اگر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید و می سایید، و متوجه زخم های قرمز کوچک داخل دهان خود شده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا دندان قروچه مقصر است یا خیر. زخم های دهان معمولاً تحت عنوان آفت نیز شناخته می شوند و دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد آنها در بافت نرم گونه ها، زبان یا لثه ها شوند. آنها یک وضعیت نسبتاً شایع هستند؛ حدود ۲۰ درصد از افراد حداقل یک مرتبه در طول زندگی خود آنها را تجربه می کنند. بنابراین، آیا دندان قروچه می تواند باعث ایجاد زخم های دهانی شود؟ ما به این پرسش پاسخ می دهیم، دیگر علل احتمالی زخم های دهان را شناسایی می کنیم، و گزینه های درمانی را بررسی می کنیم.

آیا دندان قروچه یا TMJ باعث زخم دهان می شوند؟

استرس عاطفی یکی از شایع ترین علل زمینه ای زخم های دهان، دندان قروچه، و بیماری های مفصل فک مانند اختلالات TMJ (مفصل فکی- گیجگاهی) است. به همین دلیل، بین دندان قروچه و زخم دهان ارتباط قوی وجود دارد. بر اساس یک مطالعه اخیر ایتالیایی، افرادی که از دندان قروچه رنج می برند، معمولاً در داخل گونه های خود زخم های مکرر دهانی را، علاوه بر سایر عوارض جانبی دردناک مانند درد صورت، سردرد، پوسیدگی دندان و مینای فرسوده دندان، حساسیت دندان و دندان درد، بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و درد عضلات فک تجربه می کنند. اگر از دندان قروچه یا TMD رنج نمی برید، دلایل احتمالی دیگری نیز برای ایجاد زخم دهان وجود دارند.

علل دیگر زخم های دهان کدامند؟

شناسایی علت ایجاد زخم های دهانی بهترین راه برای انتخاب گزینه های درمانی مناسب است. علاوه بر استرس عاطفی، ممکن است در نتیجه موارد زیر دچار زخم های دهان شوید:

• آسیب های جزئی دهان ناشی از اقدامات دندانپزشکی، مسواک زدن بیش از حد سخت، یا گاز گرفتن تصادفی داخل گونه
  • هلیکوباکتر پیلوری (نوعی باکتری که باعث زخم معده می شود)
  • حساسیت به پنیر، غذاهای تند یا اسیدی، آجیل ها، توت فرنگی، قهوه یا شکلات
  • استفاده از خمیر دندان و محصولات بهداشتی دهان حاوی سدیم لوریل سولفات
  • تغییرات هورمونی
  • سطوح پایین ویتامین B12، آهن، روی یا اسید فولیک
مضرات دندان قروچه

زخم های دهان چگونه درمان می شوند؟

معمولاً زخم های دهان را می توانید در منزل با استفاده از یک یا چند درمان زیر برطرف کنید:

• شستشو با آب نمک یا جوش شیرین: شستشوی دهان با آب نمک یا جوش شیرین ممکن است درد و سوزش را کاهش دهد. برای تهیه دهانشویه در منزل، یک قاشق چایخوری جوش شیرین یا نمک خوراکی را در نصف فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود. سپس، حداقل ۳۰ ثانیه با دهانشویه غرغره کنید. دهانشویه ها را می توان چندین مرتبه در طول روز استفاده کرد.
  • یخ: قرار دادن یخ روی زخم های دهان به تورم کمک خواهد کرد. تکه های کوچک یخ را مستقیماً روی زخم های خود قرار دهید و نگه دارید تا یخ ذوب شوند.
  • بی حس کننده های موضعی: مالیدن بی حس کننده های موضعی روی زخم های شما می تواند از درد همراه با غذا خوردن بکاهد. می توانید از یک بی حس کننده موضعی که بدون نسخه تهیه می کنید استفاده کنید. اکثر بی حس کننده های موضعی بدون نسخه حاوی بنزوکائین، فلوسینونید یا پراکسید هیدروژن هستند. همیشه داروی بی حسی را دقیقاً همانطور که روی برچسب محصول ذکر شده است استفاده کنید.
  • درمان های طبیعی: برخی از افراد متوجه شده اند که مالیدن عسل یا شیر منیزیم روی زخم های دهان موفقیت آمیز است. می توانید از یک سواب پنبه ای برای اعمال این مواد استفاده کنید. شستشوی دهان با چای بابونه ولرم یا دهانشویه ریشه شیرین بیان می تواند مفید باشد، و ممکن است بخواهید از کمپرس سرد استفاده کنید.

اگر درمان های خانگی مؤثر واقع نشدند، پزشک ممکن است امتحان کردن راهکارهای زیر را توصیه کند:

• داروهای تجویزی: سوکرالفیتSucralfate (دارویی برای درمان زخم های روده) و کلشیسینcolchicine  (داروی نقرس) از داروهای خط اول برای زخم های شدید دهان هستند. اگر اینها جواب ندهند، ممکن است به کورتیکواستروئیدها نیاز باشد.
  • کوتر Cautery: این روش درمانی برای از بین بردن زخم ها، معمولاً با سوزاندن یا انجماد آنها استفاده می شود. نیترات نقره، دباکترول debacterol و سایر مواد شیمیایی ممکن است برای کوتر استفاده شوند. اگر کوتر شیمیایی گزینه مناسبی برای شما نیست، پزشک شما می تواند از لیزرها یا ابزارهای جراحی برای برداشتن زخم های دهان استفاده کند.

هنگامی که در حال تلاش برای یافتن مؤثرترین درمان برای زخم های دهان خود هستید، بسیار مهم است که هر گونه بیماری زمینه ای سلامت دندان یا بیماری دیگری را درمان کنید. برای مثال، اگر شرایط خود ایمنی یا عفونت هایی دارید که با شدت زخم های دهان شما ارتباط دارند، درمان این شرایط ممکن است به بهبود سریع تر و کامل تر زخم های دهان شما کمک کند. اگر دندان قروچه باعث ایجاد زخم های دهانی شما می شود، دندانپزشک یا پزشک ممکن است استفاده از محافظ دندان شبانه را برای کاهش آسیب به دندان ها و داخل گونه ها توصیه کند. همچنین رعایت بهداشت خوب دهان و دندان برای جلوگیری از ایجاد زخم های دهان ضروری است.

مضرات دندان قروچه

چه زمانی باید در مورد زخم های دهان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر از دندانپزشک نوبت ویزیت بگیرید:

• زخم های دهان همراه با تب یا اسهال.
  • زخم های بزرگ یا بدون درد دهان.
  • زخم های جدید دهان که قبل از بهبود زخم های قدیمی ایجاد می شوند.
  • زخم های دهانی که در قسمت های خارجی لب ها قرار دارند (اینها ممکن است آفت یا تبخال های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس باشند که مسری هستند).
  • زخم های دهانی که بعد از دو هفته بهبود نمی یابند.
  • درد دهانی که پس از مصرف داروهای بدون نسخه بهتر نمی شود.

برای جلوگیری از زخم های دهان در آینده چه کاری می توان انجام داد؟

پاسخ به این پرسش که آیا دندان قروچه می تواند باعث ایجاد زخم های دهانی شود، آری است. با دندان قروچه، استرس، رژیم غذایی، بهداشت نامناسب دهان، و بیماری های زمینه ای که در ایجاد زخم های دهان نقش دارند، اصلاح سبک زندگی و مراقبت از خود برای پیشگیری حیاتی هستند. ممکن است بخواهید برای کاهش سطح استرس، تصویرسازی یا مدیتیشن هدایت شده را امتحان کنید، و خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر می تواند در جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای که می توانند به زخم های دهانی منجر شوند، به شما کمک کند. بعد از غذا دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید تا باقی مانده های غذاهای اسیدی یا تند که ممکن است باعث ایجاد زخم های دهان شوند، پاک شوند. همیشه هنگام درمان هر گونه بیماری زمینه ای دهان و دندان، از جمله دندان قروچه، توصیه های دندانپزشک خود را دنبال کنید.

دندان قروچه و زخم های دهان

استرس ارتباط اصلی بین دندان قروچه و زخم های دهان است. دندان قروچه و زخم های دهان اغلب به دلیل استرس عاطفی ایجاد می شوند، بنابراین غیر معمول نیست که این شرایط به طور همزمان ظاهر شوند. برخی از غذاها، باکتری ها و کمبود ویتامین ها نیز باعث ایجاد زخم های دهان می شوند. خوشبختانه، درمان های خانگی زیادی برای درمان زخم ها وجود دارند. با این حال، اگر ادامه پیدا کردند یا پیشرفت کردند؛ برای توصیه های درمانی به پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشک معالج شما استفاده از محافظ دندان شبانه را برای درمان و پیشگیری از ایجاد زخم های دهان پیشنهاد کرده است، از محافظ های دندان سفارشی استفاده کنید.