درد دندان دردی است داخل یا اطراف دندان که زمانی بوجود می آید که اعصاب داخل ریشه دندان یا اطراف دندان اذیت می شوند. این درد می تواند در نتیجه یکی از عوامل زیر بوجود بیاید:

• پوسیدگی دندان.
  • آبسه دندان.
  • ترک خوردن یا شکستن دندان.
  • پر شدگی آسیب دیده دندان.
  • حرکات مکرر مانند آدامس جویدن، یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه).
  • عفونی شدن لثه ها.
  • آسیب وارد شدن به دندان یا از دست رفتن دندان.

درد دندان در نتیجه التهاب بخش مرکزی دندان، به نام پالپ، اتفاق می افتد. پالپ حاوی پایانه های عصبی است که به درد بسیار حساس هستند. التهاب پالپ یا پالپیت می تواند در نتیجه ایجاد حفره های دندانی، آسیب، و عفونت بوجود بیاید.

دندان درد

درد می تواند پس از کشیدن یک دندان نیز اتفاق بیفتد. گاهی اوقات نیز منشاء درد قسمت دیگری است که به فک منتقل می شود، در نتیجه به شکل درد دندان ظاهر می شود. شایع ترین قسمت هایی که می توانند منشاء این شکل دندان ها باشند عبارتند از مفاصل فک (مفاصل فکی- گیجگاهی)، درد گوش، سینوس ها، و حتی مشکلات گاه به گاه قلبی. رشد باکتری ها داخل دهان می تواند منجر به بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود، که هر دو می توانند منجر به بروز درد شوند. اغلب، بیماری لثه منجر به بروز هیچ دردی نمی شود.

همه افراد با مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده و کشیدن نخ دندان، و نیز دو مرتبه پاکسازی تخصصی در سال می توانند از اکثر این مشکلات دندانی پیشگیری نمایند. دندانپزشک می تواند روی دندان ها سیلانت و فلوراید اعمال نماید که بویژه برای دندان های کودکان مهم هستند.

علائم و نشانه های دندان درد

دندان درد و درد فک از جمله شایع ترین شکایات بیماران هستند. ممکن است نسبت به فشار، یا محرک های سرما و گرما درد شدیدی احساس شود. این درد می تواند پس از برداشته شدن محرک بیش از ۱۵ ثانیه ادامه داشته باشد. با افزایش منطقه التهاب، درد نیز شدیدتر می شود. این درد می تواند به گونه ها، گوش، یا حتی فک نیز منتقل شود. دیگر علائم و نشانه هایی که ممکن است باعث شوند شما به فکر درمان و مراقبت باشید عبارتند از:

• بروز درد با جویدن.
  • حساسیت به سرما یا گرما.
  • خونریزی یا ترشح چرک از اطراف دندان ها یا لثه ها.
  • تورم اطراف دندان یا تورم فک.
  • آسیب یا ضربه به منطقه اطراف دندان.

گاهی اوقات این علائم و نشانه ها می توانند با پوسیدگی دندان، ترک و شکستگی دندان، یا حتی بیماری لثه (بیماری پریودنتال) همراه باشند. پوسیدگی دندان یا قرمزی اطراف خط لثه می تواند به منبع درد اشاره داشته باشد. اگر به دندان عفونی ضربه وارد کنید، می تواند باعث شدیدتر شدن درد شود. این علامت می تواند به دندان مشکل دار نیز اشاره داشته باشد، حتی اگر دندان طبیعی به نظر برسد.

باید بین دندان درد و دیگر منشاء های درد در منطقه صورت تمایز ایجاد کرد. سینوزیت، درد گوش یا حلق، یا آسیب به مفاصل فکی- گیجگاهی که فک را به جمجمه متصل می کنند می توانند با دندان درد اشتباه گرفته شوند. درد ناشی از ساختارهای عمیق تر (که تحت عنوان درد بازگشتی شناخته می شود) می تواند از کنار اعصاب عبور کند و در دندان یا فک احساس شود. برای یافتن منبع درد و تسکین آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان درد

چه زمانی باید در پی درمان پزشکی باشید؟

برای یکی از موارد زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

• درد با داروهای مسکن OTC بهبود پیدا نمی کند.
  • پس از کشیدن دندان درد شدیدی احساس می کنید؛ این اتفاق می تواند دو یا سه روز پس از کشیدن دندان رخ دهد. این نتیجه کنده شدن لخته خون و بدون پوشش باقی ماندن استخوان است تا زمانی که لخته جدیدی ایجاد شود و روی استخوان را پوشش دهد. این شرایط تحت عنوان آماس استخوان آلوئولار یا “خشکی حفره دندان” شناخته می شود. اگر این وضعیت برای شما پیش آمد، باید ظرف ۲۴ ساعت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درد با تورم لثه ها و صورت همراه است یا اطراف دندان های خود ترشح دارید؛ تب یکی از علائم مهم عفونت در بیماری های دندانی است. پوسیدگی دندانی ساده منجر به بروز تب نمی شوند. این علائم می توانند نشان دهنده عفونت اطراف دندان، لثه، یا استخوان فک باشند. تب و تورم می توانند نشان دهنده وجود آبسه باشند. آبسه های دندانی می توانند نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند، یا لازم باشد با کمک جراحی باز و تخلیه شوند. وقتی توصیه می شود این فرایند داخل دندان انجام شود (تخلیه اندودانتیک)، درمان ریشه (عصب کشی) انجام می شود.
  • شکستگی یا وارد شدن ضربه به دندان ناشی از تصادف و حادثه می توانند اتفاق بیفتد؛ در صورتی که با آسیب های جدی تری همراه باشد باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کند. تورم دندان و از دست رفتن دندان دائمی از جمله موارد اورژانسی هستند. از دست رفتن دندان در نتیجه آسیب و حادثه در کودکانی که دندان های شیری خود را از دست داده اند و کودکان بزرگتر و افراد بزرگسالی که به دندان های دائم آنها آسیب وارد شده است، به شکل متفاوت درمان می شود. اگر دندان دائم کودک کاملاً از حفره خارج شد، سعی کنید به آرامی آن را شستشو دهید و هر چه سریعتر آن را در جای خود قرار دهید و برای مراقبت های دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر نتوانستید آن را در جای خود قرار دهید، آن را در مقدار اندکی شیر یا حتی آب قرار دهید و به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درد در زاویه فک وجود دارد؛ اگر هر بار که دهان خود را کامل باز می کنید درد احساس می کنید، این احتمال وجود دارد که مفصل فکی- گیجگاهی آسیب دیده یا ملتهب شده باشد. این اتفاق می تواند در نتیجه حادثه یا زمانی رخ دهد که در حال خوردن چیزی هستید که خیلی بزرگ است. دندانپزشک شما می تواند برای این مشکل راه حل هایی ارائه دهد.
  • دندان های عقل نیز می توانند منجر به بروز درد شوند؛ حین بیرون آمدن دندان های عقل (مولر سوم) از لثه، می توانند موجب التهاب لثه های اطراف بخش های قابل مشاهده تاج دندان شوند. لثه ای که روی تاج دندان قرار گرفته نیز می تواند عفونی شود. دندان هایی که عموماً بیشتر درگیر هستند عبارتند از دندان های مولر سوم فک پایین. درد می تواند به فک و گوش نیز سرایت کند. درد می تواند تا گوش و فک نیز امتداد پیدا کند. در منطقه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است ممکن است تورم وجود داشته باشد به گونه ای که نتوان فک را به راحتی باز و بسته کرد. در موارد حاد، درد در گلو، و کف دهان می تواند بلع را با مشکل مواجه سازد.

در مقاله بعد به دیگر مواردی اشاره خواهیم داشت که منجر به بروز دندان درد می شوند و راه های درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد…