فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

بهداشت دهان یکی از عوامل ضروری است که برای سلامت عمومی فرد نیاز است. دندان های سالم باعث می شوند شما احساس و ظاهر خوبی داشته باشید. آنها ما را قادر می سازند درست غذا بخوریم و درست حرف بزنیم. محافظت و مراقبت روزانه از بهداشت دهان دندان ها و همینطور دهان ما را تمیز و عاری از هر گونه میکروبی نگه می دارد. این کار از بوی بد دهان و عفونت هایی پیشگیری می کند که در نتیجه تکثیر باکتری ها داخل دهان بروز پیدا می کنند.

دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، پاکسازی درست زبان، حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز، و شستشوی دهان هرگاه لازم باشد، چند روشی هستند که به ما کمک خواهند کرد دهان خود را سالم و تمیز نگهداریم.

نخ دندان کشیدن چیست؟

نخ دندان کشیدن عبارت اسات از فرایند پاکسازی بین دندان ها، و بین دندان ها و لثه ها با استفاده از یک نخ بسیار نازک به نام نخ دندان. نخ دندان ها معمولاً از ابریشم، نایلون، یا تفلون درست می شوند. آنها هم به صورت نخ و هم به شکل نوار دسترس هستند و می توانند مقداری موم زده، موم زیاد زده، یا غیر موم زده باشند. برای دندان هایی که به اندازه کافی بین آنها فاصله وجود دارد، نخ های نواری می توانند استفاده شوند، در حالی که برای دندان هایی که تماس نزدیکی با یکدیگر دارند، نخ ها مؤثرتر هستند.

آیا مسواک زدن به تنهایی کافی نیست؟

مسواک زدن به تنهایی می تواند به پاکسازی دندان ها کمک کند.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

دندان ها پنج سطح دارند- باکال، اکلوزال، لینگوال، مزیال، و دیستال. مسواک می تواند تنها به سه سطح از این سطوح برسد و سطوح مزیال و دیستال دندان ها تمیز نشده باقی می مانند. این دو سطح با دو طرف دندان های دیگ تماس نزدیک خواهند داشت و بنابراین بقایای مواد غذایی به راحتی آنجا گیر می کنند. همراه با این ذرات غذای به جا مانده، آب و اجزاء دیگر، و باکتری هایی که داخل دهان وجود دارند پلاک هایی (چسبناک مانند فیلم) در اطراف دندان ها، هم در بالا و هم زیر خط لثه ها، می سازند. اگر این ذرات به خوبی زدوده نشوند، با سفت شدن پلاک ها- تارتار شکل می گیرد.

پلاک و تارتار چه تأثیری دارند؟

تارتار یک ماده معدنی زرد یا قهوه ای رنگ سفت شده است که در بالای خط لثه های دندان ها یافت می شوند. این ماده با سفت شدن پلاک شکل می گیرد و محکم به مینای دندان ها می چسبد، بنابراین محیط خوبی برای بروز بیماری های لثه بوجود می آورد.

تارتار یکی از اصلی ترین علل بسیاری از بیماری های دهان مانند التهاب لثه و دیگر بیماری های لثه و حفره های دندانی است. اگر ژنژیویت درمان نشود، به بیماری پریودنتال (پریودنتیت) تبدیل می شود، که عبارت است از التهاب خط لثه ها و می تواند استخوانی را تحت تأثیر قرار دهد که دندان ها را در بر گرفته و آنها را حمایت می کند، که در نهایت به از دست رفتن دندان ها تم می شود.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

علاوه بر این، می تواند موجب بروز بوی بد دهان شود. استفاده منظم از نخ دندان موجب زدوده شدن پلاک، و در نتیجه پیشگیری از این شرایط می شود. افرادی که نخ دندان نمی کشند، از نظر قرار گرفتن در معرض باکتری ها، بیشتر در معرض خطر قرار خواهند داشت. بر اساس مطالعات مختلف، این بیماری های لثه ریسک فاکتور برای آلزایمر و مشکلات حافظه هستند.

اثرگذاری نخ دندان ها اثبات نشده است. با این حال، ۸۰% از پلاک های دندانی با استفاده صحیح از نخ دندان ها قابل برطرف شدن هستند. بنابراین، برای عاری نگهداشتن دندان ها از همه انواع عفونت هایی که می توانند در نتیجه انباشته شدن پلاک های دندانی بروز پیدا کنند، به افراد بزرگسال و کودکان بالای ۱۰ سال توصیه می شود حداقل روزی یک مرتبه دندان های خود را نخ دندان بکشند.

کودکان وقتی وارد مرحله نوجوانی می شوند، هورمون هایی مانند پروژسترون و استروژن جریان خون به لثه ها را افزایش می دهند. حساسیت لثه ها افزایش پیدا خواهد کرد و واکنش نسبت به تحریک های ناشی از پلاک و حتی ذرات غذا بیشتر خواهد بود. ممکن است لثه ها قرمز، متورم، و حساس شوند. خطر بیماری پریودنتال نیز افزایش پیدا می کند؛ بنابراین، دنبال کردن بهداشت خوب دهانی که نخ دندان کشیدن را شامل می شود ضروری است.

نخ دندان کشیدن ابزارهای ارتودنسی

نخ دندان کشیدن برای افرادی که ابزار ثابت ارتودنسی دارند فرایندی دشوار است. چنین افرادی می توانند از نخ دندان های ارتودنتیک استفاده کنند تا زدودن پلاک های دندانی بین بریس ها، بریج ها، و فواصل بزرگ بین دندان ها را تسهیل کنند.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

واتر فلاسر ابزاری است که در آن از آب پر فشار استفاده می شود که یک آب را به صورت باریک به سمت دندان ها و خط لثه ها پرتاب می کند، و به زدودن ذرات باقی مانده غذا و پلاک کمک می کند. سری سفت و محکم سوپر فلاس نیز باعث می شود به راحتی بتوان نخ دندان را از بین دندان و ابزار ارتودنسی لغزاند و نخ دندان کشید.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

اهمیت استفاده از نخ دندان های دسته دار

استفاده از نخ دندان های دسته دار می تواند باعث شود فرایند نخ دندان کشیدن ساده تر و راحت تر شود.

نخ دندان دسته دار ابزاری است که به عنوان یک ابزار تکمیلی نخ دندان عمل می کند. این ابزار کار نگهداشتن نخ بین انگشتان را انجام می دهد. این ابزار بیشتر توسط والدین یا پرستار برای کودکان یا افراد دیگری استفاده می شود که برای پاکسازی دندان های خود نیاز به مراقبت خاص دارند. افرادی که در حال یادگیری فرایند نخ دندان کشیدن هستند نیز اغلب متوجه می شوند استفاده از این ابزار راحت تر از استفاده از انگشتان برای نخ دندان کشیدن است.

یک نمونه ابزار نگهدارنده نخ دندان وجود دارد که شبیه نخ دندان های دسته دار است با این تفاوت که می توان نخ آنها را تعویض کرد و چند بار مصرف هستند. این نوع ابزار کمکی نسبت به نخ دندان های سنتی می تواند در کاهش هزینه ها کمک کند.

استفاده از نخ دندان های دوستدار محیط زیست مانند نخ های موم نزده یا نخ های دارای موم طبیعی و بدون طعم برای محیط زیست نیز مفید هستند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code