فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

همه می دانیم وقتی قرار است دندان ها سفید و براق و درخشان باشند مسواک زدن آنها نکته ی اساسی است. اما تمیز کردن زبان چطور؟ آیا این مسئله ای است که واقعاً باید نگران آن بود؟ همان طور که در تحقیقات مشخص شده است، بله همه ی افراد باید هر روز چند دقیقه را صرف تمیز کردن زبان خود کنند. اطلاعاتی که در زیر ارائه شده اند می توانند به شما کمک کنند.

چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

آیا صحیح است که مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و شستشوی دهان با دهانشویه می تواند برای رهایی از شر تمام باکتری های درون دهان کافی باشد؟ اشتباه است! زبان محل تجمع تعداد بسیار زیادی ذرات ریز غذا و باکتری است که تنها با تمیز کردن خود زبان می توانید از شر آنها رها شوید. به همین دلیل است که روی تمام سطح زبان نقاطی هستند که می توانند مخفی گاه باکتری ها باشند تا زمانی که با ابزار درست برداشته شوند. اگر زبان تمیز نشود، باکتری های روی آن می توانند رشد کنند و منجر به بوی بد دهان شوند. مهم تر از همه اینکه باکتری های روی زبان می توانند با پوسیدگی دندان ها و مشکلات لثه نیز مرتبط باشند و منجر به تغییر رنگ خود زبان شوند.

چرا باید زبان را تمیز کرد؟

باکتری هایی که روی زبان انباشته می شوند می توانند به ایجاد بیوفیلم (مجموعه ای از سلول های میکروارگانیسمی که به یک سطح متصل می شوند) ختم شوند. به طور کلی، اینها مجموعه ای از میکروارگانیسم های ناخواسته هستند که دوست دارند روی یکدیگر انباشته شوند و همانطور روی زبان باقی بمانند. زمانی که مقداری آب در دهان خود غرغره می کنید، یا زمانی که از دهانشویه استفاده می کنید، واقعاً کار زیادی برای رهایی از این بیوفیلم ها انجام نمی دهید. در عوض، تنها کاری که می کنید این است که سلول های خارجی بیوفیلم را از بین می برید. تمام سلول های زیر لایه ی بیرونی زنده باقی می مانند.

بهترین روش های تمیز کردن زبان

می دانیم تمام این صحبت ها راجع به باکتری های روی زبان صحت دارند، اما با ما باشید تا روش های تمیز کردن بیوفیلم های باکتری های روی زبان که می توانند منجر به مشکلات دهانی حادتر شوند را نیز به شما یاد دهیم.

چرا تمیز کردن زبان مهم است
چرا تمیز کردن زبان مهم است

به جای آنکه هر از گاهی مسواک را روی زبان بکشید، هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، زمانی را صرف کشیدن مسواک روی زبانتان کنید. باید بدانید که، بعد از مسواک زدن خیلی زود مجدداً روی زبان باکتری انباشته می شود، بنابراین مسواک زدن روی زبان به صورت روزانه می تواند کمک کند این آلودگی ها تا حد امکان دور بمانند. در واقع تمیز کردن زبان یکی از کارهای بهداشتی دهان است که می تواند باکتری، ذرات غذا، قارچ ها، سموم و سلول های مرده را از سطح زبان بردارد.

زمانی که می خوابیم دستگاه گوارش ما فعال و بیدار می ماند و با انباشتن سموم روی سطح زبان آنها را از بدن دفع می کند. اگر این سموم را از سطح زبان پاک نکنیم مجدداً توسط بدن جذب می شوند و می توانند منجر به بروز مشکلات تنفسی، گوارشی و نیز اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند.

چرا تمیز کردن زبان مهم است
چرا تمیز کردن زبان مهم است

برای انجام درست این کار، می توانید پس از مسواک زدن دندان ها از مسواک خود برای تمیز کردن زبان نیز استفاده کنید. گزینه ی دیگر خرید زبان شوی است که می توان به سادگی آن را نرم روی زبان کشید تا بیوفیلم ها را از آن جدا کرد. یا اینکه می توانید مسواک زبان بخرید، مانند چیزی که می توانید به سر مسواک پلاستیکی خود متصل کنید. تحقیقات نشان داده اند که برای زدودن سموم و باکتری ها از روی زبان، زبان شوی مؤثرتر از مسواک است. گرچه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می توانند ذرات غذای باقی مانده درون دهان را لغزنده کنند و سپس آنها را خارج کنند، اما واقعاً موجب از بین رفتن باکتری نمی شوند. تقریباً نیمی از باکتری های دهانی، روی زبان و در عمق روزنه های آن زندگی می کنند؛ زبان شوی می تواند این پوشش سمی زبان (که می تواند در رنگ های مختلف وجود داشته باشد، از شفاف و بی رنگ گرفته تا سفید، زرد یا سبز) را جمع و از بدن خارج کند.

چرا تمیز کردن زبان مهم است
چرا تمیز کردن زبان مهم است

بهتر است مسواک را در جهت های مختلف روی زبان بکشید، باید مسواک خود را از یک سمت به سمت دیگر، از جلو به عقب و به صورت دورانی روی زبان بکشید تا تمام نواحی که باکتری ها می توانند پنهان شوند را تمیز کنید.بعد از کشیدن مسواک یا زبان شوی روی زبان، شستشوی دهان با مقداری آب کار را تمام می کند و کمک می کند تمام دهان شما حس تازگی داشته باشد.

نکات اضافی

خیلی خشن نباشید زیرا زبان شما حساس است و مطمئناً نمی خواهید به آن آسیب بزنید. اگر حین تمیز کردن زبان خود درد احساس می کنید، احتمالاً خیلی خشن برخورد کرده اید. در اینجا آرام عمل کردن نکته ی اصلی است. نیاز نیست نه به زبان خود فشار زیادی وارد کنید، نه خیلی سریع مسواک را روی زبان خود بکشید.

به خاطر داشته باشید: پوست ظریف و حساس زبان شما به سادگی دچار سوزش و التهاب می شود. در صورت آسیب دیدن زبان بهتر است به مدت دو روز این کار را متوقف کنید تا پوست زبان بهبود یابد و موجب وخامت بیشتر مشکل نشود.

اگر روی زبان خود زخم یا جراحتی دارید، تمیز کردن آن تنها می تواند موجب سوزش و حساسیت بیشتر شود، بنابراین از مسواک زدن روی زبان خودداری کنید تا زمانی که همه چیز به حال طبیعی خود بازگردد. اگر بعد چند روز مشکل به صورت خود به خود حل نشد، برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code