آفت دهان در کودکان چیست؟

آفت های دهان زخم های ریزی هستند که داخل دهان بوجود می آیند. آنها اغلب داخل لب، روی قسمت عقب سقف دهان (نرم کام)، داخل گونه ها، یا روی زبان یافت می شوند.

چه عواملی منجر به بروز آفت دهان در کودکان می شود؟

متخصصان علت دقیق آن را نمی دانند. اما عوامل متعددی هستند که تصور می شود نقش مهمی در پیشرفت آفت دهان داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

• سیستم ایمنی تضعیف شده.
  • حساسیت به غذاهایی مانند قهوه، شکلات، پنیر، مغزها، و میوه های مرکبات.
  • استرس.
  • ویروس ها و باکتری ها.
  • حوادث دهانی.
  • رژیم غذایی ضعیف.
  • برخی داروهای خاص.
  • حساسیت و زخم و سوزش ناشی از بریس ها.

آفت های دهان اغلب ابتدا در کودکان و نوجوانان بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سال مشاهده می شوند. برای کودکان حدود ۳ تا ۱۰ ساله ای که تحت تأثیر قرار می گیرند، آفت های دهان چند سال بعد پس از اولین ظاهر شدن مجدداً باز می گردند. آنها نمی توانند از کودکی به کودک دیگر منتقل شوند.

آفت های دهانی که همچنان باز می گردند ممکن است با بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده، یا عفونت HIV.

آفت دهان در کودکان

آفت دهان در کودکان چه علائم و نشانه هایی دارد؟

هر کودک ممکن است علائم و نشانه ها را اندکی متفاوت احساس کند. در زیر برخی از شایع ترین علائم آفت دهان را مشاهده می کنید:

• زخم های دردناک داخل دهان، اغلب داخل لب ها، داخل گونه ها، یا روی زبان.
  • زخم هایی که سفید یا خاکستری هستند، همراه با یک حاشیه قرمز رنگ.
  • مشکل در غذا خوردن یا حرف زدن به خاطر وجود زخم ها.
  • در اکثر موارد هیچ تبی وجود نخواهد داشت.

آفت های دهان اغلب ظرف ۷ تا ۱۴ روز بهبود پیدا می کنند. احتمال بازگشت آنها زیاد است.

آفت های دهان در کودکان چگونه تشخیص داده می شوند؟

اغلب دندانپزشکان یا پزشک کودک شما قادرند با توجه به داشتن سابقه ای کامل از سلامت و معاینات فیزیکی کودک تشخیص درستی بدهند. اما کودک شما ممکن است هنوز هم این تست ها را نیاز داشته باشد تا علل دیگر رد شوند:

• آزمایش های خون
  • یک دسته زخم
  • نمونه گیری از زخم (برداشتن مقدار بسیار اندکی از بافت زخم و چک کردن سلول ها زیر میکروسکوپ.
آفت دهان در کودکان

آفت دهانی در کودکان چگونه درمان می شوند؟

درمان به علائم کودک شما، سن، و سلامت عمومی او بستگی خواهد داشت. علاوه بر این، به شدت وخامت شرایط نیز بستگی دارد.

هدف درمان کمک به کاهش علائم و نشانه ها است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نوشیدن مایعات بیشتر
  • دریافت استامینوفن برای هر تب یا دردی
  • انجام درست کارهای بهداشتی دهان
  • استفاده از داروها روی پوست برای کمک به کاهش درد زخم ها
  • استفاده از دهانشویه ها برای کمک به کاهش درد

ممکن است کودک شما با نخوردن غذاهای ادویه دار، نمکی یا اسیدی احساس بهتری داشته باشد. این غذاها باعث می شوند دهان بیشتر احساس سوزش داشته باشد.

آفت دهان در کودکان

چه زمانی باید کودک را نزد پزشک یا دندانپزشک برد؟

اگر زخم های دهان کودک وضعیت زیر را داشتند با پزشک یا دندانپزشک تماس بگیرید یا مراجعه کنید:

• خیلی دردناک هستند.
  • بیش تر از چند هفته طول می کشند.
  • از نظر اندازه خیلی بزرگ باشند.
  • مدام بر می گردند.

نکات کلیدی در مورد آفت دهان در کودکان

• آفت های دهانی زخم های سفید یا خاکستری رنگی هستند با یک حاشیه قرمز رنگ به دور آنها که داخل دهان مشاهده می شوند.
  • آنها اغلب داخل لب ها، داخل گونه ها، و روی زبان مشاهده می شوند.
  • متخصصین دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. اما ممکن است آنها با چیزهایی مانند آلرژی به مواد غذایی، استرس، تغذیه ضعیف، یا داروهای خاص ارتباط داشته باشند.
  • این زخم ها با زخم های دیگر تفاوت دارند. آنها اغلب به سادگی با یک معاینه فیزیکی قابل تشخیص هستند.
  • درمان ممکن است شامل داروهای خوراکی یا داروهایی برای پوست به منظور تسکین درد باشند. برای درمان عفونت های ثانویه ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.

نکاتی که کمک می کنند بیشترین نتیجه را از مراجعه به دندانپزشک کودک خود بگیرید:

• دلیل مراجعه به دندانپزشک و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد را بدانید.
  • قبل از مراجعه، پرسش هایی که دارید و می خواهید پاسخ آنها را بدانید را بنویسید.
  • هنگام مشاوره با دندانپزشک، نام تشخیص صحیح، داروها، درمان ها، یا آزمایش هایی که باید از کودک شما گرفته شود را یادداشت کنید.
  • بدانید چرا دارو یا درمان جدیدی برای شما تجویز شده است و چگونه به کودک شما کمک خواهد کرد. بعلاوه باید بدانید چه عوارض جانبی دارد.
  • بپرسید آیا شرایط کودک می تواند به روش های دیگری هم درمان شود.
  • بدانید چرا یک آزمایش یا فرایند توصیه می شود و چه نتایجی می توانند حاصل شوند.
  • اگر کودک شما دارو مصرف نکند، یا یک آزمایش را ندهد یا یک فرایند را انجام ندهد، باید بدانید چه انتظاری باید داشته باشید.
  • باید بدانید پس از ساعات اداری چگونه می توانید با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید. علت اهمیت این موضوع این است که اگر کودک شما بیمار شد و نیاز به توصیه یا پرسشی داشتید چگونه به پاسخ خود دست پیدا کنید.