فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

هر روز مسواک زدن دندان ها تنها راهی برای تمیز نگه داشتن دندان ها نیست، بلکه راهی برای سالم نگه داشتن کل بدن است. انجمن دندانپزشکان آمریکا دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، هر بار به مدت دو دقیقه را توصیه می کند. وقتی درست مسواک می زنید، از تشکیل پلاک های دندانی و باکتری هایی جلوگیری می کنید که می توانند بین دندان ها و روی زبان شما انباشته شوند. این کار می تواند از بیماری لثه و پوسیدگی های لثه پیشگیری کند، سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد، و سبک زندگی سالم تری بوجود بیاورد.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با روش های درست مسواک زدن آشنا شوید.

برای تمیز کردن دندان ها چه چیزهایی نیاز دارید؟

نخستین گام برای درست مسواک زدن، حصول اطمینان از این موضوع است که ابزارهای درست را برای انجام آن انتخاب کرده اید. شما مسواک، خمیر دندان فلورایده، نخ دندان، (و ترجیحاً) دهانشویه، نیاز دارید.

مسواک شما باید هر ۳ تا ۴ ماه یک مرتبه تعویض شود. اگر مسواک شما خیلی استفاده شده باشد، فرچه های آن می توانند ساییده و فرسوده شوند و مسواک زدن تأثیرگذاری خود را از دست خواهد داد.

خمیر دندان های فلورایده که مورد تأیید وزارت غذا و دارو هستند، بهترین گزینه ها برای اکثر افراد بزرگسال هستند. فلوراید دندان ها را در برابر پوسیدگی تقویت می کند. کودکانی که سن آنها خیلی کم است، نباید از خمیر دندان های فلورایده استفاده کنند. با این حال، سازمان غذا و دارو توصیه می کند که:

  • کودکان کمتر از ۳ سال که نخستین دندان آنها بیرون آمده است، می توانند مقداری خمیر دندان فلورایده به اندازه یک دانه برنج استفاده کنند.
  • کودکان ۳ تا ۶ ساله می توانند به اندازه یک نخود خمیر دندان فلورایده استفاده کنند.

اگر نگران قورت دادن خمیر دندان هستید، خمیر دندان های مخصوص فاقد فلوراید نیز برای کودکان کوچکتر وجود دارند.

شیوه درست مسواک زدن
شیوه درست مسواک زدن

مسواک زدن درست گام به گام

ساده ترین راه برای مسواک زدن دندان ها با استفاده از مسواک هایی است که دسته پلاستیکی و فرچه های نایلونی دارند. کل فرایند باید حدود دو دقیقه زمان ببرد، بنابراین، تا زمانی که عادت کنید بدانید ۲ دقیقه برای مسواک زدن چقدر طول می کشد، تمرین زمان گیری را انجام دهید. مسواک خود را با مقداری آب مرطوب کنید. مقدار اندکی خمیر دندان- حدود یک نخود- روی سر خمیر دندان قرار دهید. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه با لثه ها، روی دندان های خود قرار دهید و مسواک را با حرکات دورانی کوچک روی دندان ها عقب و جلو کنید تا دندان های جلوی خود را مسواک بزنید.

سطوح بیرونی دندان های خود را مسواک بزنید، و اطمینان حاصل نمایید به پشت دندان های مولر عقب دهان و قسمت های بالای سطح جونده آنها دسترسی دارید. برای دسترسی و تمیز کردن سطوح داخلی دندان های جلوی فک بالا با مسواک خود ضربه بزنید. برای رها شدن از شر باکتری ها یا پلاک هایی که در طول فرایند مسواک زدن روی زبان انباشته شده اند، زبان خود را نیز مسواک بزنید. باقی مانده خمیر دندان و بزاق، و آب داخل دهان خود را تف کنید. کار خود را با شستشو با آب خنک به اتمام برسانید.

شیوه درست مسواک زدن
شیوه درست مسواک زدن

نحوه مسواک زدن با مسواک برقی

مسواک زدن دندان ها با مسواکی که سری برقی دارد، کمی متفاوت است، زیرا سر مسواک به صورت خود به خود می چرخد و لرزش ایجاد می کند.

با شستن سری مسواک خود با مقداری آب، آن را برای مسواک زدن آماده کنید. به اندازه یک نخود خمیر دندان روی سر مسواک بزنید. مسواک برقی خود را روشن کنید و مسواک زدن قسمت عقب فک پایین خود را شروع کنید، سر مسواک را با زاویه ۴۵ درجه با خط لثه ها نگه دارید. فشار اندکی اعمال کنید، با قائده حرکت کنید، هر بار یک دندان، هر دندان را با یک بار نگه داشتن سری لرزان و چرخنده مسواک روی آن تمیز کنید. به بخش عقب دندان های پایین فک پایین خود بازگردید و این کار را تکرار کنید، و کار پاکسازی و پولیش کردن تک تک دندان ها را انجام دهید. از سری مسواک برقی خود برای تمیز کردن زبان خود نیز استفاده کنید. آن را به آرامی روی سطح زبان حرکت دهید. باقی مانده خمیر دندان، بزاق دهان، و آب داخل دهان خود را تف کنید. کار خود را با آب کشیدن دهان با آب خنک به اتمام برسانید.

شیوه درست مسواک زدن
شیوه درست مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها پس از کشیدن دندان عقل

پس از کشیدن دندان، مانند کشیدن دندان عقل، احتیاط های دیگری نیز هستند که هنگام مسواک زدن باید به آنها دقت نمود:

کار خود را با شستن مسواک خود با آب خنک آغاز کنید. چند روز نخست پس از کشیدن دندان از هیچ خمیر دندانی استفاده نکنید. مثل همیشه با دقت مسواک بزنید. روی محل دندان کشیده را مسواک نزنید. تمام تلاش خود را بکنید تا مانع شل شدن لخته خون و بخیه های روی محل دندان کشیده شده شوید. تا یک روز پس از جراحی از شستشوی دهان خود خودداری نمایید تا مانع شل و کنده شدن لخته خون روی محل دندان کشیده شده شوید. پس از روز نخست، دهان خود را به آرامی و با احتیاز شستشو دهید.

شیوه درست مسواک زدن
شیوه درست مسواک زدن

نحوه مسواک زدن دندان های کودکان

به خاطر داشته باشید که کودکان زیر ۳ سال ممکن است نسبت به افراد بزرگسال، به خمیر دندان های فاقد فلوراید یا مقادیر کمتری خمیر دندان فلورایده نیاز داشته باشند. دندان های کودکان، از زمانی که از خط لثه بیرون می آیند، شروع به پوسیده شدن می کنند بنابراین باید مراقب آنها باشید.

از مسواک نرم و کوچک، همراه با مقداری آب و خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج (اگر زیر ۳ سال است) یا نخود (اگر بالای ۳ سال است) استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code