فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

شراب، آبجو، ودکا، آب، آب گازدار، قهوه، شیر، نوشابه، آبمیوه، پانچ میوه، چای

آیا این نوشیدنی ها به دندان ها آسیب می رسانند؟

غذاها و نوشیدنی هایی که از بین لب های شما عبور می کنند، از نخستین لحظه ای که وارد دهان می شوند، می توانند تاثیر قابل ملاحظه ای روی سلامت شما داشته باشند.

تأثیری که نوشیدنی ها روی دندان ها دارند به عوامل متعددی بستگی دارد، اما در درجه اول بر اساس اسیدیته کلی آنها مشخص می شود. هر چیزی که مقدار pH آن ۵/۵ یا کمتر باشد اسیدی تلقی می شود. خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان را نرم می کنند، که باعث می شود دندان ها در برابر آسیب هایی مانند حفره ها حساس و آسیب پذیر شوند. نوشیدنی هایی که هم اسید و هم قند بالایی دارند می توانند مضرات مضاعفی داشته باشند.

شراب

وقتی صحبت از شراب به میان می آید، شاید فکر می کنید شراب قرمز برای سلامت دندان ها بهتر است، اما هیچ یک از انواع آن لزوماً برای دندان های شما خوب نیست. شراب سفید اسیدی تر از شراب قرمز است، بنابراین در تخریب مینای دندان کارآمدتر است و شما را بیشتر مستعد تغییر رنگ و لکه های دندانی می کند.

آبجو

گرچه اطلاعات زیادی در مورد نحوه تأثیرگذاری آبجو روی دندان ها وجود ندارد، اما برخی شواهد حاکی از این هستند که واقعاً می تواند مفید باشد. برخی از تحقیقات اولیه نشان داده اند که رازک، جزء اصلی آبجو، ممکن است تأثیرات مثبتی روی سلامت دهان و محافظت در برابر حفره ها داشته باشد. اما هنوز خیلی زود است که این را با اطمینان ابراز کنیم.

ودکا

ودکا دارای pH حدود ۴ است، اما در برخی موارد می تواند به ۸ برسد. مارک های ارزان تر ودکا PH پایین تری دارند، در حالی که ودکاهای درجه یک دارای pH بالاتری هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، pH بسیاری از ودکاها قطعاً در محدوده آسیب احتمالی قرار دارند. الکل دارای اثر خشک کنندگی نیز هست. بزاق یکی از دفاع های طبیعی دهان در برابر آسیب است، بنابراین مصرف بیش از حد متوسط ​​می تواند مضر باشد.

سایر مشروبات الکلی از نظر pH بسیار متفاوت هستند، اما اثرات خشک کردن آنها یکسان است، و آنها بیشتر ترکیب می شوند زیرا مردم (معمولاً) نوشیدنی های خود را جرعه جرعه می نوشند، که به الکل زمان بیشتری می دهد تا آسیب خود را وارد کند.

آب

آب واقعاً هیچ تأثیری روی دندان ها ندارد. اگر تأثیری هم وجود داشته باشد، مفید است. در واقع، هیدراته ماندن، در جریان ماندن بزاق، و جریان مواد معدنی حمایت کننده داخل بزاق را افزایش می دهد که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

آب گازدار

آب گازدار ممکن است مضر به نظر نرسد، اما ظاهر آن می تواند فریبنده باشد. بر اساس یک مطالعه، سطح pH آب گازدار بین ۷۴/۲ و ۳۴/۳ است. این امر باعث می شود احتمال فرساینده بودن آن حتی بیشتر از آب پرتقال باشد.

قهوه

قهوه ممکن است کمی اسیدی باشد (حدود ۵ در مقیاس pH)، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهند این بمب صبحگاهی شما واقعاً برای دندان های شما مفید است. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن قهوه بدون هیچ گونه افزودنی می تواند به جلوگیری از ایجاد حفره کمک کند. بنابراین اگر برای سلامت دندان خود نوشیدنی می نوشید، از قهوه خود لذت ببرید، اما از شیرین کننده ها صرف نظر کنید.

شیر

مواد تشکیل دهنده متعدد شیر، از جمله پروتئین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، از اتصال و رشد بسیاری از باکتری های حفره ساز داخل دهان جلوگیری می کنند. از آنجا که pH شیر ۵/۶ است، انتخابی فوق العاده برای قوی و سالم نگهداشتن دندان های شما است.

نوشیدنی مفید و مضر برای دندان
نوشیدنی مفید و مضر برای دندان

 

نوشابه

نوشابه ها نه تنها برای دور کمر شما مضر هستند! بلکه می توانند روی دندان های شما نیز تأثیر بگذارند. و گرچه ممکن است عقل سلیم به شما بگوید که انواع بدون قند آنها آنقدر بد نیستند، علم چیز دیگری می گوید. مطالعات واقعاً هیچ تفاوتی در حل شدن مینای دندان بین نوشابه های رژیمی و نوشابه های معمولی در یک برند نشان نداده اند، بنابراین محتوای قند واقعاً گویای همه چیز نیست. به نظر می رسد اسیدیته و ترکیب کلی نوشیدنی نقش مهمی در تجزیه مینای دندان دارد. در کمال تعجب، آبجو ریشه دار در مقایسه با سایر نوشابه های گازدار بهتر است، تقریباً همان تأثیر خالص آب را روی دندان ها دارد.

آبمیوه ها

بیشتر آبمیوه ها غلیظ هستند، در نتیجه نسبت به زمانی که میوه را به شکل طبیعی آن می خورید، شما را در معرض اسید بسیار بیشتری قرار می دهند. آب پرتقال با pH 5/3 به اندازه زغال اخته بد نیست که pH آن ۶/۲ است. توصیه می شود آبمیوه را با حدود ۵۰ درصد آب رقیق کنید تا آسیب احتمالی کاهش یابد.

پانچ میوه

نوشیدنی های آبمیوه ای که با عنوان ” پانچ میوه” برچسب گذاری شده اند، معمولاً آبمیوه واقعی نیستند. آنها بیشتر شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. به این ترتیب، هر گونه ویژگی که در آبمیوه واقعی یافت می شود، در این مقلدها وجود ندارد، و حاوی قند اضافی هستند که از نظر تأثیرات دندانی بدتر هستند. همچنین، معلوم شده است که pH اکثر نوشیدنی های میوه ای زیر ۳ است، که آنها را به یک انتخاب ضعیف تبدیل می کند.

نوشیدنی مفید و مضر برای دندان
نوشیدنی مفید و مضر برای دندان

چای

چای با دندان های شما چه می کند؟ به نوع چای بستگی دارد.

چای های دم شده عموماً دارای pH بالای ۵/۵ هستند که خارج از منطقه خطر هستند. چای سبز حتی ممکن است روی سلامت لثه و پیشگیری از پوسیدگی اثرات مثبتی داشته باشد. با این حال، وقتی شروع به صحبت در مورد چای سرد می کنید، همه چیز تغییر می کند. اکثر چای های سرد دارای pH بسیار پایین، در محدوده ۵/۲ تا ۵٫۳ هستند و مملو از شکر هستند. برخی از مارک های معروف چای یخ دم شده نشان داده اند که بسیار بدتر از بیشتر نوشابه ها هستند.

نوشیدنی های داغ چگونه دندان ها را لکه دار می کنند؟

قهوه و انواع خاصی از چای حاوی تانن هستند، که موادی هستند که طبیعت آنها حاوی رنگدانه های زیادی است. از آنجا که این نوشیدنی ها داغ هستند، به راحتی مینای دندان را نرم کرده و به مرور زمان نفوذ مایعات به مینای دندان را آسان تر می کنند. این نه تنها باعث لکه شدن دندان ها، بلکه فرسایش بسیار جزئی مینای دندان ها می شود. به خاطر داشته باشید که وقتی این لکه ها روی دندان ها جای می گیرند، زدودن آنها می تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل است که دندانپزشکان اغلب توصیه می کنند پس از مصرف نوشیدنی هایی که باعث لک شدن دندان ها می شوند، دندان های خود را مسواک بزنید. البته، این کار را نباید بلافاصله پس از مصرف این نوشیدنی ها انجام دهید زیرا مسواک زدن مینای نرم شده می تواند منجر به بروز آسیبی بیشتر از آنچه شود که در ابتدا انتظار داشتید.

اگر می خواهید خطر لک شدن دندان های خود را کاهش دهید، به دنبال نوشیدنی هایی مانند چای سبز یا دمنوش های گیاهی باشید. این گزینه ها کمتر موجب ایجاد لکه می شوند زیرا آنها حاوی مقادیر کمتری تانن هستند که ماهیتی سرشار از رنگدانه ها دارند.

خطر بالاتر برای پوسیدگی دندان

گرچه این موضوع صحت دارد که قهوه به تنهایی خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش نمی دهد، اما وقتی شکر را به مخلوط اضافه می کنید، همه چیز به هدر می رود. قهوه به تنهایی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند برای سلامت دهان و دندان های شما مفید باشند. با این حال، هنگامی که چسبندگی قهوه را با اثرات مخرب شکر ترکیب می شود، می تواند اثرات پوسیدگی دندان را تسریع کند. بهترین راه برای مبارزه با این مشکل این است که به نوشیدنی هایی که مصرف می کنید دقت زیادی داشته باشید و در صورت امکان، جایگزین های فاقد قند را انتخاب کنید. در مورد شکلات داغ، تأثیرات منفی حتی بیشتر هستند.

برای نوشیدنی هایی که بویژه اسیدی هستند، از نی استفاده کنید. این کار زمان تماس با دندان های شما را کاهش می دهد. علاوه بر این، بلافاصله پس از نوشیدن چیزی که به دندان های شما آسیب می زند، نباید مسواک بزنید. مسواک زدن روی مینای دندانی که قبلاً توسط نوشیدنی نرم شده است، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد. قبل از مسواک زدن، ۳۰ دقیقه بعد از نوشیدن صبر کنید.

نوشیدنی مفید و مضر برای دندان
نوشیدنی مفید و مضر برای دندان

فرسایش دندان با دندان های من چه می کند؟

فرسایش دندان دائمی است. اگر مینای دندان شما شروع به از بین رفتن کرده است، ممکن است:

  • هنگام نوشیدن مایعات گرم، سرد یا شیرین احساس درد یا حساسیت دارید.
  • متوجه تغییر رنگ و زرد شدن دندان های خود خواهید شد.
  • متوجه می شوید که مواد پرکننده دندان شما تغییر کرده اند.
  • در طول زمان بیشتر با خطرات حفره های دندانی مواجه می شوید.
  • در موارد بسیار شدید، آبسه ایجاد می شود.
  • همچنین در موارد بسیار شدید، از دست دادن دندان را تجربه می کنید.

هنگامی که فرسایش دندان رخ می دهد، ممکن است به پر کردن، روکش، درمان ریشه یا حتی کشیدن دندان نیاز داشته باشید. ونیرها نیز ممکن است گزینه ای برای بازگرداندن ظاهر لبخند شما باشند.

راهکارهایی برای کاهش مضرات نوشیدنی ها

با توجه به نکات زیر می توانید از مضرترین اثرات نوشیدنی ها برای دندان های خود جلوگیری کنید:

  • برای کمک به دور زدن دندان ها، هنگام نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر قهوه سرد می نوشید، استفاده از نی کمک کننده خواهد بود.
  • هنگام نوشیدن مایعات گرم، آب آشامیدنی ساده را در دسترس داشته باشید. این کار باعث می شود لکه های سست از روی دندان ها شسته شوند، از چسبیدن آنها به مینای دندان جلوگیری می کند، و دهان شما را هیدراته نگه می دارد، که باعث می شود ایجاد حفره ها توسط باکتری های مضر دشوارتر شود.
  • در صورت امکان، به طور کامل از نوشیدنی های مملو از رنگدانه پرهیز نمایید.
  • بعد از خوردن غذاهای اسیدی، قبل از مسواک زدن یک ساعت صبر کنید، تا بزاق شما به طور طبیعی اسیدها را بشوید و مینای دندان را دوباره سفت کند.
  • هنگام نوشیدن مایعاتی مانند نوشابه، آن را بیشتر از زمانی که نیاز دارید در دهان خود نچرخانید یا نگه ندارید. فقط سر بکشید و قورت دهید. از جرعه جرعه نوشیدن اجتناب کنید.
  • پس از صرف وعده های غذایی یا نوشیدنی های اسیدی، بلافاصله دهان خود را با آب بشویید، شیر بنوشید یا از یک میان وعده پنیر لذت ببرید. لبنیات و سایر خوراکی های غنی از کلسیم می توانند به خنثی کردن اسیدها کمک کنند.
  • بزاق به کنترل اسیدها کمک می کند. برای حفظ جریان بزاق و محافظت از دندان های خود، آدامس فاقد قند دارای تأییدیه سازمان غذا و دارو بجوید.
  • به دنبال محصولات بهداشتی دندان دارای تأییدیه سازمان غذا و دارو باشید. به این معنی است که این محصول بی خطر و مؤثر است، و برخی به طور خاص به دلیل کمک به پیشگیری و کاهش فرسایش مینای دندان در برابر اسیدهای رژیم غذایی، تأییدیه سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند.
نوشیدنی مفید و مضر برای دندان
نوشیدنی مفید و مضر برای دندان

سخن پایانی

آنچه می نوشید تأثیر قطعی و فوری روی سلامت دندان های شما دارد. اما روش هایی برای پرهیز از بروز برخی آسیب ها وجود دارد. با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک شما می تواند در مورد تأثیرات انتخاب های تغذیه ای روی دندان ها توضیح دهد، از جمله خوراکی ها و نوشیدنی های مختلفی که باید انتخاب کنید و از کدام یک از آنها اجتناب کنید. با دانستن در مورد تأثیرات آنچه می خورید و می نوشید بر روی دندان ها، می توانید به درخشان نگه داشتن لبخند خود در طول عمر کمک کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code