتی است. اگر شما پوسیدگی دندان یا هر مشکل دیگری داشته باشید که مقدار مینای دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است قادر نباشید ونیرها را دریافت کنید. برای برخی افراد، نیم میلی متر مینای دندانی که دندانپزشک نیاز دارد تا بتراشد، روی ساختار دندان اثر سوء خواهد داشت.

دندان ها زیر ونیرها چگونه به نظر خواهند رسید؟

دندان های طبیعی شما که ونیرها روی آنها قرار می گیرند کوچک تر از آنچه قبل از فرایند دریافت ونیرها بوده اند به نظر می رسند. از آنجا که دندانپزشک ونیرها را روی دندان های طبیعی موجود شما قرار می دهد، دندان ها طبیعی شما دست نخورده باقی می مانند. با این حال، فرایند تراشیدن مینای دندان ها ظاهر و شکل دندان های شما را تغییر خواهد داد.

آیا می توان بدون تراش دندان ونیرهای دندانی را دریافت کرد؟

فناوری جدید ونیرهای دندانی وجود دارد که می تواند امکان جایگذاری ونیرها با حداقل آماده سازی یا بدون آماده سازی را فراهم سازد.

لومینیرز Lumineers، دوراتین Durathin، و ویوانیر Vivaneers  سه نوع ونیر جدید هستند که به صورت ویژه برای کاهش مقدار تراش از دندان طراحی شده اند. هدف این است که دندانپزشک این نوع ونیرها را مستقیماً روی دندان های طبیعی موجود شما قرار دهد.

برخی موقعیت ها و شرایط هستند که می توانند مانع استفاده از درمان ونیرهای بدون آماده سازی شوند، بنابراین دندانپزشک شما برای شدنی بودن این درمان برای شما، دندان های شما را بررسی خواهد کرد. اگر هزینه نگرانی اولیه شما باشد، یا تنها لب پر شدگی یا ترک جزئی تنها برای یکی از دندان های شمت اتفاق افتاده باشد، باندینگ کامپوزیت ها گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

تراش دندان برای ونیر
تراش دندان برای ونیر

برای مشاوره برای دریافت ونیرهای کامپوزیتی یا پرسلن مراجعه کنید.

ونیرها کلاهک های پرسلن یا رزین کامپوزیتی شبیه دندان هستند که دندانپزشک می تواند روی دندان های جلو قرار دهد. آنها ظاهر و احساسی شبیه دندان های طبیعی بوجود می آورند، و افراد ونیرها را برای برطرف نمودن مشکلات زیر دریافت می کنند:

  • پوشش دادن لکه های دندان ها
  • تغییر ظاهر دندان ها
  • بستن فواصل بین دندان ها

ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن یک هدف را دنبال می کنند، اما برخی تفاوت ها وجود دارند که عبارتند از:

  • ونیرهای پرسلن گران تر هستند.
  • ونیرهای پرسلن با دوام تر هستند.
  • ونیرهای پرسلن محکم تر هستند.
  • ونیرهای کامپوزیتی نیاز به تراش کمتری از مینای دندان دارند.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code