فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

دندان قروچه شبانه و اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی یا اختلالات TMJ اغلب بسیار دردناک هستند. افرادی که از این شرایط رنج می برند ممکن است با عوارض جانبی مانند فرسایش دندان، درد عضلات فک، درد صورت، گوش درد، سردرد و سایر علائم دردناک مواجه شوند. متخصصان ممکن است به طور کامل به علت دندان قروچه پی نبرند، اما می دانند که چندین دارو دندان قروچه را در میان عوارض جانبی احتمالی خود ذکر می کنند. اگر با دندان قروچه و کلنچینگ فک سر و کار دارید، آگاهی از داروهایی که باعث دندان قروچه می شوند ممکن است در جستجوی درمان مؤثر برای وضعیت خود، به شما کمک کند.

داروهایی که ممکن است باعث دندان قروچه شوند

تعداد و تنوع داروهایی که می توانند باعث دندان قروچه شوند ممکن است شما را شگفت زده کند. یک داروی روانگردان “هر گونه دارویی است که رفتار، خلق و خو، افکار یا ادراک را تحت تأثیر قرار می دهد. این یک اصطلاح کلی برای بسیاری از داروهای مختلف، از جمله داروهای تجویزی و داروهایی است که معمولاً سوء مصرف می شوند”. البته، تنها داروهای تجویزی و داروهای تفریحی نیستند که مشکل ساز می شوند. مواد طبیعی آشنا نیز می توانند باعث بروز مشکلاتی شوند.

داروهای تجویزی

تا جایی که به داروهای تجویزی مربوط می شود، داروهای ضد افسردگی متداول ترین مقصران دندان قروچه هستند. البته همه داروهای ضد افسردگی دندان قروچه را به عنوان عارضه جانبی خود ذکر نمی کنند و همه افرادی که این نوع داروها را مصرف می کنند این مشکل را تجربه نمی کنند، اما اگر از یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) استفاده می کنید، باید از این احتمال آگاه باشید. بررسی گزارش های موردی نشان می دهد که SSRI های زیر ممکن است باعث دندان قروچه شوند:

  • پاروکستینParoxetine (پاکسیل Paxil)
  • فلوکستینFluoxetine (پروزاک Prozac)
  • سرترالینSertraline (زولوفت Zoloft)
  • ونلافاکسینVenlafaxine (افکسور Effexor)

دندان قروچه مشکل ساز احتمالاً ناشی از تأثیر SSRI روی مواد شیمیایی موجود در بدن باشد. آنها یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین را سرکوب می کنند. دوپامین در فعالیت حرکتی نقش دارد. در واقع، اعتقاد بر این است که لرزش و اختلالات حرکتی در بیماری پارکینسون نتیجه کاهش سطح دوپامین است. اگر پزشکان مایل به تغییر دوز یا دارو نباشند، ممکن است بتوانند با افزودن یک داروی ضد افسردگی دوم، بوسپیرون buspirone، به این ترکیب، دندان قروچه را متوقف کنند. بسیاری از بیماران با استفاده از بوسپیرون برای درمان دندان قروچه موفق شده اند.

داروهای ضد روان پریشی گروه دیگری از داروهایی هستند که پتانسیل ایجاد دندان قروچه را دارند. این داروها می توانند باعث حرکات غیرارادی صورت و فک شوند، از جمله دندان قروچه و کنچینگ فک، در نتیجه تأثیرات مهار کننده آنها روی گیرنده های دوپامین مغز. این داروها به جای محدود کردن مقدار دوپامین موجود مانند SSRI ها، در توانایی مغز در دریافت آن اختلال ایجاد می کنند.

ADAHD (اختلال بیش فعالی کمبود توجه) معمولاً با آدرال Adderall و سایر داروهای محرک درمان می شود. محرک ها روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارند، و حرکات ماهیچه ای بیشتری را تحریک می کنند و در خواب اختلال ایجاد می کنند. برای برخی افراد، این دستور العملی برای دندان قروچه شبانه است.

داروها برای بیماری پارکینسون اندکی در محدوده خاکستری قرار می گیرند و برای نتیجه گیری قطعی در مورد تأثیر آنها، تحقیقات بیشتری نیاز است. دندان قروچه در بیماران مبتلا به پارکینسون شایع است و لوو- دوپا L-dopa به این بیماری ربط داده شده است. با این حال، این مطالعه هیچ دلیلی برای سرزنش داروهای دوپامینرژیک dopaminergic  پیدا نمی کند. شاید بهترین کاری که بیماران پارکینسونی می توانند انجام دهند حفظ ارتباط با تیم مراقبت های بهداشتی خود است، زیرا آنها برای مدیریت پارکینسون و دندان قروچه بیمار با یکدیگر همکاری می کنند.

مواد مخدر تفریحی

ارزیابی اثرات مواد مخدر تفریحی می تواند بویژه دشوار باشد. به هر حال، این مواد مخدر غیرقانونی مانند نمونه های قانونی خود تنظیم یا مطالعه نمی شوند. با این حال، از کسی پنهان نیست که اکثر داروهای تفریحی روی سلامت دهان و دندان تأثیرات منفی دارند. متامفتامین Methamphetamine، کوکائین cocaine و اکستازی ecstasy  همگی محرک هایی هستند، که به عنوان محرک دندان قروچه شناخته شده اند. آنها مانند داروهای ADHD، روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند. با این حال، دوز و کیفیت آنها کنترل نمی شود. این زمینه را برای خطر بیشتر دندان قروچه فراهم می کند.

داروهایی که باعث دندان قروچه می شوند
داروهایی که باعث دندان قروچه می شوند

مواد طبیعی

برخی از مواد طبیعی وجود دارند که ممکن است آنها را مد نظر قرار ندهید که می توانند باعث بروز دندان قروچه شوند: کافئین، الکل و تنباکو. همانطور که در یک مطالعه نشان داده شد که، هر یک از این مواد به طور مستقل می توانند باعث دندان قروچه شوند. هم کافئین و هم نیکوتین موجود در تنباکو محرک هستند، بنابراین تعجب آور نیست که آنها بتوانند برای تحریک فعالیت ماهیچه ای در فک، روی سیستم عصبی عمل کنند. الکل یک محرک نیست، اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که نوشیدن آن قبل از خواب خطر بروز دندان قروچه در خواب را دو برابر می کند. این ممکن است به دلیل تعامل با انتقال دهنده های عصبی در مغز باشد.

نحوه درمان دندان قروچه از طریق داروها

اگر مشکوک هستید که یک دارو علت دندان قروچه شما باشد، فقط مصرف دارو را قطع نکنید. به هر حال، آن دارو به دلیلی برای شما تجویز شده است. در عوض، از پزشک خود وقت بگیرید تا در مورد آنچه باید انجام شود صحبت کنید. توصیه هایی که به شما می شوند به وضعیت شما بستگی خواهند داشت:

  • ممکن است بتوانید داروها را عوض کنید.
  • پزشک ممکن است دوز داروی شما را تنظیم کند.
  • در برخی موارد ممکن است تغییراتی در سبک زندگی پیشنهاد شوند. ممکن است تشویق شوید که مصرف کافئین را محدود کنید، استفاده از محصولات تنباکو یا داروهای تفریحی را متوقف کنید یا قبل از خواب از نوشیدن الکل خودداری کنید. از آنجا که دندان قروچه با استرس ارتباط دارد، برای کاهش یا مدیریت استرس ممکن است پزشک به شما توصیه کند که اقداماتی را انجام دهید. آنها ممکن است ورزش کردن یا مدیتیشن را پیشنهاد کنند.
  • اگر داروی شما برای مدیریت وضعیت سلامتی شما نیاز است، پزشک ممکن است استفاده از محافظ دهان را برای محافظت از دندان هایتان توصیه کند.

استفاده از محافظ دهان آسان و مؤثر است. این ابزارهای ساده معمولاً برای درمان دندان قروچه در خواب (براکسیسم شبانه) و دندان قروچه در بیداری توصیه می شوند. معمولاً به آنها اسپلینت اکلوزال یا محافظ دندان شبانه نیز گفته می شود. هنگامی که به طور مداوم استفاده می شوند، یک مانع فیزیکی بین دندان ها تشکیل می دهند و از آسیب دندانی ناشی از ساییدن و درد فک در نتیجه فشار دادن جلوگیری می کنند. استفاده مداوم از محافظ دهان می تواند به شما کمک کند از درمان های گسترده دندانی در آینده، مانند ترمیم جلوگیری کنید. برخی از محافظ های دهان حتی می توانند به درمان سایر شرایط و اختلالات خواب مانند اختلال TMJ و آپنه خواب کمک کنند.

دندان قروچه شبانه می تواند تهدیدی جدی برای سلامت دهان و دندان های شما باشد. اگر مشکوک هستید که یک دارو ممکن است تأثیر منفی روی مراقبت های دندانی شما داشته باشد، جستجوی درمان مناسب حیاتی است. به جای قطع دارو، برای دریافت راهنمایی، با تیم مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. اگر آنها استفاده از محافظ دهان را پیشنهاد می کنند، حتماً انتخاب های محتلف خود را بررسی کنید. مجموعه ای کامل از محافظ های دهانی با قیمت های مختلف وجود دارند. محافظ دندان های سفارشی در یک لابراتوار دندانپزشکی تخصصی با استفاده از مواد و فرآیندهای تخصی ساخته می شوند. آنها در واقع محافظ های دهانی هستند که از دندانپزشک دریافت می کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code