فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

در چند دهه گذشته، پیرسینگ صورت بیشتر از گذشته به یک سبک تبدیل شده است. برخی افراد با پیرسینگ لب یا پیرسینگ زبان ابراز وجود می کنند، در حالی که برخی دیگر واقعاً گونه ها یا فرنولوم دهان خود را سوراخ می کنند! متأسفانه، پیرسینگ دهان می تواند تأثیرات خطرناکی روی سلامت دهان و دندان شما داشته باشد.

عوارض پیرسینگ دهان

هنگامی که فردی قصد انجام پیرسینگ در ناحیه دهان را دارد، باید آگاه باشد که خود را در معرض خطر قرار می دهد و خطراتی برای خود پیرسینگ نیز وجود دارند. حفره دهان محیطی گرم و مرطوب است که حاوی میلیون ها باکتری است. بدون اقدامات مناسب برای کنترل عفونت، این باکتری ها می توانند به دیگران منتقل شوند یا از طریق زخم پیرسینگ وارد جریان خون شوند که پیامدهای متعددی خواهد داشت.

عوارض ناشی از پیرسینگ دهان را می توان به ۴ نوع طبقه بندی کرد:

  • عوارضی که در هر زمانی ممکن است رخ دهند.
  • عوارضی که در طی فرایند اولیه پیرسینگ رخ می دهند.
  • عوارض اولیه پس از فرایند (عوارض کوتاه مدت) که بلافاصله پس از پیرسینگ رخ می دهند.
  • عوارض ثانویه پس از فرایند (عوارض طولانی مدت) که به مرور زمان رخ می دهند.

عوارضی که در هر زمانی ممکن است رخ دهند عبارتند از:

  • انتقال/گسترش هپاتیت B، C، D، E، G ؛ کزاز؛ بیماری سل؛ هرپس سیمپلکس (تبخال)؛ اپشتین بار Epstein-Barr؛ ایدز  HIV/AIDS؛ کاندیدیازیس؛ اندوکاردیت؛ آنژین لودویگ Ludwig’s Angina؛ آبسه مغزی؛ سلولیت؛ باکتریمی؛ عفونت در محل سوراخ کردن
  • واکنش های آلرژیک
  • ممکن است تمام یا بخشی از جواهرات شل شود و منجر به خفگی، آسپیراسیون یا بلعیدن شدن شود. بیماران زیادی بلعیده شدن جواهرات را گزارش داده اند.
  • جواهرات ممکن است در صحبت کردن، جویدن یا بلعیدن اختلال ایجاد کنند و ممکن است نیاز باشد صبر کنید به محل قرارگیری آنها عادت کنید.
  • نیاز به حذف جواهراتی که می توانند در فرایندهای تشخیصی و درمانی اختلال ایجاد کنند. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، اولتراسوند و CAT و MRI ممکن است با وجود جواهرات فلزی تحریف شوند. جواهرات فرومغناطیسی می توانند حرکت کنند و در طول MRI باعث بروز آسیب شوند. سوختگی های الکتریکی ممکن است در حین دفیبریلاسیون (از بین بردن انقباض بی نظم رشته های عضلانی) یا استفاده از دستگاه های الکتروکوتر رخ دهد. در صورتی که حین اعمال بیهوشی استنشاقی پیرسینگ های دهانی وجود داشته باشند می تواند منجر به بلع یا آسپیراسیون، خونریزی، ضربه و ادم شود. در صورت وجود جواهرات پیرسینگ زبان، پس از لوله گذاری داخل تراشه، ممکن است هیپوکسی، اسپاسم حنجره و خونریزی زبان اتفاق بیفتند. این اتفاقات اهمیت بیرن آوردن جواهرات قبل از انجام چنین فرایندهایی را نشان می دهد.
  • هنگام استفاده از محافظ دندان، برای شرکت در ورزش ها، بخصوص ورزش های پر برخورد، باید جواهرات پیرسینگ ها خارج شوند. افزایش جریان خون، سرعت تنفس و احتمال خونریزی ناشی از آسیب ناشی از برخورد، احتمال عفونت در ورزشکاران را افزایش می دهد. در طول ورزش های رزمی ممکن است جواهرات پیرسینگ شل شوند و وارد مجرای تنفسی شوند. جواهرات ممکن است از تناسب و عملکرد مناسب محافظ دندان جلوگیری کنند و در نتیجه ترشح بزاق را افزایش دهند که می‌تواند منجر به ایجاد حالت استفراق یا ممانعت از تنفس یا گفتار شود.

عوارضی که ممکن است طی فرایند اولیه پیرسینگ رخ دهند عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری یا سایر موارد اورژانسی پزشکی
  • کبودی، تورم، حساسیت، و خونریزی
  • فقدان دانش تشریحی فردی که پیرسینگ را انجام می دهد، همراه با کنترل ضعیف درد ممکن است باعث شود نیاز باشد این فرایند به سرعت انجام شود. این می تواند باعث شود سوراخ در موقعیت نامناسبی ایجاد شود.
خطرات پیرسینگ ناحیه دهان
خطرات پیرسینگ ناحیه دهان

عوارض اولیه بعد از فرایند می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کبودی، تورم، حساسیت، خونریزی و ترشح چرک
  • آسیب به عصب
  • خونریزی طولانی مدت
  • ترشح بیش از حد بزاق /آب دهان
  • افزایش تشکیل پلاک/ رسوب
  • حساسیت بیش از حد دندان ها
  • التهاب لثه
  • مختل شدن حس چشایی /طعم فلز
  • نشت مایعات داخل دهانی از طریق مجرای سوراخ پیرسینگ
  • سوختگی های شیمیایی ناشی از استفاده نادرست از محصولات مراقبتی پس از پیرسینگ
  • جواهراتی که خیلی کوچک هستند می توانند جریان خون را قطع کنند یا باعث ایجاد لانه در بافت شوند و باعث شوند نیاز باشد جراحی انجام شود.
  • جواهرات خیلی بزرگ/ سنگین می توانند بافت را پاره کنند/ به آن آسیب بزنند و همچنین منجر به تجمع بیشتر پلاک/ رسوب شوند.

عوارض ثانویه بعد از فرایند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اسکار بیش از حد یا تشکیل کلوئید که ممکن است با برداشتن دائمی پیرسینگ فروکش کند یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
  • حساسیت پالپ ناشی از از جریان های گالوانیکی.
  • تحلیل یا رشد بیش از حد لثه
  • بهداشت نامناسب مزمن دهان، سیگار کشیدن زیاد و مواد متخلخل جواهرات می‌توانند باعث تغییر باکتری های با پتانسیل بیماری زایی پریودنتوپاتوژن متوسط ​​به باکتری های با پتانسیل بیماری زایی پریودنتوپاتوژن بالا شود.
  • پریودنتیت
  • آبسه پریودنتال/ پری آپیکال
  • فرسایش/ جابجا شدن/ شکستن/ از دست دادن دندان
  • فاصله یا یا نامرتبی دندان ها
  • آسیب به ترمیم ها/ پروتزهای پرسلن ثابت
  • مرگ ناشی از هرپس سیمپلکس، هپاتیت و آبسه های مغزی متعدد همراه با پیرسینگ زبان

در اینجا به بیان جزئیات برخی از آسیب ها می پردازیم.

خطرات پیرسینگ ناحیه دهان
خطرات پیرسینگ ناحیه دهان

لب پر شدن یا شکستن دندان ها

مخصوصاً در مورد پیرسینگ زبان، یکی از بزرگترین نگرانی ها لب پر شدن، شکستن، یا حتی ترک خوردن دندان هستند. زیورآلات زبان می توانند آسیب شدیدی به دندان ها وارد کنند، حتی گاهی اوقات با آسیب رساندن یا حذف کامل پر شدگی های دندان ها! تنها با حرف زدن، خوابیدن یا جویدن، جواهرات می توانند مینای دندان شما را تحریک کرده یا از بین ببرند.

عفونت ها

هنگام انجام پیرسینگ داخل و اطراف دهان، عفونت ها یکی دیگر از منابع نگران کننده هستند. دهان همه افراد مملو از باکتری است، و سوراخی که متورم شده است می‌تواند احتمال تبدیل باکتری به عفونت کامل را قبل از اینکه متوجه آن شوید، افزایش دهد. علاوه بر این، عفونت می تواند در نتیجه حساسیت به فلز یا جواهراتی که استفاده می شود بروز یابد.

هنگام انجام پیرسینگ جدید، درد و تورم تقریباً اجتناب ناپذیر است، اما علاوه بر این، زبان دارای عروق خونی زیادی است و اگر در نقطه‌ بدی سوراخ ایجاد شود، می تواند منجر به خونریزی شدید شود. همچنین راحت تر می توانید در معرض خطر بیماری های قرار بگیرید که از راه خون منتقل می شوند! همانطور که مشاهده می کنید، این تورم مانند تورم ناشی از بریس ها نیست، بسیار جدی تر است.

اگر پیرسینگ به خوبی بهبود نیابد، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند و مشکلات جدی بوجود بیاورند. اگر از مواد سوراخ کننده مراقبت نکنید، احتمال بروز این اتفاق افزایش می یابد.

اگر تصمیم به انجام پیرسینگ دهان دارید، باید در انتخاب محل انجام آن بسیار مراقب باشید. اگر فردی که پیرسینگ را برای شما انجام می دهد مسائل بهداشتی را رعایت نمی کند، ممکن است در معرض عفونت های خطرناکی مانند هپاتیت، کزاز یا سل قرار بگیرید.

خطرات پیرسینگ ناحیه دهان
خطرات پیرسینگ ناحیه دهان

آسیب لثه

در مورد حلقه های لب یا سوراخ کردن گونه، جواهرات ممکن است به دندان ها ساییده شوند. اما علاوه بر این، لثه ها نیز می توانند این ساییده شدن را تجربه کنند که منجر به تحلیل رفتن لثه ها و بروز آسیب بیشتر می شود. برای افراد بزرگسال، یکی از اشکال اصلی از دست دادن دندان، بیماری پریودنتال (لثه) است.

وقتی لثه ها شروع به تحلیل رفتن می کنند، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. سپس عاج حساسی که خط لثه از آن محافظت می کرد، بدون پوشش باقی می ماند و باعث بروز درد، پوسیدگی دندان و آسیب به عصب می شود. تنها راه حل این مشکل استفاده از روکش ها و درمان های ریشه پر هزینه است.

اندوکاردیت

آیا می دانستید که پیرسینگ دهان می تواند منجر به التهاب دریچه ها و بافت قلب شود؟ آری! این مشکل جدی تحت عنوان اندوکاردیت شناخته می شود.

بویژه، اندوکاردیت عبارت است از عفونت پوشش داخلی بطن ها و دریچه های قلب است. این زمانی رخ می دهد که باکتری ها و میکروب های دیگر از طریق جریان خون، از قسمت دیگری از بدن به قلب منتقل می شوند.

هنگامی که این میکروب ها به قلب می رسند، شروع به تجزیه کردن جداره های داخلی می کنند و در صورت عدم درمان، باعث بروز آسیب جدی به آنها می شوند.

سوالات متدال

در اینجا به چند پرسش متداول در مورد پیرسینگ دهان پاسخ می دهیم:

آیا می توان پیرسینگ دهان را با وجود بریس های ارتودنسی انجام داد؟

گرچه از نظر فنی می توان حین استفاده از بریس های ارتودنسی، پیرسینگ انجام داد، اما معمولاً توصیه نمی شود. پیرسینگ لب یا زبان می تواند به بریس های شما برخورد کند یا به دندان های شما آسیب برساند. علاوه بر این، پیرسینگ های دهان به طور کلی یک خطر غیر ضروری هستند. پیرسینگ احتمال عفونت، آسیب به عصب، لب پر شدن دندان و موارد دیگر را افزایش می دهد.

خطرات پیرسینگ ناحیه دهان
خطرات پیرسینگ ناحیه دهان

چگونه با وجود پیرسینگ زبان از آسیب به دندان ها جلوگیری کنیم؟

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که تمام دستورالعمل های مراقبت پس از پیرسینگ را دنبال کنید. محل را تمیز نگه دارید و مراقب علائم عفونت باشید. اگر متوجه چیز غیر عادی شدید، بلافاصله با یک متخصص مشورت کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که از بازی با جواهرات خودداری کنید و سعی کنید اجازه ندهید که به دندان های شما برخورد کنند. هنگام ورزش یا شرکت در فعالیت های دیگری که ممکن است باعث آسیب به دهان شوند، توجه ویژه ای داشته باشید.

آیا پیرسینگ زبان برای دندان های شما مضر است؟

آری. پیرسینگ ها معمولاً از یک ماده فلزی خشن ساخته می شوند که می تواند به دندان های شما آسیب برساند. محکم قرار دادن دندان ها در لحظه نامناسب روی پیرسینگ ممکن است به قیمت خرد شدن یکی از دندان های شما، یا بدتر از آن تمام شود. پیرسینگ دهان همچنین خطر عفونت را دارد که می تواند به قسمت های مختلف دهان گسترش یابد و منجر به بروز آسیب بیشتر شود.

آیا پیرسینگ لب دندان های شما را خراب می کند؟

گرچه آنها الزاماً دندان های شما را خراب نمی کنند، اما باعث می شوند مشکلات بهداشت دهان و دندان افزایش یابند. لب پر شدن دندان ها، سوزش و عفونت ها، همگی از جمله عوارض احتمالی پیرسینگ دهان هستند. بر اساس ADA (انجمن دندانپزشکان آمریکا)، پیرسینگ دهان می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه ها، پنهان شدن یا آسپیراسیون جواهرات و سایر عفونت های فوق العاده شدید، مانند آنژین لودویگ یا اندوکاردیت عفونی شود.

چه زمانی پیرسینگ زبان دچار مشکل می شود؟

نخستین گام در مراقبت از پیرسینگ، داشتن دقت لازم هنگام جستجوی سالن پیرسینگ است. مهم است که یک مرکز معتبر پیدا کنید و در مورد فرایندهای تمیز کردن آنها سؤال بپرسید. اطمینان حاصل کنید که مرکز آنها قبل از هر مشتری همه ابزارهای خود را ضد عفونی می کند. نکته مهم بعدی این است که تمام دستورالعمل های مراقبت پس از فرایند را دنبال کنید. ناحیه مورد نظر را تمیز نگه دارید و بعد از هر وعده غذایی به طور منظم دهان خود را بشویید. با این حال، اگر دستورالعمل های مراقبتی پس از فرایند پیرسینگ زبان را دنبال نکنید و اجازه دهید زخم عفونی شود، ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید. اگر متوجه مشکلی شدید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برخی از پرسش های مهمی که باید قبل از اقدام به انجام پیرسینگ از خود بپرسید عبارتند از …

  • آیا واقعاً به این پیرسینگ نیاز دارم، و آیا ارزش آن را دارد که سلامت دهان و دندانم را به خطر بیندازم؟
  • آیا جای خوبی را برای انجام پیرسینگ انتخاب کرده ام؟ آیا آنها بهداشتی هستند و آیا دقت لازم را انجام می دهند؟
  • آیا در مورد تصمیم خود با دندانپزشک خود مشورت کرده ام؟

آیا همه پیرسینگ های لب به دندان های شما آسیب می رسانند؟

مطمئناً همه پیرسینگ های لب قرار نیست قطعاً به دندان های شما آسیب نمی رسانند، اما آنها احتمال ابتلا به مشکلات برای سلامت دهان را افزایش می‌ دهند.

آیا ارزش خطر کردن را دارند؟

اگر قبلاً برای کمک به لثه ها یا اصلاح دندان ها اقدامات دندانپزشکی انجام داده اید، چرا چیزی را داخل دهان خود قرار دهید که ممکن است همه آن کارها را تخریب یا خنثی کند؟ آیا ارزش احتمال ابتلا به بیماری لثه، هپاتیت B و C یا خونریزی غیر قابل کنترل برای یک تکه جواهر را دارد؟ اختلالات گفتاری و همچنین آسیب به عصب از جمله عوارض جانبی شناخته شده هستند! انجمن دندانپزشکان آمریکا به دلیل تمام خطرات مربوط به پیرسینگ دهان، توصیه می کند از انجام آن اجتناب کنید.

آیا شما یا کسی که می شناسید در حال انجام پیرسینگ دهان هستید؟ اطمینان حاصل کنید که فردی که پیرسینگ را انجام می شود دارای مجوز و با تجربه است، و همچنین در یک مرکز تمیز و معتبر کار می کند. بسیار مهم است که از دهان و سلامت عمومی خود نیز مراقبت کنید. فقط برای آنکه از بی خطر بودن این فرایند مطمئن شوید، قرار ملاقات بعدی خود با دندانپزشک خود را تعیین کنید. در صورت داشتن هرگونه پرسش یا نگرانی در مورد وضعیت سلامت دهان و دندان خود حتماً مراجعه کنید.

2.6/5 (5 نظر)

پاسخ بدهید

*

code