فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

تصور کنید که جلوی آینه ایستاده اید و مشاهده می کنید که خطوط سطحی و عمودی ظریفی روی مینای دندان های شما ظاهر می شوند. رنگ آنها می تواند شفاف، خاکستری یا زرد باشد. این ظاهر ناخوشایند به دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد.

خطوط ریز، ترک های کوچک عمودی روی مینای دندان های شما هستند. آنها دردناک نیستند، اما می توانند ناخوشایند باشند. خطوط ریز معمولاً یک مشکل برای سلامتی نیستند. اما آنچه باعث تشکیل آنها می شود ممکن است یک مشکل سلامتی باشد.

آناتومی دندان

هر یک از دندان های شما چند قسمت دارد.

مینا. مینای دندان بیرونی ترین لایه دندان شما است. این لایه از کلسیم و فسفر تشکیل شده است. مینای دندان سخت ترین قسمت بدن شما است. این همان جایی است که خطوط ریز بوجود می آیند.

عاج. عاج زیر مینای دندان قرار دارد. این لایه استخوانی متخلخل بیشتر دندان را تشکیل می دهد. این لایه توسط پالپ زیر آن پشتیبانی می شود.

پالپ. پالپ بافت نرمی است که از اعصاب دندان شما تشکیل شده است. پالپ عاج را بوجود می آورد.

ریشه. ریشه دندان شما آن را درون استخوان فک ثابت نگه می دارد، درست مانند یک گیاه درون خاک.

ترک های دندان

با این حال، مهم است که بدانید خطوط کریز با دندان های ترک خورده متفاوت هستند. خطوط ریز را می توان به عنوان ترک های جزئی دندان در نظر گرفت، اما لزوماً منجر به بروز علائم یا ناهنجاری های بیشتر نمی شوند.

دندان ها طی جویدن روزمره و ضربه های تصادفی، تحت فشار زیادی قرار می گیرند. خطوط ریز معمولاً ترک های سطحی هستند که جای نگرانی ندارند. اما یک ترک دردناک در دندان شما ممکن است بدتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

انواع شایع شکستگی های دندان عبارتند از:

شکستگی کاسپ. کاسپ برجستگی روی دندان های عقب شما است. کاسپ شکسته احتمالاً به پالپ دندان شما نخواهد رسید، بنابراین معمولاً خیلی دردناک نیستند. از آن دندان ها برای جویدن استفاده می شود. گاز زدن به یک چیز سخت می تواند باعث شکستگی کاسپ شود.

ترک های گسترده. اصلاح ترک هایی که تا خط لثه شما گسترش یافته اند دشوارتر است. این شکستگی ها می توانند دردناک تر باشند. هنگام تنفس یا نوشیدن مایعات سرد ممکن است متوجه درد شوید. برای پیشگیری از بروز عوارض درمان زود هنگام ضروری است.

دندان دو نیم شده. این یک شکستگی بزرگ است که تا زیر خط لثه شما گسترش می یابد. در این دو نیم شدگی، دندان به معنای واقعی کلمه به دو قطعه تقسیم می شود. دو نیم شدن دندان معمولاً نتیجه شکستگی است که درمان نشده است. این احتمال وجود دارد که لازم باشد دندان به طور کامل خارج شود.

شکستگی عمودی ریشه. به نظر می رسد این نوع شکستگی عمده از خط لثه آغاز می شود و به سمت بالا پیشروی می کند. ممکن است هیچ علامتی از این شکستگی نداشته باشید. اما می تواند منجر به عفونت شود و این ضرورت را بوجود بیاورد که دندان کشیده شود.

ترک ریز روی دندان
ترک ریز روی دندان

خطوط ریز

شکستگی های دندانی یک مورد اورژانسی در دندانپزشکی هستند و بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارند. بدون درمان، ممکن است عوارضی مانند عفونت یا کشیدن دندان داشته باشید.

اما خطوط ریز روی دندان ها یک مورد اورژانسی نیستند. ترک های کوچک به مینای دندان شما محدود می شوند.

خطوط ریز روی دندان های جلوی شما ممکن است باعث شوند نسبت به لبخند خود حساس شوید. دندانپزشک شما می تواند در مورد نحوه مدیریت این احساسات منفی با شما صحبت کند.

همچنین مهم است که از دندانپزشک خود بخواهید نگاهی به خطوط ریز روی دندان های شما بیندازد تا بتواند علت را پیدا کند. آنها اغلب ناشی از یک شرایط زمینه ای مانند دندان قروچه یا جویدن ناخن هستند. یافتن زود هنگام علت می تواند از بروز آسیب بیشتر به سلامت دهان شما جلوگیری کند.

علل ایجاد خطوط ریز روی دندان ها

علل شکستگی دندان ها همیشه مشخص نیستند. برخی از اصلی ترین آنها عبارتند از:

  • پر شدگی های بزرگی که به دندان های شما فشار وارد می کنند و باعث ضعیف شدن آنها می شوند.
  • جویدن یا گاز زدن چیزی سفت مانند یخ، سنگ میوه یا استخوان.
  • ضربه شدید به چانه یا فک.
  • بیماری لثه که باعث تحلیل استخوان می شود، و می تواند باعث ضعیف شدن دندان های شما شود.
  • تغییرات سریع در دمای دهان که معمولاً در اثر غذا و نوشیدنی ایجاد می شود.
  • یکی از پیامدهای ساده بالا رفتن سن و ساییدگی تدریجی دندان.

براکسیسم، دندان قروچه یا فشار دادن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر یکی دیگر از علل شایع شکستگی دندان است. ممکن است متوجه نشوید که دندان های خود را به هم فشار می دهید یا آنها را روی هم می سایید. امکان اتفاق افتادن این رفتار هم در بیداری و هم در خواب وجود دارد.

فشردن و ساییدن ملایم دندان ها روی یکدیگرمعمولاً به درمان نیاز ندارد. دندان قروچه مکرر و شدید می تواند منجر به بروز اختلالات فک، آسیب به دندان ها و سردرد شود. ترکیبی از ضعیف شدن دندان ها و دندان قروچه می تواند منجر به ایجاد خطوط ریز و سایر شکستگی ها شود.

ترک ریز روی دندان
ترک ریز روی دندان

خطوط ریز روی دندان چگونه روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارند؟

اولین و قطعی ترین تاثیر خطوط ریز، تاثیراتی است که روی مینای دندان شما می گذارد. اما اثرات متعدد دیگری نیز وجود دارند که خطوط ریز می توانند روی سلامت عمومی دندان شما داشته باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

آنها از نظر زیبایی ظاهر دندان های شما را تضعیف می کنند.

همراه با غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه و شراب، می تواند باعث لکه دار شدن خطوط شوند.

برای ارزیابی آسیبی که به مینای دندان وارد شده است، باید مداخله پزشکی فوری را جستجو کنید، زیرا آسیب عمیق تر نیز می تواند منجر به ساییدن بیشتر شود.

خطوط ریز راه را برای باکتری ها ایجاد می کنند تا وارد دندان شوند. این باعث می شود دندان ها در برابر بسیاری از مسائل که به طور بالقوه می توانند مشکل ساز شوند، تضعیف شوند.

درمان های خطوط ریز روی دندان ها

اگر به هر یک از دلایل ذکر شده در بالا دچار خطوط ریز روی دندان ها شده اید، وقت آن رسیده است که اقدامات لازم برای رفع آسیب بیشتر را انجام دهید. اگر با خطوط ریز که ظاهر دندان های شما را مختل می کنند مشکل دارید، در اینجا مواردی وجود دارند که می توانند مفید باشند:

اولین و ساده ترین روش استفاده از نوار یا خمیر دندان سفید کننده دندان است. شما می توانید این را به عنوان کمک اولیه خود در کاهش ظاهر خطوط ریز در نظر بگیرید. مسواک زدن دندان هایتان به درستی از گیر کردن غذا و باکتری ها در ترک های ریز خطوط ریز روی دندان جلوگیری می کند. این کار باعث خواهد شد دهان شما تمیز باقی بماند و به جلوگیری از بروز عفونت کمک می کند.

دومین روش راحت، خرید کیت سفید کننده دندان و استفاده از آن در منزل است.

مورد بعدی انتخاب فرایندهای تخصصی سفید کردن دندان است.

اگر نگران این هستید که شکستگی بدتر خواهد شد یا می خواهید از شر یک ترک ناخوشایند خلاص شوید، چندین گزینه درمانی دارید:

  • باندینگ یا چسباندن شکستگی با یک رزین پلاستیکی. شما همچنین می توانید خطوط ریز را با یک رزین کامپوزیت پر کنید.
  • کانتورینگ زیبایی برای صاف کردن لبه های شکستگی
  • ونیرها، لایه نازک ساخته شده از پرسلن یا پلاستیک که روی سطح دندان قرار می گیرند.
ترک ریز روی دندان
ترک ریز روی دندان

چگونه از ایجاد خطوط ریز روی دندان ها جلوگیری کنیم؟

خطوط ریز روی دندان ها، در مواقعی که بی خطر تلقی می شوند، اگر به آنها توجه کافی نشود، می توانند خطری برای سلامت عمومی دندان های شما باشند. در اینجا اقداماتی وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از ایجاد خطوط ریز و آسیب آنها به سلامت دهان و دندان خود انجام دهید.

بدیهی است که عادات آسیب رسان مانند جویدن ناخن و خوردن اشیاء غیر خوراکی مانند یخ باید متوقف شوند تا از ایجاد خطوط ریز جلوگیری شود.

ویزیت های منظم و برنامه ریزی شده دندانپزشکی می توانند به شما کمک کنند تا وقوع آنها را به موقع شناسایی کنید و بنابراین سریع تر روی درمان آنها کار کنید.

رعایت بهداشت مناسب دندان برای دور نگه داشتن خطوط ریز ضروری است.

ایجاد خطوط ریز یک علامت عمده دردسر ساز نیست که به مبارزه نیاز داشته باشد. اما این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت کرد که در صورت عدم درمان، شروع بسیاری از سناریوهای نگران کننده در آینده است. بنابراین، اگر این خطوط سطحی را روی دندان های خود مشاهده کردید، اکنون وقت آن است که به دندانپزشک مراجعه کنید و تا زمانی که وقت دارید، مشکل را حل کنید. قرار ملاقات رزرو کنید تا بدانید کدام درمان ممکن است برای شما بهترین باشد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code