فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

دندانپزشکی سلامت دهان است و سلامت دهان سلامت انسان است. مراقبت صحیح از دندان ها جزء کلیدی سلامت کلی و تندرستی شما است. بیماری پریودنتال (لثه) ارتباط شناخته شده ای با بیماری های قلبی عروقی، دیابت و پیامدهای ضعیفی برای نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به مشکلات دهان و دندان دارد. به همین دلیل است که مراقبت از سلامت دهان و دندان ها بسیار مهم است.

ما درک می کنیم که نادیده گرفتن سلامت دندان ها آسان است. می توانید دهان خود را ببندید و آنچه داخل آن در حال رخ دادن است را نادیده بگیرید، و وانمود کنید که همه چیز خوب است. بیماران اغلب آنطور که باید از اهمیت مراقبت های دندانی آگاه نیستند. به همین دلیل است که ما اینقدر روی مراقبت های پیشگیرانه تأکید می کنیم.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از آسیب و نگرانی های سلامتی در آینده، اولویت بندی سلامت و نگهداری دندانی ضروری است. مانند هر شرایط پزشکی دیگری، پیشگیری بهترین سناریو است، و اگر شکست بخور، باید سعی کنیم هر آسیب اولیه ای که رخ داده است را، معکوس کنیم. با این حال، اگر اجازه دهیم بیماری و عفونت به اندازه کافی پیشرفت کنند، آسیب ممکن است بازگشت ناپذیر شود.

به عنوان مثال، اگر مچ پای شما پیچ ​​خورده باشد، دردی را تجربه می کنید که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، آسیب بازگشت پذیر است. اگر دستورالعمل های درمانی را دنبال کنید، می توانید به عملکرد طبیعی خود بازگردید.

اما وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان به میان می آید، زمانی که احساس درد می کنید، اغلب آسیب بازگشت ناپذیر است. این تفاوت بزرگی است. اگر حفره به اندازه کافی پیشرفت کرده باشد، هیچ راهی وجود ندارد که مینای دندان بتواند به میزان قابل توجهی بازیابی شود. اگر درد شما به درمان ریشه منجر شود، هیچ راه شدنی وجود ندارد که بتوان محفظه پالپ را به طور کامل بازسازی کرد. بنابراین در دندانپزشکی، درد نخستین شاخص ضعیفی است که شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا زمانی که درد احساس می کنید، ممکن است به این معنا باشد که قبلاً آسیب جبران ناپذیری وارد شده است.

به همین دلیل است که مانند تمام شاخه های پزشکی، مراقبت پیشگیرانه در مراقبت بهداشت دهان بسیار حیاتی است.

مشکلات نادیده گرفتن چکاپ دندان
مشکلات نادیده گرفتن چکاپ دندان

مشکلات ناشی از نادیده گرفتن مراجعات دندانپزشکی

در طول همه گیری های مختلف مانند کرونا، زمانی که افراد از مراجعه برای غربالگری های منظم دندانپزشکی اجتناب می کنند، این موضوع چالش برانگیز می شود. چندین راه وجود دارد که این تأخیرهای مربوط به بیماری همه گیر ممکن است روی سلامت کلی دهان و دندان افراد تأثیر بگذارد.

سناریوی اول مثال کلاسیک شما است: کسی که معاینه و پاکسازی منظم دندانپزشکی خود را نادیده گرفته است. این مراجعات همچنین ممکن است شامل گرفتن تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس باشند که به متخصصان دندانپزشکی کمک می کنند تا خطرات احتمالی مانند پوسیدگی دندان را شناسایی کنند. اگر این غربالگری ها را نادیده بگیرید، چیزی که می توانست کاملاً قابل پیشگیری باشد، مانند یک پوسیدگی کوچک که می توانست با یک پر کردن یا سیلانت کوچک به راحتی درمان شود، اکنون به یک پر کردن بزرگ یا شاید حتی یک درمان ریشه و روکش نیاز دارد.

سناریوی دیگر ممکن است فردی باشد که به دلیل از دست دادن دندان در دهان خود فضای خالی دارد و به ایمپلنت های دندانی نیاز دارد. اگر آن فرد به مدت یک سال مراجعه خود را به تعویق بیندازد، ممکن است دندان های دو طرف فضای خالی به سمت آن فضا جابجا شوند و در نتیجه فضای کافی برای ایمپلنت وجود نداشته باشد. ممکن است برای احیاء مجدد فضا به درمان ارتودنسی تکمیلی نیاز داشته باشد.

حتی نگران کننده تر، احتمال تحلیل رفتن استخوان است. اگر ایمپلنت به سرعت کاشته نشود، استخوان به مرور زمان حل خواهد شد. در کمتر از شش ماه، شما می توانید تا نیمی از استخوان اصلی خود را از دست بدهید. بنابراین در حال حاضر، علاوه بر درمان ارتودنسی، ممکن است به پیوند استخوان نیز نیاز داشته باشید. اگر فضای دندان نزدیک سینوس باشد، ممکن است استخوان آنقدر نازک شود که حتی برای ایجاد فضای بیشتر نیاز به لیفت سینوس داشته باشید.

شدیدترین سناریو از دست دادن سرطان دهان است. در طول معاینات، دندانپزشکان همیشه غربالگری سرطان را برای بررسی علائم احتمالی سرطان دهان انجام می دهند. اگر بیمار متوجه یک توده کوچک و سفید رنگ (احتمالاً با ظاهری شبیه گل کلم) در زیر زبان خود شود، ممکن است آن را به عنوان چیز دیگری با مسواک زدن پاک کند.

ممکن است فکر کنند هنگام غذا خوردن زبان خود را گاز گرفته یا سوزانده اند. اما پس از آن ادامه می یابد و نه تنها از بین نمی رود بلکه به مرور زمان بزرگتر هم می شود. هنگامی که آنها در نهایت برای معاینه مراجعه می کنند، دندانپزشک آنها متوجه این توده خواهد شد و برای تشخیص سرطانی بودن آن، دستور انجام بیوپسی (نمونه برداری) را می دهد.

مشکلات نادیده گرفتن چکاپ دندان
مشکلات نادیده گرفتن چکاپ دندان

زمانی که سرطان دهان زود تشخیص داده شود، گزینه های درمانی مؤثری، مانند برداشتن با جراحی و سایر درمان های سرطان وجود دارند. اما اگر به حال خود رها شود تا پیشرفت کند، ممکن است به بقیه بدن سرایت کند. اگر این اتفاق رخ دهد، پیش بینی بسیار ضعیف تر می شود.

ما با این سناریوها قصد ترساندن کسی را نداریم. همه اینها نمونه های بسیار واقعی از اتفاقاتی هستند که اگر درمان دندانپزشکی لازم را به تعویق بیندازید رخ می دهند. برای افراد مهم است بدانند که در صورت غفلت از بهداشت دهان و دندان چه اتفاقی می تواند رخ دهد. این نوع مراقبت ها، به اندازه مراقبت از بقیه بدن شما مهم هستند.

متأسفانه بسیاری از افراد ترس یا اضطراب دندانپزشکی دارند. آنها همچنین ممکن است از احتمال انتقال بیماری های همه گیر با حضور در ملاقات حضوری بترسند. اما نرخ انتقال در اقدامات دندانپزشکی بسیار پایین است و دندانپزشکان در انجام تمام اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از بیماران در برابر بیماری های همه گیر بسیار محتاط هستند.

ما می دانیم که ترس از مراجعه به دندانپزشک در طول همه گیری ها وجود دارد، اما تا حد زیادی ثابت شده است که محیط دندانپزشکی ایمن است. به خاطر داشته باشید که اگر مراقبت های پیشگیرانه دهانی را به تأخیر بیندازید، نادیده بگیرید یا از انجام آنها امتناع کنید، این امر می تواند در آینده هم از منظر مالی و هم از منظر بیولوژیکی بسیار پرهزینه تر باشد. اولویت اصلی ما این است که بیماران ما ایمن و سالم باشند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code