فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض خطرات مشکلات لثه قرار دارند، و پس از کشیدن دندان و جراحی های دهان با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و بیشتر با سرطان دهان مواجه می شوند. افراد سیگاری در برابر عفونت ها نیز مقاومت کمتری از خود نشان می دهند و بهبود آنها با نقص مواجه می شود. ترک سیگار خطر گسترش بیماری لثه و سرطان های دهان را کاهش می دهد، و واکنش های فرد به درمان لثه را بهبود می بخشد.

  • افرادی که سیگار می کشند بیشتر از هر کس دیگری در معرض ابتلا به سرطان دهان، مشکلات لثه، و مشکلات و عوارض جانبی پس از کشیدن دندان و جراحی های دهان و لثه هستند.
  • اگر سیگار می کشید، برای پیشگیری از بیماری لثه مهم است مراقب سلامت دهان خود باشید.
  • برای دریافت توصیه های لازم در مورد چگونگی سالم نگه داشت دندان ها و لثه ها، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و چکاپ های منظم سرطان های دهان را انجام دهید.
  • سعی کنید کشیدن سیگار را ترک کنید.

کشیدن سیگار و سلامت دهان
کشیدن سیگار و سلامت دهان

مراقبت از دندان ها و لثه ها

اگر سیگار می کشید، کارهایی هستند که با انجام آنها می توانید از بروز مشکلات دندان ها و لثه ها پیشگیری نمایید، از جمله:

  • سعی کنید کشیدن سیگار را ترک کنید- با دندانپزشک یا مرکز ترک سوء مصرف مواد تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید تا راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند.
  • اگر ترک سیگار دشوار است، سعی تعداد سیگارهایی که می کشید را کاهش دهید.
  • سعی کنید دو مرتبه در طول روز دندان ها و لثه های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید پاکسازی کنید.
  • برای تمیز کردن بین دندان های خود، هر روز از نخ دندان یا پاک کننده های بین دندانی استفاده نمایید.
  • برای دریافت توصیه های لازم در مورد مراقبت های صحیح دندان ها و لثه ها در منزل، مداخله زود هنگام و مراقبت های تخصصی پیشگیرانه منظم برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه های خود به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از خشک شدن دهان خود پیشگیری نمایید- مقادیر زیادی آب بنوشید و آدامس فاقد شکر بجوید تا ترشح بزاق شما تحریک شود.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید.

مشکلات دهانی که افراد سیگاری را تحت تأثیر قرار می دهند

شایع ترین مشکلات دهانی که افراد سیگاری را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال
  • سرطان دهان
  • سفید شدن مخاط دهان (غشاء مخاطی)، که کراتوزیس سیگاری ها نامیده می شود.
  • بهبود ضعیف پس از کشیدن دندان ها (خشکی حفره دندان)
  • بهبود ضعیف پس از جراحی های دهان و لثه
  • لک شدن دندان ها
  • بو و مزه بد دهان

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال (لثه) در نتیجه عفونتی بروز پیدا می کند که استخوان پیرامون و حمایت کننده دندان را تخریب می کند. این استخوان دندان های شما را درون استخوان فک نگه می دارد و اجازه می دهد راحت عمل جویدن را انجام دهید. باکتری و رسوب ذرات غذا که پلاک های دندانی نامیده می شوند می توانند باعث بروز بیماری لثه شوند.

پلاک ها اگر روی دندان ها و لثه ها باقی بمانند سفت می شوند و رسوب و تارتار تشکیل می دهدن. پلاک های دندانی و رسوب باعث اذیت شدن لثه های اطراف دندان ها می شوند. با پیشرفت بیماری لثه، استخوان بیشتری از دست می رود. دندان ها لق می شوند و ممکن است به صورت خود به خود بیفتند یا لازم باشد دندانپزشک آنها را بکشد.

افراد سیگاری عموماً خونریزی از لثه ندارند زیرا خونرسانی به لثه های آنها ضعیف است، و بیماری لثه آنها اغلب پنهان باقی می ماند.

افرادی که در طول روز کمتر از ده نخ سیگار می کشند، دو برابر بیشتر در معرض بیماری لثه هستند. این در افرادی که تعداد بیشتری سیگار می کشند چهار تا پنج برابر بیشتر است. علاوه بر این، هر چه تعداد سیگارهایی که کشیده می شوند بیشتر باشد، بیماری لثه وخیم تر خواهد بود. افراد سیگاری به خوبی افراد غیر سیگاری، واکنش خوبی به درمان های لثه ها نشان نمی دهند.

افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر گسترش ژﻧﮋﯾﻮﯾﺖ زﺧﻤﯽ ﻧﮑﺮوز دﻫﻨﺪه ﺣﺎد قرار دارند، شرایط بسیار دردناک لثه ها، که مزه و بوی بدی تولید می کند.

امید بخش است که افرادی که کشیدن سیگار را متوقف می کنند به همان اندازه در معرض خطر گسترش بیماری لثه هستند و به درمان لثه مانند افراد غیر سیگاری واکنش نشان می دهند. افرادی که کشیدن سیگار را متوقف می کنند ممکن است متوجه شوند که لثه های آنها بیشتر خونریزی می کند. خونریزی پس از درمان لثه توسط دندانپزشک و پاکسازی صحیح دندان توسط خود شما، متوقف خواهد شد.

کشیدن سیگار و سلامت دهان
کشیدن سیگار و سلامت دهان

علائم و نشانه های بیماری لثه

لطفاً درصورتی که متوجه علائم و نشانه های بیماری لثه شدید به دندانپزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • قرمزی، تورم، حساسیت، و خونریزی لثه ها
  • ترشح مداوم از لثه ها
  • شل شدن لثه ها و کنار رفتن آنها از روی دندان ها
  • بو و مزه بد دهان
  • لق شدن دندان ها- این می تواند موجب تغییر احساس بایت شما هنگام قرار دادن دندان ها روی یکدیگر یا قرار گیری متفاوت پروتزهای مصنوعی شود.
  • ایجاد فضا بین دندان ها.

سرطان دهان

سرطان دهان عارضه ای است که یکی از اجزاء حفره دهان را درگیر می کند، از جمله زبان، گونه ها، پلیت (کام یا سقف دهان)، کف دهان، و لب ها. تعداد افراد مبتلا به سرطان دهان رو به افزایش است که عمر آنها کاهش می یابد.

از بین افرادی که سرطان دهان دارند، ۷۵ درصد از آنها سیگاری هستند. افرادی که در طول روز ۴۰ نخ سیگار می کشند و چهار واحد نوشیدنی الکلی می نوشند، احتمال گسترش سرطان دهان در آنها ۳۵ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری و افرادی است که الکل مصرف نمی کنند. خطر در افرادی که تنها سیگار می شکند یا تنها الکل مصرف می کنند کمتر است.

افرادی که کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل را ترک می کنند، ۱۰ سال پس از ترک، به همان اندازه ای در معرض خطر گسترش سرطان دهان هستند که  افراد غیر سیگاری و غیر الکلی در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر این، افراد غیر سیگاری که سرطان دهان دارند، سه برابر بیشتر از افراد سیگاری این احتمال وجود دارد که از سرطان جان سالم به در ببرند.

سرطان دهان در افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد که روی زبان و کف دهان بروز پیدا کند. درمان های سرطان دهان عبارتند از جراحی، رادیوتراپی، و کشیدن دندان ها.

علائم و نشانه های سرطان دهان

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، لطفاً بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید:

  • زخم های مقاوم داخل دهان یا روی لب ها که پس از ۷ تا ۱۰ روز ناپدید نمی شوند، مخصوصاً اگر زخم دردناک نیست.
  • لکه های سفید رنگ داخل دهان.
  • لکه های قرمز رنگ داخل دهان.
  • تورم داخل دهان.
  • عدم قرار گیری صحیح ناگهانی پروتزهای دندانی داخل دهان.

بهبود ضعیف پس از اقدامات دندانپزشکی

در افرادی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که “خشکی حفره دندان” را تجربه کنند. این نوعی بهبود ضعیف حفره دندان پس از کشیدن آن است، که بسیار درناک است.

در افرادی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد که پس از جراحی های دهان و دندان درد داشته باشند. در افرادی که سیگار می کشند نسبت به افرادی که سیگاری نیستند، کمتر احتمال دارد که ایمپلنت های دندانی به خوبی با استخوان اطراف خود جوش بخورند.

اگر پس از کشیدن دندان های خود، جراحی های دهان و دندان، شامل جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، هر گونه مشکلی داشتید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چرا در افراد سیگاری بهبود زخم ها اینقدر زمان می برد؟

نیکوتین موجود در سگاری که می کشید جریان خون به دهان و لثه ها، و همینطور بریدگی ها و زخم ها را کاهش می دهد و باعث می شود روند بهبود آنها به کندی پیش برود. علاوه بر این، نیکوتین نحوه مبارزه سیستم ایمنی بدن شما با عفونت ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. به این معنا که کشیدن سیگار باعث می شود بهبود شما پس از فرایندهای دندانپزشکی نیز به کندی پیش برود.

بوی بد دهان و ایجاد لکه روی دندان ها

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، در کنار خطرات جدی تری که سرطان دهان و بیماری لثه دارند، کشیدن سیگار می تواند روی حس چشایی و بویایی شما نیز تأثیر داشته باشد و بهبود پس از کشیدن دندان یا دیگر فرایندهای دندانپزشکی را به تعویق بیندازد. بعلاوه، تار موجود در سیگاری که می کشید روی دندان های شما لکه ایجاد می کند، منجر به بد بو شدن دهان می شود، و می تواند باعث بد رنگ شدن زبان نیز شود. تنها راه برای زدودن و از بین بردن این لکه ها پاکسازی های تخصصی در مطب دندانپزشک است.

مراقبت های خانگی را فراموش نکنید

نیکوتین موجود در سیگاری که می کشید ماده ای فوق العاده اعتیاد آور است؛ به همین دلیل است که ترک عادت کشیدن سیگار کار راحتی نیست. با این حال، اگر شما سیگاری هستید، ترک این عادت گامی مهم در بهبود سلامت عمومی شما خواهد بود.

از آنجا که ترک سیگار می تواند بسیار چالش برانگیر باشد، اکثر افراد نیاز به حمایت دارند. برای صحبت کردن با دندانپزشک خود در مورد تمایل خود به ترک این عادت تردید نکنید. وقتی یک دسته اعمال را برای کمک به ترک سیگار انجام می دهید، تمیز نگه داشتن دهان و دندان هایتان تا جای ممکن می تواند یک مشوق روزانه برای تلاش به سمت سلامت فوق العاده است. مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده، و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها و بیماری پریودنتال پیشگیری می نماید، و اگر به فکر مبارزه با تشکیل و افزایش رسوب و دیگر اشکال لکه ها هستید، سعی کنید استفاده از محصولات ضد رسوب را امتحان کنید.

آنچه باید به خاطر داشت:

  • افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر گسترش سرطان های دهان، مشکلات لثه، و عوارض جانبی پس از کشیدن دندان و جراحی های لثه و دهان هستند.
  • مهم است برای پیشگیری از بیماری لثه، پیگیر سلامت دهان خود باشد.
  • برای دریافت توصیه های لازم در خصوص نحوه سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها، و نیز انجام چکاپ های منظم سرطان، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • اکنون که از خطرات کشیدن سیگار برای سلامت دهان، و به طور کلی، سلامت عمومی خود آگاه هستید، به خاطر داشته باشید که هرگز برای آغاز روند داشتن سبک زندگی سالم تر دیر نیست و سعی کنید کشیدن سیگار را ترک کنید.
5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code