در مقاله قبل راجع به درد دندان صحبت کردیم و علائم و نشانه های آن، و اینکه چه زمانی باید در پی درمان پزشکی برای کاهش آن بود. هر گونه سابقه تروما یا آسیب، درد قفسه سینه، یا بیماری قلبی، یا خارش می توانند از جمله علل بروز دردهایی باشند که منشاءی غیر دندانی دارند. این علائم و نشانه ها با درد دندان یا درد فک حاکی از این است که باید به دندانپزشک مراجعه کنید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایید:

• تب بالا یا لرز: این می تواند نشان دهنده عفونت فراگیرتری باشد که به چیزی بیشتر از آنتی بیوتیک های خوراکی نیاز خواهد داشت.
  • حوادث سر و صورت اخیر: در صورتی که هر گونه سر درد، سر گیجه، حالت تهوع، استفراق، یا دیگر علائم نگران کننده پس از آسیب به صورت و دهان را تجربه کردید، ممکن است شما علاوه بر آسیب های دندانی دچار مشکلات جدی دیگری شده باشید.
  • خارش صورت همراه با درد دندان: این شرایط می توانند با مصرف دارو بهبود پیدا کنند. پزشک باید بتواند تشخیص دهد کدام گزینه برای شما مناسب تر است.
  • بروز هر گونه درد در ناحیه فک در پی درد قفسه سینه: گرچه درد فک اساساً در پی بیماری های دندانی بروز می یابد، اما گاهی اوقات، نوعی درد بازگشتی است که از قسمت دیگری منشاء می گیرد. افرادی که بیماری قلبی دارند، مخصوصاً افرادی که برای آنها استنت گذاری شده است (یک وسیله فلزی کوچک به شکل حلقه یا لوله سوراخ دار که درون یک شریان به منظور باز نگه داشتن رگ بعد از آنژیوپلاستی با بالون جایگذاری می شود)، افراد مبتلا به دیابت، یا افرادی که جراحی قلب داشته اند ممکن است درد فک را به عنوان یکی از علائم حمله قلبی و آنژین داشته باشند. در صورتی که درد فک و دندان شما با سر گیجه، تعریق، یا تنگی نفس همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکل در بلع یا درد شدید یا خونریزی از لثه ها: اگر در گذشته سابقه ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت، یا مصرف استروئید داشته اید، ممکن است بیشتر مستعد عفونت باشید. عفونت ها اغلب می توانند شدید و گسترده باشند یا در پی ارگانیسم های غیر معمول بروز یافته باشند. عفونت های دندان و لثه در افرادی با چنین شرایطی ممکن است به درمان های تهاجمی بیشتری نیاز داشته باشند. مثلاً، آبسه دندان ممکن است نیاز به تخلیه، یا آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشد.

دندان درد

آزمایشات و معاینات لازم برای دندان درد

بررسی دقیق سوابق پزشکی و معاینات دهانی معمولاً منجر به تشخیص های درست می شوند. گاهی اوقات، تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس از نمای پری آپیکال و پانورکس (تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان ها و فک ها) گرفته می شوند. به ندرت، ارزیابی های آزمایشگاهی شامل بررسی ECG قلب، به پزشک کمک خواهند کرد. اگر علت چیزی غیر از مشکلات دندان و فک باشد، پزشک می تواند دارو برای رفع مشکل تجویز نماید. اگر شرایط حادتر باشد، پزشک می تواند برای مراقبت های بیشتر شما را به بیمارستان ارجاع دهد. برای درمان کامل تر باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی دندان درد

برای دندان درد:

• داروهای مسکن OTC از قبیل استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند استفاده شوند.
  • از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات داغ یا سرد بپرهیزید، زیرا ممکن است موجب تشدید درد شوند.
  • با قرار دادن دندانی که درد دارد روی یک گلوله پنبه آغشته به روغن میخک می توانید درد آن را کاهش دهید. روغن میخک را می توانید از عطاری ها خریداری کنید.

برای کاهش درد فک:

• برای کاهش درد فک افراد بزرگسال، آسپرین می تواند کمک کننده باشد.
  • برای کودکان و نوجوانان باید از استامینوفن (و نه آسپرین) استفاده شود.
  • اگر هر بار که دهان خود را کاملاً باز می کنید درد ایجاد می شود، ممکن است منشاء درد اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ) باشد. خمیازه کشیدن و گرفتن لقمه های بزرگ می توانند درد را بدتر کنند. برای این دردها باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه نمایید.

دندان درد

درمان های پزشکی دندان درد

در اکثر موارد، درد دندان یا فک حاکی از بروز یک مشکل است که نیاز به مراقبت دارد. پزشک ممکن است برای کنترل درد، اطراف دندان تزریقی انجام دهد. در صورتی که در لثه ها یا صورت ورم وجود داشته باشد، یا تب داشته باشید، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

• در مطب دندانپزشک، بر حسب نیاز ممکن است پر کردن دندان، کشیدن آن، یا دیگر فرایندهای دندانپزشکی انجام شوند. در مورد دندان های شیری، کشیدن دندان رایج ترین فرایند درمانی است. در مورد دندان های دائمی، در صورتی که مشکل حاد باشد، درمان ریشه (عصب کشی- پاکسازی اعصاب و عروق خونی و سیل کردن کانال ریشه دندان) و قرار دادن روکش روی آن انجام می شود.
  • در صورت وجود تب یا تورم فک، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود. این گونه فرایندها عموماً در چند مرحله انجام می شوند و درد و عفونت فوراً مورد رسیدگی قرار می گیرند، و دفعه بعد (چند هفته یا چند ماه بعد) باید برای انجام فرایندهای بازسازی کننده مراجعه نمایید. در طول دوره بهبود می توانید به محل کار و تحصیل خود بازگردید. دندانپزشک و جراح دهان ممکن است در زمان مناسب فرایندهای مناسب تری انجام دهند.
  • در صورتی که علتی غیر از دندان ها و فک منجر به بروز درد شده باشد، مدیریت آنها به شرایط بستگی خواهد داشت.

مراقبت های پس از درمان دندان درد

پس از درمان دندان درد در مطب دندانپزشکی، مراقبت های دندانی خوب را ادامه دهید. مراجعه منظم و به موقع می توانند درد دندان را سریع تر تسکین دهند. پس از ترک مطب، داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید و طبق برنامه مشخص شده مراجعه نمایید. در صورت مشاهده هر گونه علامت یا نشانه ای، به دندانپزشک مراجعه نمایید. ترک سیگار می تواند به بهبود شرایط دندانی کمک کند.